selecteren op "dressuur water"


Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

03-08-2003 22:10

Ik vis nu sins een tijdje op een bepaald watertje waar zeer veel gevist wordt.Er zwemmen zeer veel vissen rond en een enkele zware waarvan de grootste 34pond is.MAAR er zwemt ook zeer veel kleine vis.Water heeft geen bepaalde hotspots en is overal even diep.

Nu heb ik mijn zinne gezet op die 34ponder.Maar als ik vis zoals ik nu vis zal ik waarschijnlijk nog vele "kleinere"vangen en dat is niet mijn bedoeling.

Oke begrijp het niet verkeert!!Ik ben zéér blij met elke vis die ik vang maakt niet uit hoe groot of klein.Maar er zijn op een paar wateren een paar vissen die ik wil vangen.

Nu was mijn vraag...hoe zouden jullie het aanpakken kwa voertechniek??

Ik zelf was van plan om een groot voertapijt aan te leggen van verschillende partikels en pellets en dan ernaast met grote boilies te vissen.Dus een voedselnijd proberen vis te lokken dmv azende vis.

Ik weet dat de vis door "dressuur" voorzichtiger wordt en vooral de ouwere(grotere) zich niet massaal op het voer zullen storten.

Ik weet ook dat ik het nooit perfect kan selecteren,maar ik hoop het toch een beetje te kunnen doen.

Zow dat was een heel verhaal en ik hoop dat jullie mij mischien wat tips kunnen geven.

mvg ferenc
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

03-08-2003 22:42

drijvend? kun je zien wat er zwemt.

voeren op een druk bevist watertje is niet mijn eerste keuze, de kans is dan zeer groot dat de plek bezet is. en bovendien je hoeft de vis niet op het aas te zetten. volgens mij moet je mobiel blijven (penvissen) en uit de buurt van de andere vissers je ding gaan doen.

succes
Bob Pieter
Berichten: 99
Lid geworden op: 09-06-2003 02:00
Locatie: Utrecht

03-08-2003 22:46

Waarom probeer je het niet met 'the method'
(zie: <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/artikel/method.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/artikel/method.htm</a><!-- BBCode auto-link end --> )

Ik heb het zelf nog nooit gebruikt maar ga het aankomende dinsdag doen op een plas van +/- 3 hectare waar ik niet heb geroerd (door ziekte) en niks weet over het bestand (enkel weet ik dat er erg veel gevist wordt). ik leg 1 hengel in met 'the method' en 1 hengel met en grote plakkaat voer (klein zaad en boilies, met 2 boilies van 18mm, op mijn hair.)

Misschien is het voor jou ook een idee om op1 hengel 'the method' te gebruiken?.
Ik moet wel zeggen dat het de eerste keer is dat ik met de ‘the method’ metode (!!) ga vissen dus geen idee of het zo goed is als ze zeggen. Als voerbal gebruik ik gewoon een goed,stevig gedroogde (maar kneedbare) boilie mix waarvan ik mijn haak/hair boilies heb gemaakt.

(edit: link was niet helemaal juist)


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob Pieter op 2003-08-04 00:22 ]</font>
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

03-08-2003 22:48

bepaald aas uitkiezen (liefst boilies, liefst wat groter diameter, bijv. 22 mm.)
en rond heel het watertje gaan voeren.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

03-08-2003 22:48

Drijvend is vrijwel niet mogelijk door de watervogels.

De pen...tja ben bang dat ik dan alsnog vele kleintjes ga vangen.

Over het voeren...dat risico neem ik
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

03-08-2003 22:55

the method...is al helemaal niet selectief en er zwemt veel brasem :sad:

Het is de bedoeling om de kleine vis niet of bijna niet te vangen.

