VISSENLEED ONTLEED


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-01-2015 13:54

Gevonden op de site van SVN

"Pleidooi voor hengelverbod leunt op foutieve argumenten". De Amsterdamse gemeentepolitiek discussieert over pijn en lijden bij vissen. Aanleiding is een voorstel van de Partij voor de Dieren voor een gemeentelijk hengelverbod.

Volgens neuropsycholoog Bob Bermond is het een debat dat bol staat van foutieve argumenten en drogredeneringen. “Als je alles op een rij zet kan je nooit concluderen dat vissen leed kunnen ervaren. In tegendeel: dan is dat hoogst onwaarschijnlijk.”


Neuropsycholoog Bob Bermond werkt aan de Universiteit van Amsterdam bij de afdeling Brain & Cognition. Hij heeft niets met vissen of hengels, maar toen interim-voorzitter van de Amsterdamse Hengelsportvereniging Ton van der Meché hem dit voorjaar benaderde om zijn visie op pijnbeleving en leed bij vissen te geven, hoefde Bermond niet lang na te denken.

Bermond: “Ik ben geen sportvisser. Ik word zelfs zenuwachtig van het staren naar een dobber. Maar heel veel mensen beleven er plezier aan. Die zitten zondag te vissen en kunnen maandag weer opgeruimd naar het werk. Een dreigend verbod op sportvisserij stuit mij echt tegen de borst, omdat de stelling dat de wetenschap heeft bewezen dat vissen leed kunnen ervaren volstrekt onjuist is. Het is een oneigenlijk argument om iets onzinnigs te bereiken.”

Het volledige stuk is te lezen op onderstaande site.

Groet,
Peter

http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... tleed.html
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

03-01-2015 14:12

Zijn wetenschappelijk document is ook te downloaden. Staat vol met verwijzingen naar allerlei studies e.d., zijn bevindingen worden door meererde universiteiten over de wereld gesteund.
Volgens deze wetenschapper heeft de PvdD (en de Dierenbescherming) het altijd over wetenschappelijke studies waaruit zou blijken dat vissen leed ervaren. Echter, ze komen nooit met de bron van die studies, volgens hem omdat deze studies simpelweg niet bestaan.

Waar dierenbeschermers ook vaak mee aan komen kakken is: ‘Het is niet meer van deze tijd.’ Ja dat is nog eens een argument.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-01-2015 21:30

Het gaat mijn inziens nog steeds over het voelen van pijn, wat niet gelijk is aan het ervaren van leed. Het laatste kan een karper niet, maar het is doorgaans de populaire uitleg van Vissenbescherming en PvdD. Dit is niks nieuws, maar goed om eens met de onderbouwing erbij te lezen van een buitenstaander. Blijft helaas een discussie over semantiek waarbij ik vrees dat meer dan de helft van de sportvissers het verschil ook niet begrijpt.

Een vis als karper neemt pijnprikkels waar en kan daarbij ook voor langere duur het vervelende gevoel daarvan ervaren (studie Edinburgh). Dit als leed ervaren, zoals wij mensen dat doen, dat kan een karper niet. Simpelweg omdat de aanleg hiervoor in de hersenen afwezig is. Maar goed, deze bevinding uit eerder onderzoek van dr. Rose is sindsdien tussen de wetenschappers onderling een strijdpunt. Dus of de bijdrage van Bermond veel helpt? Lees het in elk geval eens goed. Zou wat onzin uit de discussies kunnen halen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-01-2015 01:02

Mensen en primaten versus de rest, oftewel de neocortex.

Hanz und Grethel!
Plaats reactie