waterlelies,zuurstof?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

29-07-2003 19:45

Ik heb hier op een topic gelezen dat je 's nachts niks/minder zou vangen bij waterlelies omdat die dan zuurstof zouden ontrekken voor de fotosynthese.
Maar voor fotosynthese is toch in ieder geval zonlicht en koolstofdioxide nodig of is dat anders bij waterplanten?

Hoe zit dit in mekaar of is het niet waar dat waterlelies 's nachts zuurstof ontrekken? :???:

met denkende groet,
Hennydekarpervisser
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

29-07-2003 20:15

Henny,

voor wat ik opgestoken had van m'n Biologielessen (en wat is blijven steken) is het volgende;

Groene bloemen(bladeren) gebruiken overdacht koolstofmono-oxide en zonlicht voor het aanmaken voor glucose. 's Nachts maken ze niets aan, en gebruiken alleen zuurstof.

Of het enige invloed op de vangsten zou hebben, kan ik je helaas niet mede-delen, aangezien ik niet bij waterplanten vis.

Gr,

Christiaan.
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

29-07-2003 20:45

De Formule voor foto synthese is: CO2+licht+water=glucose+zuurstof als ik het goed heb, Fotosynthese kan alleen plaats vinden in groene delen van de plant met bladgroen korrels, s`nachts gebruikt de plant ook zuurstof en maakt geen zuurstof aan.

Maar of dat nadelig is voor de vangsten weet ik niet, ik denk haast van niet hoor.

Water lely`s ontrekken dus zuurstof (alleen s`nachts), net zoals alle groene planten.

Robin



_________________
voeg mij toe op msn: <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:carpdriller11@hotmail.com" class=bericht>carpdriller11@hotmail.com</a><!-- BBCode auto-mailto end -->

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: robin de ronde op 2003-07-29 21:14 ]</font>
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

30-07-2003 12:52

Beste biologie doctorandussen,

Ik heb dat vroeger ook wel eens op school geleerd. Dat planten overdag zuurstof aanmaken dat klopt. Daarom is het ook zo interessant voor vissen om overdag bij planten te zitten als het warm is. (warm water=weinig zuurstof in het water) Veel zuurstof en nog voedsel ook.

's Nachts gaat het verhaal andersom, dan wordt die aangemaakte glucose weer omgezet mbv zuurstof. Hierdoor krijgt de plant zijn enegie. 's Nachts is er dus juist minder zuurstof in de buurt van waterplanten. Dus dan zijn die stekken juist minder interessant voor vissen als het warm is.

Ik hoop dat ik het goed heb onthouden, want het is al weer een tijdje geleden dat ik op school zat. Maar ik dacht dat het zo ongeveer in elkaar zit.
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

01-08-2003 15:30

Henny,

Altijd, jawel altijd minimaal 1 hengel tegen leliebladeren/-eilanden aanleggen want dit zijn echte hot-spots voor karper!!!
Overdag of 's nachts maakt geen ene ... uit.

Wel met goed materiaal vissen en niet ver van je hengels afgaan want niet zelden zwemmen ze zich vast in zo'n lelieveld en dan zit er niets anders op dan het water ingaan en de vis bevrijden.

MVG John
Plaats reactie