Ik weet dat dit een vage vraag is maarja...moet toch wat :wink:
Bob Pieter
Berichten: 99
Lid geworden op: 09-06-2003 02:00
Locatie: Utrecht

03-08-2003 23:21

Wat je kunt doen is 2 voer plekken maken, een met allen je grote boilies en een met klein voer zo als partikels en kleine boilies. Een hengel leg je met klein voer op de voerplek met partkles en de ander met een grote boilie op de voerplek waarmee je ook met die groote boilies hebt gevoerd. Maak je de voerplekken niet te ver uit elkaar dan zal een kleine vis al snel door zwemmen naar de plek waar het kleinere voer is en de grote boilies laten voor wat ze zijn.

Een grote vis vindt het al snel te druk op een plek waar klein voer licht (en waar de kleine vissen zwemmen) dus die gaat op zijn beurt naar de plek waar de (24mm of grotere) bolies liggen.

Het bovenstaand is een mooie theorie, het klopt in praktijk ook wel eensgezinds omdat brazen een 24mm boilie (meestal) niet kan verwerken en dus kiest voor de partkles. De kleine karpers begeven zich makkelijk tussen een groep azende brasems omdat daar duidelijk voedsel te vinden is. Helaas betekend dit niet dat een 34’er dit zelfde niet doet, maar daarom lig je ook met een hengel op het kleine voer!. De andere hengel die tussen de grote boilies licht (waar het dus minder druk is) zal aantrekkelijker zijn voor de grotere vis. Werkt het niet, probeer je de volgende (nacht) wat nieuws!.
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

04-08-2003 00:12

sorry ferenc maar de method is juist wel selectief je kan de method ook vissen met boilies en dus ook boilies groter dan 22 mm en ik denk als je de kleinere karper wil omzeilen de method de juiste techniek is zeker als je je haak aas in de voerbal verstopt en zorgt dat je voer als betonis zal de grotere karper dit makkelijker "stuk" kunnen maken en jouw haak aas te pakken krijgen

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=8426&forum=35&1" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=8426&forum=35&1</a><!-- BBCode auto-link end -->

kijk deze link ff daar staan een antal method mixen van mij en ook alle links naar method gerelateerde topics

succes
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-08-2003 08:05

In Engeland word al jaren met De Method gevist.
Daar hoor je de meeste vissers beweren dat De Method juist de kleinere vissen pakt, op uitzonderingen na.

Lees de Engelse bladen er maar op na.

Robert
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

04-08-2003 08:43

Al ged8 aan een single hookbait ongeveer een meter of 15 van je eigenlijke voerplek

Of probeer eens een n8 instant met alleen singles lokaliseer je de vissen meteen je single erbij droppen je kan nog versteld staan van het resultaat

veel succes in ieder geval
mvg
hans
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-08-2003 10:19

Van die 2 voerplekken had ik ook al in gedachten en ik ga waarschijnlijk dat ook proberen.

Ik heb tot nu toe elke nacht daar instant gevist en we hebben redelijk daar gevangen waaronder al een paar grotere ( 24 en 27,9P).Maar o zo veel kleinere van rond de 10 pond.

De vis trekt er s'middags naar het midden en daar vis iedereen al heen,frappant genoeg vangen ze ook weinig :roll:

S'nacht trekt de vis langs de kanten(waar weinig wordt gevist) en daar ga ik ook voeren.


Tja over de method,hoe wou je daarmee een beetje selecteren??Het is daarmee de bedoeling om voedselnijd te creéren.De grote vis houd niet van zo'n chaos en zal dus weinig gevangen worden.
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

04-08-2003 12:17

robbert als je de method goed toepast dan kan je er ook alleen de grotere vissen mee verleiden dit heeft alles te maken met de kleverigheid van je voer en of je je haak aas in de voerbal verstopt voorbeeld als jij een keiharde voerbalhebt en daar je haak aas in propt zal de grotere karper de kracht bezitten om de voerbal helemaal uitelkaar te trekken een kleinere vis kan dit natuurlijk ook maar dit kost hem te veel energie in verhouding met wat het oplevert

ferenc hoe je er ook mee dat the method ook nog eens dresuur doorbrekend is en als je bij voorbeeld de "cannonball" techniek toepast dit werkt met voerballen tot over een kilo die je uitmoet varen krijg je een wat meer geconcentreerde voerplek hier verder niks om heen voeren enje zal zo minder "drukte" creeren maar ik denk juist dat de voedsel nijd het gene is dat de grote karper zal dneken hee "iedereen vreet hier als een dolle het zal dus wel veilig zijn" klinkt misschien een beetje platonisch maar het is wel het gene dat weer dresuurdoorbrekend is
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-08-2003 12:43

Maar de grote vis zal schuwer azen en zich niet meteen tussen de minder schuwe en kleiner vis mengen.

