slapen of niet?...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

12-03-2002 07:50

Tegenwoordig zijn er veel vissers die het merendeel van hun visuren slapend, dus 's nachts doorbrengen. Aan de andere kant zijn er denk ik ook nog steeds mensen die het meest overdag vissen (waaronder ikzelf). Nu is mijn vraag aan jullie;

wie denkt (of weet) dat 's nachts vissen nog altijd succesvoller is dan overdag (niet typerend per water maar meer globaal gezien) en wie denkt hier juist het tegenovergestelde over?

En mijn andere vraag is hoe je bv op een echt als nachtwater bekendstaand water toch overdag succes (geluk hoe je t ook wil noemen) kan afdwingen.

Wat ik me ook wel eens afvraag is of jullie het ook leuk vinden, dus een mooie manier van vissen om gewoon achter je stokken te gaan pitten en wakker worden door een spurtende beetverklikker. vinden jullie de beleving niet een stuk minder als overdag.

Maar goed, ik ben benieuwd naar eventuele reacties.

mvg william,
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-03-2002 11:40

mijn ervaring is dat je snachts het beste vangt, voor het gemak reken ik daar ook de vroege en late uurtjes bij de beste tijd is toch vaak heel vroeg in de ochtend of in de avond. Op echte nacht wateren kan je overdagbest een visje vangen maar dan zou ik zoeken naar rustige (misschien donkere)plekken als overhangende bomen en dan nog het liefst met donker ruig weer

gr martijn
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-03-2002 13:30

Zelf vis ik zowel overdag als 's nachts. Maar als ik moet kiezen, kies ik voor de dag.

Of een water wordt bestempeld als dag- of nachtwater, ligt meer aan de vissers dan aan de karpers. Ik ken waters die iedereen nachtwaters noemt. Nogal logisch dat je 's nachts beter vangt dan overdag, als je alleen 's nachts vist!!!
Zelf heb ik op zo'n nachtwater enkele toppers gevangen. OVERDAG!

Als ik "info" krijg of gewoon dingen opvang van anderen, trek ik deze altijd in twijfel. Gezonde twijfel, vind ik.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-03-2002 13:36

O ja, over dat "geluk afdwingen"...

Als heel de reutemeteut 's nachts een water "bezet" met alle gevolgen vandien, (een vis heeft niet veel nodig om "drukte" op te merken) en jij komt overdag in alle "rust" vissen...... (hengeldruk misschien...)
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

12-03-2002 21:35

Ik verkies op dit moment het nachtvissen omdat ik zelf nog nooit een karper `s nachts heb gevangen en dat zeker ook eens wil meemaken. Samen met mijn vismaat heb ik eens in één nacht 2 karpers gevangen, wel met wat problemen voor de eerste keer.

Maar overdag vissen doe ik ook heel graag omdat ge dan ook lekker kunt genieten van de natuur en van de zon(soms).

Piotr
Martin Vonk
Berichten: 17
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: krimpen a/d ijssel

12-03-2002 21:41

ik heb overdag zeer goede resultaten geboekt op een water waar (vrij intensief)vrijwel alleen bijna s'nachts werd gevist op een ochtend 2 topvissen van het water en dat gewoon om 10 uur smorgens

groeten martin
Danny Tool
Berichten: 5
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Purmerend

12-03-2002 22:28

Volgens mij aast een karper van nature overdag. Door dat hij dan gevangen word zal hij op den duur zijn aas periodes gaan verleggen van dag naar nacht. Hij zal overdag dus een stuk minder opzoek zijn naar voedsel. Gevolg: de vangsten zullen overdag een stuk minder worden en s'nachts beter. Daar komen ook nog eens de weers omstandigheden bij natuurlijk en naar mijn eigen ervaring de tijd van het jaar. Op mijn thuiswater vang ik op dit moment ook nog overdag, net als voorgaande seizoenen. Maar ik weet zeker dat ik over een week of 3 bijna alleen nog maar 's nachts zal vangen en dit houd dan gewoon aan tot het einde van het seizoen, ik denk dat dit het gevolg is van het hierboven staande. Het zijn gewoon dingen die je ff moet uitvinden.

MVG,
Danny.
James Tate
Berichten: 39
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Antwerpen (Belgie)

12-03-2002 23:42

Het is mijn vaste overtuiging dat de karper een echte dag azer was. Vroeger (40 tot 30 jaar geleden, werd karper omzeggens uitsluitend overdag gevangen (er werd immers weinig of niet aan nachtvissen op kerper gedaan) maar het voorvoeren welk omwille van stekkenpezerij meestal zo laat mogelijk gebeurde opdat men toch maar niet zou zien waar men gevoerd had, leerde de karpers om steeds dan te gaan azen op deze plaatsen als er gevoerd was, 'laat dus' het gevolg was dat men ook de meeste runs kreeg op deze latere uren. Dus werd de karper gecatalogeerd als nachtvis. Het was echter niet enkel het voorvoeren welk de oorzaak was, overdag is het drukker aan de waterkant, witvisvissers voeren, gelijk welke visser werpt op het einde van de visdag het overschot aan maden of wat dan ook maar even in het water, allemaal dingen die door de karper verorberd worden EN die ze 's avonds of later vinden. Het lijkt me dus duidelijk dat op druk beviste waters, de karper door gewenning naar de latere uren zal evolueren, op weinig beviste wateren, waar niet echt aan voorvoeren gedaan wordt, zal de karper zeker ook overdag gaan azen. Ik ken een water waar zeer veel karper zit, ook zeer grote exemplaren, ze zijn echter omzeggens niet te vangen, de reden?? je ziet ze overdag grote getalen steurgarnaal eten, iets anders interesseerd hen blijkbaar niet. 's avonds of 's nachts, ziet men geen karper. Ik twijfel er dus niet aan dat het gedrag van de karper enkel gedirigeerd wordt door de lokale vissers.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-03-2002 10:44

vroeger werd de karper over dag gevangen omdat er overdag gevist werd!!denk dat d karper (zoals de meeste vissen) toch liever in de avond en ochtend aast!
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

13-03-2002 11:49

Beste Wiliam,

Dat nachtvissen is zo'n beladen onderwerp. In z'n algemeenheid vind ik dat de beste aastijden liggen in de namiddag-avond en vroege ochtend. Vooral de overgang van dag-nacht en omgekeerd zijn tijdstippen waarop ik veel gevangen heb. Het verschilt natuurlijk per watertype. Heldere wateren. afhankelijk van drukte in en om het water(niet alleen vissers) zijn in mijn ervaring beter in de donkere uren. Ook 's winters merk ik dat. De schemeruren en avonduren zijn het beste. Ook op heldere dagen in de winter, wanneer de zon net op is, zijn op sommige wateren goede momenten.
Hengeldruk zorgt er wel voor dat de vis z'n gedrag aanpast. Ook op kanalen zie je dat als de scheepvaart rustiger wordt, de kans op aanbeten toeneemt. Hoewel ik ondanks scheepvaart ook overdag heb gevangen.
Veelal vis ik doordeweeks dus dan is het relatief ook rustiger en ik kan dus ook niet doorgaan in de nacht. Op voerplekken maak ik regelmatig mee dat er een snelle aanbeet volgt.Ik vang overdags minstens evenveel vissen als echt in de dipe nacht. Voorjaar en najaar zijn dat uren van de namiddag (vanaf 15.00 uur). Kan ook te maken hebben met mijn vistijden hoor. Midden op de dag zijn toch de mindere uren(zeker voor bodemvisserij).
Een belangrijke factor is volgens mij ook hoe je als visser je stek benaderd. Sommigen maken een hoop stampei zodat de vis de eerste uren is verdwenen. Let maar eens hoe een reiger het water benaderd. Penvissers en kantsluipers herkennen dit denk ik wel.
Terug naar het nachtvissen. Als ik al nachtvis dan vis ik ook. Ik blijf dus wakker, als ik al nachtvis. Je kunt een heleboel missen. Voorbeeldje: terwijl de hele meute lag te slapen, zwommen de vissen letterlijk onder hun hengels door en waren druk aan het azen aan de oppervlakte. Ider moet het maar zelf weten, maar gewoon gaan pitten en dan maar zien of er een run komt, is niet aan mij besteed. De meeste vissen vang ik niet in de nachtelijk uren,dus waarom al die uren voor jan doedel? Wel heb ik respect voor diegenen die wel zo vissen, maar de afgelopen jaren zijn er veel excessen aan de waterkant veroorzaakt door van die "nachtvissende karpervissers" met alle gevolgen van dien. Het is niet zo gek dat besturen van hengelsportverenigingen met dat nachtvissen in hun maag zitten. De zgn Surfplas te Vlaardingen is hier een goed voorbeeld van.
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

13-03-2002 15:34

Oke, bedankt voor jullie reacties allemaal. Als je goed leest zul je uit de verschillende reacties een aantal zeer belangrijke factoren kunnen halen met betrekking van het hoe, en waarom. Heel interessant vindt ik dat. Want je visuren proberen te beperken tot daadwerkelijke aasuren of het aanzetten tot azen op het moment dat jij zou willen is natuurlijk een van de key factoren tot succes. Ik hoop dat dit meer mensen aanzet tot denken want het is naar mijn mening echt niet verstandig om maar te vertrouwen in de nacht omdat iedereen dat doet of zo.
Rest mij alleen nog een interesante vraag en dat is: hoe je eventueel (als dat al kan) aasperiodes kan verleggen naar jouw hand of in ieder geval de "dagdressuur" kan proberen te doorbreken.
Gast

13-03-2002 17:46

Ik hou van beide. Maar moet er wel bij vermelden. Dat ik het gros in de avond tussen 18.00uur en 2.00 uur en in de ochtend tussen 6.00 uur en 12.00 uur vang. Middenop de nacht en middag vang ik ook wel maar beduidend minder.

Groetjes Tim
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

13-03-2002 21:57

Ik deel de mening van Arend en Tim. Mijn ervaring is dat overdags alleen in `t voorjaar en winter wel eens interessant is. Verder heb ik de beste resultaten in donker, maar voor 01.00 en na 05.00 uur.
Wat beleving betreft, dat hangt van je viswijze af. Overdags mag ik graag struinen door de polder en dat heeft zijn charmes. Echter, de stilte die `s avonds valt als je alleen aan de waterkant zit heeft ontegenzeggelijk ook iets aparts. Ik geniet van beiden.

groeten,

henrie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-03-2002 23:54

Mannen, even een wetenschappelijk antwoord )is ook niet alles zeggen hoor):
Jonsson heeft in 1967 het voedselopname gedrag van eenzomerige karpertjes uitvoerig onderzocht en de wetenschappelijke conclusie daarvan was dat het door interne factoren bepaalde deel van de zoekactiviteit een hoge piek in de schemering en snachts heeft.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

14-03-2002 16:14

Waar heb ik dat meer gehoord.
Oh ja, Freud heeft in 1954 het paaigedrag van 18 zomerige knaapjes uitvoerig onderzocht en de wetenschappelijke conclusie daarvan was dat een door externe factoren bepaald deel van de paai-activiteit een hoge piek in de schemering en snachts heeft :grin:
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

14-03-2002 17:20

Niet iedereen heeft tijd om overdag te vissen (lees moeten overdag werken). Vissen beperkt zich dan vanzelf tot de nachtelijke uurtjes (en de weekends).

Gr. Martijn
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

15-03-2002 09:32

Kijk Mike,

Daar ga je dus flink de mist in!! Volgens mij maakt het die 18-zomerige knaapjes niet uit wanner ze "paaien", al is het om 06.00u 's ochtends :lol:

Ik denk dat je op alle wateren zowel 's nachts als overdag kan vangen. Er zijn echter vaak duidelijk pieken te ontdekken in de activiteit van de karper.

Gr.

Martijn
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

15-03-2002 13:56

Martijn.

Flink de mist in?
Om 6.00 uur in de ochtend schemert het nog volop hoor :grin:
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

16-03-2002 13:56

Hai Jongens,

zelf vis ik vaak van middag tot middag dus zo'n beetje 24 uur. Als ik dan kijk naar de resultaten die ik boek valt me op dat 30% van mijn aanbeten in de nachtelijke uren komt, 20% in de avonduren, 10% overdags en 40% in de vroege ochtend tussen 6 en 8.

Als je dan kijkt naar de verhouding licht/donker zie je dus duidelijk dat het in de donkere uren loopt.

Ik zet heel vaak mijn wekker zodat ik wakker ben voordat het licht wordt. Ik kan er meestal op wachten (als het weer het toelaat) dat ik dan een schitterende aanbeet krijg.

Maar ja aan de andere kant... ik moet er wel bijzeggen dat ik het aaspatroon en de routes die de karpers nemen op deze wateren volledig ken. Als ik in 1 hoek van de plas zit te vissen kan ik het beste 's morgens om half 6 pas aankomen (met uitzondering van mijn PB die midden in de nacht van die hoek kwam) en mijn spullen opzetten terwijl er op het midden van de plas continu geaasd wordt.

Het ligt dus ook totaal aan de stek waar je vist maar in mijn ogen zijn de nachtelijke uren het productiefst.

Maar ik ga kappen... ik ga nachtvissen op een nieuw water met veel mooie vissen... morgen ben ik er weer :grin: en dan hopelijk met de melding van een nieuw PB maar daar reken ik maar niet op.

Au Revoir, Frank
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

16-03-2002 18:57

hey frank ga je weer voor het eerst een nachtje mee pikken ik ga morgen zondag dus lekker een dagje met de pen op een vijvertje waar hele mooie vissen op zwemmen tot 28 pond dat ik weet. en ik ga ze proberen te verlijden met een heel lekker bedje van duivenvoer en daar op ga ik vissen met de aardappel dan wel op de hair wat aardappel kroos erom heen gooien en dat moet het worden voor morgen ik heb erg goede hoop en ik hoop dat ik iets vang maar dat moet daar wel lukken normaal gesproken

weg lopende pennen

><> penvisser kevin ><>
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

17-03-2002 11:14

Mmmmmm,

Volgens mij is hier een posting verwijderd??!?!?!

Nah ja, nog maar een keer dan Mike:

:lol:

Groet,

Martijn
Plaats reactie