Als jij denkt dat een toplood je aanbeet minimaal belemmert vul je dus wel in, verklaar je hierna nader.
Heeft toplood geen enkel effect op de aanbeet vul je niet in.
De bedoeling:
- vul de poll in
- en verklaar waarom
Let the games begin

Torsten Mackenzie schreef:Vind dit een zinloze poll, alsof iemand hier nee gaat stemmen.
jullie discussie over of toplood wel of niet nodig als je een goed zinkende lijn hebt vind ik veel interessanter. Zou dit zelf op water met scheepvaart nooit aandurven maar dat is misschien gebaseerd op de aanname dat er geen lijn zinkend genoeg is.
herman hulsman schreef:Vermits alles in de juiste verhouding wordt toegepast, hanger, swinger, gewicht toplood en visafstand, zal toplood wel een verandering van beetregistratie teweeg brengen, maar hoeft het geenszins een belemmering van de beet registratie te betekenen.
Rik koster schreef:En wat is dan de juiste verhouding is de vraag
,Jan Kasteelen schreef:Op dressuur- of druk bevist karperwater
Nee Rik, mij belemmert het dus niet. En zeker niet in die mate dat het mij beetregistratie kost.Maar volgens Marco belemmert toplood je registratie niet
Doe mij dan maar een toplood en een gewoon nylonlijntje wat schappelijk van de bodem komt. ..Of juist geen toplood en alleen een slider/fbl op die laatste meters vanaf de rig wanneer ik dat wens. Dan hoef ik in ieder geval geen spoel om te wisselen omdat de - evt. met modder of draadwier begroeide - waterbodem om een andere lijn vraagt.....Eenmaal afgezonken ligt de lijn ook echt op de bodem, en met binnen halen merk je echt dat je hem van de bodem af trekt. Reden om goed na te denken op welke bodem je dit lijn gebruiken gaat dus !
JaHeb ik ooit de woorden in mijn mond genomen dat je op 100 meter afstand met slappe lijnen moet vissen ?
Je kan hier vrij weinig aan doen, toplood is en blijft gewoon ruk. Wat ik je adviseer is om een echt goede zware zinkende lijn aan te schaffen. De nieuwe lijn an berkley de cf600 bijvoorbeeld is zo'n lijn, is een zwaar zinkende lijn waardoor je met slappe lijnen kunt vissen tot onder je hengel top maar wel beet registratie krijgt. Dit in combinatie met een vrij zwaar lood ( 120 tot 300 gram bijvoorbeeld ), in een running systeem
Lijkt me in die situatie van de vraagsteller dat hij met je antwoord volgens jou direct weer terug bij af is. Want hij ontkomt er niet aan..Laatste optie is snaar strak vissen met toplood, maar ik zelf vervloek toplood om de slechte beet registratie. Maar soms ontkom je er helaas niet aan.