Pimp my car(p)


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-01-2015 02:13

Weer een leuk artikel van Chris.

Pimpen van je aas of juist niet?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, volgens mij werkt het beide.
Verschil zit m.i. vooral in de manier van voeren (en dan heb ik het niet over voorvoeren, maar over instant vissen).
Single hook vissen of heel weinig voeren, dan een gepimpte bol gebruiken en met een hele simpele bol, veel voeren, zeg maar b.v. een kilo tijdens een korte sessie van een paar uurtjes.
Komt er eigenlijk op neer dat tegenwoordig op veel wateren vaak de trukendoos het verschil kan maken.
Is meteen ook de fuck, want die doos moet natuurlijk steeds vaker open!

Wat betreft de brasem, die lijkt qua ecologische voorkeur zeer veel op een karper, maar mogelijk is daar, b.v. door het gebruik van bepaalde vrije aminozuren of andere stoffen nog wel iets aan te doen?

Die gelatine (of agar agar) blokjes heb ik het afgelopen jaar ook over nagedacht, lijkt me namelijk heel interessant voor de penvisserij.
Ga binnenkort maar eens een litertje gevriesdroogde bloedwormen bestellen.

Chris keep on going!
robertino smith

27-01-2015 11:29

Hilco al eens over nagedacht bv. dat kilootje simpele wat je voert ook te pimpen/ soaken? Heb het over voorvoeren of instant, aangeboden haakaas moet voor mij wel overeenkomen met het hetgeen ik zou voeren! Maar zoals jij het beschrijft ook gedaan hoor.

Groet.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-01-2015 11:45

Voerbollen op de rivier,aardbeien siroop eroverheen 2 weken soaken,gaaaaaan!!!
En lekker harde knikkers ook nog 8)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-01-2015 02:42

Ik denk dat jullie de strekking niet begrijpen.

Die simpele bol, moet juist simpel zijn en zo weinig mogelijk signaal afgeven.
Is slechts mijn theorie, maar in alle ingrediënten zit wel een (klein) deel wateroplosbaar in.
Ok. iets is eetbaar (en mogelijk ook nog eens lekker), het is ruim voorhanden dus vreten maar!

Je gepimpte bal geeft een heel sterk signaal af, met als gevolg een heel sterke reflex, oftewel happen maar!
In dat geval (i.v.m. mogelijke overprikkeling van de receptoren ) less is more?
Ik kan het niet onderbouwen, maar misschien wel iets om eens over na te denken en dan gaat het mij vooral ook om de commercie.
Is natuurlijk vechten tegen de bierkaai, want het doel heiligt de middelen.

Rik, jij lijkt mij een hele leuke gast, maar die aardbeien kan je beter door je yoghurt gooien.

Ik ben er in ieder geval wel een fan van.

Strawberry fields forever!
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

28-01-2015 08:01

Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan waar je het gepimpte (haak)aas gebruikt. Op wateren hier in de regio waar de laatste jaren uitzettingen zijn gedaan kun je goed scoren met heel attraktief aas. Een recreatieplas wat kilometers verderop waar alleen maar oude ovb schubs van rond de 40 jaar zwemmen prefereren de vissen liever een schraler aas. Ook moet je op dat water erg uitkijken met attraktors vanwege de enorme brasempopulatie. Eigenlijk legt Chris dit ook al uit in het arrtikel. Ook ik ben wel erg benieuwd of het mogelijk is de karper te overprikkelen oftewel afschrikken.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

28-01-2015 22:33

Dat is iets wat ik mezelf ook al tijden afvraag. Ik vis met hetzelfde haakaas als het voeraas maar dan is mijn haakaas vaak wel gesoakt of gedipt enz enz , maar zou dat juist tegen je kunnen werken of juist niet. Ik denk dat dat indd verschilt per water.

Rik soak jij je bollen echt 2 weken in siroop?
Niet dat ik dat gek vind maar waarom 2 weken?
Vis is vis
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

29-01-2015 02:06

Zal inderdaad verschillen per water en dan vooral ook voor wat betreft het bestand.
Groot versus klein.
Daarnaast natuurlijk de hengeldruk, de grootte en nog vele andere factoren.

We weten tegenwoordig welke stoffen een karper kunnen aanzetten tot azen, zeg maar er valt mogelijk wat te halen. Moeten zijn grijze cellen natuurlijk wel in de aasmodus staan.
Op bepaalde wateren (b.v. betaalwater, zoals Chris ook al aangeeft) zou ik het zelf ook inzetten. Je zit er maar een week dus hopelijk knallen maar.
Aan de andere kant als iedereen het doet (en dat is natuurlijk tegenwoordig de trend) ben ik misschien wel heel dom bezig.

De olfactory bulb heeft zelfs een Nederlandse naam, n.l. de geurkolf.
Hoe verzin je het!

Aas is en blijft belangrijk.
Ik ken een beetje de gedachtegang van Chris en ga er heel ver in mee.
Hoe zet je het in?
Het wordt meer en meer een tactisch spelletje?

Voor wat betreft de langere termijn, karpervoer is beter dan karperaas?
Ik denk het wel en dus heb je al die toeters en bellen niet nodig.

Beetje Peppie en Kokkie en Zwarte Piet ook!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-01-2015 07:03

ben scholten schreef:
Rik soak jij je bollen echt 2 weken in siroop?
Niet dat ik dat gek vind maar waarom 2 weken?


Niet zozeer 2 weken exact maar wel om en nabij,om de zoveel dagen gooi ik het over in een andere emmer,en het kan ook zomaar 3 weken worden,gaat erom dat het helemaal ingezogen zit,en het een goede smaak geeft,de bol keihard word,een super atractief goedje is wat oplost in water,de brasem er moeite mee heeft dat het zo hard is,en kwestie van vertrouwen wegens de eerste keer ermee gevist te hebben een onwijs succes had.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

29-01-2015 09:35

Vind het best interessant Rik. Vis zelf graag met zoete bollen en de laatste 2 jaar graag op kanalen/kades. Valt wat mee te doen.
Vis is vis
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

01-02-2015 21:58

Beste Rik,
Ik vind ook dat hier heel wat voordelen aan verbonden zijn!
Ik vis ook steeds op rivieren...meestal met vismeelbollen...voorzien van een aardbeienflavour op alcoholbasis...zou het nog een verbetering kunnen zijn deze ook een twee-tal weken te soaken in aardbeiensiroop?
Welke aardbeiensiroop verleend zich daar het beste voor...of is dit eender?
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-02-2015 22:21

Ik heb geen voorkeur,en het kan zomaaar frambozen siroop worden als ik die in de schappen tegen kom,gaat mij er het meeste om dat je de attractie verhoogt en de knikkers goed hard kan krijgen door de vele suikers denk ik die in dit product zitten,ik kocht vaak voer bollen,en hiermee gaf ik ze wat extra's mee.zo kwam ik uit op zo'n 1,50 tot 2 euro de kilo bollen.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

01-02-2015 22:43

Word wel een hele plakkerige bende denk ik :)
Vis is vis
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-02-2015 23:54

Ja klopt,plastic dokters handschoenen aan,of zoals ik deed met een 30 mm pijp voeren,hoef je alleen met je pijp te "scheppen" in je emmer,wel ff nat maken steeds je pijp,en gelijk na gebruik ook om spoelen,dan valt het allemaal wel mee
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

02-02-2015 00:15

Beste,
Oke...daar zit ik niet met verveeld...goed slijmende tijgers hebben hetzelfde (probleem)...handjes wassen...water genoeg hé :lol:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-02-2015 03:30

Ik zal wel dom zijn, maar wat is nou precies de attractie van die aardbeien?
Zit een boel suiker in (fructose) en het smaakt naar aardbei.
Ok. gooi ik 5 procent fructose door mijn bollen met een strawberry flavour.

Precies hetzelfde toch?

Zou er, als ik jou was ook nog een paar beschuitjes door gooien.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-02-2015 07:53

Hilco,paar dingen die ik kan zeggen die het verschil maken...

Zoveel als ik uiteindelijk door me bollen heen krijg,zul jij nooit draaiend krijgen,word 1 plakbende.
Het hoeft niet meer gekookt te worden,en er vervliegt dus ook niks meer in de pan.
Ik gebruik het met voer bollen,zelf gedraaide bollen zouden dit niet nodig hebben,dan zijn er genoeg andere "duurdere alternatieven te gebruiken ,maar voor op de rivier houd ik het liever zo goedkoop mogelijk.
Verder zit dit tot zo diep in de kern,dat als je na een flink aantal uren vissen de bol open splijt je het nog steeds ziet zitten in de kern.het kost geen drol,en zelfs met zelf gedraaide bollen,kan het nooit kwaad om achteraf liquids toe te voegen,met 1 fles siroop doe ik zeker 25 kilo aan aas gesoakt ,ik vind het in ieder geval een meerwaarde.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-02-2015 05:04

Voerbollen dat is iets wat ik totaal niet begrijp en één fles siroop op 25 kg. bollen is 8 ml. per kilo en dat schiet ook niet echt op natuurlijk!

Ik wil niet zeiken,maar het gaat om het principe.
Wat eet een vis? Iets wat ie kent, zeg maar b.v. zijn natuurlijk voedsel, zoals bloedwormen.
Is herinnering, of leren, of hoe je het ook maar wilt noemen.
Kan ie ook met een bol, duurt ongeveer een week, dan herkent ie je bol en heeft ie daarnaast je bol ook nog eens geanalyseerd op zijn nutriënten.
Zo’n goedkope flutbol is m.i. dan ook niet een lang leven beschoren.

Maar ja, zuinigheid is troef, we zijn tenslotte Nederlanders!
Voor een dubbeltje op de eerste rang.

En waar worden die bollen gedraaid?
Zijn denk ik een paar grote spelers, die de markt beheersen.
Veel bollenboeren zullen zelf niet meer draaien en is op zich ook niks mis mee.

Maar, ?????????????????????????????

Hypocriet dekt denk ik de lading.

Oftewel, u vraagt, wij draaien.!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-02-2015 07:20

Heb het over rivier visserij,na een week herkent die niks meer,dan zit die waarschijnlijk een kilometer of 10 verder hilco
Verder is mijn aanpak een jaar of 8 geleden op die manier helemaal zo gek nog niet gebleken.
Op de Hollandse IJssel had ik een gemiddelde van 10 vissen per nacht ! Met een record aantal van 18 stuks in zo'n 6 uur,uit 24 runs met een 16 kilo schub binnen een minuut na inwerpen. 5 kilo een dag van tevoren gevoerd,10 kilo nee genomen,binnen 9 uur was ik door me bollen heen.
Ging gemiddeld per weekend 15 kilo aan bollen de rivier in tijdens de sessie zelf.
Moest ik aan kwaliteits aas doen,had dit een aardige cent gekost ,en had ik denk je meer gevangen ?
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

03-02-2015 08:28

Beste rik,

Als ik jou ervaring zo lees met die voerbollen word ik zelf ook nieuwschierig om het een keer te proberen op het kanaal.

:roll:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-02-2015 08:48

Ik weet welk kanaal jij bedoeld,en ik heb dat daar ook wel toegepast,alleen heb ik toch het idee dat vissen daar honkvaster zijn en met name in bepaalde periodes dat je ze echt op moet zoeken.daar is het toch naar mijn mening anders dan op de stromende getijde rivier,helaas is de IJssel ook niet meer wat het geweest is na het uitbaggeren en aanleggen van de vele golfbrekers,ik heb het nooit meer voor elkaar gekregen in ieder geval om zulke series neer te zetten als voorheen.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

03-02-2015 09:50

Misschien probeer ik het een keer.
Maar tegenwoordig heb je ook verschillende bollenboeren die een bol aan kunnen bieden voor 3.50-4 euro en dat vind ik een mooi bedrag.
Laat het eerst maar snel voorjaar worden :roll:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-02-2015 10:26

Dat is ook zeker een mooi bedrag,maar niet als je zoveel voer kwijt moet om aan de bak te gaan,dan kost het al gauw te veel geld op een rivier,want minder voeren en het was gelijk over met het vangen.zolang ik 5 kilo zeer verspreid aan bleef voeren,bleven de vangsten komen.op afgesloten wateren vis ik met ander aas overigens,uit eigen ervaring boeit aas op een rivier nou eenmaal niet zo,je houd ze toch niet langer vast met duurder aas
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

03-02-2015 12:18

De kanalen waar ik vis trekken de vissen ook rond. Maar je heb natuurlijk ook de bekende hotspots als bruggen jachthaven etc, die mijd ik vaak liever omdat het er druk is met collega vissers.
Ook heb ik zo nu en dan na een paar dagen regenval te maken met stroming omdat ze de sluizen open gooien naar zee.
Vis ook echt binnen een straal van 3km van de kust. En als ze dan gaan spuien zoals wij het noemen valt er niet echt meer te vissen verder dan 5m uit de kant.
Toch hebben wij ook wel vissen gevangen en dan 20 km verderop gedubbeld.

Wil samen met een maatje een stek gaan onderhouden en dan 4x per week 2.5 kg voeren.
Dus denk dat ik dan gewoon een bol neem van 3.50-4.00 de kg.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

09-02-2015 09:21

Toch heel apart dat ik met een goedkope flutbol die ik zelf maakte toch een heel seizoen als een gek bleef vangen. Goedkoop is zeker niet flut, houd een beetje rekening met de voedingswaarden en je goedkope flutbol kan weleens een hele goede bol zijn :) Inzicht stekkeuze en kassa!!
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

24-02-2015 21:12

Op de rivier kun je ook van de restant boilies gebruiken die ze in bulk verkopen.
Fles aardbijensiroop van de jumbo o.i.d. 5 gram zoetstof er in en schudden, 20KG boilies in een ton/emmer gooien en de siroop er over heen gieten.

Iedere dag even husselen en na een week heb je mooie harde zoete boilies

voor 20KG ben je dan rond 40 euro kwijt (2 euro KG), perfect voor op de rivier en je kunt er zelf niet of amper voor draaien.

Op de rivier zijn ze toch minder kieskeurig (pakken wat je pakken kan) en als er een wolfpack aan karpers voorbij komt dan is de voerstek zo leeg.
Plaats reactie