waarom?


Plaats reactie
coen zwaans
Berichten: 261
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: volkel

15-07-2003 16:10

waarom zou je aanslaan als je toch met inline lood vist.
oftewel zelfhaaksysteem???
de haak zet zich toch wel goed door het lood.

mvg coen
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

15-07-2003 16:52

Wat heeft inline-lood met een zelfhaaksysteem te maken ??
Maar goed,ik ga er vanuit dat je er een vastlood-systeem mee bedoelt.
Ik geef bij een run zeker nog een ferme tik,zeker als je weet dat de vissen van een "mosselwater" komen en vaak harde bekken hebben.
het is echt niet zo dat een haak ten alle tijde diep genoeg penetreerd,als de vis zich haakt op je lood en er vandoor gaat.
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
coen zwaans
Berichten: 261
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: volkel

15-07-2003 17:00

nou inline lood heeft dezelfde werking als vastlood systeem.
je stopt je wartel achter in het lood en je lood zit ook vast.

maar als je een run krijgt dan hangt de vis toch al en je hebt alleen meer kans dat je door de lip heen slaat of een losser krijgt.
tenminste zo denk ik erover

mvg coen
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

15-07-2003 17:09

Coen,

je kunt met inline lood ook los vissen! Er staat nergens geschreven dat je de wartel er in vast moet duwen. Als je het vastduwt dan spreek je van een vastlood-systeem, maar anders niet! Zelf geef ik ook altijd nog een ferme tik, maar dit ligt aan het type water. Zoals Dennis al zei ligt dat eraan of je met harde of zachte bekken te maken hebt...

MVG
Piotr
coen zwaans
Berichten: 261
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: volkel

15-07-2003 18:03

jah ok
inline betekent eigenijk erin
dus het spreekt vanzelf vind ik dat je je wartel erin stopt
anders koop je wel een schuifloodje van 50 euro cent neem ik aan.
en van dat type water geef ik je gelijk.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

15-07-2003 18:12

In-line.. je lijn in je lood lijkt mij dus.. Ik sla altijd aan, bij mij zitten ze namelijk nooit in de lip gehaakt, altijd ergens in de bek, en daar heb ik nog geeneen keer een haak uit geslagen. Plus dat ik een schrikreactie uitlok, waardoor de vis (MEESTAL) gelijk bij de obstakels vandaan schiet.

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

15-07-2003 18:16

Coen,

Ik vermoedt dat je een beetje in de war met het 'safety-rig' systeem bent, dat veelal door middel van het vast duwen van de wartel in de tube als 'vast' systeem wordt gebruikt.
In = in
Line = lijn
Lood = led
Simpel he???
Nee hoor, je hebt meerdere soorten 'inline-lood' wat niet meer betekent dan dat je lijn DOOR je lood gaat ipv dat je het lood dmv een wartel aan je lijn of afhouder (safety-rig?) bevestigd.
Groet,

John

Ps. Robbert was me weer eens te snel af.
Het gaat nu al in de minuten lopen,pffffffff!!!
Excuses!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2003-07-15 18:19 ]</font>
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

15-07-2003 18:54

beste coen,

Het is overigens geen zelfhaak-systeem, maar een zelfPRIK-systeem, de haak zal zich namelijk een stukje in de huid PRIKKEN, en niet, zoals de titel zelfhaaksysteem doet vermoeden, tot en met de weerhaak erin. Dus altijd aanslaan!

Ik wilde het alleen even duidelijk stellen.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Koen de Been

15-07-2003 19:32

Hoe zwaarder je je beetrunner insteld hoe meer weerstand de vis krijgt dus = het effect dat de vis zich inderdaad haakt groter, omdat er automatisch druk op de haak komt te staan!!

MVG een bekende
coen zwaans
Berichten: 261
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: volkel

15-07-2003 19:48

neej ik zit niet in de war met 'safety-rig' systeem.

ik sla wel aan maar niet met een hevige klap
gewoon rustig zodat de lijn strak staat( dus genoeg weerstand)

mvg coen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

15-07-2003 21:40

Op 2003-07-15 18:54, schreef Bas Hofkens:
beste coen,

Het is overigens geen zelfhaak-systeem, maar een zelfPRIK-systeem, de haak zal zich namelijk een stukje in de huid PRIKKEN, en niet, zoals de titel zelfhaaksysteem doet vermoeden, tot en met de weerhaak erin. Dus altijd aanslaan!

Ik wilde het alleen even duidelijk stellen.

Bas,

Ik ben het voor het over grote deel met je
eens, maar ik sla nooit echt hard aan! Ik leg
als ik m'n hengel op pak de hand op de spoel,
en door die druk zal de haak verder indringen.
Ik wil wel benadrukken, dat een zelf prik sy-
steem alleen goed werkt met wat zwaardere lo-
den!

groetjes Benny


Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-07-2003 00:56

Bas heeft gelijk.


De baitrunner genereert nog geen 500 gram kracht op de haak.

Sorry maar zie artikel van de werkgroep materialen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-07-2003 01:16

Ik sla altijd aan, de vraag is alleen hoe hard. Dit hangt van het water af, maar ook van de afstand waarop je vist. Onder de top pak ik gewoon mijn hengel op, op meer dan 150 meter afstand geef ik een flinke klap. Probeer het maar eens op een weiland, pak een stuk lood in je hand, loop 150 meter weg en laat je vismaat zo hard mogelijk aanslaan. Met nylon blijft er van die klap vrij weinig over.
Een vastlood systeem prikt de vis, maar haakt ze niet, je moet dus nog wel een tik na geven.
coen zwaans
Berichten: 261
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: volkel

16-07-2003 08:16

als ik op 150 meter lig te vissen dangaan de eerste 5 slagen ook heel hard maar dat is voor een groot deel om de rek eraf te halen.
er zit cker op de 1ste 10 meter volop rek op.

coen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-07-2003 08:27

Ongeveer 10 % rek geeft dan 15 meter rek, maar over de hele lengte niet de eerste meters. Verder onzin want die rek begint pas bij gotere belasting van de lijn en die 15 meter bij volledige belasting tot de breukgrens. Merk je dus pas iets van bij de dril. Maar het fabeltje over de grote rek in nylon gaat rustig door. Alsof je met top elastiek vist. Vind het best, hoor.

Overigens sla ik gewoon aan bij een run, want de karper wordt slechts oppervlakkig geprikt door het gewicht van het lood. Je zult de haak dus moeten zetten. De kracht van dat aanslaan is inderdaad afahnkelijk van de afstand. Probeer maar eens krachtig aan te slaan onder de kant. Maar in dat soort omstandigheden vis je weer bij voorkeur met een zachte hengel.

Groeten, Kees
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

16-07-2003 08:37

Over dat inline lood he? Da's toch hetzelfde als tubelead? Dus een stuk (soepele of stijve) tube met daaromheen een langwerpig stuk lood..

Nou het volgende, ik heb nog wat van dat spul liggen van tien jaar geleden, echter de soort met soepele tube is gewoon níet meer te krijgen! Die tube die daarin zit is evenwel groot genoeg om de wartel erin te klemmen, de stijve tube is te klein daarvoor. Ik heb zo m'n twijfels bij dat stijve tube.. in verband met stroming en dat dat spul dan lekker rechtop gaat staan.. denk er maar es over na, als een karper voorbij zwemt, genereert dat een stroming op die plaats, en dat is genoeg om een stuk harde tube van plm 30cm te laten "wapperen".. dus ik hou het het liefst bij de soepele, alleen zijn die dan weer nergens te krijgen. Nadeel daarvan is dat het ongelofelijk klöte is om je lijn er doorheen te halen, maar daar wil ik wel iets aan gaan doen. Je hebt trouwens wel die loodjes van Fox, soort van druppelvormige, waar je 3 soorten tubes op kan doen als je wil, ik vind alleen de prijs bezopen, dus daar kies ik sowieso niet voor. Heb afgelopen weekend maar weer eens gevist met een simpel wartellood, enne ik heb er lang niet zo veel problemen mee gehad als ik dacht! Die tube zorgt er namelijk voor dat je onderlijn niet in de war kan komen met je hoofdlijn, maar met een simpel wartelloodje, direct op de hoofdlijn geschoven, geen problemen gehad.

Over het in de tube schuiven van de wartel, dit is niet echt een goede oplossing, en ook m.i. niet de gedachte geweest van degene die het bedacht heeft. Als je dat lood correct wil gebruiken, ik gebruik(te) het op de voor mij beste wijze, en die is als volgt:

* Schuif je inline lood op de hoofdlijn
* schuif een kraaltje op de hoofdlijn
* schuif een stukje pvc slang op de hoofdlijn (dat dunne witte spul)

Dan de onderlijn eraan, stukje slang op de wartel (+knoop!) schuiven, en je hebt schuivend lood, geen kans op lijnbeschadiging, etc etc

Zoals ik het zie, is inline lood bedoeld als schuivende montage..
Plaats reactie