watertemparatuur


Plaats reactie
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

22-07-2003 15:09

Kan het zijn dat de watertemperatuur momenteel al te warm is voor de karper zodat ze gaan stoppen met azen...?
Andries Jacké

22-07-2003 15:17

Nou ik heb anderhalve week geleden net voor het bloedheet werd een stek aangelegt en de eerste 2 dagen 4 visen geland. Ik dacht dit kan nog leuk worden aankomende weken maar na die bloedhete dagen tot nu geen piepje meer gehoord.

Maar ik houd vol!!!!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

22-07-2003 15:23

Heren,

De spijsvertering van de karper werkt boven de 20 graden optimaal, opgenomen voedsel wordt dus in rap tempo verteerd. De hoeveelheid natuurlijk voedsel is natuurlijk ook maximaal met deze watertemperaturen, dat zou wel parten kunnen spelen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-07-2003 16:55

Andere voorwaarde is nog dat het zuurstof niveau op peil is voor die hoge vertering. Afgezien daarvan: hoe warmer hoe beter.

Kees
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

22-07-2003 16:58

Toch best vreemd allemaal ik vis momenteel al een tijdje op een zandput en ik ga merken hoe warmer het word hoe beter de diepere stekken beginnen te lopen terwijl eerder de ondiepe stekken dit deden?! heeft iemand hier een verklaring voor ??
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-07-2003 17:15

Hans,

Misschien heeft het wat met dressuur te ma-
ken. Doordat er vroeger steeds op die ondiepe
plekken werd gevist, krijgt de karper nega-
tieve ervaringen met voerplekken op die plaats. Wat ik wel geloof is dat ze de ondiepe plekken nog steeds bezoeken, maar met
de grootste voorzichtigheid voor het gevaar.
Daarom is het misschien ook te verklaren
waarom het bij jou nu wel loopt op de diepere
plekken, omdat ze deze niet plekken niet com-
bineren met gevaar!
Het zou ook wat met het zuurstof gehalte te
maken kunnen hebben, maar aangezien je vroeger wel in deze tijd op de ondiepe plek-
ken ving, moet je naar mijn mening uitgaan
van dressuur, of met een mooier woord nega-
tieve conditionering! :smile:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

22-07-2003 23:05

Ik heb nu vrijdag en maandagnacht gevist op een stek van 3 meter diep. Het is een kom op een kanaal, de diepte op het kanaal is verder meter. Ik heb nu 2 nachten gevist voor 2 visjes terwijl ik er mijn vorige nachten minimaal 8 runs aan overhield... Ik vind dit erg vreemd en heb dit vorig jaar niet gehad op deze stek! Toen liep het juist beter en beter rond deze tijd...
Ik heb gehoord dat als de watertemperatuur boven de 20 graden komt de karper stopt met azen, dit komt overeen met de vangsten van de fagelopen nachten...
Of is hetgene ik gehoord bull-shit...
Cor Blokhof

22-07-2003 23:58

Hallo,

Boven de 21 graden zit er zo weinig zuurstof in het water dat het moeilijk is op stilstaande wateren om voor de karper nog echt actief te zijn.

Dus stromende wateren zoeken of plekken waar ver wars binnen komt.

In het boek van EA staat heel veel over de watertemperatuur.

Best wel interessant om te lezen allemaal

Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

23-07-2003 01:53

Ik sluit me aan bij de post van Mark Noorman.

Een zuurstof tekort krijg je alleen op de kleinere ondiepe stilstaande wateren!

Ik zou jullie mindere vangsten eerder verwijten aan de luchtdruk!

Wat ik vaak doe met zeer warme temperaturen is overdags diepe stekken bevissen en 's avonds en 's nachts de ondiepe kantstekken! En een heel belangrijk aspect nu dat er veel natuurlijk voedsel aanwezig is is je eigen aas!

Bart
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

23-07-2003 08:50

Benny,

Thnx voor de reply maar van dressuur is hier absoluut geen sprake laat staan negatieve conditionering...Dan zou ik samen met mijn maat voor deze dressuur gezorgd moeten hebben op een water van 9 ha (wij vissen daar alleen!)

