Voorkeur 9ft of 12ft hengel voor oppervlakte/pen/stalking


Plaats reactie
Andy Blom
Berichten: 160
Lid geworden op: 05-06-2011 16:34

05-06-2016 23:36

De laatste tijd ben ik sinds lange tijd weer fanatiek avondjes aan het struinen met de kattenbrokken en korst aan de oppervlakte. Het statisch vissen heeft de laatste jaren de overhand gekregen maar zie daarnaast vaak weer hoe succesvol 2 uurtjes actief struinen al kunnen zijn.

Wat is jullie voorkeur bij het opervlakte/struinend vissen? Een 9ft hengel zoals de dwarf/scope waarmee je lekker mobiel blijft en makkelijker in kleine stekken uit de voeten kan of een juist een soepele 12ft hengel waarmee je net wat verder je korst werpt en je juist weer deze lengte in je voordeel gebruikt? Wil naast mijn 12ft set een mooi struin setje aanschaffen. 8) Benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
Kasper Fen
Berichten: 532
Lid geworden op: 20-05-2011 20:14

06-06-2016 10:42

Ik heb zelf recent twee dwarf 9ft 2.25lb gekocht. Het idee was dat ik ze ging gebruiken op wat smallere en kleinere wateren. Nu neem ik ze ook mee voor het pen en oppervlakte vissen.. Ik ben er zeer tevreden over. Ze zijn erg licht en in de bijbehorende foudraal zijn ze makkelijk te vervoeren. Die 90cm mis ik zelf niet. Wanneer je een float gebruikt kan je alsnog op dezelfde plekken vissen en heb je het gemak van een kortere hengel.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

30-06-2016 20:24

12 ft 1.75lb shimano beastmaster met 9 of 10 ogen.
13ft 1.5lb fox warrior pen hengel met 10 of meer ogen.
Dat is voor het pennen/ lopen vissen zegmaar

Wil je wel op afstand vissen maar vanaf een kutplek in de bosjes omdat je geen voerboot hebt, zou ik denken aan een hengel van 6 tot 9 ft maar dan wel zwaarder omdat je anders niet ver kan werpen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-07-2016 12:16

Andy,

elke hengellengte heeft zo zijn charmes en voor- en nadelen.
Korte hengels zijn handig en zeer bruikbaar bij kleine ruimtes, klein- tot middelgroot water.
Langere hengels (12/13/14/15 ft) zijn weer handig bij vissen onder de top op afstanden.
Een en ander is weer afhankelijk of de hengel meer of minder parabolisch. Een standaard hengel voor alle omstandigheden is er niet, daarom zijn er ook zoveel soorten en types.

Dus: bepaal waar je het voor nodig hebt en schaf desnoods voor zo'n situatie een andere hengel aan -als je daar het geld voor hebt. Of gebruik een hengel die "de situatie aan kan" in zo'n geval.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

01-07-2016 14:43

Hoi Andy,

Mijn ervaring is dat kortere hengels vaak een hogere LB(S) hebben dan de langere penhengels. Dat is zeker geen nadeel omdat de hefboom ook anders is.

Ik ben zelf iemand die heel dicht onder de kant vist als ik ga struinen. Meestal tot 2 meter. Als de kant dan niet zo laag is, zal je vrij dicht op de kant moeten zitten om je pennetje/korstje te zien. Daarbij is een korte hengel handig.
Als je wat verder van de kant zit is een langere hengel juist handig, om de lijn van de grond of uit de struiken te houden.

Wat is daarbij de clou:
- Je wilt niet dat de hengel over je stek hangt ivm zichtbaarheid van je hengel als je dicht op de kant vist
- Je wilt ook niet dat de lijn over de grond en tussen de rietstengels ligt als je wat verder van je stek af zit.

Het ligt er een beetje aan wat jouw visserij inhoud. Daarnaast is er ook nog een persoonlijke voorkeur voor lange of korte hengels. Ik vis het liefts met hengels van 10 - 12 ft en anderen vissen het liefst met hengels van 12 - 15 ft.

Kortere hengels zijn vaak ook wat sneller dan de langere hengels die toch nog wel eens willen gaan zwabberen maar dat ligt naast de lengte ook vooral aan het type blank.

Even op een rijtje mijn ervaringen met de verschillende hengels bij het stalken/penvissen/korsten:

Stalkers 10 - 11 ft (korter heb ik nooit gevist)
- vaak hogere LB(S) ivm kortere hefboom (2 - 3,5 LBS is heel normaal)
- makkelijk in krappe omgevingen
- vaak snellere hengels
- makkelijk als je dicht op de kant zit en vlak onder de kant vist
- onhandig bij het vissen achter grote lelievelden en grote rietkragen
- Handig om mee te nemen
- lastig om passende foudraal te vinden
- onhandig om een korstje ver weg te zetten
- ook goed te gebruiken met lood/steen
- vaak in combinatie met een lijn die veel trekkracht heeft

Medium lengte 12ft
- allround
- vaak goed voor het stalken in de range 1,5 - 2,25 lbs
- Makkelijk om er accessoires voor te vinden zoals een foudraal
- vaak snelle hengels
- makkelijk om een korst mee weg te zetten
- ook goed te gebruiken met lood/steen
- handig bij het vissen achter grote lelievelden en grote rietkragen

Langere lengte 13 - 15 ft (15 heb ik nooit mee gevist)
- makkelijk in wateren zonder al teveel obstakels
- vaak in de range van 1 - 1,75 lbs
- makkelijk als je ver van de kant af zit
- makkelijk als je ver van de kant af ligt met je aas
- lastig om een korst ver weg te zetten
- vaak een langzamere hengel die nog wel eens wil zwabberen maar wel meer helemaal rond gaat
- goed te gebruiken met een lijn die wat minder trekkracht heeft
- handig bij het vissen achter grote lelievelden en grote rietkragen
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

06-07-2016 07:20

Ik heb een Whichwood stalker hengel. 8ft en heb hem nu 2x mogen testen met een redelijk grote vis eraan(10-13kg). Echt super fijne hengel en vooral dat hij zo kort is. Zet er wel een goede molen op want als je die vis voor de kant haakt komt er echt flink wat kracht op te staan. Schat hem op zo'n 3lb en beetje drilwerk is wel vereist. Ik heb tot nu toe aan freelinen gedaan en dat bevalt me prima. Ik heb juist deze hengel gebruikt omdat ik tussen de bosjes sta en in het water ook maar +/- 2,5 meter heb om te drillen. Zou je gaan pennen en heb je de plek, zou ik zelf voor een iets langere gaan. Puur omdat het werpen met een korte hengel vaak bagger is. Succes
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Plaats reactie