Grote voerballen is geen probleem,ik lig hooguit 1 meter van de kant :wink:
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

04-08-2003 13:09

inderdaad maar als ze over de dam zijn moet het werken probeer het gewoon zal ik zeggen wat niet baat wat niet schaadt en als je dan echt van de cannon bal techniek gebruik gaat maken denk ik dat je gewoon wat hele en halve boilies of wat je als haak aas gaat gebruiken door je voerbal te mengen

ik heb al eerder een link gegeven kijk daar maar ff voor goeie method mixen heb met alle drie goed en boven het gemiddelde gewicht van het water waar ik ze inzet gevangen

succes
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-08-2003 14:45

Rick, dus als ik het goed begrijp zeg jij,
Maak een harde voerbal omdat de kleinere karpers de moeite niet nemen om het uit elkaar te trekken, in verhouding tot wat het opbrengt.
Met andere woorden, ze krijgen het niet kapot.

Ik denk dat een karper tussen de 15 en 20 pond net zo goed in staat is dezelfde harde bol uitelkaar te trekken als een 30 ponder.
Daar komt nog bij kijken dat de kleinere karpers zich met meerdere tegelijk op je aas storten, nee het uitelkaar trekken hebben de kleinere echt geen enkel moeite mee.
Als ik je verkeerd begrepen heb, laat het maar weten.


Ferenc, naar mijn mening kun je het beste met Single Hookbaits aan de gang, daar pak ik ook de zwaarste karpers van bepaalde wateren mee.

(Robert met 1 b)
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

04-08-2003 14:59

Yeah right, als een van bovenstaande pipo-verhaaltjes aantoonbaar werkt mag je mijn hand eraf hakken.

Selectief de grotere eruit halen is vrijwel onmogelijk op een water zoals beschreven.

Probeer te achterhalen of die zware vis zich misschien op een bepaald deel van dit water ophoudt aangezien ze niet zelden honkvast zijn en concentreer je visserij op deze hoek.

Voor de rest is het een kwestie van heel veel uurtjes maken en daardoor het geluk een beetje afdwingen dat ook die grote een keer toehapt.

Sukses en mvg

John
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

04-08-2003 15:18

Ik sluit mij aan bij John! Die grote moet je zien te vinden door veel te observeren en veel uren maken! Er komt een keer dat je de grote eruit haalt... Maar je kan niet selectief vissen op de grote vissen! Ik zie het al voor me.. Er komt een 18 ponder langs en die krijgt een bordje te zien net voordat hij je aas wil pakken "Stop, dit aas is bestemd voor vissen boven de 30 pond" :lol: :lol:

Ik denk niet dat dat zo werkt! Veel uren maken, dat is het enige...
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-08-2003 19:44

single hookbait heb ik al geprobeer en dat werkt daar totaal niet.


Echt selecteren kan nooit helemaal,maar de kleintje weglokken is wel mogelijk.

Aangezien de kleinere meestal minder schuw zijn zal die zich op het aas storten.De grote vis merkt dat er gegeten wordt,maar waagtzicg niet tussen de kleine vissen omdat hij slechte ervaringen heeft aan massieve voerplekken.Maar een paar grote boilies zal hij naast de voerplek mischien wel pakken

hoop ik :roll:
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

04-08-2003 20:04

Gewoon zo veel mogelijk proberen af te dwingen:

* vis op plekken waarvan je weet of gehoord hebt dat de zwaardere vis zich schuil houdt

* vis eens met extreem groot aas, zo sluit je de echte kleintjes vaak uit

*weinig voeren, heb gehoord van iemand (roger?) dat grote vis zich afzijdig houdt van kleine karpers, aangezien ze het dan afleggen met azen qua snelheid etc. Daarom is een kleine voerplek misschien beter. Dit heb ik dus gehoord, en zelf nog niet ervaren.

*anders dan de rest betekend vaak vangsten op z'n best! Dus gewoon proberen

mvg
stefan
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

04-08-2003 21:20

RoBert je hebt deels gelijk een kleinere karper kan die voerbal natuurlijk wel kapot krijgen maar dit kost m teveel energie en wat jij zegt dat kleine karpers in groepen azen lijkt mij heel stug een karper is immers geen scholen vis zekerniet met z'n 2en laat staan met meer op een voerbal ter grote van een flinke tenis bal

met informerende groet rick
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-08-2003 21:36

Vaak zwemmen de karpers in kleine scholen.Begint er 1 te azen dan zullen de andere in zeer korte tijd ook aan het azen slaan.

Ik zeg wel kleine,maar grote ook :wink:
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

04-08-2003 21:45

uh klopt ferenc maar of ze ook azen in scholen betwijvel ik heb vaak met de korst vlak bij een groep karpers gevist maar dan vang je dus niks naar mijn ervaring dan liggen ze gewoon te zonnen

wel had ik laatst dat ik een karper had gehaakt op de korst en m 2 m uit de kant uitdrilde zij bleef maar rondjes zwemmen met af en toe een kleine run richting wierbed maar er zwom de heletijd neen kleinere naast jammer genoeg was die weg toen het landings net te water ging heel apart om te zien
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-08-2003 21:49

Zonnende karpers zijn soms idd moeilijk te vangen.Maarja ik heb daar s'nachts geen last van :wink:

Zoek een groep karpers op en ga aan de oppervlakte voeren en ga NIET vissen.Meestal zitten binnen no-time meerdere vissen te azen.

Het lijkt mij dat dat ook op de bodem kan :wink:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

04-08-2003 23:35

ferenc,
Ik zou met je eigen boilie (zelf maken dus) erg verspreid over het hele water gaan voeren, een paar week lang. Zorg dat je nergens veel voer concentreerd en dat de vis je voer overal tegenkomt. Op deze manier berijkt je voer ook de grotere vissen en na een paar week zullen ook die vissen vertrouwen krijgen in je voer. Denk er wel aan dat de voedingsstoofen in je mix goed uitgebalanceerd zijn. Je hoeft niet elke dagte voeren, twee of drie keer per week is voldoende. Je kan dit ook met particles doen, dit deed ik vroeger altijd, maar met boilies is het wel makkelijker. Als je over het hele water voert hoef je niet bang te zijn dat je voerstek bezet is, je voer ligt immers overal! Ik zit zelf met een soortgelijke situatie op een watertje waar ik vaak mijn onderlijnen test. Daar ga ik het zelf in het najaar proberen.
Single hookbait moet ook wel kunnen, het gaat erom dat je geen kleine vis concentreerd op een stek. Ik kan me overigens niet voorstellen dat single hookbait daar niet werkt, op ALLE wateren waar ik vis werkt het ook.
groeten,
Daaf
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

05-08-2003 00:22

ferenc,

ik zou eerst eens onderzoeken waarmee gevist word op het water !

ik zou afwijken van het standaard patroon van de gemiddelde visser op dat water bijv: het type aas! vaste stekken, etc..

als je particles wilt combineren met je boilies ( wat ik al achterwege zou laten)
zou ik gebruik maken van een boilie met een neutrale smaak/geur en dat op een bedje van maples als particle ! de boilie zo'n neutraal mogelijke attractor te geven zodat deze niet wordt overgeslagen door de vissen die op de maples azen !

ik heb al vaker op dressuurputje maples in combinatie met een neutrale boilie gevist en het resultaat zul je duidelijk merken!

en tenslotte om de kleinere vissen uit te schakelen moet je gewoon zelf eens wat experimenteren...

suc6
Just another carp fisher.......