mosselen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-08-2003 14:01

Ik heb een vraag...

Op het moment zit het (vis)water vol met natuurlijk voedsel waardoor onze onderwatervrienden voornamelijk natuurlijk voedsel nemen i.p.v. onze stinkbollen.
Is er iemand die ervaring heeft met het vissen met mosselen? Ik heb het idee om te vissen met mosselen uit de supermarkt! Mosselen uit de schelp halen en aan de hair, wel uitvaren en voorzichtig de lijnen laten zakken!
Dit om de vis tegemoed te komen in zijn/haar behoefte naar natuurlijk voedsel.

Heeft er iemand ervaring mee of heeft iemand goede/gegronde redenen om deze manier tot het rijk der leuke gedachte maar niet haalbaar te zenden...

Met afwachtende groet,

Marijn
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

05-08-2003 14:06

Marijn,

Ik viste regelmatig op mosselbanken, en als aas gebruikte ik dan de Monster Crab boilie van Martin SB. Vaak bij inworp kreeg ik na 10min al runs.

Misschien een tip?

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-08-2003 14:10

Robbert,

Ik ga niet op een mosselbank vissen, ik wil met mosselen vissen! Dit is geheel anders dan een monster crab boilie van Martin SB! Dit is natuurlijk voedsel voor de vissen!
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

05-08-2003 14:12

Ja klopt, heb je gelijk in.. Ik had het ook niet helemaal duidelijk gelezen blijkt wel weer :wink: Maar dan kan je inderdaad met mosselen vissen, of eventueel met een naaktslak aan de hair.

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

05-08-2003 14:24

zoek en gij zult vinden hier een link over mossels

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=6946&forum=35&19" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=6946&forum=35&19</a><!-- BBCode auto-link end -->

succes
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-08-2003 14:34

Bedankt Rick, maar nog niet de antwoorden die ik graag zou willen horen! Veel geneuzel over zout en zoet, weinig reacties of er daadwerkelijk karper op is gevangen, dat is eigenlijk wat ik graag zou willen weten en horen!!

Iemand daadwerkelijk goed gevangen op mosselen?
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

05-08-2003 14:42

Hoi Marijn,

Als je echt met die dingen wil gaan vissen heb ik de volgende tip voor je: heb je er al eens aan gedacht om een paar mosselen op te duiken en die te gebruiken. Misschien dat dat wel eens kan werken.

Ik ben er trouwens niet van overtuigd dat de karpers de mosselen eten. Zoals je weet is een mosselbank keihard. Hierop nestelen zich slakjes en ander onderwaterspul. Hiervan weet ik zeker dat de karpers die eten. Kijk maar eens in de bewaarzakken als je die gebruikt (Liever niet natuurlijk).

Als je dan toch op mosselbanken wil vissen dan zou ik ook opteren voor monster crab/mussel boilies.

Groetjes

Rik
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

05-08-2003 14:47

de topic is van iemand die echt letterlijk zegt dat je er eens een aan moet doen dus ik denk dat ie wel goed gevangen heeft teminste als ie een beetje eerlijk is en de boel niet in de zeik probeert te nemen maar daar ga ik niet van uit

daarbij komt ook nog eens dat de karper echt een alles eter is dus waarom zou het niet vangen zeker als je ermee in de buurt van een mosselbank vist je zou misschien een keer met de method moeten proberen dit geeft een goeie instant respons als je je voer op mossels baseert ik noem een voerbeeld van een mix die er wel geschikt voor moet zijn

1 deel gemalen hennep
2 delen gemalen touvit
2 delen paneermeel
2 delen gekookte polenta
2 delen mossels
eventueel 1 deel vismeel

dit op kleverig heid maken met het kookvocht van de mossels en nog wat vis olie erbij

heb geen ervaring met deze mix maar wel met de method als het goed is zou het moeten werken kijk anders ff bij deze link zat method info

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=8426&forum=35&1" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=8426&forum=35&1</a><!-- BBCode auto-link end -->

succes
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

05-08-2003 14:58

Marijn,

Ik denk dat het vissen met een boilie met een mosselgeurtje of wat mosselpoeder erdoor geen verschil zal uitmaken. Het blijft een boilie en niet te vergelijken met de mosselen zelf.

Ik heb er zelf nog nooit mee gevist maar wel eens in een gekke bui de mosselen van de bodem verzameld, op de kant van de schelp ontdaan en de inhoud verspreid op de voerplek gevoerd. Gewoon met de boilie gevist en meerdere aanbeten gehad terwijl het echt schrapen was voor een visje.

Alijn Danau heeft in zijn lezingen verteld wel met mosselen gevist te hebben. Hij haalde ze van een springschans die op de kant getrokken was. Gewoon stampen, voeren en eentje onder de haak. Hij ving er vooral de kleinere schubs mee maar ook enkele grote schubs die erg weinig op de kant kwamen. Op de boilies bleven de grotere spiegels komen. Hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-08-2003 15:10

Mark,

Dank je, daar heb ik zeker wat aan! Ik geloof niet dat Alijn zou liegen over de vangsten met mosselen... Ik ben momenteel op een water bezig met een hele kleine populatie aan karper, maar alle vissen die er zwemmen gaan over de 20 pond met een aantal mooie uitschieters! Boilies kennen ze wel en daarom wil ik wat anders proberen, doordat momenteel veel natuurlijk voedsel in het water leeft wil ik de boilies eens aan de kant leggen en met een geheel ander aas vissen, mosselen dus...

En Rick,

Ik zal het ook proberen met de Method, heb ik ook aan zitten denken en is zeker het proberen waard!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

05-08-2003 15:12

Marijn,

Je zou ook nog een maand geduld kunnen opbrengen en eind september fanatiek met boilies aan de slag gaan. Met een goeie bal kun je dan absoluut goed vangen, de hoeveelheid natuurlijk voedsel gaat dan weer afnemen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-08-2003 15:17

Dat zal ook gaan gebeuren, maar in de tussentijd wil ik wat anders gaan proberen! Wij hebben al goede plannen hoe wij het water vanaf volgende maand gaan aanpakken en daar heb ik ook goede vertrouwen in! Maar er zijn nog 4 weekenden te gaan voordat wij daarmee aan de lag gaan en die wil ik gebruik maken om met mosselen te vissen en misschien verzin ik nog wel iets 'raars'. Ik denk namelijk dat op dit water een 'nieuwe' aas, waar niet eerder mee gevist is goede resultaten kan opleveren! In het verleden is dit water veel bevist, mede doordat er een artikel in de Karper stond over dit water, dit trok veel vissers aan! De laatste tijd is et weer rustig, komt ook doordat de vangsten niet best zijn, maar de vis die je er vangt... erg mooi! Vandaar wil ik vissen met aas wat niet eerder of sporadisch gebruikt is op dit water in de hoop een keer een succesvol aas te presenteren...

Groeten,

Marijn
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

05-08-2003 15:37

marijn als je de method inzet kan je me dan ff laten weten of het succesvol was via een pb en bedenk me trouwens dat bij mij in de buurt ook een dresuurputje zit waar een bekende goed heeft gevangen met instant een habdje pinda's en een pinda op de hair met een haak mt 8 of 10 standaard no knot van ongeveer 15 cm succes
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-08-2003 22:29

zal het je laten weten!

uit de reacties blijkt dat weinigen gevangen hebben met mosselen, misschien weinigen geprobeerd ook!

jammer, had graag gehoord dat er goede resultaten mee zijn geboekt...

Met een vriendelijke groet,

marijn
johan breek.
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-07-2003 02:00
Locatie: leeuwarden

06-08-2003 08:46

Om even op die naaktslak terug te komen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-08-2003 09:06

Johan,

Ik kan je helaas niet vertellen dat ik ermee heb gevangen, maar de naaktslak zat ook in mijn plannen!
Lijkt mij dat ze het wel vreten, dicht tegen een rietkraag aanvissen...
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

06-08-2003 10:52

Er staat ook nog ergens een artikel in de beet over het vissen met mosselen.
De mosselen zijn echt niet alleen een smakelijk hapje voor de karper, maar ook andere vissoorten laten zo'n hapje niet liggen.

In ieder geval veel suc6

Koen
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

31-08-2003 10:11

Grote mosselsterfte op kanalen.

Afgelopen weken heeft er een massale mosselsterfte plaats gevonden op kanalen in Brabant.
Schepen maakte met hun schroef de mossel los van de bodem, waarna honderden meeuwen die de schepen achtervolgde een gratis maaltijd kregen aan geboden.
Is dit een landelijk beeld??

Peter,
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

31-08-2003 13:32

Heb hier in Noord-Holland nog niks over gehoord, maar het is niet best als het overal zou gebeuren...
Gast

31-08-2003 13:37

he ik ééns karper gevangen met noorsegarnalen aan de hair.
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

31-08-2003 14:40

Marijn,

Ik heb het ook eens geprobeerd met gekookte mosselen, ik heb een paar mosselen uit een wildtrap gehaald en samen gekookt met harde mais, het was trouwens tijdens het ksn jeugdkamp aan het Noord-Willems kanaal, ik heb er niets op gevangen, maar ik denk dat de oorzaak daarvan ligd bij het warme weer.

De mosselen bleven goed op de hair zitten, maar dat komt misschien omdat ik ze uit heb gevaren, en netjes neergelegd.

Het enige nadeel van koken is dat de mosselen 2 of misschien zelfs 3 keer zo klein worden dus minder op vallend, en misschien wel hun aantrekkings kracht verliezen.

Robin
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-08-2003 15:18

Kwam dit door de lage waterstand, Peter? Inderdaad had Noord Holland geen waterschaarste.

Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

31-08-2003 16:37

Hoi Kees,

Het kanaalwater was al weken bloed heet, door een stremming van 12 weken kwam er ook haast geen vers Maaswater in.
Hoe het is met de rest van het biotoop dat is nog niet in te schatten, we gaan wel op zoek naar watervlooien en nog levende Mosselen. Die aan het begin staan van de voedselketen voor onze Cyprinus Carpio
Er is dode karper waar genomen, maar gelukkig niet in grote hoeveelheden.
De karper heeft ter plaatsen wel trek, mocht er afgelopen vrijdag een aantal vangen.
Of dat het kwam door weinig natuurlijk voedsel aanbod moet de toekomst uitwijzen.
Was er daardoor s’morgens gelukkig slechter aan toe dan de gevangen karper.

Groeten, Peter


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Peter Otte op 2003-08-31 16:38 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-08-2003 17:48

Alles in Noord Holland staat op de een of andere manier wel in verbinding met het IJsselmeer. Niets van problemen gehoord. We stuwen zelfs water naar het Westland, zoals je wel gehoord zult hebben. Ik ben net weer begonnen met vissen na die hitte. Vis de twee vakantiemaanden altijd weinig. Het liep nog niet goed. Dat zou door het natuurlijk voedsel kunnen komen. Alleen de algen al zijn overvloedige aanwezig. Ik zit ook op een plas waar de karper zat plekken heeft waar karpervissers niet bij kunnen komen. Dus zo vreemd dat ze de beviste stekken nu niet opzoeken is het niet.

De mosseltjes van Alijn waren van die kleine driehoeksmosseltjes. Inderdaad geloof ik ook niet dat karper in grote mate eet van de gewone grote zoetwatermossel. De kleinere driehoeksmossel zeker wel. Maar er mee gevist heb ik nooit.

Groeten, Kees
Plaats reactie