De method feeder


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-05-2016 03:43

Heb afgelopen zaterdag een nieuwe hengel gekocht, een Spro Cresta medium 11 ft. method feeder. Licht materiaal, maar toch met de nodige body in het onderste deel en ook nog eens spotgoedkoop! En ja, de bijdrage van Herwin Kwint, was de trigger.
Waarom een method feeder? Is geen penvissen, maar is m.i. ook niet puur statisch vissen, zeg maar een beetje van beide wat.
Veel witvissers gebruiken tegenwoordig ook steeds meer de method feeder, een goede aanbeet, betekent namelijk altijd een gehaakte vis.
Witvissers zijn natuurlijk geen karpervissers en daar valt voor ons misschien nog wel wat winst te behalen. Punt is, je hebt volgens mij in ieder geval veel meer actie, tenminste als je het goed doet. Moet ik ook nog leren, maar ik ben al wat wijzer. Wat heel belangrijk is, hoeveel water voeg je toe aan je pellets en/of je grondvoer. Kwam afgelopen middag al van een koude kermis thuis. Combi van geweekt grondvoer en pellets in de mal en dat werkte dus voor geen meter. Gisteravond even testen met alleen halibut pellets: 10, 20, 30 en 40 procent weken in water en de laatste was perfect. Na 10 minuten in het water heb je een heel compact voerplekje, waar je haakaas precies bovenop ligt.
Witvissers gebruiken vooral 10 mm. high visual boilies als haakaas, oftewel de gedachte van de kers op de taart. Werkt het zo? Ik geloof er niks van! Concentratie van triggers op een heel klein oppervlak lijkt mij veel logischer, oftewel happen maar en daardoor dus ook veel vis haken.
Afgelopen middag, kleine voorntjes in de kant, beetje voer er in gooien, wat meer voorntjes, nog wat meer voer, nog wat meer voorntjes en op een gegeven moment een wolk van voorntjes. Vismeel deed dus waarschijnlijk de truc en een Precision halibut hookbait gaf ook de nodige reactie, de oranje 10 mm. bol van Ringers, deed overigens o,o.
Zegt allemaal niks natuurlijk en misschien zit ik er wel helemaal naast en speelt kleur wel degelijk een rol.

Wat betreft het method vissen, lijkt mij in ieder geval voor mijn visserij wel een aanwinst.
Een week in de tent zonder aanbeet is n.l. niet mijn ding.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

09-05-2016 11:06

Ik heb afgelopen weekeind ook voor het eerst met de method gevist. Een zeer leuke manier van vissen met spectaculaire aanbeten. De hengel op de steun en zoals bij klassiek feeder vissen kijken naar de top.

Binnen vijf minuten heb ik een aanbeet gekregen welke na een para minuten loste. Na een paar uurtje weer een aanbeet van een mooie karper (vol kuit!) van een kilo of zeven. Later nog een mooie zeelt kunnen vangen.

Ik heb gemerkt dat het zeer belangrijk is dat de method niet verplaatst word nadat deze het water raakt, dus tijdens het afzinken ook niet. Ook moet het voertje goed plakkerig zijn en kreeg ik de tip van iemand om de pellets voor elke mm één minuut te weken.

Zeer leuke manier van vissen.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

09-05-2016 12:41

Wat leuk dat er nu langzaamaan meer karpervissers op de methodgfeeder overstappen 8) alleen het tijdperk van grote aantallen (60 kilo vis op 1 dag) (is mij regelmatig overkomen in het verleden) is er niet meer omdat er steeds meer witvissers zijn overgestapt op de methodfeeder.

Belangrijkste met de methodfeeder is het voer brengen, dus met enige regelmaat (iedere 10-15 minuten) je korf binnen halen en weer vullen. Ikzelf gebruik een minicocacolablikjeformaat voerkorf om de plek op te starten. Daarvan breng ik 4 grote korven vol met voer en toevoegingen aan het begin van de vissessie. Als je dan veel vis op de stek heb gekregen is het soms handig om tussentijds dat nog eens te herhalen want zo'n methodvoerkorfje zit maar bar weinig voer aan.

