** Hengeltoppen omhoog gericht of juist naar het water **


Plaats reactie
Marc Verstappen
Berichten: 43
Lid geworden op: 18-07-2003 02:00
Locatie: Brabo

07-08-2003 14:44

Karperaars,

Er is mij iets niet geheel duidelijk in de wereld die karpervissen heet, namelijk het volgende:
♫ sommige vissers zetten hun steunen (of rodpot) zodanig dat de hengeltoppen het water bijna raken
♫ andere vissers zetten hun hengels bijna verticaal

WAT IS HIERVAN DE REDEN?
WAT ZIJN DE VOORDELEN EN NADELEN VAN BEIDE MANIEREN?

Ik snap wel dat als je nogal wat leliebladeren voor je snufferd hebt liggen, dat het dan verstandig is om je hengels rechtop te zetten, zodat de lijnen niet in het groen liggen. Maar daar waar helemaal geen leliebladeren aanwezig zijn, wordt deze methode ook veelvuldig toegepast.

Wellicht dat jullie mij antwoord kunnen verschaffen op mijn vragen.

Groeten,
Marc
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

07-08-2003 15:05

ik doe het altijd zo:

-is er veel wind en zijn er weinig golven dan zet ik de hengel toppen laag zodat de wind weinig vat heeft op de lijn;
- is er weinig/geen wind en sterke stroming en/of golven dan zet ik de hengel toppen zo hoog mogelijk zodat in dit geval de stroming zo weinig mogelijk vat heeft op de lijn

en zoals je zei zet ik ze ook nog hoog als ik over obstakels moet vissen zoals waterlelies.

mvg henny
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

07-08-2003 15:20

Bij vissen op hard stromend water of op grote afstand en/of als er obstakels in het water zijn dan moet je top omhoog.

Vis je op beperkte afstand dan gewoon toppen zo laag mogelijk of beter gezegt,probeer je top en lijn zo recht mogelijk te laten lopen voor een zo goed mogelijk beetregestratie

Sommige doen toppen recht omhoog en gebruiken dan toplood :roll:
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

07-08-2003 15:32

omhoog: obstakels zoals wier en dergelijke, bij stroming over lange afstans, bij een talud

Bij andere omstandigheden gewoon normaal met die toppen.

MVG
Piotr
matthijs voschezang
Berichten: 67
Lid geworden op: 10-07-2002 02:00

07-08-2003 15:39

Ik heb ze meestal gewoon horizontaal staan, en dan stuk toplood langs die lijn naar beneden gooien (als het kan met al dat groen). En dan heeft en de wind er weinig vat op, en de stroming ook weinig.

Misschien verkeerde topic. Maar als de lijn toch wegspoelt. Dan stuk toplood naar beneden schuiven, keer hengel snel, en hard opbeuren. dan schuift het toplood verder, dan hengel weer neerleggen, en nog een stuk lood naar beneden laten schuiven.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

07-08-2003 15:57

Vraagje aan iedereen: Waarom op lange afstand met de top omhoog...? Getuigt volgens mij van weinig inzicht want denk je niet dat lijn (nylon) een hoger soortelijk gewicht heeft dan water en dus zal zinken...
Dan kan je wel je toppen omhoog doen maar als je op 200mtr vist ligt toch de laatste 150mtr op de bodem. Beetje zinloos dus... Misschien iets minder boekjes lezen en zelf eens een keer gaan nadenken...
Mvg Niels
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

07-08-2003 16:18

En daarom beste Niels werkt op zo'n afstand dyneema het beste. Deze blijft drijven, heeft geen rek dus op die afstand is de beetregistratie vele malen beter. En mocht je een run krijgen en je slaat aan heb je vrijwel direkt kontakt.

Wel altijd een nylon voorslag gebruiken van pakweg 30 meter zoday je enigszins rek hebt voor als de vis onder de hengeltop komt. Tevens is de breeksterkte van het nylon lager als dyneema. Als je een goede voorslagknoop gebruikt breekt het nylon voorbij de knoop zodat de vis zich makkelijk van het safety-lead kan ontdoen.

Bovenstaande montage vereist wel een parabolische hengel die dus lekker buigt aangezien door het ontbreken van rek de hengel de meeste klappen op moet vangen.

Waarschijnlijk is bovenstaande voor jou geen nieuws maar mogelijk kan een ander zijn voordeel er wel meedoen.
Het spreekt overigens voor zich dat met bovengenoemde situatie het zeker zinvol is de hengels hoog af te steunen.

MVG John
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

07-08-2003 16:47

Ik zorg altijd dat de hengels en de lijn een zo goed als rechte lijn maken. Dit zorgt voor de beste beetregistratie. Daarom gebruik ik ook nooit toplood, alleen een slider.

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

07-08-2003 16:52

Ik bedoel als je bv op een rivier vist (stromend water) en dan over een langere afstand stroom af- of opwaarts vist. Dit heb ik na enkele keren gemerkt. eerst had ik ook gewoon d hengeltoppen normaal, maar als ik ze omhoog zet(niet kaarsrecht he) dan hang ik gewoonweg minder vast aan dikke keien.

MVG
Piotr
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

07-08-2003 21:26

Op 2003-08-07 15:57, schreef Niels Hofman:
Vraagje aan iedereen: Waarom op lange afstand met de top omhoog...? Getuigt volgens mij van weinig inzicht want denk je niet dat lijn (nylon) een hoger soortelijk gewicht heeft dan water en dus zal zinken...
Dan kan je wel je toppen omhoog doen maar als je op 200mtr vist ligt toch de laatste 150mtr op de bodem. Beetje zinloos dus... Misschien iets minder boekjes lezen en zelf eens een keer gaan nadenken...
Mvg Niels


Juist, en dat nadenken kan je tot het volgende brengen.
Met de toppen omhoog op lange afstand heb je minder kans dat de lijn over obstakels heen ligt, en bij een b.v. een zandafgraving met een grillig en snel aflopend bodemverloop kun je je lijnen zo hoog leggen dat ze niet met een run over het taluud heen schuren, wat weer lijnbreuk tot gevolg kàn hebben.
Nog even en praktisch voordeel van de toppen naar boven:
Je zit op een zandafgraving op afstand te vissen. Voor je ligt een strandje wat langzaam afloopt, en je hebt de hengels op de wal staan. Met een run van de rechterhengel kan de vis onder de linker lijn doorzwemmen en zal je in het geval van de laagliggende toppen je hengel onder de linker door moeten halen om de boel niet in de war te krijgen. Met hoogstaande toppen loop je gewoon onder de linkerhengel door en hoef je niet te klooien waardoor je misschien contact met de vis verliest :smile:
Vissie kump zo!
Marc Verstappen
Berichten: 43
Lid geworden op: 18-07-2003 02:00
Locatie: Brabo

08-08-2003 10:34

Tja jongens, de door mij gestelde vragen zijn grotendeels wel beantwoord denk ik. De meeste verklaringen klinken logisch. De meeste verklaringen had ik zelf ook al wel verzonnen. Ik had alleen gehoopt dat er wellicht meer redenen en verklaringen zouden zijn voor het wel of niet omhoog zetten van de toppen.
Aan de andere kant; we moeten het ook niet moeilijker maken dan dat het is natuurlijk.

Misschien nog wel een opmerking richting Lukas:
Het laatste gedeelte van je verhaal klinkt op zich wel logisch, maar het lijkt me makkelijker om met toplood te vissen. Dan zwemt de vis namelijk gewoon over de andere lijn(en) heen en hoef je ook geen gekke capriolen uit te halen met hengels onderdoor/voorlangs/achterdoor/bovendoor/etc.

Groeten en bedankt voor jullie info...
Marc
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

08-08-2003 19:56

Op 2003-08-08 10:34, schreef Marc Verstappen:
Misschien nog wel een opmerking richting Lukas:
Het laatste gedeelte van je verhaal klinkt op zich wel logisch, maar het lijkt me makkelijker om met toplood te vissen. Dan zwemt de vis namelijk gewoon over de andere lijn(en) heen en hoef je ook geen gekke capriolen uit te halen met hengels onderdoor/voorlangs/achterdoor/bovendoor/etc.

Groeten en bedankt voor jullie info...
Marc


Ja, maar met toplood ligt je lijn weer over de bodem waar ook een boel rommel kan liggen, waar dus bij een eventuele run je lijn kapot kan schuren.....:smile:
Vissie kump zo!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-08-2003 20:08

Op 2003-08-07 15:57, schreef Niels Hofman:
Vraagje aan iedereen: Waarom op lange afstand met de top omhoog...? Getuigt volgens mij van weinig inzicht want denk je niet dat lijn (nylon) een hoger soortelijk gewicht heeft dan water en dus zal zinken...
Dan kan je wel je toppen omhoog doen maar als je op 200mtr vist ligt toch de laatste 150mtr op de bodem. Beetje zinloos dus... Misschien iets minder boekjes lezen en zelf eens een keer gaan nadenken...
Mvg Niels

