Haakaas verschillend van voerboilies


Plaats reactie
Spillebeen Kenny!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12-06-2014 10:53

17-02-2016 13:53

Hallo hierbij zou ik eens de verschillende gedachten van jullie willen weten.
Je ziet regelmatig in Engeland of bij ons dat het haakaas verschild van de goevoerde boilies,laat mij verduidelijken voeren met Krill bollen (ter illustratie) en vissen met een witte pop up,of met een snowman met gele of witte pop up.
Ik zie het anders (ik kan mis zijn natuurlijk) als ik voer wil ik de vissen gewend maken aan de gevoerde boilies of boilie samenstelling,en zo de vissen vertrouwen geven in het aas.
Graag jullie mening hierover.
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-02-2016 17:44

ik ben daar ook geen voorstander van,op Carp Zwolle bij diverse boilliefabrikanten gevraagd naar pop-ups die hetzelfde zijn qua kleur en samenstelling dan de voerboillies ,maar iedereen zegt daar is geen vraag naar ,dus maken we ze niet,jammer,ik denk ook dat de karper sneller gedresseerd raakt op fluo-pop-ups,maar goed dat is mijn mening,groeten henk
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

18-02-2016 08:30

Ik ben van mening dat als je nagenoeg de zelfde kleur pop-up gebruik als de bollen waarmee je vis het geen ruk uitmaak,.als de vis op het aas zit en het wijkt niet al teveel af of juist heel veel waardoor het enorm opval dan pakken ze gewoon je pop-up.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-02-2016 10:13

Een kennis van mij is op 40 jarige leeftijd afgekeurd , en heeft zeeën van tijd.hij viste elke dag op een druk bevist water.hij heeft eens 2 maanden lang op 1 stek gezeten en op een manier gevist die zo ontzettend doeltreffend was met totaal ander haakaas dat ik zeker weet dat het niet uitmaakt.

De ene keer viste hij met een boilie presentatie als haakaas. Hij vaarde deze dan uit met een goeie klauw tijgernoten.
Dit deed hij op 1 deel van het water een grote plas en niet specifiek 1 stek, de ene keer in het midden. De andere keer links, dan weer rechts etc.na verloop van tijd na een week of anderhalf draaide hij het om, 1 floatende nep tijgernoot met een echte, en daarbij een klauw zelfgemaakte kaneel bollen.op deze manier merkte je echt dat de vis op een begeven moment op de tijgernoten zat, want dat voerde hij al anderhalve week bij, en de vis begon het te zien als veilig zo leek het, hij deed dit samen met een maat van hem die ook afgekeurd is. En geloof me als ik zeg dat hun iedereen naar huis viste op deze manier. Overdags in 6 uurtjes rond een gemiddelde van 8 vissen voor ruim 3 maanden lang. Terwijl de jongens in het weekend in 48 uur rond de 4 vissen bleven steken.
Testen zijn nooit waterdicht, en veel vrije tijd is gewoon meer vangst garantie dat is een feit.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

18-02-2016 16:13

Ik maak mijn popups zelf in verschillende kleuren, ook tweekleurig en gevlekt.
Aan mijn popup mix voeg ik echter wel een gedeelte basismix toe zodat de popups de zelfde signalen afgeven als de boilies die ik voer.
Ook gebruik ik maar 1,5 keer de flavour hoeveelheid, als ik op een kilo boiliemix 5ml gebruik dan gebruik ik op op 100 gram popupmix 0,75ml

De popup wekt dan net iets meer interesse dan de gewone voerboilie omdat deze anders gepositioneerd is en iets attractiever is maar toch heel vertrouwd overkomt (geeft het zelfde vertrouwde profiel af)

Het zelfde kun je ook toepassen voor hookbaits uiteraard.

De meeste popups welke in de winkels te koop zijn allemaal zwaar over gedoseerd met flavours. (dit werkt afstotend)
Ook zijn er maar weinig popups te koop welke de overeenkomende basismix bevatten, veel popups zijn kunststof balletjes in een flitsend kleurtje welke ondergedompeld zijn in een bad pure flavour...
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

18-02-2016 22:43

Ik ben het met het voorgaande bericht niet eens maar dat is logisch natuurlijk!!

Groet, Peter

ps jij maakt wafters Arno?
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

19-02-2016 10:11

ligt er aan waar je vist.
op de rivier gebruik ik altijd een snowman, de pop up fel gekleurd en over flavoured!
en de vissen zijn er dol op! :lol:
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

19-02-2016 13:06

waar het om gaat is dat je nu bijna geen keus hebt,tis fluo-pop-ups of niks
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

19-02-2016 18:08

Als jullie dan zo graag een wat lichter haakaas willen maar wel in dezelfde kleur, gewoon wat kurk instoppen... :roll:
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

20-02-2016 00:14

Peter van Loo schreef:
ps jij maakt wafters Arno?


Het is net geen wafter meer.
Ik zet een 0,28gr loodje net onder de haak op het flexibele gedeelte, de "popup" lift dan net niet het loodje omhoog zodat deze zeg maar op de haak staat. (Super kritisch gebalanceerd zeg maar)

Op die manier heb je niet de overdreven stijgkracht van een reguliere popup maar ook niet het zwevende van een wafter. (

De rig zit aan een flexi swivel zodat de "popup" natuurlijk mee kan bewegen (boven, links en rechts) voor schuwe vissen, bij opname is de rig zo goed als gewichtloos.

Doordat de "popup" net iets stijgkracht heeft staat de haak bij aas opname de haak altijd goed gepositioneerd. (haak punt naar beneden)

Op die manier maakt het niets uit van welke richting t.o.v. de rig de vis het aas opneemt, de haak staat altijd goed en er is geen opbouwende weerstand.

Op het moment dat de haak zet dan zet ie goed :)
Frank van Schaik
Berichten: 70
Lid geworden op: 23-07-2013 08:13

20-02-2016 00:42

Er van uitgaande dat de karper een nieuwsgierig dier is, zou ik persoonlijk voor een afwijkende bol gaan op een bedje ''voerboilies''. Zodat je bol er uit springt. Dit is mijn gevoel, geen wetenschap :).
robertino smith

20-02-2016 11:11

Jup, komt nog bij, men mag over het algemeen 2 hengels gebruiken (in sommige gevallen 3)! Waarom jezelf beperken tot alleen een bodem aasje?

Groet.

Er zijn trouwens wel pop up in naturel kleuren, bruin/ zwart, maar wijken dus alsnog af van het gevoerde bodem aas.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

20-02-2016 11:48

Ik heb al heel wat "wilde" kerpels met een boog om een pop-up zien zwemmen of zelfs eten......
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

20-02-2016 12:14

vroeger viste ik altijd met dezelfde boilies dan waar ik mee voerde..zonder popup oid....gewoon single grond boilie

alleen op een gegeven moment viel dat helemaal stil... toen ben ik wat gaan experimenteren, en nou vis ik meestal met een halve boilie waarmee ik ook voer... en daar dan een klein popupje of dumbell bovenop...of een hele boilie met een ''kuil'' erin, en daar een kleine popup of dumbell bovenop...

en heel af en toe single popup

ik denk dat het bij zoiets meer om de kleur gaat, dan om de eventuele stoffen die uit de popup lekken...

mijn voorkeur is wit en fel oranje/roze... proline magic mango (oranje) en mainline cell popups (wit en roze) gebruik ik meestal

Cees v Opstal schreef:Ik heb al heel wat "wilde" kerpels met een boog om een pop-up zien zwemmen of zelfs eten......


gaat erom welke karpers je wil vangen natuurlijk...de ''wilde'' die met een boog eromheen zwemmen, of de gedresseerde (vaak ook oudere en grotere) karper die het pakt....>?!
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

20-02-2016 13:17

Singles pop-ups gebruik ik vaak in de winter, eventueel met wat boilie kruim. In de winter lijken de karpers de issue van een haak bijna vergeten te zijn, het gaat nu om attractiviteit vooral naar mijn mening. In het voorjaar vóór de paai hoor je dan weer vaak dat ze boilies alsnog links laten liggen en zich concentreren op particles.. Naja t zal me een worst wezen haha. Wat mij wel opvalt is dat de vissen in de zomer veel negatiever aankijken tegen felle kleuren dan in de winter. In de zomer schakel ik over naar boilies met iets meer contrast met de bodem. En dan eventueel een klein half oranje of groen pop-upje erop. Werkt goed en kan soms wel nét dat beetje extra geven. En jazeker kleur kan heel veel uitmaken, vergis je daar niet in. Verschilt immers met snoeken ook wat wel werkt bij bepaald weer en wat niet. Voorns hebben de ene dag ook liever casters dan maden etc. Alles verschilt per dag, je moet er voor jezelf alleen een beetje logica in zoeken op jouw water. Vis vooral waar je vertrouwen in hebt en zoek vervolgens de vis op.
Grtz Thomas
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

20-02-2016 13:36

Wanneer je je eigen boilies maakt (ik heb nooit anders gedaan) dan kan je met kurk zelf pop ups maken. Ook kan je in readies gaatjes boren en met kurk opvullen. De boilies die alleen het gewicht van de haak nodig hebben om te zinken hebben dan mijn voorkeur, zeker als ze er uitgewasemd en bleek uitzien. Deze aanpak bevis ik vaak op dressuurwater. Een andere aanpak dan wat er gangbaar is levert dan vis op. Ik kan me herinneren dat ik zeer lang geleden reeds boeggolven van geschrokken karpers zag wanneer ik een felgekleurde of witte dayglow boilie presenteerde.
Maar het principe van de ‘kers op de taart’ is natuurlijk al heel oud. In de pre-boilietijd viste men al een blok smack over een bedje met sweetcorn.
Voor maagdelijk en weinig bevist open water gelden natuurlijk andere regels. Opvallend gekleurde pop ups hebben dan zeker een voordeel. Ik gebruik die dan ook omdat ze beter bestand zijn tegen aanvallen van ongewenste soorten, zoals krab en kreeft. Verder gebruik ik tegenwoordig vaak een nepmaïskorrel op een onopvallende boilie voor het visuele aspect.
Verder blijft het altijd uitproberen, de ene hengel met een zinker, de andere pop up. Ook formaat kan scoren, miniboilies bijvoorbeeld, wanneer witvis geen plaag is.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

20-02-2016 14:46

dennis gerits schreef:
gaat erom welke karpers je wil vangen natuurlijk...de ''wilde'' die met een boog eromheen zwemmen, of de gedresseerde (vaak ook oudere en grotere) karper die het pakt....>?!

De grootste die ik ooit in m'n leven heb gezien onder andere :cry:

Met wilde bedoel ik vissen van open water.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

21-02-2016 10:57

Er is meer dan voldoende verkrijgbaar op de markt,.van super gekeurde pop ups en neutrale kleuren tm washed out enz enz enz,.ik zie echt geen voordelen meer om zelf popups te draaien
Spillebeen Kenny!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12-06-2014 10:53

27-02-2016 09:35

Zeer interessante reacties,maar toch zie ik het meer als de vis op een aas zetten en daar dan met een zo dicht mogelijk aan leunend aasje op vissen.
Pop up of met een wafter.
Wat is anders het doel van voorvoeren?
Een single pop up is heel iets anders in mijn ogen....
Greetz Kenny :wink:
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

27-02-2016 10:52

Spillebeen Kenny! schreef:Wat is anders het doel van voorvoeren?


Vis op de stek krijgen en zorgen dat ze regelmatig terug komen.
Vis op het aas zetten hoeft vaak niet meer, of je moet een totaal afwijkende bol hebben.
Die moet je dan wel zelf maken.
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

27-02-2016 18:31

je doet het helemaal goed spillebeen.
je hebt de de ideale plek gevonden waar karpers azen.
jou type boilllie,s aangevoerd.
de karpers zullen op dit type aas terug komen.
laat die pop up of wafter etc maar achterwege.
je zal er echt niet meer of sneller een karper ermee vangen.

de ideale stek waar karpers daadwerkelijk azen zoeken!

thats it !
Spillebeen Kenny!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12-06-2014 10:53

27-02-2016 18:57

Dank u wel POST,(lol) :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie