Hypes!!! gecreëerd door de marketing of de vissers?


mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

11-03-2016 18:20

De meeste van ons hebben zeker Facebook instagram twitter enz,.het val mij steeds vaker op dat er bepaalde hypes kunsmatig worden gecreëerd,.de zogenaamde stalking visserij nav de Nash urban banks filmpjes incl de 9 en 10ft hengels daarbij de Daiwa tournements en de Neville beetmelders zo ook de enorme reclame bombardement van CCmoore en JAG enz.
Wat blijf er uiteindelijk van over? ik hoor niemand meer over KGB baits of Proline of de Tribal serie van Shimano?
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

11-03-2016 18:35

Een product wordt pas een hype als er genoeg "meelopers" zijn.

Ik koop alleen wat ik zelf fijn en goed vind en kijk hierbij naar de beste prijs kwaliteit verhouding.

Sommige mensen vinden mijn full cork hengels maar ouderwets want er is immers al sleek duplon etc...

Lijkt er helaas steeds meer op dat mensen niet vissen om het vissen maar het vissen gebruiken als status statement.

Je zou er bijna aan denken om de groep mensen op te delen in 2 groepen.

Karpervisser en Karperaar
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-03-2016 18:48

Korte hengels is voor mijn visserij zeer geschikt vanwege de lengte en daardoor vervoerbaarheid. Ik weet zeker dat ik vaker zou statisch vissen als ik hengels van 10 ft zou hebben voor de statisch visserij. Waar ik vis zijn ze zeer bruikbaar. Ik bekijk alles praktisch.

Stalking visserij is op mij van toepassing want dat doe ik al jaren, alleen was er toen geen benaming voor. Ja "stroperij" heette dat toen (in de betekenis van struinen). Het woord struinen gebruikte ik toen ook nog niet. Maar ja binnen de karpervisserij is men gek van engelse termen, want dat staat "stoer".

Soms praat ik met deze of gene, en weet ik niet eens waar ze het over hebben. Met stoere taal doorspekte engelse termen. Bij gesprekken over sommige rigs weet ik ook niet eens over welke rig ze het hebben. Thuis zoek ik ze dan op of ik kijk op een pdf je met rigs hahaha. ;)

Neville beetmelders, nee, ik heb oude microns, delkims plus, boss hamers en baitsounders geloof ik (die waterdichte van 25 jaar oud, doen het nog steeds). Ik deel ze met mijn zoon, al mijn spullen, vandaar.

CC Moore en Jag, nee, een "plaatselijke" boilieboer en een nieuwe die ik pas ontmoet heb zijn mijn leveranciers voor de statische visserij, voor de rest haal ik alles bij een molen weg, of de welkoop.

Serieus, ben het eens!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

11-03-2016 20:24

Ik ga een wetsuit kopen, de nieuwe hype????
Haal meer uit jezelf dan uit een pakje :D
Of hijs je in een pakje en haal meer uit jezelf :wink:

Ik vul m'n eigen visserij wel in, daar heb ik geen Engelse komedianten voor nodig.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-03-2016 21:18

De meeste hypes gaan aan me voorbij. Geen feestboek of andere sociale media ellende voor mij. Trends volg ik wel, maar dat is iets anders. Zoals dat er tegenwoordig steeds meer met hengeltoppen omhoog wordt gevist in combinatie met slappe lijnen.
Net als met bepakte fietstochten door bergachtig gebied, toen ik nog de steel van mijn tandenborstel afzaagde, ben ik ook tegenwoordig een soort grammenjager met mijn materialen geworden. Wil je snel wegwezen met je spullen op de fiets, dan zal je wel moeten. Een kortere hengel is daarvoor handig inderdaad. Een plastic fles met kouwe thee of koffie in plaats van een thermoskan. Langzaam ontstaat er een behoefte aan eenvoud. Met statisch vissen enkel nog maar een wartel- of kogellood in plaats van al die kerstversieringen die onze geschubde vriend alleen maar afschrikt. Nee, ik ga mezelf niet gek laten maken door een stelletje maffe koekebakkers.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

12-03-2016 02:20

Ook ik kijk met gezonde achterdocht als er weer eens,
adver/review voorbij komt,

Zeker als er superlatieve voorbij komen, zoals ik had deze karper van 40 pond zonder boilie merk XXX niet kunnen vangen en dan ook nog met petjes of tenten met heel toevallig het merk erop.

Ik heb daarbij de afwijking dat ik niet heel snel onder de indruk ben,
van zogenaamde helden/schrijvers/bestuurders/lobie-ers
in de karperscene.
Zal wel aan mijn Naso achtergrond liggen :wink:
gr Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

12-03-2016 07:41

Arno van Beek schreef:Een product wordt pas een hype als er genoeg "meelopers" zijn.


whahahaha daar zijn er hier heel veel van...... :lol:
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

12-03-2016 08:51

``Soms praat ik met deze of gene, en weet ik niet eens waar ze het over hebben. Met stoere taal doorspekte engelse termen.
Bij gesprekken over sommige rigs weet ik ook niet eens over welke rig ze het hebben.``

Je hoort dan dat ze een of ander boek, blad of video gezien hebben.
Die zie ik ook wel voorbij komen , staan meestal op zaterdag of koopavond in camo uitrusting aan de toonbank van de plaatselijke hengelshop.