niet echt zinloos niels en het heeft niksmet boejes lezen te maken maar wanner je je toppen laag hebt op een grote afstand lan ligt bijna je gehele lijn op de bodem zwmet de vis naar links of rechts en en bodem is een beetje zacht of er ligt een beetje slik dan trekt je lijn daarin, hebbe je je toppen hoog staan dan heb je daar minder last van en is de beetregistratie beter . En ook al zinkt je lijn bij een run word de lijn nof een stuk opgespannen waardoor er nog minder minder lijn over de bodem loop en er dus nog minder kans is op beschadiging. Misschien toch erst nadenken voordat je anderen van boekjes lezen beticht!
Dyneema is op zich een goede oplossing ware het niet dat hewt drijft en je de grote kans hebt dat een zeilboor oid je lijn oppikt en bij harde wind kan het ook een nadeel zijn doordat ie een bocht in je lijnen blaast!
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

08-08-2003 22:00

En als je toplood gebruikt en je krygt een zakker> dan is dat lastig te registreren, dus beter omhoog met de toppen
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

08-08-2003 22:18

Ook met toplood zie je of je een zakker hebt Xavier.

Robert.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

09-08-2003 00:21

Ik blijf het een beetje vaag vinden om te zeggen dat als je op afstand vist dat je toppen omhoog moeten. Het hangt totaal van de situatie af. Maar daar waren sommige al achter. :smile:

Xavier, zo maak je alleen de hoek van je lijn groter en duurt het nog langer voordat je een beetregistratie krijgt... Niet doen dus. Als je met toplood vist kun je beter je toppen zo laag mogelijk houden, je lijn ligt immers toch al op de bodem.
Mvg Niels
Jaco Romkes
Berichten: 93
Lid geworden op: 07-08-2002 02:00
Locatie: Urk

09-08-2003 20:49

Op 2003-08-07 16:47, schreef Stephan van den Boom:
Ik zorg altijd dat de hengels en de lijn een zo goed als rechte lijn maken. Dit zorgt voor de beste beetregistratie. Daarom gebruik ik ook nooit toplood, alleen een slider.

Mvrgr,




Als je nou op een vaart vist met scheepvaart en de karper trekt voornamelijk onder de overkant door, gebruik je dan ook geen toplood. Ligt aan de situatie, wel of niet toplood gebruiken.
Cor Blokhof

09-08-2003 20:51

Toppen omhoog als je de Franse grens overschreidt en toppen omlaag in NLD

Zo wat het toch ? :grin:
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

09-08-2003 21:32

Dat zal voor veel vissers idd. ook wel een criterium zijn denk ik, haha.
Gebruikersavatar
albertino beunk
Berichten: 89
Lid geworden op: 10-07-2003 02:00
Locatie: Duiven

03-09-2003 22:20

Op 2003-08-07 15:57, schreef Niels Hofman:
Vraagje aan iedereen: Waarom op lange afstand met de top omhoog...? Getuigt volgens mij van weinig inzicht want denk je niet dat lijn (nylon) een hoger soortelijk gewicht heeft dan water en dus zal zinken...
Dan kan je wel je toppen omhoog doen maar als je op 200mtr vist ligt toch de laatste 150mtr op de bodem. Beetje zinloos dus... Misschien iets minder boekjes lezen en zelf eens een keer gaan nadenken...
Mvg Niels

ik vind het zeker niet zinloos. Ook een argument om de toppen omhoog te zetten is......je hoeft veel minder lijn uit het water te slaan>!? dus eerder contact met de vis....en op sommige momenten is dat toch zeer belangrijk.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-09-2003 19:52

Albertino, op 200 meter afstand aanslaan met nylon, heeft i.v.m. rek op de lijn 0,0 zin.

De aanslag bereikt je haak absoluut niet.

Beter is het om zo snel mogelijk contact met de vis te maken door zo snel mogelijk in te draaien. ( Rek uit je lijn te draaien )

M.vr.gr. Michel
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

04-09-2003 23:55

nou dat is wel duidelijk!

stromend water of obstakels top omhoog!

en in de meeste situaties top omlaag en NAAR de stek toe!!

ik heb vaaaak gezien dat mensen met buzzerbars of met een rodpod de ene hengel links en de andere 180 graden naar rechts liggen en dan bizar kromme toppen! dat vind ik echt beetje vreemd ! koop dan twee steunen extra en zet je hengels apart ! waarom moet het nou altijd op een buzzerbar! wanneer je je hengels enkeld op steunen netjes in de richting van je stek kan neerzetten zodat er minder weerstand is!

ik zeg het zo vaak tegen mensen die ik het zie doen! en toch blijven ze het doen! ...is het omdat ze het op een rodpod mooier vinden staan ???

met afvragende groet,

Martin
Plaats reactie