Carprules ( frankrijk regelgeving app )


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-11-2015 20:19

Hallo mannen,

ik heb deze app gekocht, maar vraag mij af of de regels up to date zijn, en of alles er daadwerkelijk in staat.
heeft iemand ervaring met deze app, hij is te koop voor android toestellen in ieder geval.
ik vind hem enorm handig aangezien het boekje nachtvissen niet meer te koop is, maar dan moet de regelgeving wel kloppen uiteraard.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

22-11-2015 21:54

En hoe wist je dat het boekje wel klopte ?
Ga er maar gewoon van uit dat de app ook klopt, of ook al het water er in staat is weer wat anders.
Hoeveel kost de app trouwens, ik kan me zonder ook wel redden maar het is wel makkelijk als je een maal in Frankrijk zit.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-11-2015 22:06

Ik dacht iets van 3 a 4 euro Bert.
Dus het geld is het niet !

Ps: wat word nou bedoeld met bijvoorbeeld linker oever of rechter over, hoe bepaal je dit, en staat er nu ten allen tijde een bord met Peche le carp nuit of zoiets als ik het goed uitspreek ?
Laatst gewijzigd door Rik koster op 22-11-2015 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

22-11-2015 22:12

Maar even voor sparen dan :wink:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-11-2015 07:18

Verschillend per regio denk ik :
* peche de la carpe de nuit autorisée
* peche de nuit autorisée de la carpe

Linker en rechteroever, daar worstel ik ook wel eens mee.
Er staan altijd wel borden die de nachtzones aangeven, dit is in het belang van de vissers en worden in principe niet gesloopt, maar ja, dat gebeurt overal.... een garantie is niet te geven.
Vind je zo'n zone, kijk op de kaasrt en je weet of het de linker of rechteroever is. ;)

Grtz

Succes!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-11-2015 11:20

Rik koster schreef:Ik dacht iets van 3 a 4 euro Bert.
Dus het geld is het niet !

Ps: wat word nou bedoeld met bijvoorbeeld linker oever of rechter over, hoe bepaal je dit,



Vrijwel elke barrage of stuwmeer waar wordt gesproken over linker- en rechteroever heeft een oorspronkelijke rivierbedding (stroomrichting). Logischerwijs is de stroomrichting dan ook richting de barrage.

Situeer jezelf op het water, varend richting de barrage of stuwdam (of bedenk je dat). Dan is de oever aan je linkerhand (bakboordzijde) de zogenaamde 'linkeroever' en de oever aan je rechterhand (stuurboordzijde) de 'rechteroever'.

Vaar je vanaf de stuwdam of barrage omhoog (stroomopwaarts), dan is de oever aan je rechterhand de 'linkeroever' en vice versa.


en staat er nu ten allen tijde een bord met Peche le carp nuit of zoiets als ik het goed uitspreek ?


Nee, niet altijd. Of op onlogische plaatsen, hoog of in de struiken.

Om nog even op de app terug te komen, niet alle informatie klopt tot in detail maar globaal is het wel heel handig. Al is het alleen maar om er achter te komen in welk departement je met een bepaalde vergunning nog meer kunt vissen.

Mocht je tegen dingen aanlopen die niet kloppen, kun je met de feedback-knop je informatie doorspelen waardoor anderen niet tegen dezelfde fout aan lopen
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-11-2015 11:44

Ter aanvulling van Sven, op een kanaal is de stroomrichting van hoog naar laag, dus even bij een sluis gaan kijken als je twijfelt.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-11-2015 14:31

Oké dus in jip en janneke taal, met de stroom mee kijken heb je links en rechts de oevers die bedoeld worden ?
Weer wat geleerd !
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-11-2015 10:48

Yup, daar komt het wel op neer inderdaad.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

24-11-2015 11:41

Mochten er boeien liggen dan liggen de rode rechts en de groene links.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-11-2015 15:24

En stuurboord is vanuit het eigen perspectief tijdens het varen, met de boeg voor je neus, ook altijd rechts Rik. Dus dan kan je best wel eens een rode boei (rechts) aan je bakboordkant (links) hebben :D .

PS; Ik weet niet hoe lang en hoe vaak je komend jaar naar Frankrijk wilt gaan? Maar een weekkaart (Hebdomadaire) kost 32 euro, en met die weekkaart is het vissen vanuit een boot meteen inbegrepen, net als nachtvissen in de juiste zones. Op de site vermeld staat namelijk vermeld dat alle visserijen geoorloofd zijn.

http://en.cartedepeche.fr/ChoixAssociat ... cartes.htm

Ik vroeg de verkoper ter controle dan ook in m'n beste door, voor en tijdens het vissen opgestoken Frans; Est un bateau oke avec un carte Habdomidaire (zoiets als; mag een bootje met die vergunning)? En het antwoord was een volmondig ja. Pas de problème! Net als bij Est Carpe de la nuit? Niet dat ik dat laatste van plan was, maar mocht ik eens een dag ergens tot in de latere uurtjes willen blijven zitten, dan graag wat zekerheid.

Met de voorganger van deze vergunning, de carte vacance van twee weken, mocht je destijds alleen het departement waar de vergunning was afgegeven bevissen. Dus anders dan de huidige variant, aangezien je met deze nieuwere weekkaart met de departementale samenwerkingen (Réciprocité InterDept.) te maken hebt van E.H.G.O., C.H.I. et U.R.N.E. Maar dat is volgens mij niet bij alle departementen het geval, dus gewoon op de site zoeken en in het Eng. (of Ned. vertaling) en Fr. uitprinten voor het vreemde geval dat er tijdens een controle gezever is.

http://en.cartedepeche.fr/57-la-reciprocite.htm

Ga je tot twee a drie maal tot een week die kant op, dan kan je met zo'n weekvergunning waarschijnlijk wat geld uitsparen. Je kan begrijpelijk ook voor het gemak kiezen en meteen de meest uitgebreide vergunning kopen en een jaar niet meer naar papier aanschaf omkijken. Of het moeten alsnog bijkomende nachtvis- en boot vergunningen zijn.

De vergunning controle ter plaatse bestond trouwens uit een vriendelijk blik en bijpassend handgebaar van een eenmaal passerende man in een UNPF combootje. Het was te warm om uit te stappen denk ik haha...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-11-2015 16:14

Bedankt voor je uitgebreide informatie Marco.
Uiteraard ook de rest, Waarder het enorm!
Ik ga 1 maal een week volgend jaar, en dan nog 3 weekjes met de vrouw waarbij ik wel wat in Nederland aan ga kloten.
Heb toen ook een vakantie vergunning gekocht.was ideaal en bestelde het online wat nog mooier is.
Moet eerst met me maat alle opties bekijken en alle info samen voegen.van de rivier moselle heb ik nu eigenlijk wel flink wat info mbt om me er verder in te kunnen verdiepen.graag zou ik wat kleine etangs die intressant genoeg zijn als backup nog uit die omgeving op een lijstje gaan zetten en kijken of daar informatie over te krijgen is.als laatste kan ik dan alles van a naar b selecteren om de trip te starten
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

24-11-2015 16:37

Marco Mostard schreef:De vergunning controle ter plaatse bestond trouwens uit een vriendelijk blik en bijpassend handgebaar van een eenmaal passerende man in een UNPF combootje. Het was te warm om uit te stappen denk ik haha...

Ga er maar van uit dat die gasten al lang weten dat je wel een vergunning hebt, helemaal als je de vergunning ter plekke koopt.
Als je ergens zit zonder vergunning stappen ze echt wel uit.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-11-2015 19:03

Rik, via de praktische en daarna departementale info op die vergunning site kan je het nr van je departement ingeven en daarna een www adres aanklikken. Dan kom je uit op een pagina waar je onder; Waar te vissen (ou peche?) alle stekken kan bekijken waar je mag vissen. Kan niet fout :wink:.

En Bert, dat wil ik best geloven, maar ik had die vergunning niet ter plaatse gekocht. Het adres van aanschaf en de stek waar hij langs reed lagen een goede 25 kilometer rijden (landelijke wegen) uit elkaar. Want zoals je weet; Ondanks heel veel voorwerk thuis, kan het ter plaatse alsnog gewoon tegenvallen en zoek je verder.

Zo was de Saone ter plaatse echt schitterend.., maar zo ontzettend druk of lastig te doen met het gezin en/of zonder boot. Dus km's maken, de andere thuis voorbereide stekken en water bekijken (ook druk, privé terrein en/of onbegaanbare oevers etc.) en uiteindelijk naar tevredenheid, met rust in de kop meerdere de - naar ieders zin - goed bevonden stekken aanvoeren. En het was mooi op vele fronten...

..Trouwens "lachen" dit jaar met de versnellingsbak van mijn vrouw d'r auto. Die auto liet op de heenreis, zeg maar gerust dat het me al opviel na zo'n paar honderd meter rijden, zachtjes het lager op de hoofdas z'n eigen lied zingen. Ik zong, na een hele liefelijke discussie waarom mijn vrouw dit geluid de voorgaande weken niet eerder gehoord en aan mij verteld had - en jongens, halverwege zong ik wel heel erg hard wegens een versnellingsbak die op de Route du Soleil gewoon niet eens meer wilde schakelen in vrouwlief d'r zachte hand terwijl ze met het stuur in de andere hand op het benzinestation af stevende, uiteindelijk zo'n beetje tot aankomst in de Bougondië zelf maar al dubbel clutchend en anderszins rustig schakelend "vrolijk" het rammelende en gierende lied mee:

We zullen doorgaan, we zullen doorgaan.., tot ik mijn verdomme m'n visje heb :D !

R.I.P. :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie