Artikel 'Wat is het meest veilige loodsysteem?'


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-01-2016 12:02

Haha die Henk, je heb gelijk hoor.ook word er vergeten dat er nog 100.000 on geregistreerden mee lezen, dus het heeft zeer zeker nut om hier over wat te schrijven.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

12-01-2016 19:34

Als het controleren op vergunning en eventuele, benodigde materialen, alsmede de standaard gedrags- en milieuregels, opgenomen zou worden in het takenpakket van de gemeentelijke BOA's, zou het probleem snel en goed kunnen worden aangepakt.
iedereen weet... een BOA houdt van bekeuringen uitdelen en dat is meestal helemaal terecht.

ik denk dat er ook iets moet veranderen bij het verstrekken van vergunningen en dan met name de tijdelijke vergunning die je kunt invullen en een maand geldig is.
er wordt niet om enige identificatie gevraagd. een kopie van een geldig legitimatiebewijs in combinatie met een postadres, maakt mensen bekend. ook zou een kopie van het id of rijbewijs samen met het ingevulde formulier direct naar sportvisserij Nederland gemaild kunnen worden.
dan is er landelijk een echt persoon gekoppeld aan een verstrekte pas. zo kunnen boetes ook veel makkelijker echt bij iemand thuis komen. kan iemand die geen boete betaalt niet meer in het bezit komen van een andere vispas, omdat het dus duidelijk is wat de identiteit en het adres is van deze persoon.
natuurlijk kun je het systeem niet tegen bewuste ontduiking waterdicht maken, maar zodra een persoon weer opduikt bij een gemeente, landelijke instantie als politie, uitkeringsinstantie etc etc, is het weer mogelijk hetzij middels een incassobureau, openstaande bedragen te innen.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

12-01-2016 19:51

Zo dan,.boa justitie politie,vervolging enz enz enz,.allemaal om een visveilig systeempje!!!! de enige die dit enigszins de goede richting kan geven is de hengelsport winkelier en de firma,s die al die systemen op de markt brengen en alle bekende bladen media enz.
Ik zat de afgelopen zomer op een watertje waar een groep wedstrijdvissers hun zogenaamde bewaarnetten volgestouwd zat met Zeelt Kruiskarper en spiegeltjes,.zit ik dan met een visveilig systeem en een chesterfield onthakingsmat.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

12-01-2016 20:01

Michiel, als je een boete krijgt moet je je legitimeren, de vis pas is dan echt niet voldoende.
Bekeuringen komen dus gewoon op het goeie adres.
Gemeentelijke BOA's mogen al vergunningen controleren, dat ze het niet altijd doen is weer wat anders.
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

12-01-2016 20:07

Henk ter Maat schreef:Nutteloze discussies bestaan enkel in de ogen van personen die er echt geen ene reet van snappen!
Het gros hier (meer dan 16000 leden) begrijpen er niet zoveel van hoor en klooien maar wat aan met systemen die ze niet doorzien. Het enig echte belangrijke is een foto van de uitvergrootte trofee aan de wand. Dan hebben ze nog iets om op te rukken als ze de slaap ooit al uit hebben. :o :oops:



Nou Henk maat ik zou er dan wel geen donder van snappen. Maar een beetje realisme zou je niet mistaan! Als je denkt dat deze discussie, met dezelfde actieve leden als altijd, wel wat uithaalt bij die rukeenden die je zo prachtig beschrijft. Dan zou het zo maar kunnen dat ook jij in een rijtje thuis hoort waar het punt snappen aan voorbij gaat.

Succes met deze Belangrijke maar in mijn ogen nog steeds nutteloze discussie! ik zie de BOA's met een bos aan nieuwe regelgeving wel een keer voorbij komen!!

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-01-2016 20:41

Vissen wordt gezien als een ontspannende onschuldige bezigheid. Als dit niet langer zo is en er verregaande maatregelen nodig zijn kun je het beter verbieden. Overigens niks tegen een informatieve evaluatie van mogelijkheden waarbij kanttekeningen gemaakt kunnen worden. Niemand heeft het volledige gelijk aan zijn zijde. Wel tegen nog meer regeltjes en brevetten. Wat mij betreft gaat dat volledig voorbij aan de functie van sportvissen. Ik zie al helemaal niet wat het nut is van sexueel getinte vergelijkingen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-01-2016 21:08

Hahaaa Kees, dat zou dan voor het eerst zijn dat je het nut in vergelijkingen niet ziet. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-01-2016 21:12

Nutteloze discussies bestaan niet, en zolang er nog vrolijk spiegeltjes gekocht kunnen worden maakt het toch helemaal niets uit hoe veilig de loodsystemen zijn.

Commercieel gezien zou het meest veilige systeem wel eens het minst aantrekkelijk kunnen zijn, want je maakt mij niet wijs dat we 30 jaar geleden met onveilige systemen moesten vissen omdat de ontwikkeling van veilige systemen achterbleven.
En ik heb in die 30 jaar heel wat ramsh voorbij zien komen!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

13-01-2016 06:42

Henk ter Maat schreef:
Het noemen van merken en systemen helpt echt niet Peter, bij het ontbreken van inzicht in de werking en het plaatsen van één verkeerde knoop of gebruik van de verkeerde lijn helpt men de veiligheid al rap naar de kloten.


Laat ons dan zeggen dat het een begin is.
Velen zijn misschien onwetend?
Nu weer gaan zeggen dat iedereen het slecht doet is ook geen oplossing,de meeste collega karpervissers in mijn omgeving weten echt wel waar ze mee bezig zijn op dat gebied,degenen die het niet weten kan je informeren. Met positieve communicatie bereik je meer dan met negatieve.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

13-01-2016 11:06

Laten de grote merken nou gewoon eens het goede voorbeeld geven!! mijn winkelier vertelde mij pas nog dat het grote gros blind naar de hoek loop daar waar Korda of Fox hang,.zolang deze marktleiders gewoon normale clips verkopen enz hoe kunnen wij dat dan enigszins een stop toe zetten?,.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-01-2016 11:32

Zolang het die merken ook geen ene flikker kan schelen dat je een loodje meer of minder verliest gaan ze echt niets promoten waarbij je het lood pas verliest bij lijnbreuk, zodat vislief alleen maar met een onderlijntje zeult.

Ik ben ook faliekant tegen nog meer regeltjes. Zeker omdat controle op dit moment al helemaal geen hol voorstelt behalve of wat drukbeviste wateren (zijn vaak wel de wateren waar Peppel en Goompie rondhangen met kratten bier en shit).

De winst ligt bij de verkopende merken zelf. Ik heb ooit eens (nog voor dat Asis uit was) een simpel maar doeltreffend systeem gezien welke heel makkelijk zelf te maken is van een inline loodje ;) Heeft hier ook wel eens op het board gestaan.

Ik zal eerdaags eens een aanvulling proberen te schrijven voor dit KWO, want de belangrijkste eigenschap VOOR lijnbreuk plaatsvindt wordt helaas nooit belicht. Wordt (hopelijk) vervolgd ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-01-2016 12:55

Leuk die clips waar de lijn doorheen kan schuiven, jammer dat op de plekken waar ik vis 95% van de tijd er plukjes wier aan m'n lijn hangen......
Ik gebruik zo'n semi-vastlood system van Fox (via Ali natuurlijk) waarbij het lood wel vasthangt maar bij kopschudden meteen lost en het lood aan een grote ring hangt die over de lijn, de knopen en rommel kan schuiven.
Niet het meest veilige maar voor mijn visserij wel en icm met 50/00 nylon geen problemen ondervonden.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

13-01-2016 13:34

Cees v Opstal schreef:Leuk die clips waar de lijn doorheen kan schuiven, jammer dat op de plekken waar ik vis 95% van de tijd er plukjes wier aan m'n lijn hangen......
Ik gebruik zo'n semi-vastlood system van Fox (via Ali natuurlijk) waarbij het lood wel vasthangt maar bij kopschudden meteen lost en het lood aan een grote ring hangt die over de lijn, de knopen en rommel kan schuiven.
Niet het meest veilige maar voor mijn visserij wel en icm met 50/00 nylon geen problemen ondervonden.


Hellemaal mee eens,.een plukje wier en je ben ook met dit zogenaamde visveilige systeem kansloos
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-01-2016 13:58

Daar ging het hier dus om mannen, hersens gebruiken !
Clip met gaatje kan op heel veel wateren wel, op andere wateren kan het weer niet, dat is nou hetgeen wat aan de man gebracht moet worden via de media, het gaat alleen niet gebeuren helaas.
Als er nu eens een firma was die slim is, maakten ze zo'n systeem als het semi running systeem van pb na, maar dan met een heel groot centraal gat in de clip of in het lood waarbij je aparte grote wartels nodig heb, of waarbij je een big eye wartel moet gebruiken.
Kan elke knoop er met gemak doorheen, en heb je een veel groter anti kop schud bereik, betere registratie doordubbele afname van je lijn wat versoepeld word door minder wrijving etc.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-01-2016 20:05

Yep Rik, zelf nadenken. Dat is het.
Nu moet ik ook wel toegeven dat men dat niet meer gewend is, je kan toch overal alles kant en klaar verkrijgen, ook de info hoe, wat en waar toe te passen hoort daarbij.. Echter, het klopt niet altijd en het verschilt.
Iets snappen kan, iets begrijpen ook nog, maar er in geloven is weer totaal iets anders.

Een telefoon aanbieder wil mij laten snappen en begrijpen dat; hoe meer ik bel, hoe goedkoper het word.
Nu heb ik dat vroeger anders geleerd, toen we soms 1x per week bij de buren moesten bellen en voor elke minuut 15 cent moesten aftikken, ik zou dat nu nog eens willen doen en dan zien of het echt zoveel goedkoper word.
Ik snap het verhaaltje van de aanbieder best wel hoor, maar ik geloof er geen donder van. :roll: :P :P

De commerc verteld wel heel heel heel vaak precies het tegenovergestelde..
Hoe kan het anders gebeuren dat banken, verzekeraars en financieel adviseurs ons hebben doen geloven dat we de hypotheek niet moesten aflossen en juist de overwaarde moesten gebruiken om er leuke dingen mee te doen.. Nu blijken de huizen allemaal '' onder water' te staan.

Ik geloofde die adviseurs toch al nooit en nu voor de prijs van een wekelijks winkelwagentje boodschappen van de Aldi, het scheelt me nu zo'n € 700,- per maand aan hypotheek aflossing.

Net dat is het verschil in iets snappen, iets begrijpen en iets geloven..Het is maar wat men wel of niet aangeleerd heeft :o :roll: :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-01-2016 23:25

Ik heb een erg zuinige auto dus hoe meer ik rijd hoe meer ik bespaar.
Het is ook een heel veilige auto met abs en 4wd, dus ik kan harder rijden als het glad is en later remmen.
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

15-01-2016 08:39

Succes bert zeker bij dat weer uit het noorden van het land zeker. :D
Van het weekend maar is een nachje pakken weer.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-01-2016 09:51

bert kamp schreef:Ik heb een erg zuinige auto dus hoe meer ik rijd hoe meer ik bespaar.
Het is ook een heel veilige auto met abs en 4wd, dus ik kan harder rijden als het glad is en later remmen.


Jij snapt het Bert, maar..ik geloof niet dat de auto per definitie veilig is. 't is net als met de loodsystemen..
Een auto met abs en 4 wd is juist niet veiliger op het moment dat men de grenzen opzoekt en het misgaat, want tot op dat moment blijken alle auto's even veilig.
Ik heb ook zo'n ding..een Impreza waarin ik me dood zou rijden als ik de grenzen zou gaan verkennen.. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-01-2016 10:01

Leuke bak Henk,maar das wel het tegen over gestelde van Bert he.niet echt zuinig haha, had 2 jaar terug een cupra met 180 pk, en grenzen op zoeken is inderdaad niet zo veilig nee :roll:
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

15-01-2016 12:16

Henk, niet per definitie veilig, maar veiliger dan 1 zonder 4wd en abs.
Als je die veiligheid zelf weer teniet doet door dom te doen kun je beter een auto zonder 4wd en abs kopen, da's goedkoper.
Wat ik bedoel, als je een veilig systeem koopt en het dan verkeerd gebruikt kun je net zo goed het oude syteem gebruiken.

Overigens heb ik zelf helemaal geen auto :D
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-01-2016 21:30

En in Bert, ik vis al 30 jaar met een veilig en goed gebruikt systeem..
Dus, waar ik me nou eigenlijk zo druk om loop te maken.. :wink: :D :D
Groet'n Henk..

still growing Old.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

16-01-2016 07:21

Ik heb een Partner,..handig voor het vissen maar soms ook niet!!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-01-2016 10:15

Heb een bus van de zaak, maar doe tegenwoordig alles met een snorscooter. Heerlijk zonder karretje op de meest verre afgelegen stekjes vissen, en verkassen is een appeltje eitje.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2016 11:16

Wellicht moet je eens van die vintage haken maatje 2/0 af, Henk. :D
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

17-01-2016 01:48

@Bert,
goed idee van het diploma.

Ik zat er aan te denken dat jonge karpervissers vanaf 15/16 jaar een soort van VCA cursus moeten volgen bij de visvereniging( net als bij gewone bedrijven)
Te beginnen bij visveilig vissen, juist gebruik van de middelen, geen gebruik van bewaarzak, opruimen en niet achterlaten van rommel en zo verder.
En dit laten vernieuwen per 5 jaar.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen