Aangepast shockersysteem (visveiliger)


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

07-06-2015 15:34

Hallo,

Ik vis graag met een shockersysteem, dit doe ik op een klein stadswater waar een redelijke hengeldruk is.
De reden waarom ik met dit systeem vis is omdat ik graag met slappe lijnen vis en omdat er niet veel vissers met dit systeem vissen.
Over het algemeen vis ik met het freedomsysteem van Piet Vogel, dit werkt prima alleen omdat de vissen daar ons trucje zo langzamerhand wel kennen ben ik naar het shocker systeem overgestapt.
Nu weet ik met dit systeem wel mijn vissen te vangen, alleen zette het mij laatst wel aan het denken.
Zo zat ik laatst te vissen onder een paar overhangende bomen, ik kreeg een kleine oploper en nadat ik de hengel uit de steunen had gehaald kon de dril beginnen. Dit was van korte duur, de vis zwom in een opstaken en lijnbreuk was het gevolg.....

Na ongeveer een uur kreeg ik een run op mijn andere hengel, na een stevige dril belande er een mooie schub van 22 pond in het net. Dit was dezelfde vis die ik had verpeeld in het obstakel. De vis had de onderlijn en leader nog in de lip, dit zette mij dus even goed aan het denken.

Voor zover ik weet is er geen shockersysteem wat dezelfde weking heeft als een freedom clip (verlies van leader en lijn na lijnbreuk). Ik ben dus even de tacklebox ingedoken om het gebruikte shockersysteem even goed onder de loep te nemen. Nu heb ik een shockersysteem gemaakt waarbij de vis bij lijnbreuk de leader en lijn kwijtraakt.

Nu heb ik het systeem zelf nog niet getest omdat ik eerst toch even de mening van andere vissers wil horen.
Bij het gebruik van een shocker systeem gebruik ik altijd een korte onderlijn (max 10cm) die snel en agressief draait, dit doe ik omdat de rig nog ruimte heeft om een gedeelte van de leader te nemen als de vis het aas opneemt.

Hierbij een paar foto's van het (visveiliger) shockersysteem:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De vis blijft bij dit systeem dus over met de onderlijn en zo'n 10cm leader materiaal.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, hebben jullie een beter alternatief dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Groeten Jaakop Visser
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

07-06-2015 16:54

PB Hit and Run is toch ook gewoon een shocker systeem waarbij de vis alleen met de onderlijn blijft zitten.
Gebruikersavatar
maurice van driel
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-03-2008 17:19

07-06-2015 17:07

jaakop visser schreef:De vis blijft bij dit systeem dus over met de onderlijn en zo'n 10cm leader materiaal.
.. ik snap de functie niet van het stukje leader. waarvoor de vis laten rondzwemmen met nog een extra stuk leader .
jaakop visser schreef:Bij het gebruik van een shocker systeem gebruik ik altijd een korte onderlijn (max 10cm
.. dus de onderlijn incl het stukje leader is 20 cm . .. zonder het stukje leader is de werking precies hetzelfde .
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

07-06-2015 17:08

Met een shockersysteem bedoel ik een leader met daarom een inline lood (zonder insert). Op zo' 10 cm na het lood zit er dan een kraal op de leader. Als de vis dan de onderlijn oppakt kan het lood zo'n 10 cm schuiven, dan komt het lood tegen de kraal en de vis wordt gehaakt op het lood. Dit lood kan dus een gedeelte los over de lader schuiven. Bij een hit en run of freedom systeem heeft het lood niet de mogelijkheid om geheel vrij over de lader te schuiven.

Groeten Jaakop
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

07-06-2015 17:14

Het verwarrende is dat men een systeem zonder stopper tegenwoordig ook een shockersysteem noemt.
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

07-06-2015 17:19

Maurice,

Dat stukje leader blijft dan inderdaad achter, dit is het stukje waar het lood dus vrij over kan schuiven. Ik heb geprobeerd om het zonder dit stukje ook te maken maar dan zou ik niet weten hoe je een schuivend systeem moet maken waarbij je de vis niet laat zwemmen met leader en lijn.
Vandaar dat ik het hier ook neerzet zodat er meerdere mensen hun mening kunnen geven.

Groeten jaakop
Gebruikersavatar
maurice van driel
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-03-2008 17:19

07-06-2015 17:23

zoals ik het op foto 5 zie .. hoe kan dan de kraal tegen het lood aankomen als deze een verlenging is van je onderlijn
robertino smith

07-06-2015 17:28

Zonder stopper heet het free line, maar goed, zie ook de meerwaarde van het stukje leader niet! Wil bij lijnbreuk dat de karper achterblijft met alleen het onderlijntje!!! Om Ts zijn laatste post te beantwoorden, Wil je free line vissen gewoon je onderlijn met ring/ big eye swivel knopen. Met het systeem uit de quote!

Jan Nanne schreef:PB Hit and Run is toch ook gewoon een shocker systeem waarbij de vis alleen met de onderlijn blijft zitten.


Wil je hem shocken, neem een onderlijn idd 20 cm of langer met normale swivel in de hit & run insert getrokken, kan de karper bij lijnbreuk lood en leader kwijtraken!

Groet.
robertino smith

07-06-2015 17:36

Trouwens de PB- hit & run inline loden zijn weer verkrijgbaar!!!!!!!!!!

Groet.
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

07-06-2015 21:23

De stopper zit er nu inderdaad niet op, dit is nu de grote ring op de leader. De grote ring past niet door het lood, het lood wordt dus gestopt door de ring. Het eerste stukje leadermateriaal past wel door het lood heen, dit schuift dus geheel vrij over de leader tot dat het de grote ring raakt. Vanaf dat moment werkt het als het systeem het zelfde als een hit en run of piet vogel systeem. Ik gebruik ook wel de systemen van piet vogel maar bij deze systemen zit er altijd wrijving is het schuivende deel. De lijn gaat bij diemsystemen dubbel door dd clip heen en zorgt dus voor een bepaalde weerstand.
Bij het oude shockersysteem (leader met kraal erop) kan het lood geheel vrij over de leader schuiven tot de kraal. Ik wil dit dus creëer met een systeem waarbij de vis het geheel kwijtraakt bij lijnbreuk. De resultaten die ik met het shockersysteem heb zijn een groot verschil vergeleken met de systemen die ik hiervoor gebruikte (freedomclip en hit en run inline). Dus de conclusie die ik hieruit trek is dat ik meer vis op de mat krijg omdat de lijn geheel vrij door het lood gaat tot dat het wordt gestopt door een kraal, of grote ring in mijn bedachte shockersysteem.

In ieder geval al bedankt voor de eerder reacties, mooi dat mensen er toch ook even nadenken hoe het beter kan.

groeten jaakop
robertino smith

07-06-2015 21:30

Nou Jaakop, dat van die ring is niet duidelijk te zien op de afbeeldingen! Denk dat de oplossing dan al gegeven is, langere onderlijn, zelfde effect als dat extra stukje leader materiaal!

Groet.
robertino smith

07-06-2015 21:54

Maar ok, ok, jij wilt dat het lood kan schuiven tot de ring van je daadwerkelijke leader! Daarna bij lijnbreuk moet de karper zo zelf de lus te trekken, volgens mij geeft dat ook de nodige weerstand ondanks het weglaten van de insert!

Groet.
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

07-06-2015 22:12

Op foto 4 heb ik proberen te laten zien dat de ring de zelfde functie heeft als een kraal. Het lood zit op het voorste stukje leader (foto 3), het lood kan dan vrij schuiven over dat stukje tot de ring. Foto 4 is dus wat er gebeurt als het lood verschoven is en de vis in contact komt met het lood. Als de leader incl onderlijn in het water ligt zit het lood op de plek die op foto 3 is afgebeeld. Ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk maak.

Robertino, ik snap niet helemaal wat je bedoelt met wat jij zegt. Een langere onderlijn om de zelfde werking te krijgen? Het mooiste is natuurlijk dat de vis alleen achterblijft met een onderlijn, als dat mogelijk is met een shockersysteem dan ga ik daar voor. Dan zal mijn creatie de waterkant nooit zien.

Ik wil dus inderdaad dat het lood vrij kan schuiven. Bij lijnbruik valt het lood naar beneden en glijd de leader incl lood van het voorste stukje leader af. Dit gaat vrij makkelijk, de bevestiging waarmee de twee leaders aan elkaar zitten gaat vrij door het lood heen. Hoop het een beetje duidelijk te maken zo.

Groeten jaakop
robertino smith

07-06-2015 22:30

Jaakop, probeer echt met je mee te denken, ipv. onderlijntje 10 cm een onderlijntje 15 cm voorzien van wartel 8. Jouw echte leader met daarop een ringetje gespliced, door het lood zonder insert (wel het lood op de normale manier), onderlijntje op de leader, leader terug steken door het lood, zelfde als normale hit & run inline maar dan zonder insert!

Groet.

image-2015-06-07.jpg
(76.53 KiB) 2294 keer gedownload
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

07-06-2015 23:44

Top dat je zo meedenkt, en ook bedankt voor de foto. Het systeem wat jij laat zien kan ik dus ook gebruiken met een kraal op de leader. Hiervoor ga ik dan een kraal gebruiken die over de verbindingsknoop van leader/hoofdlijn gaat. Ik zal morgen even de tacklebox pakken en jou systeem inclusief kraal maken.

Bedankt voor het meedenken, laat wel even weten hoe het geworden is.

Groeten jaakop
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

08-06-2015 17:59

Top hoor Jaakop.
Als je een kraal gaat gebruiken probeer dan zachte kralen te gebruiken.
Fox heeft mooie voor weinig, vervormen goed en glijden zo over voorslag, leader, plukjes alg ed heen.
Klasse dat je erover nadenkt s6
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

09-06-2015 00:43

Je mag je toetsenbord wel een reinigen Robertino, het lijkt je inlood wel!!!

Groet, Peter

ps zie het als opbouwende kritiek :wink:
robertino smith

09-06-2015 06:27

Nou Peter, je wil niet weten wat dat toetsenbord allemaal meemaakt! Spare ribs, kipkluif, shag, vul maar in :wink: .

Groet.
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

09-06-2015 19:36

Ik heb het systeem even gemaakt inclusief een zachte kraal. Ik ga het zeker even uitproberen. Het enige wat mij nog opviel is dat de leader nog wrijving heeft tijdens het schuiven, omdat deze als een lus door het lood heen gaat. Maar het is al een heel stuk minder dan een inline hit en run systeem.
Dit gaat vast en zeker wel vis opleveren.

Top dat jullie me hebben geholpen.

Groeten Jaakop
Plaats reactie