Zin of onzin


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-04-2016 02:48

Voor het eerst sinds acht maanden weer gevist en met resultaat.
Een vraag voor de geleerden.

Ik vis bijna altijd met een hair tijdens het pennen en op zeker in wateren waar de vissen het nodige geleerd hebben. Waarom? Omdat het m.i. meer vissen oplevert.
Viel me afgelopen middag tijdens het penvissen iets op. De vorm van je aas en hoe je het monteert (op je hair) kan mogelijk het verschil maken tussen blanken of vangen.
Ging in dit geval om een black eyed bean, zeg maar breedte versus lengte.

Ronde bollen draaien we voortaan niet meer?
Zin of onzin?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

04-04-2016 08:22

Zin of onzin..
Niet te zeggen m.i. Is van meerdere zaken afhankelijk zoals bv:
-aasgedrag
- lengte hair
-water/dressuur
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

04-04-2016 10:05

Dat is toch een geval van ieder voor zich. Ik heben juist weer slechte ervaringen met een hair op de haak bij het pennen. Veel missers of buiten de bek gehaakt. Bij het penvissen vis ik altijd met aas wat direct op de haak gaat. Wat de boillies betreft. Die hoeven echt niet rond. Ik snij ze ook meestal bij tot een blokje en voer met halve boillies
Vis is vis
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

04-04-2016 10:41

Mogelijk doen we soms onnodig moeilijk als we de hair voor het pennen gebruiken. Mij viel dat laatst in ieder geval op toen ik uitgebalanceerd aas aan de hair presenteerde op een aangevoerde stek. Er waren steeds stootjes op de pen te zien, maar echt doorzetten wilden de aanbeten niet. Pas toen ik het aas op de haak had geprikt kwamen er direct goede weglopers waarop ik kon aanslaan. Waarvan ik eerst dacht dat het een grove manier van aanbieding was, geloof ik nu dat het wellicht een betere kan zijn.

Het nadeel van bonen in de lengte monteren is dat ze de neiging hebben om te splijten.
Boilies kunnen ook in dobbelsteentjes gemaakt worden, of kussentjes. Scheelt een hoop werk.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-04-2016 10:47

Hilco,

Hair: gebruik ik niet, om zelfde redenen als Ben.
Aas: gaat op de haak, dmv sidehooking. Hard aas prik ik iets voor en doe dit voorzichtig om
barsten te voorkomen, zoals bij een boilie of tijgernoot.
Boilie doe ik zelden "in zijn geheel" op de haak, want ik gebruik (zeer) kleine haken,
dus het wordt altijd een brokje van een boilie.
Voer: indien boilies: gecrushed en soms een hele ertussendoor

Ronde boilies...... tja ik gebruik geen hele boilies. vorm is dus sowieso niet rond.

sidehooking:
sidehooking.PNG
(224.5 KiB) 972 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ed Siol
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-06-2011 21:53
Locatie: Steenbergen (N.B.)
Contacteer:

04-04-2016 12:07

Tsja Hilco, een beste stelling..

Lastig te beantwoorden, daar de meest grote onzin veelal als zinvol wordt beschouwd. :)

Ronde ballen zinvol?
Ja, want ze zijn ietsje beter met de katapult weg te zetten.
Nee, want vierkante, kubusjes, dumbels en zelfs de kussentjes zijn dit ook. Daarbij zijn de meeste karpervissers inmiddels zodanig gedresseerd geraakt, dat ze zelfs op een metertje of 20 uit de kant nog een voerboot gebruiken.

Ronde ballen ogen goed, daar heeft de ronde bal een pluspunt. In de schappen van de winkel liggen de pakketten keurig gelijnd op elkaar, en ook al vervoerend kan men ze beter meenemen.

We weten van oudsher ook niet beter, al vanaf de tijd dat we nog rolde op de bekende manier met de rolplanken. Ze maken ook een prachtig geluid als ze in het water komen.

nu even serieus..

Nee, ik vind ze niet zinvol. Waarom niet, omdat ik ervaren heb dat ze niet echt zinvol meewerken op het beoogde draai-effect van de haak tijdens een aanbeet. Sterker nog, ik vind ze tegenwerken. Nou is dit natuurlijk een erg theoretische aanname. Een ronde bal vangt prima. uiteraard. Het blijft echter toch de uitdaging puur vanuit het zelfde theoretische gedachtegang te bedenken dat het beter kan. Ooit kwam de line-aligner in beeld, het hierbij het draai- cq kantelmoment van de haak. We gingen allemaal nadenken over dat een haak moest gaan kantelen tijdens de aanbeet.

Als je je bedenkt dat een boillie naar binnen wordt gezogen door middel van waterverplaatsing waarin de boillie mee zweeft op de waterstroom, doet een ronde knikker feitelijk weinig meer dan mee stromen, met de haak erachteraan. Idem met het eventuele uitspugen van de bal. En nu komt het gedeelte waar je zelf al op zinspeelt... Kan ik hiermee spelen? Ho ja, dit kan! Bedenk je maar eens hoe een wokkel zich zou gedragen?

Hoe en wat vind ik niet nodig om hier online verslag over te doen, er staat al genoeg nu. Maar voor mij is de ronde knikker al een jaartje of 15 in de verbanning, puur en alleen omdat ik hem niet helemaal ideaal vind meewerken met het draaien van de haak. Hoe het zit met het pennen, wel of geen hair. Dat laat ik even in het midden.

Voor mij heeft een ronde knikker maar 1 werkelijke meerwaarde, en die is zelfs ook nog beperkt. Namelijk dat de scharen van een kreeft er net wat minder greep op hebben. Maar zoals bekend is dat voor de gemiddelde kreeft niet echt een belemmering. Kubus of kussentjes daartegenin zijn wel erg gemakkelijk te 'beknippen' door ze.

Vriendelijke groet
Ed
Plaats reactie