Dieren welzijn (in dit geval karpers)


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-01-2015 04:33

Heb me de afgelopen dagen wat ingelezen, wat het haken en drillen eigenlijk doet met vissen en dat is best wel heftig.

Is nogal een technisch verhaal, maar voor de geïnteresseerden, zoek b.v. maar eens op burst swimming, fish.

Aanbevelingen (uit een wetenschappelijk onderzoek):

in de zomermaanden niet vissen, hoge watertemperaturen en weinig zuurstof in het water, in ieder geval geen vissen zakken!
Heb zelf b.v. van twee vissers hetzelfde verhaal gehoord, vis gezakt en de volgende ochtend de vis dood,

zo snel mogelijk drillen, i.v.m. de stofwisseling en daardoor zuurstofgebrek, uitputting en acidose,

vissen in het net onthaken en zo snel mogelijk weer terugzetten (binnen een minuut)!
Zo doe ik het zelf gelukkig altijd wel.
Maar ja, de foto is heilig,

haak zonder weerhaak vissen (i.v.m. schade bij het onthaken).

Wie durft?
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

02-01-2015 11:58

Dit had ik je ook zo kunnen vertellen, heb ik geen onderzoek voor nodig.... Wel ben ik het er mee eens uit eigen ervaringen. Vis moet je gewoon niet zakken, nergens voor nodig, alleen voor een foto???? Echte onzin. Zorg altijd dat de vis zo snel als mogelijk in het water terugkomt, dat is toch eigenlijk logisch. Maar, ja er zijn mensen die daar heel anders over denken......
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-01-2015 12:42

Vis zakken vind ik onnodig. Bij statisch visserij zak ik alleen een vis als ik met de tweede hengel tijdens bijvoorbeeld het onthaken beet krijg.

Ik vis soms onbewust met weerhaakloze haken. Onbewust? ja, ik heb twee gelijke hengels en de ene is met en de andere zonder weerhaak. Ik merk in mijn drilbeleving geen verschil, ben niet voorzichtiger, want ik let er nl niet op. Ik verspeel weinig of nooit vis. Ik merk ook geen uitscheuren door mijn wijze van drillen, ook als ik ze bij obstakels vandaan moet houden. Dit geldt zowel voor pen- als statische visserij.

Sowieso maak ik al weinig fotoos meer omdat de beleving voor mij de voldoening is, niet meer de vs op de foto. En meestal vergeet ik het gewoon. Soms meet ik op en heeeeeeeel soms weeg ik de karper. Heb het meestal niet eens bij me. Deenige plek waar ik dat wel doe is een watertje met een kleine bezetting : 7 vissen overgebleven na een riooloverstort. Ik monitor de groei zeg maar. Voor mezelf.

Stress bij vissen, echt wel, maar ik probeer het zoveel mogelijk te voorkomen. Rustig drillen, niet onnodig lang drillen en zeker niet sleuren. In een keer de vis netten en dan rustig op de mat, water eroverheen, onthaken in het net op de mat, en weer terug. 2 minuten schat ik vanaf de vis in het net tot terugzetten met ondersteuning tot de vis bijkomt. Meer vind ik niet nodig.

Er zijn ook nederlandse onderzoeken van de universiteit wageningen onder andere, heb ze eens gezien, maar zal wel zoeken worden. Is voor mij niets nieuws.
Ik vind het wel goed dat dit weer eens in de schijnwerpers is. Fotograferen voor de eigen roem, nee, welzijn van de vis, dat staat voorop vind ik.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

02-01-2015 19:21

Hoge water temperatuur en weinig zuurstof..

Het is 3-4 jaar geleden, toen een maat van mij aan het vissen was.
Eind mei, begin juni en een tropische temperatuur. De vis was nog niet zo lang afgepaaid
Zo rond een uur s,middags reed ik ff langs , ik was toch in de buurt en klaar met werken.
Ik stond er nog geen 5 minuten toen hij een volle fluiter kreeg. Gewoon een normale
dril, niet sleuren, maar ook niet laten zwemmen met een te losse slip. Dril duurde
misschien een paar minuten. Mooie spiegel van 26. Ik had tijdens de dril al de camera
uit de tas gehaald, dus hij/zij kon zo op de foto.
FF opnieuw ingooien, en ff bijkletsen.

