onthaaktijd


Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

15-08-2003 10:48

Afgelopen nacht was `t weer zover,een flinke run op m`n buitenste hengel en ik merkte het gelijk ,dit is een flinke jongen .
Eenmaal op de mat begint de stress,het is dan meten,wegen en de foto niet vergeten natuurlijk,ik kan dan niet rustig blijven
en roep dan tegen m`n vriendin (vist ook mee )vlug ,vlug camera klaar ,meetlint hiergeven,waar is de weegzak ,schijn eens bij,waar is dit en waar is dat,maakt ze drie keer een foto met twee keer d`r haren ervoor ,maargoed ik weet wel,alles klaarleggen en op dezelfde plaats maar `t gaat toch bij een grote ,hij was 94 cm
16.2 kg niet geheel gesmeerd.
Misschien zodra die op de kant is een eierwekkertje aanzetten op 1 min zodat je weet hoeveel tijd er verloren gaat.
Wat is gemiddeld genomen de tijd dat een karper zonder beschadegingen op `t droge kan blijven ??
Hoe kan ik hierbij de rust erin houden.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-08-2003 11:22

Rinus,

Ik raak niet meer in de stress als er een vis op de onthaakmat ligt! Die vis kan echt wel even boven water blijven! Een minuut of 2-3 is echt te doen voor het beestje! Wat ik wel vaak doe als het om een water groter exemplaar gaat en ik de tijd wil nemen voor een paar goede foto´s en het juist wegen en meten van de vis is een emmer met water erbij zetten, om zo de vis af en toe nat te maken met water! Als je gaat stressen als je een vis op de kant hebt liggen gaat alles alleen maar fout en verkeerd!
je moet goed de tidd nemen om de vis voorzichtig te onthaken, te wegen en te fotograferen!
P.s. Ookw eer niet zo lang dat je een shaggie kan roken in de tussentijd, maar stressen helpt niks!!

Groet,

Marijn
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

15-08-2003 11:31

Vis scheppen, op onthaakmat leggen en haak eruit halen. Vis nat maken, 3 of 4 foto's en terug ermee. Wegen doe ik alleen als ik denk dat het wel eens een mooie zou kunnen zijn (let op, niet omdat ik de vis niet mooi vind ofzo, bespaart alleen maar tijd).

In principe zou je toch vrij snel hiermee klaar moeten kunnen zijn. Probeer in ieder geval de tijd zo kort mogelijk te houden voor de vis op de kant.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

15-08-2003 12:41

Stefan ,
het was echt een mooie spiegel,daar word ik dan een beetje zenuwachtig van ,moet rustig blijven en alles volgens plan laten verlopen,een draaiboek zeg maar .
Wat is de beste volgorde,ik doe altijd;
scheppen ,op,de mat leggen ,dan met m`n
hand onder`zijn kop en voorzichtig `t net weghalen,dan meten ,wegen ,fotoo`s en terug.
Dan de oerkreet van binnen .
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-08-2003 12:45

Rinus,

Ik doe altijd:
Scheppen>vis op onthaakmat leggen>vis uit het net halen en in weegzak op onthaakzak leggen>wegen>vis voorzichtig uit weegzak halen>foto´s maken>vis voorzichtig op de onthaakmat het water indragen>van daaruit zwemt de vis weer zijn element tegemoed!
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

15-08-2003 12:51

Op de onthaakmat Marijn ,heb je dan geen kans datie eruit valt ,ik moet nl een steil
kantje af ,nou heb ik wel zo`n Ultimate onthaakmat met ritsen aan de zijkant,vis erin ,rits dicht dan naar het water ,rits openen en weg laten zwemmen.Op zo`n manier bedoel je ?
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-08-2003 13:09

Dat is precies wat ik bedoel Rinus! Een comfortabelere berhandeling kan die vis niet krijgen dacht ik zo...

Was nog een ding vergeten... Na een mooie dikke vis schreeuw ik niet in mijzelf maar een vreugdkreet komt er wel uit hoor...
:wink:
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

15-08-2003 13:35

Bij mij ook wel eens hoor :grin:
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

15-08-2003 14:20

Misschien dat het volgende de tijd wat kan inkorten. Ik doe sinds enkele maanden altijd als eerste de foto's maken. Meestal(bij mij toch) is de vis in het begin rustiger als op het einde. Daarom trek ik in het begin de foto's zodat ik op het einde niet moet poseren met een actievere vis.

Bij mij gaat het dus op de volgende manier: scheppen --> foto's --> meten --> wegen --> terug zetten. Dit is volgens mij de snelste manier. Wegen doe ik ook in de onthaakmat. Die kilootjes van de mat trek je er dan gewoon af naderhand.

MVG
Piotr
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

15-08-2003 15:00

ik weeg de meeste vissen niet behalve boven de 25 pond en vanaf die grootte maak ik ook alleen fotos want dan gaat het een stuk sneller dan elke vis wegen en fotos maken!
en als ik ze weeg dan doe ik dat ook in mn onthaakmat die dikke natte cipro mat weegt 1,5 kilo dus dat haal ik er vantevoren af!
en ik heb ALTIJD een fles of emmer water bij de hand om de vis nat te houden!
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

15-08-2003 15:20

Meestal weeg ik de vis ook in de onthaak mat
maar deze was behoorlijk in lengte.
Vandaar de weegzak ,die is wat groter.
Over het wegen na de landing is te overwegen ja,hoewel die van gisteren vrij rustig was ,volgens mijn belevingen zijn spiegels wat rustiger op de kant dan schubs
Nog een vraagje,ik heb tegenwoordig een hoofdlamje en als ik de vis dril en hij komt dichtbij kan je volgens mij beter niet op de vis schijnen ,dan word hij wilder ,maar degene die schept ziet dan weer weinig ?? Mona wat nu .


_________________
GR RINUS

=KARPUIN CATCHER-

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rinus koolen op 2003-08-15 21:50 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

15-08-2003 23:40

Gewoon de onthaakmat in het water leggen op een halve meter diepte! Vis scheppen, schepnet even aan je maat geven, waadpak aan en je hebt alle tijd van de wereld.

Als je het toch op de kant wilt doen zorg dan dat er altijd een emmer water naast je onthaakmat staat. Regelmatig een goede scheut water over de karper gooien. 5 minuten kan dan ook geen kwaad.
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

16-08-2003 15:42

Ja Ronny, da`s een strak plan, al zwemmend in het bootje,(die heb ik toevallig eentje)
Ga vanavond vissen dus...
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

17-08-2003 12:04

Sorry Ronnie maar ik snap hem niet hoezo ideaal voor fotos in het water? op het land snap ik hem denk ik wel de boot op het land leggen en dan vullen met water en dan de vis er in leggen zodat de vis in het water ligt. Toch???

Afvragende¨Groet Melvin
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

17-08-2003 16:20

Ah dus je vaart met het bootje met de karper een stukie het water in tilt de karper eruit en duwt het bootje weg

Heb ik het goed zo?

Melvin
Jaco Romkes
Berichten: 93
Lid geworden op: 07-08-2002 02:00
Locatie: Urk

22-08-2003 14:50

[quote]
Op 2003-08-15 11:22, schreef marijn ham:
Wat ik wel vaak doe als het om een water groter exemplaar gaat en ik de tijd wil nemen voor een paar goede foto´s en het juist wegen en meten van de vis is een emmer met water erbij zetten, om zo de vis af en toe nat te maken met water!


Doe je dit alleen bij grote vissen????? Elke gevangen vis verdient evenveel respect. Niet alleen de grote.
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

22-08-2003 15:21

Jaco,

Marijn bedoelt denk ik dattie alleen grote
weegt en fotografeert, dit kost tijd, dus nathouden en kleintjes zet hij gelijk terug.
Marijn correct me ........wrong777774

































































<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rinus koolen op 2003-08-22 15:22 ]</font>
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

22-08-2003 15:23

Oeps, mijn kat liep over het toetsenbord
Gebruikersavatar
Yuri Sijben
Berichten: 179
Lid geworden op: 17-05-2002 02:00

26-08-2003 23:14

`Beste mede visser het belangrijkste is dat je tijdens het onthaken en foto graferen van de vis een pannetje met water erbij hebt staan of iets dergelijks zodat hij goed nat blijft en dat je ook water langs zijn kieuw deksels giet zodat hij zuurstof binnen krijgt tijdens jou bezigheid.Hij haalt immers zuurstof uit het water ik probeer niet te zeggen dat je dan je tijd kan nemen schiet altijd op maar zorg ervoor dat je water bij je hebt.Ik doe altijd vis drillen scheppen op onthaakmat onthaken vis wegen/meten vervolgens in de zak in het water hangen ff laten herstellen onder tussen statief klaar zetten met camera dan vis er uit op mat foto schieten kijken of vis gezond is niets heeft op gelopen en eventueel wat klinic gebruiken en dan netjes weer terug zetten.Zorg ervoor dat je bij het terugzetten de vis ff laat rusten in het water op je handen /armen zodat hij zelf kan aangeven wanneer hij er klaar voor is om zijn element weer te betreden.Soms blijven karpers bij mij echt een paar seconden in mij handen liggen ze kunnen dan wel weg maar ze zullen het wel vertrouwen en als ze dan weer op krachten zijn zwemmen ze heel relax weg zo van tot ziens of zoiets.:smile:

mvg Yuri



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Yuri Sijben op 2003-08-26 23:18 ]</font>
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

26-08-2003 23:38

als er het een en anders fout gaat doe de vis dan even in het water hoe dan ook ! dit is altijd weer iets beter als water over de vis heen gooien! als je de vis bij een grootte fotosessie af en toe in het water doet als het niet lukt zal de vis minder snel stressen !!
Just another carp fisher.......
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

27-08-2003 10:42

Mannen,

Het beste voor de vis is uiteraard het direct na de vangst weer terugzetten. Wil je hem graag meten/wegen/fotograferen, dan kun je het beste de mat van te voren natmaken, er een volle (1,5 l Cola-) fles water naast leggen en je fototoestel al op het statief schroeven en wegleggen in je auto of tent. Zodoende is de vis het minst langst op de kant, alhoewel ik de bewaarzak variant ook een goede optie vindt.

Gr,

Frank
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

27-08-2003 10:43

Mannen,

Het beste voor de vis is uiteraard het direct na de vangst weer terugzetten. Wil je hem graag meten/wegen/fotograferen, dan kun je het beste de mat van te voren natmaken, er een volle (1,5 l Cola-) fles water naast leggen en je fototoestel al op het statief schroeven en wegleggen in je auto of tent. Zodoende is de vis het minst langst op de kant, alhoewel ik de bewaarzak variant ook een goede optie vindt.

Gr,

Frank
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

27-08-2003 14:49

Als ik op een hennepbedje vis is het echt nauwelijks mogelijk om de vis fatsoenlijk te wegen/meten/fotograferen/terugzetten, want ze gaan helemaal uit hun dak hiervan. In dit geval hang ik hem soms (vaak zet ik ze meteen terug na even de lengte gemeten te hebben) toch wel even een paar uurtjes in een bewaarzak tot ie een beetje gekalmeerd is.

groeten,
karperlimbo
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

27-08-2003 16:05

Jurgen,

De broek zakt me op de kniëen en dat is niet prettig als je op kantoor zit.

In de situatie die jij omschrijft is er volgens mij maar één correcte handelswijze en dat is het direct terugzetten van de vis. Het is onverantwoord om een vis die al duidelijk een verhoogd metabolisme en ook nog eens de nodige portie stress heeft te zakken. Laat staan "een paar uurtjes". Hoezo de zaak bagatelliseren.

Zucht, hoe lang laat het visbewijs nog op zich wachten? Te lang!
Gebruikersavatar
Yuri Sijben
Berichten: 179
Lid geworden op: 17-05-2002 02:00

27-08-2003 18:00

Natuurlijk je mat moet altijd nat zijn mijn is altijd doorweekt ik sop hem altijd voor dat ik begin te vissen in het water en ook mijn bewaarzakken.Ook een goede tip is bij het onthaken om de ogen van de vis af te dekken met een natte bewaarzak of iets dergelijks zodat hij niks ziet als hij geen zicht heeft blijft een karper ook rustig op de mat liggen dit zijn mijn ervaringen.

mvg Yuri