karpervissers


Gebruikersavatar
Coen van Grunsven
Berichten: 17
Lid geworden op: 01-10-2006 20:08
Locatie: Heijen

23-02-2015 19:11

Hallo allemaal,

Hoe krijg ik goed uitgelegd dat het op een vijver van 5 ha ook belangrijk is om daar karpervissers te hebben???

Op de vijver waar ik veel vis hebben ze ongeveer 5 jaar geleden een stuk vijver van ongeveer 4 ha erbij gekregen.
Nu is het probleem dat deze vijver beheerd wordt door vaste stok vissers ( niks tegen deze vissers)
en deze er eigenlijk geen (grote) karpers op het water willen hebben.

Nu is het probleem dat de jeugdleden enorm terug aan het lopen is.
Mijn visie is eigenlijk dat de jeugd op deze vijver op een gegeven moment niet meer verder kan om dat er geen karpers op het water zitten en dit zeker onder de jeugd toch wel een rage is.

Dus mijn vraag is eigenlijk hoe ik dit het beste kan aanpakken.


Groeten,

Coen
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-02-2015 19:59

Mooi toch,de jeugd zou eens wat meer eerst op voorns leren tikken ipv gelijk een 30 kg vis te willen pakken,de basis word steeds vaker overgeslagen,en een basis is ow zo belangrijk!!

Ook kan ik die witvissers geen ongelijk geven,het is voor hun waarschijnlijk een paradijs op aarde zonder al die jeugd die op karpers komt vissen..

Nu een echt on topic antwoord,begin een karper commissie in je vereniging,en zorg dat de leden jullie meer stemmen geeft dan dat de witvis afdeling die krijgt.of het je dat allemaal waard is...
Gebruikersavatar
Coen van Grunsven
Berichten: 17
Lid geworden op: 01-10-2006 20:08
Locatie: Heijen

23-02-2015 20:17

ik bedoel dan ook de jeugd vanaf ongeveer 14 jaar.
Daar onder wordt ook veel aandacht aan besteed maar gaan bij de verenging weg om ergens anders op karper te gaan vissen.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

23-02-2015 20:23

Waarom wil je persee daar karpers in hebben als er andere optie,s /wateren
in de buurt zijn?
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Coen van Grunsven
Berichten: 17
Lid geworden op: 01-10-2006 20:08
Locatie: Heijen

23-02-2015 20:28

Om de leden te kunnen houden.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

23-02-2015 20:52

Coen van Grunsven schreef:Om de leden te kunnen houden.


Je noemt het een rage. Putje leeggevangen en aan het dubbelen. "Leden" weg. En de uitzettingen betaald door lidmaatschappen die de "stokvissers" in jaren achtereen ingelegd hebben.
Een of twee jaar lid zijn en alweer uitgekeken. Bijdrage in die periode netto nog geen halve staartvin.

Klinkt als een bekend "verhaal" en weinig kans.
Gebruikersavatar
Coen van Grunsven
Berichten: 17
Lid geworden op: 01-10-2006 20:08
Locatie: Heijen

23-02-2015 21:54

Het is natuurlijk niet de bedoeling om er een karperput van te maken!
Maar om een manier te vinden om leden te trekken en zeker te houden.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-02-2015 10:48

Leden houden is een probleem, dit geldt voor vele verenigingen, of het nou een hengelsportverenging is of niet. In mijn ogen is een actieve (hengelsport)vereniging noodzakelijk om de (vis)sport een actieve belevenis te laten zijn.

Ik zie het bij voetbal- volleybal, visverenigingen. Hoe houd je je leden? Er is geen eenduidig antwoord op. Wel is mijn mening dat je dmv de leden erbij te betrekken de leden -en de vereniging- actiever maakt. Bij ons is de enige actieve vereniging de vliegvisvereniging die onder de noemer van de hengelsportvereniging valt. Een subvereniging dus.

Het verenigingsbestuur bestaat echter te vaak uit halsstarrige, ingesleten, vaak oudere bestuursleden die niet willen wijken of kunnen wijken (geen gegadigden) en nieuwe ideeen uit de weg gaan. Dit bestuur moet jij zien te overtuigen met goede argumenten. Ik heb inmiddels tig keer geprobeerd het bestuur bewust te maken van het betrekken van de leden. Activiteiten organiseren.

Ik wil zelf activiteiten organiseren, waarbij gebruik zou kunnen worden gemaakt van de ruimte van de vereniging (jawel een eigen clubhonk!). Niets. je hoort helemaal niets. Informatieavonden waarbij alle takken van vissport naar voren komen. Niets. Penvisdagen voor kinderen. Niets. Hengelsportintroductie als onderdeel van de biologieles op scholen. Ik heb alle info aangeleverd. Niets.

Ik heb het even gehad met mijn "eigen" vereniging. Ook hier loopt het aantal terug. Niet zo gek.
Wat je ook wil doen: veel succes (niet sarcastisch bedoeld). Probeer eerst dat bestuur te overtuigen. Mij is het niet gelukt en na enkele jaren geef ik de moed op. Dan maar niet. Ik organiseer zelf wel wat vanuit huis uit. Veel leuker.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-02-2015 10:57

Er is maar 1 manier en dat is een eigen commissie te starten binnen in je vereniging,en dan bij de alv stemmen winnen van de leden,dan is alles officieel en correct zoals het hoort,en Kun je die dingen wel doen,ook kun je het budget inzien etcetera en plannen op tafel leggen
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

24-02-2015 11:00

@Frenk.. Zou je in zo,n geval niet een mailtje naar de plaatselijke krant sturen?
Ze zijn dan wel "verplicht" te reageren.

Kan me wel voorstellen dat de motivatie weg ebt. Knap dat je vol blijft houden :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
michiel kamphorst
Berichten: 28
Lid geworden op: 26-04-2011 13:49

24-02-2015 11:13

ohja, ik ben ook lid van een vereniging, maar laat ik hier even eerlijk over zijn. ik wil een vispas en daarom ben ik ook automatisch lid van een vereniging. das natuurlijk allemaal prima, maar het is geen bewuste keuze om lid te worden van een vereniging.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-02-2015 11:27

Er is maar 1 manier en dat is een eigen commissie te starten binnen in je vereniging,en dan bij de alv stemmen winnen van de leden

Er zijn diverse commissies, maar die doen niets. Er komt niets uit hun handen. De ALV bestaat uit alleen die commissieleden. De karpercommissie is nooit aanwezig. De leden daarvan zitten er volgens mij alleen om de "eer". Dus zieltjes winnen, bij de bestaande leden, nee.
Ik heb in het dorp diverse vissers benaderd om zieltjes te winnen voor plannen. Ja zeggen ze, maar ze komen niet. Dus ook nee.

budget

Volgens mij is die openbaar voor de leden.

@Frenk.. Zou je in zo,n geval niet een mailtje naar de plaatselijke krant sturen?
Ze zijn dan wel "verplicht" te reageren.

Ik heb goede contacten met een hengelsportwinkelier, die wil mij hopelijk wel sponsoren als ik een jeugdpenvisdag wil houden. Ik denk erover om dit in het najaar te doen. Tot en met augustus kan ik denk ik niet vanwege gezinsomstandigheden (zware operatie en herstel). In het najaar: perfecte timing voor de penvisserij met de jeugd lijkt mij. En ja, dit zet ik dan ook in de -plaatselijke- "krant".

Ik blijf positief dat dan wel weer :), maar houd het bij mijn eigen initiatieven.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-02-2015 11:37

on topic:
handtekeningen verzamelen, naar de ALV gaan, je standpunt duidelijk maken, zieltjes winnen onder de leden.

Als je je standpunt zeer goed onderbouwt, zul je wat kunnen bereiken, met een goed bestuur kom je er dan wel. Jouw onderbouwing zoals je het hier aangeeft, wankelt nogal.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

24-02-2015 12:00

Er zijn toch zat andere wateren waar de karpervissers hun heil kunnen vinden?
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-02-2015 12:33

Bijvoorbeeld!

En :
Nu is het probleem dat deze vijver beheerd wordt door vaste stok vissers ( niks tegen deze vissers) en deze er eigenlijk geen (grote) karpers op het water willen hebben.

waarom wordt deze vijver beheerd door vaste stokvissers? Kunnen zij rechtvaardigen dat er geen karpervissers op mogen vissen?
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

24-02-2015 19:45

Binnen een vereniging wordt vaak over dit soort zaken gestemd, als er geen karpercommissie is dan zal deze eerst tot stand moeten komen. (hoe meer mensen die voor kunnen stemmen hoe beter!)

Ieder lid heeft net zoveel recht om te gaan vissen of het nou op witvis of op karper is.

Als de vereniging geen eigenaar is van het water dan ligt het aan de overeenkomst met de eigenaar of er karpers (of andere vissen) uitgezet mogen worden.

Voor dat er karpers uitgezet mogen worden dien je ook eerst een waterkundig onderzoek te laten doen door sportvisserij Nederland.
Deze doen dan een advies over wat er het beste uitgezet kan worden en hoeveel.

En dan kom je op het prijskaartje... om een beetje karper uit te zetten in die plas ben je al snel 1000 euro kwijt.
De vraag is of de vereniging dit in kas heeft en indien dit zo is of ze het er voor uit willen geven.

De regel is wel een beetje dat eventuele financiële overschotten naar ratio verdeeld worden over de verschillende soorten vissers.

Als dit geld er niet is dan zal het lidmaatschap duurder moeten worden, de vraag is of je daarvoor genoeg stemmen kan krijgen.

Over het algemeen zijn de witvissers erg goed vertegenwoordigt op vergaderingen en hebben ze dus ook een zware stem bij besluiten.

Bij onze vereniging is gelukkig alles goed geregeld en er is niet teveel frictie tussen de wit en karpervissers.
Mede daarom hebben we afgelopen zaterdag een hoop mooie Villedons te water kunnen laten :)
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

24-02-2015 20:04

Arno van Beek schreef:Over het algemeen zijn de witvissers erg goed vertegenwoordigt op vergaderingen en hebben ze dus ook een zware stem bij besluiten.


Klopt. Dat is maar goed ook omdat juist dit degene zijn die in vele jaren gezorgd hebben dat er geld in het laadje kwam en vaak nog is. En dat zijn heel vaak nog degene die uberhaupt de moeite nemen om te komen. Vaak zie je geen karpervissers om een ledenvergadering. Maar evenzovaak zijn velen daarvan maar 1 of twee jaar lid en hoppen dan weer verder naar hun volgende sessie (want welke karpervisser noemt het nog "een dagje vissen"?) op zoek naar de volgende PB. "Stokvissers" zien ze jaarlijks komen en gaan, maar echt iets (financieel of anderszins) bijdragen aan de vereniging? Da's beperkt hoor.

Een van de verenigingen waar ik lid van ben zet overigens regelmatig vis uit (Voorn/kruiskarper/schub- en spiegels). Er is een soort evenwicht opgebouwd in de loop der jaren en dat gaat goed. Maar om (dure) vis uit te zetten alleen om invulling te geven aan een "rage" (om eerder genoemde redenen), dat zou mij ook iets (veel) te makkelijk zijn.
Gebruikersavatar
Coen van Grunsven
Berichten: 17
Lid geworden op: 01-10-2006 20:08
Locatie: Heijen

24-02-2015 20:38

Maar je kunt in deze tijd toch niet zeggen dat de karpervissers niet welkom zijn!!

Ik denk dat je ook als vereniging gewoon mee moet gaan met de tijd en dan zijn karpervissers onvermijdelijk ook deze vissers brengen geld in het laatje.

Op deze manier komen er gewoon geen leden bij en neemt het aantal alleen maar af met als gevolg dat het onderhoud en dergelijke niet meer te betalen is voor de vastenstok vissers die jaren lang een hoop geld in de vereniging hebben gestopt.

Op dit water van ongeveer 5 ha zit dan ook 0 aan karper (op kruis/kroeskarper na )
dus hebben wij bij de leden dan ook bijna geen karpervissers.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

24-02-2015 20:45

Coen van Grunsven schreef:Maar je kunt in deze tijd toch niet zeggen dat de karpervissers niet welkom zijn!!

Ik denk dat je ook als vereniging gewoon mee moet gaan met de tijd en dan zijn karpervissers onvermijdelijk ook deze vissers brengen geld in het laatje.

Op deze manier komen er gewoon geen leden bij en neemt het aantal alleen maar af met als gevolg dat het onderhoud en dergelijke niet meer te betalen is voor de vastenstok vissers die jaren lang een hoop geld in de vereniging hebben gestopt.

Op dit water van ongeveer 5 ha zit dan ook 0 aan karper (op kruis/kroeskarper na )
dus hebben wij bij de leden dan ook bijna geen karpervissers.


Ok. Laat eerst het laadje maar vollopen, dan praten we verder zou ik als "de stokvisser" zeggen.

PS: Ik heb nog niet gehoord wat "de jeugd" gaat doen om het voor elkaar te krijgen.

Maar er zullen ook wel andere redenen kunnen zijn dat ze er aversief tegenover staan. Ga eens in gesprek, toon respect naar degene al al jaaaren de pot gevuld hebben en zoek samen naar een invulling/oplossing van bezwaren. Zonder ze "oude - stokvissers" te noemen. Want in dat laatste geval, kreeg je niet eens een bak koffie van mij. Want zolang zij met de huidige situatie geen probleem hebben, is er dan wel sprake van een probleem voor de vereniging? Of wil je ze dat aanpraten omdat jij vind dat ze een probleem hebben?

Ik weet het, ik speel de advocaat van de duivel...maar toch...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-02-2015 20:47

De vraag is al eerder gesteld:

zijn er dan geen andere wateren dan, die binnen de verenigingswateren vallen? Of is er alleen dit 5 ha water. Ik kan nauwelijks geloven dat er geen gewone karper in zit.
Ben het wel eens met Leen.
Gebruikersavatar
Coen van Grunsven
Berichten: 17
Lid geworden op: 01-10-2006 20:08
Locatie: Heijen

24-02-2015 20:57

De vereniging bezit alleen dit water.

1 ha is al 40 jaar oud en hebben daar ongeveer 10 jaar geleden alle karper afgevist.
Op de andere 4 ha dit is een apart water dat langs de 1 ha water ligt en is ongeveer 5 jaar geleden opgeleverd zonder vis.
Inloop van de tijd zijn er een paar honderd kilo brasem kroes/kruiskarper uitgezet de rest is natuurlijk bestand.
Gebruikersavatar
Coen van Grunsven
Berichten: 17
Lid geworden op: 01-10-2006 20:08
Locatie: Heijen

24-02-2015 21:05

Laat ik wel even duidelijk zijn dat ik mij voor deze vereniging 100 % inzet en het gewoon klote vindt dat de jeugd waar wij uren en uren in hebben gestoken op een zaterdagmorgen met de fietskar richting een andere vijver zie fietsten.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

24-02-2015 21:20

Laat toch lekker gaan man. Er is toch niets mis mee. Op een gegeven moment heb je z'n vijvertje wel gezien en lonken er nieuwe visgronden. Je kan alle vissoorten er wel in gaan donderen om het iedereen naar zijn zin te maken in de hoop dat ze lid blijven.
Let op slagboom !
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

24-02-2015 21:28

De vergunning van het andere water zal ook geld kosten (indien van een andere HSV)

Onze vereniging had geld over en dit is naar ratio verdeeld, vanaf volgend jaar zullen er voor de karpervissers 35 nachtpassen afgegeven worden welke 5 euro per jaar kosten.

Dit brengt toch 175 euro per jaar in het laatje, dit bedrag wordt voor 100% besteed aan de karpervissers.
Van dit geld kun je na een aantal jaar toch mooi weer het karperbestand op orde brengen door middel van nieuwe uitzet etc.

Het idee wat je hebt is goed maar zonder geld en betrokken karpervissers zal het idee snel stranden.

Als je nou een karpercommissie opzet en onder de karpervissers 1000 euro ophaalt dan heeft het kans van slagen.
Als de vissen er eenmaal zitten dan komen er mensen genoeg karperen en zal de HSV snel veel nieuwe leden krijgen.

Dit laatste kan ook problemen veroorzaken aangezien je ook rekening dient te houden met de witvissers (die willen immers ook nog gewoon kunnen vissen)
Gebruikersavatar
Coen van Grunsven
Berichten: 17
Lid geworden op: 01-10-2006 20:08
Locatie: Heijen

24-02-2015 21:36

Het geld is het probleem niet.

Maar het merendeel van het bestuur en de leden moeten er wel mee akkoord gaan dat er karpers uitgezet mogen worden.
En dat is nou net het probleem.