Ondertussen kwamen toevallig mijn zus en zwager langsfietsen en het fietspad lag op een
stuk hoger gelegen gebied.
Opeens zegt ze: Daar verderop drijft een vis..!!
Ik ook ff vanaf het fietspad gekeken, en zei..lijkt die vis van jou wel Rob!!
Ik heb m,n zakken leeggemaakt van m,n korte broek en ben het water ingestapt op weg
naar de vis. Bij de vis aangekomen, bleek het idd om dezelfde net gevangen vis te gaan.
De vis lag half op z,n zij. Ik heb de duim van m,n linkerhand in z,n bek gestopt, en met
de andere hand de vis klemvast om z,n staartwortel.
Zo heb ik de vis langzaam ondergedompeld, steeds iets dieper. Daarna heb ik voor en
achteruitgaande bewegingen gemaakt. Na een minuut of tien werd de vis steeds sterker, en
toen hij echt wat wilder z,n staart roerde, heb ik de vis losgelaten totdat hij langzaam wegzwom.
Vanaf het fietspad werd m,n actie gevolgd, en ik kwam pas naar de kant toen zij ook de vis niet meer
zagen. Had ik deze actie niet genomen , was ij/zij te dode opgeschreven , zeker in de felle zon!
Nu was het....MISSIE GESLAAGD !!
Ruim een jaar later ving ik de vis in blakende gezondheid.

Ik ben totaal geen voorstander van bewaarzakken, en met die floating weightslings van
tegenwoordig zijn ze al helemaal overbodig. Eigenlijk maak ik zelf niet echt vaak foto,s meer
maar ik vis dan ook al ruim 25 jaar, en de meeste zijn schubs. Spiegels gaan wel op de foto!

Na het verhaal van Frenk moet ik misschien ook eens een zakje barbless aanschaffen.
Ik was altijd van mening dat ze niet voor niets op sommige wateren verboden waren
vanwege snijden?lopen vd haak. Vraag me wel af of het veel verscheeld met de microbarbs van
tegenwoordig
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

02-01-2015 20:23

Ik ben dit jaar begonnen met karpervissen. Vissen zakken doe ik niet, ik vis toch overdag. Meestal staat er al iemand naast je te kijken tijdens de dril. Dus een foto laten maken is niet zo moeilijk 8) De vis is bij mij zo'n 2 minuten op de kant. Vissen in de zomer doe ik alleen drijvend. Je hebt toch geen zak bij dus dan kan je hem ook moeilijk zakken :lol: . Ik houd het zelf ook niet vol om in de volle zon te gaan vissen. Laat staan hoe het voor die vissen moet zijn. :o
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-01-2015 01:58

Heb het topic geopend, omdat we zelf invloed kunnen uitoefenen voor wat betreft de fysiologische schade die we een gehaakte vis toebrengen.
De twee grootste stressfactoren zijn, de driltijd en de periode dat ie op de wal ligt.
Denk dat de meeste vissers een karper pas landen als ie op zijn zij ligt en in dat geval is ie dus al compleet uitgeput.
Doe het zelf ook hoor!
Geforceerd drillen is voor het welzijn van dat beest veel beter, omdat ie dan o.a. minder stresshormonen in het bloed heeft, minder last van verzuring heeft en sneller hersteld.
Bij een compleet uitgeputte vis duurt het n.l. wel 12 uur voordat alle waarden weer redelijk normaal zijn.
Ook voor de periode dat ie uit het water is, geldt hoe korter, des te beter.
Al dat geklooi met die weegzakken, onthaakmatten, fotograferen etc. kost alleen maar tijd.
Snap overigens best dat iemand graag een foto wil, maar ook ten koste van de vis?

Ik ga zelf voortaan in ieder geval anders drillen, wel met beleid natuurlijk.
Voor wat betreft de fotografen, niet elke vis hoeft op de gevoelige plaat, of op de film.

Aan u de keus!
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

03-01-2015 02:15

(Woorden van mijn maat)

We hebben wel altijd bewaarzakken bij maar hebben ze zolang ik zelf vis nog nooit gebruikt.
Dit is normaal gesproken ook nooit nodig .
Omdat wij de vissen (indien voor ons nodig) meteen op de foto zetten [ook 's nachts].
Wij gebruiken altijd microbarb haken in onze visserij om zo min mogelijk schade in de bek te
veroorzaken tijdens het onthaken.
De onthaakmat(cradle) leggen we in het water.
Vervolgens leggen we de geschepte vis in de weigtsling die uiteraard in het water ligt.
Dan leggen we de weightsling met het schepnet op de cradle.
Om zo te voorkomen dat een strakke lijn de onderlip beschadigd.
Je onthaakt de vis en zet deze dan weer terug
Dit telt trouwens niet alleen voor de zomermaanden.

Aldus de woorden van mijn maat.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

03-01-2015 08:30

weerhaakloos vissen zorgt voor meer schade in de bek dan met weerhaak,tenminste dat is wat ze bij ons op de vijver wordt verteld en daarom mag wer niet meer zonder weerhaak gevist worden.
en als men toch weer zo bezorgt zijn over de stress,beschadigingen enz van de vis is er maar 1 remedie en dat is stoppen met vissen op onze vriend....punt
Roy Oostindien
Berichten: 57
Lid geworden op: 05-03-2007 10:33

03-01-2015 09:14

en andere onderzoeken zeggen weer dat weerhaak loos meer schade in de bek aanricht vanwege "het lopen" van de haak in de bek tijdens het drillen. Het beste is gewoon niet meer vissen, dan leverd het de vis ook geen stress op.
http://wxeyewear.eu/c/

Wie achter de kudde aanloopt, loopt altijd in de stront!
robertino smith

03-01-2015 09:38

Ook las ik in meerdere postings de karper zo snel mogelijk terug, zou het juist niet goed zijn, in juist de warmere periodes de karper middels een drijvende weeg zak of wat dan ook de extra tijd (heb het niet over uren, alhoewel) te geven om te herstellen (verschilt per vis/ soort, ook aangegeven door TS.)???

Hilco Meijer schreef:Bij een compleet uitgeputte vis duurt het n.l. wel 12 uur voordat alle waarden weer redelijk normaal zijn.


Burst swimming, klein stukje ingelezen, verklaart bij mij nu de sterfte na de paai, ipv., voorheen afschuivende op de vis zal wel ziek/ niet sterk genoeg (uitputting, eigenlijk hetzelfde).

Groet.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-01-2015 10:03

De vis herstelt sneller buiten de zak in zijn natuurlijke omgeving. De hoeveelheid zuurstof aan de kant in de zak is altijd minder. Wel even op gang helpen bij het terugzetten natuurlijk.

Er is inderdaad een meningverschil over weerhaken in de UK waar op het ene water weerhaakloos verplicht is en op het andere water niet toegestaan. Voor de rest praat ieder de ander maar wat na. Iedereen is het er echter wel over eens dat een weerhaak van het recente micro-barb type beter is dan de conventionele grotere weerhaken. Veel zal ook van je dril ervaring en persoonlijke stijl afhangen. De een staat nu eenmaal te rukken en te trekken (met gevaar van uitscheuren), terwijl het voor de ander een subtiel spel is. Groot voordeel van platgeknepen of weerhaakloos is het makkelijke onthaken. Dit past dan weer bij een subtielere drilstijl, terwijl dat niet langer hoeft te duren dan krachtig drillen. Subtiel is trouwens een spel waarbij je inspeelt op de tegenstand die de karper geeft en geen partijtje vrijzwemmen op een losse slip. Gebruik de krachten in de hengel effectief. Ik ben voorstander van de subtiele stijl, waar weerhaakloos of platgeknepen weerhaak goed bij past, maar veel zal afhangen van de vissers ervaring.

Ik ben ook een groot voorstander om de manipulaties met de karper tot een noodzakelijk minimum te beperken. Een enkele foto is al mooi zat en de pose hoeft niet perfect te zijn. Foto op de mat is ook mooi. Karpers alleen wegen als je een bijzonder gewicht vermoed.,Bedenk dat de zoveelste doorsnee karper ook direct uit het net onthaakt en teruggezet kan worden. Verleng ook de tijd niet door te gaan wachten op een maatje die je uit bed moet bellen om een foto te maken. Bedenk dat er inmiddels genoeg trofee foto's in de omloop zijn en die van jou daar niet zoveel heel veel meer aan bijdraagt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
rob leenheer
Berichten: 26
Lid geworden op: 06-10-2014 21:12

03-01-2015 19:03

Wintervissen is ook niet vis vriendelijk.De karper heeft zich vol gevreten en reserves opgebouwd om de winter door te komen en wat doen wij,we vangen zo'n vis putten hem helemaal uit weg vet reserve.
En dan natuurlijk de foto nemen in de vrieskou.Dus zijn het voorjaar en het najaar de [vis vriendelijkste]
tijden.
Beter 1 karper in de hand dan de lucht van 10.
Plaats reactie