Probleem met schepnet........


Plaats reactie
Clen Somai
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-05-2003 02:00
Locatie: Flevopolder

05-08-2003 16:05

Olah Vissers!!

Ik heb een vraag mbt. een schepnet. Bij het landen van de karper is het me van het weekend overkomen dat de karper in het net een aantal keren spartelde.
Daardoor is het haak-uiteinde waarschijnlijk in het net gaan vastzitten waardoor die arme karper z'n bek had opengescheurd.

Gelukkig -(viel)- het wel mee....toch schrok ik me een hoedje daarvan!! Was een beesie van 82 cm en een schub.

Hoe kan ik dat voorkomen?

De kant is van een tallud voorzien, zelf te water gaan kan niet. Het net wat ik heb is een model van Spro welke bijna een meter breed is. Bij tillen sprokkel ik het net bij-elkaar en lift de karper aan het net uit het water.

De driltijd was vrij lang, dus ik neem aan dat die karper wel moe was. Kwam bovendrijven op zijn zij...geen runs meer.

Is het wellicht een oplossing om een kleiner..lees ondiep net te nemen, die nauw om de karper sluit? Zo ja, waar zou ik die kunnen kopen?

En als laatste, wat te doen bij beschadigingen aan het bek oid. Ik heb gelezen dat een ontsmettingsmiddel op de markt is.....helpt dat?

Alvast bedankt.....als het te vaak zal gebeuren...dan hang ik m'n hengels aan de wilgen! Ben geen Mengele!!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-08-2003 16:40

Clen,

Het zou mooi zijn als je alles voorkomen kunt. Maar dit lijkt me nou typisch een geval van "dat gebeurt me nooit", totdat het je een keer wel overkomt. Denk ik tenminste. Wat zal helpen is een haak zonder weerhaak zodat deze zich niet tegelijk ook vast zet in het net. Verder de karper goed uitdrillen zodat deze zich gewillig met zijn neus tegen het blok het schepnet in laat leiden. Verder zou ik het niet weten want, inderdaad, is me nog nooit gebeurd dat ik zowel de karper als het net haak. Maar misschien zijn er ervaringsdeskundigen?

Kleiner net geeft weer ander gedoe. Onstmetten draagt weinig bij. Je zou liever geen wond veroorzaken.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-08-05 16:42 ]</font>
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

05-08-2003 16:48

Tja, dat is echt een ongelukje... maar dat is het risico van "het vak". Als je rregelmatig karper vangt, dan kan je er vergif op innemen dat er zo nu en dan eentje niet geheel ongeschonden wordt teruggezet, ondanks de goede zorgen.

Over die onsmettingsmiddelen is reeds veel geschreven hier, dus gebruik voor meer informatie even de zoekfunctie. Maar persoonlijk vind ik het een hoop onzin!

Tijn
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

05-08-2003 17:01

Clen,

Behoorlijk klote.. Kan je zelf weinig aan doen helaas.

Wat misschien wel kan, is je net echt gewoon tot aan de vis pakken, zodat ie weinig kans heeft te gaan draaien, of, mocht je met een maat zijn,
Je maat het net vast laten houden, terwijl jij het net zo laag mogelijk pakt, en dan de vis zelf vastpakken.

Met een beetje flinke vis wil dit echter niet of vrij moeilijk gaan.

Overigens, persoonlijk denk ik niet dat klin-ik veel zal helpen, omdat, als ik het zo lees, ik het gevoel heb dat die hele bek opengescheurt is.

Toch erg zonde van die vis..

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

05-08-2003 17:16

Probeer meteen na de vis geschept te hebben de stelen uit het net te trekken en het net op te rollen.

Controleer of de vinnen netje recht langs het lichaam liggen en til het net uit het water naar de mat die meteen binnen berijk licht.

Heb dit zelf ook weleens meegemaakt en heb het door deze methode niet meer meegemaakt.

succes
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

05-08-2003 18:55

Op 2003-08-05 16:05, schreef Clen Somai:

Gelukkig -(viel)- het wel mee....




Op 2003-05-08 17:01, schreef Robbert Spruijbroek:

Overigens, persoonlijk denk ik niet dat klin-ik veel zal helpen, omdat, als ik het zo lees, ik het gevoel heb dat die hele bek opengescheurt is.



Overdrijven is ook een vak...


Toch klote! Maar ja, een ongelukje kan gebeuren...
De methode van Jordy gebruik ik zelf ook, nooit problemen mee gehad.

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

05-08-2003 23:10

"Daardoor is het haak-uiteinde waarschijnlijk in het net gaan vastzitten waardoor die arme karper z'n bek had opengescheurd"

Hmm nou, als ik het zo lees, wat moet ik me er dan bij voorstellen, bij een uitgescheurde bek?

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Richard Karper

05-08-2003 23:24

is mij ook wel eens overkomen, met een beetje geduld kan je het haakje er weer uit krijgen :grin: en ik vis nog wel met een fijne net..groetjes...

RK
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

06-08-2003 06:33

Robbert, Clen zegt later duidelijk dat het mee viel. Maar het doet er verder niet toe, dat is gewoon 'n kwestie van interpretatie (of lezen wat je wilt lezen).
Dit is verder geen discussie waard, Clen heeft 't jammergenoeg niet kunnen voorkomen, en daar baalt hij volgens mij verschrikkelijk van, anders zou deze topic m.i. niet eens bestaan...

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

06-08-2003 06:36

Richard interpreteert 't volgens mij weer anders, ik vrees dat hij denkt dat de schade aan het net het probleem is...

Vrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

06-08-2003 08:08

Gebruik eens weerhaakloze haken...
Clen Somai
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-05-2003 02:00
Locatie: Flevopolder

06-08-2003 10:36

Bedankt voor de reakties! Ik zal nu inderdaad gaan switchen naar haken zonder weerhaak.

De landingstechniek van Jordy is inderdaad een hele goede! Bedankt voor die tip man!!! Met het net van Spro gaat het wel moeilijker, ik zal nu een net gaan kopen waarvan de armen makkelijker los kunnen worden gemaakt.

Ik heb ook naar de rigs gekeken, ben nu aan het koekeloeren hoe ik die kan afschermen van inhakende -(tav. net)- onderdelen. Heb wel vaker gehad dat de wartel soms vastzat in het net. Tot nu toe werkt een stukkie krimpkous wel goed!

Enne, die karper was niet dusdanig toegetakeld dat z'n hele bek openlag hoor! Echter, je zag wel dat de haak zijn onderlip -(aan de oppervakte van de huid)- circa een centimeter had opengescheurt. Persoonlijk vindt ik elke beschadiging van die mooie vissen teveel!!

Ik hoop dat ik dit nooit meer hoef mee te maken, het knaagt nog steeds aan me dat die karper beschadigt is geraakt.

Voorkomen is beter dan genezen...was het toch?

Nogmaals bedankt voor de tips en reakties!
peelman joris
Berichten: 28
Lid geworden op: 05-08-2003 02:00
Locatie: Oost vlaanderen

11-08-2003 09:05

ik weet het is zonde van een opengescheurde bek, maar het komt soms voor. daarom heb ik er mij een gewoonte van gemaakt om steeds zo een flesje bij me te hebben. uit ondervinding heb ik gemerkt dat klin-ic zeer traag in de huid intrekt, daarom dat ik het middel van Nash (ben de naam ff kwijt) aanraad, dit hecht zich snel vast, en blijft zelf onder water kleven.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-08-2003 09:32

Dit is gewoon een voorbeeld van 'Shit happens' hoe lullig en klote het ook is voor de vis! Een uitgescheurde bek veroorzaken is het laatste wat je wilt als karpervisser, maar dit kan de beste gebeuren! Een kleiner net gebruiken zou ik niet als een optie zien, want een groot landingsnet heeft vele voordelen!
Jaco Romkes
Berichten: 93
Lid geworden op: 07-08-2002 02:00
Locatie: Urk

21-08-2003 14:09

Clen zegt net dat hij elke beschadiging van die mooie vissen teveel vindt.

VIS DAN NIET
Plaats reactie