extreeeeeeeeem zachte bodem!~help


Plaats reactie
wilco junior schigt
Berichten: 41
Lid geworden op: 26-11-2002 01:00
Locatie: aalten

23-07-2003 09:24

hallo,

ik woon zelf in de achterhoek en hier in de buurt zijn de bodems meestal vrijhard (zand),
maar ik wil binnenkort een sessie plannen rond alkmaar, en weet nog uit mijn witvis tijd dat de bodems daar extreem zacht zijn (leemputten).

als wij daar gingen witvissen, gingen we met een bootje de meertjes op en en als we de boot dan wilden vast leggen dan drukten we gewoon de peddels de bodem is, en dat ging heel erg makkelijk. het is daar ongeveer 1,5m diep en de peddels konden we ook zeker met veel gemak nog eens anderhalve meter de grond in duwen.

nu ben ik bang als ik daar met 70 gr lood ingooi dat mijn lood ,en dus ook mijn aas, te diep en de zachte grond verdwijnt.

heeft iemand hier ervaringen mee? of een oplossing?
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

23-07-2003 10:11

een helikopter montage kan uitkomst bieden. gewoon een stuitje op zo'n 1,5 meter (of hoe dik de blubberlaag is) dan een vrij schuivende kraal met de onderlijn eraan vast en dan pas je lood. zo rust je onderlijn bovenopde zachte bodem. tevens kun je door middel van een pva-nugget de onderlijn heel langzaam laten zinken zodat deze niet in de prutbodem verdwijnt.

Persoonlijk zou ik eerder iets verder zoeken op de plas en hardere stukken opzoeken (bij rietkragen ofzo).

groeten,
karperlimbo
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

23-07-2003 10:44

Het risico van in blubber verstopte montage bestaat, althans denk ik, alleen als je ingooid omdat het lood met grote kracht in het water beland en dus ver in de modder ligt.

Ik zou dus de lijnen uitvaren met een roeibootje of mbv. baitboatje.

Voor de zekerheid iets langere onderlijnen gebruiken van ong. 30cm.

Mochten bootjes in welke vorm dan ook taboe zijn op dat water zou de helicoptermontage zeker het proberen waard zijn.

Sukses!

MVG John
Marijn van Oirschot
Berichten: 111
Lid geworden op: 22-03-2003 01:00
Locatie: Haaren

23-07-2003 12:26

met foam vissen
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

23-07-2003 13:43

Hallo,

Bij ons is alle bodem blubber, of wierachtige plantendekens.
Ik vis met 35 gram lood en een onderlijn van 40 cm. werkt perfect.

Zo ook vanmorgen, op een zachte modderbodem.
Als je de boillie na een half uurtje ruikt kun je niet begrijpen dat een vis die nog moet hebben, en als ik ophaal voel je hem langzaam loskomen. En toch 4 keer vis ,jammergenoeg 3 keer voor mijn vismaat en 1 keer voor mij.:cry:

Rob
Arno Vink
Berichten: 9
Lid geworden op: 16-07-2003 02:00
Locatie: Rijswijk NB
Contacteer:

23-07-2003 14:54

Bij ons in binnenwatertjes hebben we er ook last van. Ikzelf vis meestal met floaters of met mais met een stukje foam aan de bovenkant. Ikzelf gebruik op zo'n bodem vliegtuiglood van toch maximaal 50 gram hoor. Dit zakt bijna niet weg & is absoluut ver te werpen. De karper haakt zichzelf tochwel omdat het lood flink wegzakt in de blubber.
Succes in ieder geval
!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

23-07-2003 16:01

Arno het lood zakt bijna niet weg

1 regel verder: omdat het lood flink wegzakt in de blubber

Verklaar u nader

Weet wel wat je bedoelt maar je spreekt je zelf wel heel erg tegen.


Niet fout bedoelt hoor,


:grin:

Wil.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-07-2003 14:25

nie bang zijn dat je aas wegzinkt en zeker GEEN popups gebruiken omdat de karper op dit soort wateren gewend is IN de bodem te wroeten ips erbovenop (war je pop up ligt) maak gebruik van een wartellodje van maximaal 60 gram op een lijclip om te voorkomen dat het lood de boilie weer té diep wegtrekt

mvg martijn
johan breek.
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-07-2003 02:00
Locatie: leeuwarden

28-07-2003 10:29

Je zou eens kunnen proberen met geen weinig lood te vissen. Ik had een tijdje geleden precies hetzelfde probleem, ook vieze drap waar ik mijn lood als het ingeworpen was bijna niet meer uitkreeg. Als er trouwens overhellende bomen bij het water staan dan zou je kunnen proberen je aas uit te varen en onder zon boom te leggen, op de plaats waar ik viste was de bodem daar hard. Moet je er wel heel snel bij zijn als je een aanbeet krijgt:P
Plaats reactie