Ik vind het methodfeederenn 1 van de leukste vormen van vissen, juist wegens je vrij actief bezig bent en je meestal nog leuk vangt ook.

Overigens als je veel voorntjes vangt ligt dat aan je voer in combi met je aas, je merkt het snel genoeg of je voer goed is want dan vang je dus geen voorntjes maar brasem/zeelt/karper.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

11-05-2016 21:49

Ik vis ook graag met de methodfeeder. Ik gebruik voor deze visserij een Super Ultegra AX 3.35 / 60 gram voorzien van een Technium 4000FD molen, omdat ik op korte afstanden vis.

Meestal gebruik ik een mini skyliner van Korda om voor aanvang eerst een paar spods met pellets, mais e.d. op de stek te brengen. Daarna hang ik een Guru elasticated methodfeeder in de lus. Tijdens het wachten op een aanbeet maak ik alvast een extra methodfeeder gereed, zodat ik bijv. na het landen van een vis direct weer verder kan vissen.

Als voer gebruik ik vaak 2 of 3 mm pellets of grondvoer. Of ik combineer beide. Dan doe ik eerst pellets in de mould en druk deze om de methodfeeder en al laatst nog grondvoer, zodat er mooi laagje grondvoer om de pellets zit.

Als haak gebruik ik de MWG van Guru en het grote voordeel is dat deze weerhaakloos is en na het landen van een vis verwijder je de haak zonder enige moeite.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-05-2016 02:07

Ik begin het al een beetje te leren en ik vind het echt een hele leuke manier van vissen.
Tot nog toe alleen brasems (met acne) en zeelten, maar je hebt in ieder geval veel meer actie en als visser zelf moet je natuurlijk ook het nodige doen, zoals b.v. regelmatig recasten en bijvoeren.

De truc is volgens mij, hoe bouw je een stek op.
Je begint met attractie, iets wat witvissers ook doen, oftewel vissen mogelijk aanzetten tot azen. Hoe bereik je dat? Met veel prikkels en met veel klein voer. Nadeel voor een karpervisser is, dat het ook veel andere vissoorten aantrekt. Op wateren met veel witvis ….

Ben er al achter dat ik geen persoon ben voor het gebruik van los grondvoer (tenminste voor het karpervissen), doe mij maar pellets en mini boilies (is ook eten, vandaar), daarnaast heb je m.i. ook wat meer mogelijkheden qua techniek en ben je mogelijk ook nog wat selectiever.

Als extra attractie soak ik mijn mini bollen en mijn pellets (3 mm.) in een combi van krill hydrolysaat en liquid yeast extract (verhouding 2:1), daardoor geven ze min of meer hetzelfde signaal af. Dosering 2,5 procent (bij de pellets gooi ik het eerst door het weekwater, is 40 procent van het gewicht van de pellets).

Ben nog maar een beginner, maar ga denk over op wat grotere pellets (blijven langer heel onder water) in combinatie met de mini boilies.

Veel voer, in dit geval veel eetbare, relatief kleine deeltjes, die een sterk signaal afgeven, maar toch de echt kleine vissen buitenspel zet en we hebben een winner?
Wil ik niet beweren, maar het kan in ieder geval wel een nieuwe dimensie aan het karpervissen toevoegen.

De beide bijdragen van Herwin Kwint vond ik dan ook het meest interessant wat ik in een zeer lange tijd gelezen heb op KWO. De rest doet n.l. allemaal hetzelfde.
Bollenboeren we willen betaalbare goede mini bollen en Rob kan die vast wel maken!

Tot slot, vismeel in de winter en in de zomer.
Ik denk dat ik het antwoord weet, metabolisme is het toverwoord.
Ga binnenkort maar eens een gebakken spekreep aan mijn haak hangen!
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

13-05-2016 11:13

Die uitslag bij de brasems is geen acné maar paaiuitslag, uitleg: file:///C:/Users/Leo/Downloads/professor-gerard-paaiauitslag-brasem.pdf overigens zijn enkel de mannelijke brasems die paaiuitslag hebben.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-05-2016 01:39

Gisteravond, we zijn tenslotte al dinsdag, de eerste twee karpers gevangen en dat in slechts 2,5 uurtjes vissen.

Gevist en gevoerd ( een paar handjes vol) met mini boilies. In dit geval met een licht vrijlopend wartelloodje. Onderlijn van 15 cm. en een paar cm. gestript (N-trap soft), aan de bovenkant een mini swivel. Op de hoofdlijn een kraal (komt op de knoop van de wartel) en een leadclip met een tail rubber. Guru loodje van 28 gram.

Beide vissen waren in de onderlip gehaakt, hoe dat mogelijk is, daar moet ik nog eens over nadenken. Betreft wel een dressuurwater, vraag is dan, vis ik te scherp of juist niet? Wat me in ieder geval wel opviel is dat vlak voor beide aanbeten mijn lijn een paar keer opliep en dat zag je overigens niet op de top. Ik kijk dan ook vooral naar de lijn en niet naar de top.
Mijn lijn staat overigens ook niet snaarstrak, omdat ik op een meter van mijn hoofdlijn een SSG loodje heb bevestigd. De laatste meter moet op de bodem liggen! Dat loodje zit niet superstrak, dus mocht ik überhaupt een lijnbreuk boven het loodje krijgen (wat eigenlijk onmogelijk is), dan zie ik daar geen probleem.

Wat betreft de hengel, het is heel leuk drillen met licht materiaal, maar doordat ie semi parabolisch is, heb je wel veel minder stuur. De kracht zit echt in het onderste gedeelte, dus je moet m.i. je slip zo zwaar mogelijk instellen.

Wel een hele leuke manier van vissen, je kan de method feeder gebruiken, een korf, maar ook gewoon een wartelloodje.
Doordat je maar met één hengel vist kun je ook heel gemakkelijk switchen van stek. Je kunt b.v. meerdere stekken aanvoeren en afvissen. Hoef je alleen je voorsteun een stukje te verplaatsen. Zeg maar van links naar rechts en andersom mag ook natuurlijk!

Je vangt sowieso meer vis, o.k. daar zitten ook brasems en zeelten bij, maar daar heb ik persoonlijk geen problemen mee.
Het lange wachten is ook niet alles en met een beetje meer ervaring?

Jeroen, wat zijn jou ervaringen met de Shimano Technium 4000 FD?
Zit er aan te denken, om een nieuwe molen te kopen en twijfel tussen de Technium en de Shimano Aero CI4 4000 FA.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-05-2016 02:31

Afgelopen avond waren het er drie en weer in 2,5 uurtjes (ik ben namelijk nogal een gestructureerd persoon). Ik vis momenteel van 20.00 uur tot 22.30 uur.

Aas vinden ze in ieder geval lekker, maar de extra attractie speelt waarschijnlijk ook wel degelijk een rol, bevatten beide dan ook stoffen die bekend staan om hun attractie voor vissen.
Manier van voeren is denk ik ook belangrijk. Ik zit in het midden en maak links en rechts een vrij compacte voerplek (met een paar handjes mini boilies). Begin op één kant te vissen en voer op de andere kant regelmatig wat mini boilies bij. Vang ik een vis, dan draai ik het om.

Overigens gebruik ik niet eens zo veel aas, slechts 300 gram per avond, maar dat zijn wel ruim 400 mini boilies. Deze keer twee vissen op links en één op rechts.
Die mini boilies hebben overigens wel een nadeel en dat is, dat ze nogal makkelijk scheuren.
giet er nou dan ook een paar uurtjes voor het vissen nog een klein beetje soak over. Daardoor wordt de buitenmantel vochtig en scheuren ze wat minder snel en de bollen geven dan ook nog eens wat sneller hun signaal af. Daarnaast een dunne naald gebruiken.
Ga zo nog een paar nieuwe onderlijntjes knopen en de lus van de hair wat groter maken, zodat ik de knoop van de hair (veroorzaakt vaak het scheuren) niet in de bol trek, bij het bevestigen van de boilie stop.

De aanbeten zijn spectaculair en snoeihard. Ik zit vlak achter mijn hengel, maar als ik contact met een vis heb, is ie meestal minstens al een paar meter verder.

Het ei van Columbus? Uiteraard niet. Is gewoon tactiek.

Betreft een slotenstelsel midden in Drachten en er zitten behoorlijk wat vissen op. Zijn ook niet echt grote vissen, zo rond de 8-10 pond. Wel heel mooie goudgele en ook nog eens hele sterke vissen. Daarnaast zijn ze rond als ton! Kunnen ook geen uitzetters zijn en het moeten dus nakomelingen zijn van een vroegere uitzetting, dat is de enige mogelijkheid.
Het sterkste en slimste broed overleeft?
Ving afgelopen avond een vis van misschien een kilo, zo’n kleine vis heb ik daar nog nooit gevangen en dat beest was helemaal gek, ging zelfs door mijn zwaar afgestelde slip.
Ongelofelijk! Was net een torpedo.
Waarom wordt dat beest (bijna) nooit gevangen, kan m.i. alleen maar genetica zijn.
Ondanks dat er vrij veel gevist wordt, zijn alle vissen die ik er gevangen heb in perfecte staat.

Darwin rules?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-05-2016 08:01

Toen ik nog "testvisser" was ( stom woord sorry ) gebruikte ik ook wel eens een method feeder, en ik teste de bait zone emmertjes met grondvoer, dit spul is echt de Max voor de method feeder, de Cocos versie was echt met stipt de nr 1 in aanbeten. Dit grondvoer is houdbaar, kant en klaar, en heeft de perfecte binding ! Zelfs na openen blijft dit spul goed en perfect voor het method feederen. Verkrijgbaar via esv supplementen overigens. ( ps : ik vis niet meer voor Eric, al een paar jaar niet meer, dus nee het is geen reclame ! Maar het is gewoon top spul voor de feeder
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

18-05-2016 11:27

Leuk is dat he, dat actief vissen en bezig zijn :D die aanbeten zijn inderdaad spectaculair en omdat je met de feederhengel vist geeft het leuke sport om ook de kleinere karpers te vangen, ben wel benieuwd naar dat ukkie 8)
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-05-2016 01:56

De vissen waren compleet los, maar ik heb het totaal verprutst.
Binnen twintig minuten al twee aanbeten gemist, haak contoleren, superscherp.
Zag ik ineens dat ik mijn twee hengeldelen niet goed in elkaar had gezet en dat mijn lijn om het bovenste gedeelde gedraaid zat. O.k. ik was laat en nogal haastig, maar hoe dom kun je zijn. Daarna een paar keer een tik op de top, gevolgd door een kolk en een boeggolf en dus weer meerdere vissen gemist! Als ik dat zie, gooi ik meteen weer opnieuw in en dan op een iets andere plek, één van de keren, zat overigens mijn onderlijn in de war.
Gedeeltelijk was het volgens mij dan ook een beetje domme pech, maar vooral natuurlijk heel slecht vissen!
Heb het nog over een andere boeg gegooid en mijn twee stekken aangevoerd met een paar handjes van mijn particlemix van zaterdagavond, met als haakaas een tijgernoot. Niks meer op gezien. Zaterdag was ook al een drama, wou ik even een paar graskarpers vangen.
Had op dat water twee jaar niet gevist, eind van de middag twee compacte stekken rijkelijk aangevoerd met particles en wat bleek ’s avonds? Ligt de hele bodem vol met draadalg, ik had het na een uurtje (zonder een stootje) dan ook al bekeken.

Mislukt weekend? Dat dan weer niet, heeft me wel weer het nodige geleerd.
Ik denk, dat heel wat aannames betreffende de karpervisserij in de prullenbak kunnen.
Zwaar lood, de eerste prik etc…. O.k. op veel wateren heb je geen andere opties, maar het feedervissen is voor mij wel een echte eye opener. Met een licht schuivend loodje, zie je b.v. heel veel dingen, die je met de gangbare methodes niet ziet. Daarnaast heb je heel weinig weerstand nodig om een vis te haken, dat wist ik natuurlijk al door het penvissen, maar bij het feedervissen kijk ik vooral naar mijn lijn en dan zie je namelijk ook nog het nodige. Voornamelijk witvis? Ik denk het niet, in ieder geval niet op dat water.
Het lichte topje is de echte truc, terugtrek effect?

Oorzaak van het falen.
Ik weet het niet, een mogelijke verklaring is, dat in dit geval (super actieve en snelle vissen) mogelijk mijn onderlijn (15 cm.), of hair te kort waren. Te weinig ruimte, zeg maar.
Wie het weet mag het zeggen!
Korda heeft zo’n mooie mini rig-safe, ga ik toch maar één van kopen.

Voorvoeren, doe ik overigens nooit, ik denk dat het op (kleinere) wateren waar veel gevist gevist wordt, weinig meerwaarde heeft.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-06-2016 00:17

Heb de gekleurde miniboilies van Ringers toch nog twee keer uitgetest en eerlijk gezegd valt het me niet tegen. Vrijdagavond binnen het halfuur een vis (ben daarna naar een ander water gegaan) en vanavond binnen het uur een vis. Ik was er pas om 21.30 uur, omdat ik eerst een Jan van Gent moest wassen (olieslachtoffer). Daarnaast was ik mijn schepnet vergeten, had ik gisteravond buiten gezet om te drogen (na de vangst van een graskarper). Heel geklooi overigens, een vis in het water onthaken. Ben daarna dan ook maar naar huis gegaan.
Beide keren gevist met alleen maar de method vol voer (pellets van 3 mm.), niks bijgevoerd en als haakaas een gele minibol. Wel op een plek waar vissen aanwezig waren.
Wist vanavond, een paar minuten voor de aanbeet al, dat ie zou komen. Zag n.l. meerdere keren, mijn lijn al een beetje oplopen. Ik denk dat ik ook kan verklaren waarom dat gebeurt.
Mijn laatste meter ligt strak op de bodem en die voorgeweekte pellets lossen heel snel op.
Heb dat zaterdagavond even bekeken in mijn afwasteiltje en binnen het halfuur krijg je als je het hoopje pellets wat in beweging brengt, een wolk in het water en hele kleine pelletdeeltjes die zich verspreiden in het water. Paar voorntjes die er op gaan azen en een deel zal dus ook op, of vlakbij mijn laatste meter komen te liggen en je krijgt natuurlijk een heel compacte plek, die veel signaal afgeeft. Een karper zelf, kan het natuurlijk ook veroorzaken en gaat ie stofzuigeren, dan zie je dat aan je lijn.
Maakt de kleur van je bol iets uit? Je kunt het misschien niet uitsluiten, maar ik ben nog lang niet overtuigd. Beest is aan het happen (een reflex op het sterke signaal), dat is volgens mij veel meer de truc.

Het werkt in ieder geval wel.
Waarom zoveel ingrediënten in stick en bag mixen, zin of onzin?
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

07-06-2016 14:50

Leuk dit.

Sinds kort vis ik ook wel eens met de Feeder. Soms schrijf ik er over http://pendingen.blogspot.nl/search/label/Feeder

Een feederhengel heb ik nog niet. Ik gebruik een pen- of zeelthengel die op steunen staat. Met een swingertje registreer ik elke beweging (ook in het donker met breekstaafje).
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

07-06-2016 21:31

Dit is een geweldig leuke actieve manier van vissen. Ik doe dit al jaren, af en toe, voor de afwisseling.
Gewoon op de standaard witvis manier, alleen aangepast voer en aas. Geen zelfhaak systeem maar gewoon schuivend.

Dan kan je op wateren waar het met lood echt niet meer wil serieus scoren.
Heb meerdere malen met 1 feederhengel tussen 10 loodhengels zitten slachten terwijl niemand een piep kreeg..

Heb nog een oude feederhengel, gebouwd op een Conoflex blank door Co Sielhorst.
Dit is dezelfde blank waar verschillende bouwers in die tijd penhengels van bouwden..
Gevlochten lijntje 12/00 er op en een schuivende voerkorf montage.
Onderlijnen variëren van 10 tot 60cm, afhankelijk van de situatie..
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

08-06-2016 21:12

Method feeder werkt prima! Vooral op stadswatertjes. Je kan er ook eens een forse haak (haakmaat 8/6) aan doen zonder hair, en een dikke worm van +/- 10 cm aan doen. Werkt ook super! Vissen is leuk alleen je moet wel echt je hengel in je hand houden. Vorige week nog met 1 been het water in gegaan voor een andere visser. Hij had een wincle picker maar een zeeltje van 45 cm trok zo hard dat z'n hengel en al het water in ging haha. Gelukkig nog goed gekomen

Klopt, je moet de stek eerst opbouwen. Ik begin meestal met een paar spombs/korven grondvoer met wat mais er doorheen. Daarna elk kwartier nog een keer opnieuw inwerpen, voor zeelt laat ik het meestal iets langer liggen. Karper komt vanzelf maar houdt niet van het plonzen. Als je zeker weet dat hij goed ligt en er genoeg voer op je stek is, gewoon laten liggen. Vaak zit er dan iets groters bij. Klinkt misschien onzin, maar vaak vang ik dan toch ineens karper.

Overigens een 12 mm pellet of 8mm mini boilies en alles daartussen werkt perfect.
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

09-06-2016 19:12

Thomas v Hastenberg schreef:Vissen is leuk alleen je moet wel echt je hengel in je hand houden. Vorige week nog met 1 been het water in gegaan voor een andere visser. Hij had een wincle picker maar een zeeltje van 45 cm trok zo hard dat z'n hengel en al het water in ging haha.


Een kleine baitrunnermolen werkt ook goed met dit systeem.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

09-06-2016 19:39

Ik gebruik wel eens de Guru X-Safe Method Feeder, is ideaal en door het elastiek kan de vis ook het lood niet tegen je gebruiken met kopschudden.

https://www.youtube.com/watch?v=NxLGCZHLhUM

Gebruik deze i.c.m. de Nash Instant Action Coconut Creme 2mm Pellets met de bijgeleverde hookbaits of een kleine cocos popup.

Afbeelding

Is echt ideaal als je ergens instant gaat zitten.
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

09-06-2016 21:57

Hilco Meijer schreef:Jeroen, wat zijn jou ervaringen met de Shimano Technium 4000 FD?
Zit er aan te denken, om een nieuwe molen te kopen en twijfel tussen de Technium en de Shimano Aero CI4 4000 FA.

Het is een hele fijne molen met een goede slip. Daarnaast wordt de molen geleverd met een reservespoel wat ook niet bij alle duurdere modellen zo is. Ik heb nl. op de hoofdspoel 22/00 Match & Bolo voor het methodfeederen en op de reservespoel 18/00 Technium voor de traditionele visserij met een voerkorf.
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

10-06-2016 07:31

Klopt baitrunner werkt ook, gebruik ik zelf ook. Dit doe ik echter alleen om te voorkomen dat m'n hengel weg is. Volgendsmij is één van de voordelen van het (method)feedervissen juist dat door de top de vis er vandoor wil, en zichzelf eigenlijk aanslaat. Hij krijgt een extra tik en dat werkt super. Als de kans op grotere karper zich voordoet, gebruik ik zeker de baitrunner maar zo strak mogelijk.
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

10-06-2016 09:47

Om te voorkomen dat je hengel het water in getrokken wordt kun ook gebruik maken van een speciale steun, zoals de Preston method feeder rest, waar je je hengel op af steunt. Guru heeft sinds enige tijd ook een voor- en achtersteun in het assortiment waar je hengel ook stabiel op ligt zonder kans om in het water getrokken te worden.

Een worm of een stuk worm kun je ook prima op de hair vissen. Voordeel is dat je het aas meerdere malen kunt gebruiken. Zo heb ik vorig jaar meerdere karpertjes gevangen op een stuk worm. Ik gebruik onderlijnen met speedstop en met behulp van de aasnaald rijg ik ze op de hair.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-06-2016 00:14

Ik doe het vooral ook voor de afwisseling. Vis de laatste jaren voornamelijk nog met de pen. Het statische vissen, kon mij totaal niet meer bekoren en dan vooral vaak het lange wachten. Als je het sec bekijkt, is het natuurlijk ook een heel saaie manier van vissen. Betekent vooral veel uren draaien en dus ook ’s nachts vissen. Ik heb er alle respect voor, maar het is mijn ding niet meer. Daarnaast ben ik ook geen jonge hond meer!

Ik gebruik ook een Guru feeder, niet één met elastiek, maar met de onderlijn aan een wartel die in de feeder geklemd wordt. Overigens doe ik alleen het bovenste oog van de wartel in de feeder, zodat mijn onderlijn heel gemakkelijk loskomt bij een aanbeet. Schuivend kan natuurlijk ook en is mogelijk zelfs nog beter. Vang momenteel bijna al mijn vissen op een vrijlopend wartelloodje van slechts 20 gram.
Ik vis met een baitrunner, een oudje van de allereerste serie die op de Nederlandse markt verscheen, een Shimano Triton Sea Spin 3500. Ruim 30 jaar oud en werkt nog steeds perfect.
Als je met je onderlijn vastgeklemd vist, zal een karper zich prikken op het gewicht van de feeder. Vis je schuivend, waar komt dan de prik vandaan? Ontzettend belangrijke vraag natuurlijk!! En één die mijn ideeën over het vissen totaal heeft veranderd. Prik tijdens het pennen b.v. karpers, met slechts 4 gram leadcore.
Heb ook een Guru voorsteun gebruikt, maar die beviel me totaal niet en ik gebruik nou gewoon een Delkim. Veel beter.
Wat betreft de onderlijnen, die maak ik liever zelf en dan van een stukje soepel, of ik gebruik een combi rig. Die nylon onderlijntjes zie ik niet zo zitten, i.v.m. het draaien van de haak en de lengte van de onderlijn en de lengte van de hair. Maakt misschien niet zoveel uit, maar ik ben nou eenmaal een mierenneuker, wat dit soort zaken betreft. Ik heb het liever zelf in de hand.

In ieder geval bedankt voor jullie bijdragen.

Tot slot toch nog even iets over het kopschudden, dat is geen bewuste actie, maar een reactie.
Een zogenaamde C-start escape respons. Prik en doei!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-06-2016 15:53

rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

11-06-2016 22:22

Hilco, zoals ik vis, Witvis stijl, is er geen prik.
Gewoon zelf de haak zetten...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-06-2016 23:20

Rick,

Ik krijg wel altijd pijlsnelle aanbeten. Vanavond ook weer op een nieuw watertje. Kon de vis nog net blokken voordat ie in de gele plomp zat.

Die mooie rustige aanbeten, waarbij je zelf de haak moet zetten, ken ik natuurlijk van vroeger.
1983 en ik was waarschijnlijk de eerste noordelijke visser die met bollen viste. Side hooking op een Partridge blobhaak maat 2 en een zelf gesneden plastic monkey climber op een breinaald. Wartelloodje van 15-20 gram op een klein zijlijntje. Materiaal was er dus toen eigenlijk nog niet. Kwam pas de jaren daarna en in die tijd vooral van Gardner.
Standaard hairlengte toen 5 cm. en de hair knoopten we van 10 mm. nylon.

Er zijn vast nog wel wateren waar je op de witvis manier kunt vissen, maar veel zullen het er denk ik niet zijn.
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

14-06-2016 11:10

Ik heb ook een tijd gevist met de inline methodfeeders van Guru, maar ik mag wel graag met een spod of voerkorf eerst wat voer op de stek brengen alvorens ik ga vissen. Met de inline methodfeeders is dat niet te doen. Daarom heb ik de x-safe elastic tubes van guru aangeschaft en mijn methodfeeders aangepast naar elastiek. Het grote voordeel is nu ook dat ik tijdens het vissen alvast een extra methodfeeder klaar kan leggen en zo gemakkelijk kan wisselen.

Mijn onderlijnen maak ik van 18/00 (MWG16 haak) en 20/00 (MWG12/14 haak) Aspire Silk Shock. Deze nylon lijn bevalt mij prima. Het is een soepele lijn die sterk is en ook nog eens prettig geprijsd. Mijn onderlijnen zijn voorzien van een bayonet, baitband of speedstop. Bayonet gebruik ik voor boillies, baitband voor pellets en de speedstop voor zacht aas als bijv. mais.

Ik ben zeer te spreken over de Guru producten, maar de rig tube bevalt mij niet. Ik krijg dat dat niet zonder scheuren over de haakpunt geschoven. Daarom leg ik gewoon een paar extra wikkelingen om de hair te fixeren.