lelies vs gevlochten lijn...?


Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-12-2014 11:29

IK heb trouwens hier iemand horen roepen om gevlochten hoofdlijn als onderlijn te gebruiken!!

Groet, Peter

ps vind je het heel erg dat ik hier geen voorstander van bent, zou die persoon zich even willen melden aub.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

16-12-2014 13:02

dat was IK peter, problemen mee??

Cheers.

ps: ik vind het zeker erg dat je hier geen voorstander van ben, maar ach wie ben ik, ik neem jou nooit serieus dus verwacht ik dat jij dat ook niet doet bij mij.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-12-2014 13:44

onder het mom van alles voor een vis...

probeer eens een (rvs) snijdraad zoals bij kazen of om autoramen te verwijderen als voorslag, dat snijdt door alles heen.

http://www.zilcowebshop.nl/producten/10 ... er-per-rol





:roll:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-12-2014 14:01

Ik heb daar ontzettend veel problemen mee dhr de Winter!!

Groet, Peter

ps topic aas, moet ik jou ook regelmatig wijzen op nonsense en nu weer op je onderlijn materiaal, ik vraag me nu daadwerkelijk af of jij wel geschikt bent om aan die waterkant te vertoeven!! Maarre neem mij niet al te serieus maar in alles zit een kern van waarheid.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2014 14:06

Michel war is dat nou weer voor dom gelul,als een gevlochten lijn nou meer garantie zou geven tot het vangen van vis,ipv het verspelen van vis in leliebladeren .... Inderdaad alles voor de vis,kwa veiligheid ja.
Anders had ik er geen topic voor geopend en had ik gewoon 1000 meter gekocht en gaan proberen...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-12-2014 14:14

sorry voor mijn dom gelul Rik,die lelies kunnen nogal taai en dik zijn af en toe en zelfs met snijdraad geeft het geen garantie dat het doorsnijdt.
de bek van de karper daarentegen kan bepaalde druk voor zn kiezen krijgen wat naar mijn idee schade kan opleveren. (kopschudden en vastzitten = kans op schade naar mijn idee)
ik zeg niet doen!

wil je per se tussen de lelies vissen zou ik dat enkel voor het eigen kantje doen met zo min mogelijk poespas op de lijn. nog liever zelfs enkel een hoofdlijn icm inline vastlood met een rig welke makkelijk breekt. (max 15lbs) en wanneer je een beet hebt gelijk naar boven werken die vis en over de lelies heen drillen. in het geval dat je vast zit kan je nog altijd ertussen komen vanaf het kantje.

naar mijn idee is een lijn om mee te vissen en een zaag om mee te zagen :wink:

niet verkeerd bedoelt verder he :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2014 14:26

Mischien interpreteer je mijn forum niet geheel zoals ik.hem.bedoeld.Heb toen ik hem.opende...

Ik vis 70/80 Meyer uit de kant tegen lelies aan,vaak een metertje er vanaf,ik kan niet ver naar achteren lopen,en nylon bevat rek,dus wil.het wel.eens voorkomen dat de vis er toch net inschiet ,nu bevat gevlochten geen rek,ik vis geblokt,dus pluspunt 1 heb ik al te pakken,pluspunt 2 was dus of het de lelies kapot snijd zodat ik er strakker tegen aan kan vissen,en als de vis toch een stwngeltje meepikt ik deze door de gevlochten lijn kapot snij ja of te nee,en ik heb nog.nooit.met gevlochten lijn gevist,dus vraag ik meningen van anderen MET ervaringen, en graag een onderbouwde ervaring,en dus dat domme gelul over staaldraad heb ik niks aan.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-12-2014 14:34

ik heb aardig wat ervaring met tussen de lelies vissen en met gevlochten lijn.

zelf vis ik al zo een 5 jaar met PB gatorbraid en zoals ik al zei vis ik enkel tussen de lelies voor het eigen kantje op de manier hoe ik het zei.
ja ik had het verkeerd gelezen en dacht dat je tussen de lelies lag zo ver uit de kant en niet een meter ervoor. mijn fout. verder zoals jij het in gedachte hebt is het prima toch gezien je dan geen rek hebt.

maar ik geef ik maar geen reactie meer. is toch allemaal maar dom gelul :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-12-2014 14:45

Rik koster schreef:pluspunt 2 was dus of het de lelies kapot snijd zodat ik er strakker tegen aan kan vissen,en als de vis toch een stwngeltje meepikt ik deze door de gevlochten lijn kapot snij ja of te nee,en ik heb nog.nooit.met


dat kan je dus NIET zeggen.
de ene stengel is de andere niet en om te snijden moet je toch echt een snijbeweging maken. al met al is het gissen wat er onder water gebeurt en dat kan ten nadele van de vis zijn.buiten dat zijn sommige stengels behoorlijk dik.en het zou zomaar kunnen dat de lijn na een beweging van de vis ineens zomaar 5 stengels in 1x mee kan pakken en dan hang je... eerh ik bedoel en dan hangt de vis!

dus ja... weer een gevalletje"alles voor de vis" naar mijn idee.
persoonlijk zou ik niet nog strakker ertegenaan willen liggen nee.. ook niet als je met gevlochten lijn vist.
tenzij je bereid bent met een 10 a 12lbs weerhaakloos (platgeknepen) rigje te vissen en het lossen voor lief neemt.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2014 14:52

Vind het vervelend dat je me beschuldigd van een type die alles doet voor zijn visje te vangen,ik doe alles kwa vis veiligheid, waarom denk je dat ik er een topic over maak....?
Maar goed ik concludeer dat de meningen zeer verdeeld zijn,ik wacht met smart op meerdere reacties....
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-12-2014 14:55

ik vind het jammer dat je mijn behulpzaamheid als dom gelul beschouwd.
en als visveilig wil vissen dan zorg je dat je op zo een afstand minstens 2 tot 5 meter bij de lelies vandaan blijft met gevlochten lijn en met nylon minstent 10 meter.
Laatst gewijzigd door michel Tja op 16-12-2014 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-12-2014 14:59

Zal trouwens niet de eerste keer zijn, dat gevlochten hoofdlijn op 25m rolletjes te koop.is als.onderlijn materiaal. MITS het niet te dun is, zie ik.het probleem niet
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2014 15:14

Wat heb ik eraan als je mij een link stuurt met 1 of ander apparaat zonder dat je überhaupt iets onderhoudende te vermelden heb dan....dus de mensen die wel raad met gevlochten lijn weten zoals Kees verheij etcetra die sporen niet..?
Mischien ligt het wel aan jouw vis kunsten dat gevlochten lijn te gevaarlijk is,en weet jij er net als vele anderen niet meeom te gaan en is er zo een taboe op gevlochten llijnen terecht gekomen...of is die.mogelijkheid er niet ?
Ik ga niet over 1 dag ijs hoor,heb nog ruim 2 tot 3 maanden de tijd om alle antwoorden in dit topic tot me te nemen en tot een besluit te komen of ik er een poging aan ga wagen of niet,en omdat jij mij blijkbaar een peppie vind zal ik heus niet ergens vanaf stappen hoor,dan zullen er vele meer met negatieve ervaringen moeten komen,voorlopig gaat het welles nietes aardig gelijk op hier,
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-12-2014 15:14

Oke Rik gevlochten lijn kan en heeft nihil rek, dus blokken die vis voordat hij het oerwoud in zwemt.

Puntje om mee te nemen is je lood, ben niet vóór lood verlies maar in deze omstandigheden wel die montage erop.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-12-2014 15:20

Martijn Nederpel schreef:Zal trouwens niet de eerste keer zijn, dat gevlochten hoofdlijn op 25m rolletjes te koop.is als.onderlijn materiaal. MITS het niet te dun is, zie ik.het probleem niet


Jaja kan je wel vertellen dat je met berkley whiplash pro van zijn BEK een VORK maakt!!

Groet, Peter

ps niet doen
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2014 15:23

Slip staat potdicht op de steunen Peter,altijd bij dit soort visserijen bij obstakels,maar blijkbaar is het.voor.sommigen moeilijk om normaal en onderbouwend te reageren,veelal reacties waar ik al bang voor was die komen uit ik heb gehoord en de taboe die heerst op gevlochten lijnen,mijn oude vismaat (54 jaar denk ik ?) Vertelde het me ooit eens,maar wil toch meer zekerheid van meerdere reacties,we wachten nog even geduldig meerdere mensen af,tips en alles is welkom,drop off systeem zat ik inderdaad al aan te denken,puur en alleen lijn over,desnoods maak ik me eigen drop off lood met iets wat voor de natuur minder schade met zich mee.brengt,goed puntje,Cheers
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-12-2014 15:28

Rik koster schreef:Wat heb ik eraan als je mij een link stuurt met 1 of ander apparaat zonder dat je überhaupt iets onderhoudende te vermelden heb dan....dus de mensen die wel raad met gevlochten lijn weten zoals Kees verheij etcetra die sporen niet..?
Mischien ligt het wel aan jouw vis kunsten dat gevlochten lijn te gevaarlijk is,en weet jij er net als vele anderen niet meeom te gaan en is er zo een taboe op gevlochten llijnen terecht gekomen...of is die.mogelijkheid er niet ?
Ik ga niet over 1 dag ijs hoor,heb nog ruim 2 tot 3 maanden de tijd om alle antwoorden in dit topic tot me te nemen en tot een besluit te komen of ik er een poging aan ga wagen of niet,en omdat jij mij blijkbaar een peppie vind zal ik heus niet ergens vanaf stappen hoor,dan zullen er vele meer met negatieve ervaringen moeten komen,voorlopig gaat het welles nietes aardig gelijk op hier,


lezen is ook een vak he..
ik heb je nergens een peppie genoemd en ik vis zelf al jaren met gevlochten lijn,niks geen taboe,nergens heb ik gezegd dat het te gevaarlijk is,weet niet waar je dit allemaal vandaan haalt ..
iig succes alvast en ik hoop dat je met je bootje snel erbij bent voor je lijn of de bek knapt.nu ligt het aan mijn "viskunsten" omdat jij blijbaar een antwoord van mij krijgt wat je niet bevalt lol.

waar ik wel 100% achtersta is dat het zoals ik het nu lees bij jou niet gaat om visveiligheid maar om visgeiligheid :wink: anders zou je wel wegblijven van die lelies op zo een afstand.

wat je ook kan doen is aan de overkant zitten,dan kan je ertussen liggen onder het eigen kantje. :P

PS, ik ben het zowaar een keer met Peter eens :o
Oke Rik gevlochten lijn kan en heeft nihil rek, dus blokken die vis voordat hij het oerwoud in zwemt.

maar ook met dat blocken moet je erg mee oppassen als je gevlochten lijn gebruikt.. kan een behoorlijke klap geven op die zachte weke bek van de karper..
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-12-2014 15:34

Rik koster schreef:Wat heb ik eraan als je mij een link stuurt met 1 of ander apparaat zonder dat je überhaupt iets onderhoudende te vermelden heb


ik denk dat dat spul beter snijdt als gevlochten lijn..
dat jij gelijk op je pik getrapt bent kan ik verder ook niks aan doen he..
je had het ook met een korrel zout kunnen nemen.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

16-12-2014 15:36

Peter van Loo schreef:Ik heb daar ontzettend veel problemen mee dhr de Winter!!

Groet, Peter

ps topic aas, moet ik jou ook regelmatig wijzen op nonsense en nu weer op je onderlijn materiaal, ik vraag me nu daadwerkelijk af of jij wel geschikt bent om aan die waterkant te vertoeven!! Maarre neem mij niet al te serieus maar in alles zit een kern van waarheid.


verklaar je nader waarom je daar problemen mee hebt,..

ps: ok dus als ik zeg dat ik jou een onwijze, 'piep' vind ja dan klopt het dat daar een kern van waarheid in zit, no hard feelings hoor. En ik ben ook niet geschikt om aan de water kant te zitten daarom vis ik ook vaak vanuit de boot ;)

ontopic:
michel denk aan je hartje,.. maak je niet al te druk, veel mensen en ook ik hebben hun bekkie bij zich en iedereen heeft een andere mening en gelukkig ook andere manier van vissen. daarbij is heel KW al veranderd van een karperforum in een ik weet het beter dan jij forum ;)

ik blijf in ieder geval bij mij tandpunt en blijf van gevlochten lijnen af ;) als hoofdlijn dan he peter :P als onderlijn werkt het super nooit problemen mee gehad.

Cheerio.
Laatst gewijzigd door R de Winter op 16-12-2014 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2014 15:39

Als.je potdicht zit te vissen Michel,dan kan de vis niet op gang komen en krijg.je geen klap,ik ben niet vis geil hoor die koste wat kost zijn vis moet vangen omwille van de veiligheid van de vis,mijn laatste verspeelde via kan ik.me.geen een heugen...nu zal ik wel weer een opschepper wezen zeker....?

Aan de overkant word lastig vissen,tenzij ik aanbel bij de mensen of ik.op hun.balkon mag komen zitten....
Dacht je dat ik zo dom was als dat dat kon ik dat niet deed ? Ik loop al 2 km naar me stek toe,dan had die 300 meter ook nog gelukt zeker...

Ik irriteerde me gewoon aan je domme reply met die link,niks onderbouwd en op een slinkse wijze mij een pappie benoemen,zo komt het althans over...fuck it,ik weet dat serieus genoeg ben in alle opzichten in mijn visserij,een nat pak halen hoort daar eventueel ook gewoon bij,
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-12-2014 15:44

Rik koster schreef: weet dat serieus genoeg ben in alle opzichten in mijn visserij,een nat pak halen hoort daar eventueel ook gewoon bij,


heb je nergens op slinkse wijze een peppie willen noemen, en ik weet toch ook dat je je visserij serieus neemt? ik lul pas zo een 6 jaar met je hiero :wink:

niet zo boos doen he.ik bedoel het enkel goed. (voor de vis dan :wink: :P )
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-12-2014 17:13

Ik heb 2 soorten hengels.

1e soort is; Tri cast ultra light 12 ft- 2 1/4 lbs en met deze vistte ik vaak met gevlochten lijn, een hele spoel vol Cora strong.

2e soort is; Tri cast R mc Donnald 13 ft- 3lbs en met deze vis ik enkel nylon tot 33/00 omdat ik met deze hengels herhaaldelijk de knopen van gevlochten lijn op de wartel en haak af sloeg.

Dus Rik, welk type hengels vis je mee en zijn die een beetje vergevingsgezind?
Mijn 1e type hengel leent zich er wel voor omdat het een enorme tolerante hengel is die wel van elastiek gemaakt lijkt te zijn.
Het is niet één factor maar meerdere die bepalen wel of geen gevlochten lijn.
Groet'n Henk..

still growing Old.
dave staal

16-12-2014 18:19

Ik hoorde laatst ook iemand roepen om je lijn door te knippen/branden als je controle krijgt en je vist in een zone waar heet niet mag.Maakt het toch niet uit gevlochten of nylon?

On topic: Rik peppie :lol: :lol: geintje he maat. :wink:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2014 18:33

Dave vuile kokkie whaha , ik vis met 3lb hengels,maar zodra ik met gevlochten lijn ga vissen met andere stokken,die staan overigens toch al op het verlanglijstje ongeacht welke lijn,worden soepele parabolische stokken dus vangen de klappen dus goed op,heel Mischien barbeel hengels,maar dat zien we dan nog wel,ik ga dit jaar iets minder de rivieren op,en ga me meer verdiepen in een afgesloten water,zit daar net zo alleen als op de rivier,dus de rust die ik gewend ben behoud ik.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

16-12-2014 20:39

Waarom gebruiken we gevlochten kruisnetten en fuiken en dreggen we de putten leeg is dat geen optie...
En dave lees ff dat topic helemaal door over branden en knippen en niet alleen 1 repley.. dank je.

Maar rik je gaat dus voor gevlochten ok prima, maar nu rest de vraag alleen laatste meters of heel de spoel ect ect. Ben benieuwd.

Cheerio
Oja joh!!!