Sprekende hengels


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

13-12-2014 13:04

Het nieuwe boek van Ernesto Kamminga viel gisteren op de mat en vol verwachting ging ik een stukje lezen. Het ziet er prachtig uit, mooi opgemaakt, heel mooie foto's, maar de tekst is van een dramatisch niveau. Zo ontzettend veel taalfouten vind ik onbegrijpelijk. Hier is duidelijk geen redacteur mee bezig geweest, anders had het nooit op die manier uitgegeven kunnen worden. Is toch een behoorlijke domper op het geheel. De info zal ongetwijfeld goed zijn, maar het op deze manier moeten lezen maakt het een stuk minder aangenaam. Echt jammer.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

13-12-2014 13:40

Menno Bosgra schreef:Het nieuwe boek van Ernesto Kamminga viel gisteren op de mat en vol verwachting ging ik een stukje lezen. Het ziet er prachtig uit, mooi opgemaakt, heel mooie foto's, maar de tekst is van een dramatisch niveau. Zo ontzettend veel taalfouten vind ik onbegrijpelijk. Hier is duidelijk geen redacteur mee bezig geweest, anders had het nooit op die manier uitgegeven kunnen worden. Is toch een behoorlijke domper op het geheel. De info zal ongetwijfeld goed zijn, maar het op deze manier moeten lezen maakt het een stuk minder aangenaam. Echt jammer.


Ach, doet dat veel af aan de inhoud dan? Ik heb meer problemen met het (voor mij te) kleine lettertype.
En dat tie van ons gesigneerd is, is ook meegenomen.

PS: Wellicht komt er een 2e druk en zal tie blij zijn met opgestuurde suggesties :-).
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

13-12-2014 14:12

Ik geef aan dat de info goed is, dus dat is in de kern het probleem niet. Het leest alleen heel beroerd, soms moet ge het meerdere keren lezen, voordat je snapt wat er staat. Ik kan het niet met elkaar rijmen dat je zoveel tijd en energie steekt in een boek om het er zo mooi en gelikt uit te laten zien, om dan de inhoud in zulk slecht Nederlands weer te geven. Want dat is toch waar het om gaat.
Ik heb overigens geprobeerd hier een bericht over te sturen naar zijn site, maar de link contact werkte niet. Wellicht iets voor de toekomst.
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

13-12-2014 15:15

Heb het boek ook gisteren ontvangen. Vormgeving is goed maar de tekst is inderdaad erg klein gezet uit een wat schrale letter. Foto’s zijn prachtig (hoewel geen liefhebber man-vis groothoek). Ben nog niet zo ver met lezen maar de inhoud is tot nu toe ook prima en ik ben benieuwd naar wat er nog komen gaat.

Eindredactie en inhoud gaan hand in hand. Een redacteur had veel tekst kunnen schrappen en verbeteren wat de inhoud juist ten goede zou zijn gekomen. Wat moet je met een zin als: ‘Laten we niet teveel afdwalen maar bij het begin beginnen’. Of deze kromme zin: ‘…waarmee je als visser aan de waterkant bezig is’.

Verbeter je de kromme en verwijder je de loze zinnen – dan had de tekst ook wat groter gezet kunnen worden – dan was de leesbaarheid van het boek een stuk beter geweest.

Ondanks dit alles denk ik dat dit één van de beste Nederlandse karperboeken is.
(Samen met ‘De Karper Voorbij’ van Joris Weitjens en Op Jacht naar Grote Karper’ van Rini Groothuis)
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

13-12-2014 16:30

Dit boek kun je echt niet vergelijken met die andere boeken, kom op zeg...... een heel ander niveau. Als je jezelf the carpwhisperer noemt dan ben je in mijn ogen ver heen..... Maar dat commentaar staat al in een ander topic......
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-12-2014 17:10

Kijk ik naar de reacties zonder het boek zelf gelezen te hebben dan kan ik me voorstellen dat o.a. ‘Spiegelbeeld’ van Piet Vogel en Koen Koops wat meer kwaliteit in huis heeft ten opzichten van dit boek. Dat Jan hier nog wat namen vergeet zal ik hem maar niet kwalijk nemen.

Groet,
Peter
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

13-12-2014 18:08

Ik ga er van uit dat ‘carpwhisperer' een geintje is, ik neem het in ieder geval niet serieus. Gewoon een naam die blijft hangen. Of geeft ie ook consult en kun je langs komen met een karper.

Spiegelbeeld vind ik helemaal niet bijzonder. In het voorwoord vind Piet natuurlijk Koen de allerbeste visser en ja je verwacht het niet Koen vind Piet de beste. Zeker een voldoende maar matige vormgeving.

Ik heb het hier overigens over Nederlandse schrijvers. Dus niet over de Dunne Lijn en de boeken van Alijn bijvoorbeeld.

Overigens: zo'n beetje alle Nederlandse en Nederlandstalige boeken heb ik in huis en meerdere keren gelezen dus ben wel in staat om het een en ander te vergelijken.

Wel was ik even ‘Woord van Zwijgen I en II vergeten. Die zijn in alle opzichten top.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

13-12-2014 23:32

[quote="Jan Ben nog niet zo ver met lezen maar de inhoud is tot nu toe ook prima en ik ben benieuwd naar wat er nog komen gaat.



Ondanks dit alles denk ik dat dit één van de beste Nederlandse karperboeken is.
(Samen met ‘De Karper Voorbij’ van Joris Weitjens en Op Jacht naar Grote Karper’ van Rini Groothuis)[/quote]

:lol: :lol:

Heb zelf het boek nog niet aangeschaft, maar zal snel gebeuren.
M,n grootste collectie zijn meer de engelse boeken.
Ach man..Ga toch vissen !!
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

14-12-2014 10:44

Fred, heb je nog tips voor Engelse boeken?

Heb er zelf maar vier. Vormgeving vind ik wel belangrijk (ben zelf grafisch ontwerper). Dus van een boek als ‘In de val gelokt!’ (Leon Hoogendijk) geniet ik wat minder, ondanks dat de inhoud goed is.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

14-12-2014 12:19

Ja hoor die heb ik wel, but i don,t Judge a book by it,s cover :wink:

Waar ik zeer van heb genoten is de serie
van Rod Hutchinson. (eigenlijk zijn al z,n boeken het aanschaffen waard :wink: )
Carp along the way. Volume 1 & 2 Hierin krijg je geschiedenis lessen wat betreft karpervissen.
terug naar z,n jeugd en veeeel meer.

Een ander mooi boek...A flick of the tale...Dave Lane

Voor mij persoonlijk was Carpfever van Kevin Maddocks zeer interessant, maar dat was ook
omdat dit een schat aan informatie bevatte voor een beginnend visser in 1985.
Uiteraard bestond internet nog niet :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Plaats reactie