Echter afgelopen n8 kreeg ik weer 4 runs waarvan 2 op ondiepe stek en 2 op een diepe stek ...Ja het moet niet gekker worden ...wat kan nou een verklaring zijn voor eerder genoemde toeval?? I don't know maar ja daarvoor heet het karpervissen toch
blijft vaak een wispelturig beessie :grin:

met verbaasde groet
hans
In het land der blinden is éénoog koning!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-07-2003 09:23

Zuurstof en temperatuur kun je niet los van elkaar zien, Heren. De variatie in temperatuur bij verschillende waterlagen en waterdieptes betekent ook variatie in de beschikbaarheid van zuurstof. Verder is er zuurstofverbruik (bijvoorbeeld van planten in de nacht of bij de afbraak van voedingstoffen) dat het zuurstofgehalte lokaal beinvloed. Om maar niet te spreken over de invloed stroming. De vraag waar te vissen bij warm weer is dus ietsje complexer dan alleen de feitelijke watertemperatuur.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

23-07-2003 10:02

Heren kenners,

Ik vis in een kom op een kanaal, de diepte is er 2.5 meter tot 3 meter diep. Dit is een stek die veel vis oplevert maar nu, na 2 nachten en 3 runs verder weet ik niet wat er aan de hand is en kan zijn! Op deze stek heerst geen dressuur en is een trekroute voor de karper. Normaal gesproken pak ik 8 karpers per nacht, maar nu is het huilen met de pet op! De vis springt er dat het je lief is, maar azen... ho maar! Ik vis met boilies waar ik al 2 jaar heel goed op vang, maar nu is het dus over! Ik las een stukje hierboven over dat de vis 's nachts naar de kant trekt, maar dit leverder voor mij ook niks op! Heb even geen idee wat te doen... Het is geen stilstaand cultuurwatertje met dressuur, maar een kanaal met een goed bestand aan karper waar ik altijd veel vis wist te vangen...
Hoe werkt het dan met de luchtdruk?

Marijn
dennis ten voorde
Berichten: 387
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00
Locatie: Borne(Ov)
Contacteer:

23-07-2003 10:14

andere boilie of tijgernoten of pinda's proberen mischien is de vis wel uitgekeken op je boilie
!*!<Tight Lines>!*!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

23-07-2003 10:22

Dennis,

Ik heb maandag met 3 verschillende boilies gevist! Allemaal home-made wat ik nog in de vriezer had liggen. Boilies waar ik allemaal goed op heb gevangen! Vismeel, birdfood en cacoa, maar het was gewoon niks...
Tijgers nog niet geprobeerd,. maar is het proberen waard op dit water!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-07-2003 10:32

Marijn,

Op voorwaarde dat de karpers er wel zijn als jij er bent (getuige het springen), ligt de conclusie voor de hand. Tijdelijk even geen interesse voor jouw boilies. Temperatuur en zuurstof is doorgaans geen probleem op een kanaal en anders trekken ze wel weg naar betere oorden. Altijd lastig om uit een dergelijke impasse te komen. Waarschijnlijk voldoende natuurlijk aas voorhanden om hun eetlust te bevredigen. Omdat ze trekken op het kanaal, kan dat ook ergens anders zijn dan waar jij vist. Meestal lukt het dan pas weer als ze weer meer belangstelling voor ons aas gaan tonen. Het is een mythe dat karpers bewust boilies links laten liggen ten voordele van ander type aasjes zoals partikels. Oeps, wat zeg ik nou? :smile:

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

23-07-2003 10:42

Kees,

Ik zal het gaan proberen met tijgernoten! Heb daar wel een vraagje over.... zijn deze noten krabgevoelig?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-07-2003 11:33

Sorry Marijn,

Geen fan van tijgernoten, dus geen ervaring. Ze zijn keihard en daarom behoorlijk krabbestending meen ik te weten. Maar wellicht zit ik er naast. Iemand suggesties?

Groeten, Kees
michiel lieverdink
Berichten: 19
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Eibergen
Contacteer:

23-07-2003 16:28

hallo allemaal

luchtdruk heeft hier niks mee te maken, is alleen interresant als het weer omslaat wat je dus kunt zien op een barometer en een omslag van weer is meestal goed voor het vangen.

zuurstof is alles met dit weer als de karper al wil eten door het vele natuurlijke voedsel wat er nu vooradig is (en daar kan geen boilie tegenop) hoe kouder het water hoe meer zuurstof het kan opnemen ,ook weer niet te diep want dan komen er weer andere factoren bij kijken zie ook artikel "de onderwaterwereld" elders op deze site, onder artikelen/verhalen.
ook waar water gemengt kan worden met zuurstof kun je vis vangen zoals fonteinen, watervallen, ondieptes waar veel wind op staat , en plantenrijke kanten( niet `s nacht want dan nemen planten zuurstof op)

trekroutes worden op veel wateren aangepast naarmate het jaar vordert, dus een andere plek proberen , maar bovenal moet de karper al honger hebben met dit weer, dus niet teveel voeren (ik voer 5 boilies per hengel)

groeten michiel lieverdink
Plaats reactie