Die proberen dan gewichtig te doen met de laatste space chodrig met zelf zoekende boilies,

ik gebruik al een kleine 35 jaar(ik ben een oude lul) nog steeds maar 3 verschillende rigs( helicopter , inline en stijve rig) , alleen het gewicht en lengte en haak varieert,
en wat meer modern materiaal.
Ik weet wat ze doen en wanneer ik ze moet gebruiken en hebben mij nog niet in de steek gelaten.
gr Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-03-2016 17:30

Slap gelul allemaal hoor, een product word een hype als het goed materiaal betreft,en of het een meerwaarde heeft in je visserij .
Er is geen mens zo gek die troep koopt dat het verrot gaat na een week maar er schijt aan heeft omdat iedereen het koopt... Nee zo werkt het echt niet hoor , 9 of 10 ft hengels is een meerwaarde voor bijna iedereen, het is gewoon reuze handig en compact en zeker degelijk.de nieuwe stow bobbins of fox hangers zijn niet alleen mooi, maar geven ook een betere registratie. Een jag rvs buzzerbar set is niet alleen tarty, nee het is oersterk mooi en degelijk materiaal wat je leven lang mee gaat zonder roest.

Antwoord op de vraag, marketing en door vissers worden producten omschreven als goed beter best .mooi degelijk en met een meerwaarde.of zeer slecht, geen meerwaarde en binnen no time verrot.

Van die laatste categorie bestaan geen hypes. En ook niet al zou er zeer ziekelijk veel marketing over rond gaan.
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

12-03-2016 17:46

Rick,
ABU44 werd een hype door Rini Groothuis, wat een klote slip, nooit mijn Mitchels 300 in moeten ruilen voor een molen met zo een rot slip.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-03-2016 18:14

Als er een volk is wat zich gek heeft laten maken (en nog) zijn het hele horden karpervissers.

Bling, bling wonder bollen .................
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

12-03-2016 19:27

Stow bpbbins goed rik? Vis er gelukkig niet meer mee. Binnen een half jaar die lijnclip te ver uitgezet. Heb nu gelukkig een setje solar titanium indicators. Zit ook een kopje bij waarmee je lijn vast klemt en is vele malen steviger.

Hebben daarintegen wel een nadeel. Je moet dunne banksticks hebben. Moest mijn set van.toen verkopen.en setje solar halen. Achteraf geen spijt van wat een super materiaal.
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

12-03-2016 22:59

Wat wel een hype is zijn bv die fox black label buzzerbars kijk hoe gruwelijk dicht alles op elkaar staat...
Niet mijn smaak maar ja...
Je hengels zo laag mogelijk bij de grond zetten ook een hype ga zo maar door
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-03-2016 06:14

damian ripson schreef:Stow bpbbins goed rik? Vis er gelukkig niet meer mee. Binnen een half jaar die lijnclip te ver uitgezet. Heb nu gelukkig een setje solar titanium indicators. Zit ook een kopje bij waarmee je lijn vast klemt en is vele malen steviger.

Hebben daarintegen wel een nadeel. Je moet dunne banksticks hebben. Moest mijn set van.toen verkopen.en setje solar halen. Achteraf geen spijt van wat een super materiaal.

Ik heb hangers en swingers 5 en 14jaar, beide nog nooit problemen mee gehad.
Verder ga ik ook wel met Henk mee, begrijp vaak ook niet waar ze het over hebben.
Hang gelukkig ook niet veel in een viswinkel rond.

En als ik er met 12" hengels niet kan vissen dan lukt het met 9" hengels ook niet.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

13-03-2016 07:01

alwin boxhoorn schreef:Wat wel een hype is zijn bv die fox black label buzzerbars kijk hoe gruwelijk dicht alles op elkaar staat...
Niet mijn smaak maar ja...
Je hengels zo laag mogelijk bij de grond zetten ook een hype ga zo maar door


Die Fox black label range was een hype,.de meeste mensen om mij heen wilde het hebben maar binnen een paar maanden stond het alweer op marktplaats of lag het op zolder daarbij liet de kwaliteit ook te wensen over.
Ik gebruikte 20 jaar geleden al 5 en 6 inch buzzerbars van Steve Neville maar dat terzijde.

Ik vind die Fox black label dus typisch een voorbeeld een gecreëerde hype,iedereen had het er over de meeste kochten het ook en nu hoor je er niemand meer over en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

13-03-2016 08:36

Rik koster schreef:Slap gelul allemaal hoor, een product word een hype als het goed materiaal betreft,en of het een meerwaarde heeft in je visserij .
Er is geen mens zo gek die troep koopt dat het verrot gaat na een week maar er schijt aan heeft omdat iedereen het koopt... Nee zo werkt het echt niet hoor , 9 of 10 ft hengels is een meerwaarde voor bijna iedereen, het is gewoon reuze handig en compact en zeker degelijk.de nieuwe stow bobbins of fox hangers zijn niet alleen mooi, maar geven ook een betere registratie. Een jag rvs buzzerbar set is niet alleen tarty, nee het is oersterk mooi en degelijk materiaal wat je leven lang mee gaat zonder roest.

Antwoord op de vraag, marketing en door vissers worden producten omschreven als goed beter best .mooi degelijk en met een meerwaarde.of zeer slecht, geen meerwaarde en binnen no time verrot.

Van die laatste categorie bestaan geen hypes. En ook niet al zou er zeer ziekelijk veel marketing over rond gaan.



Ik denk dat je hier de plank finaal mis slaat, kijk eens even naar jeugdige vissers met een krap budget. Er is een markt en ik denk een zeer grote zelfs voor producten als X2, Trend en de goedkopere range zoals de Black Label waar gebruik wordt gemaakt van aluminium in plaats van rvs. En meerwaardes in je visserij of een hype?

Jag hakenvijlset ( ondanks de prijs ) een meerwaarde

Korda Goo met alle respect het is een hype, maar ik zie de meerwaarde er niet van in

Ditzelfde geldt voor drop off systemen het wordt ongelooflijk gehyped alleen in mijn omgeving ken ik niemand die er mee vist.
Daarnaast moet ik ook zeggen dat er producten welke een hype zouden moeten zijn en welke niet gehyped worden. Ik denk dat het allergrootste voorbeeld bijvoorbeeld de loodclips zijn van Piet Vogel of PB welke het visveiliger maken om met leaders te vissen en de karper niet met een onderlijn, leader, loodclip met lood en meters nylon/gevlochten lijn rondzwemt bij breuk.
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

13-03-2016 09:44

Snag ears in 99,9% van de gevallen overbodig.
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

13-03-2016 09:49

Jan Nanne schreef:Snag ears in 99,9% van de gevallen overbodig.


Niet mee eens als je vist met een dichte slip tegen opstakels zijn snag ears een absoluute meerwaarde!
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

13-03-2016 10:23

Moet je ze wel tegen het startoog aan vissen
:P
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

13-03-2016 11:28

alwin boxhoorn schreef:Niet mee eens als je vist met een dichte slip tegen opstakels zijn snag ears een absoluute meerwaarde!


Uhm, zit meestal op de hengels dan, dus die oren niet nodig! Ligt ook aan wat voor piepers je gebruikt, vaak overbodig die oren! Oren gebruikt onder de haakse vissers,spurt van de karper bij aanbeet naar links of rechts met zware/ geblokte slip afstelling, kan ik mij nog voorstellen! Probeer meestal met mijn toppen mee te vissen

Gebruik nog steeds die black label, banksticks & buzzerbar, ziet er niet meer uit! Maar krijg ze nog steeds in de grond :) de banksticks. Ook de stows werken bij mij.

Rod pod voor ondergrond waarbij men geen banksticks kwijt kan, tja, wat daarop te zeggen.

Groet.
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

13-03-2016 12:54

alwin boxhoorn schreef:Niet mee eens als je vist met een dichte slip tegen opstakels zijn snag ears een absoluute meerwaarde!


Dat is die 0,1 procent en dan gebruik ik ze nog niet. Hangt inderdaad ook van je beetmelders af. Vind ze persoonlijk alleen nuttig als je in een extreme hoek vist met dichte slip.
Blijf het in ieder geval een hype vinden.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-03-2016 16:41

Vanuit de boot zijn ze ook wel handig, 1 flinke golf en 3 hengels liggen naast je piepers.
Been there done that, nuttig spul die snag ears.

Wat mij wel opvalt, des te kleiner het putje des te zwaarder de hengels.
Vijvertje om de hoek waar je onderhands makkelijk naar de overkant gooit varen ze dan nog uit met een voerboot ook :lol: :lol: :lol:

Als je al je visspullen voor je neus uitstalt, echt alles en dan nog durft te beweren dat je dat ene nieuwe zakje clips uit de winkel nodig hebt.......
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

13-03-2016 18:09

Nou Cees, zit gelijk met de vraag, golfslag van een halve meter of meer? Bevind jij je eigen dan nog op het water? Weet natuurlijk niet wat voor een boot jij hebt en hoe hoog jouw hengels op de pod van het water af staan, nieuwsgierig, vraag mij dat gewoon af .....
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-03-2016 18:26

Van passerende boten, het riviervissen gaat niet over rozen aangeharkt met houtsnippers. :P
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

13-03-2016 18:39

Ok ok, je ligt dus gewoon vast aan de kade/ steiger/ palen, niet op steekstokken met ankertje/ gewichten om de boot op de plek te houden???