hoeveelheid voorvoeren.


Plaats reactie
Guido Derks
Berichten: 6
Lid geworden op: 07-10-2014 16:27

18-11-2014 11:23

Wat voeren jullie rond deze tijd meestal per stek?
Wat voor voer voeren jullie rond deze tijd?
Gebruikersavatar
cyrano veldtstra
Berichten: 50
Lid geworden op: 13-10-2014 18:21
Locatie: Hoorn

18-11-2014 12:52

In deze tijd voer ik meestal 1 handje per stek, soms 2 als ik van plan ben een uurtje later te komen. En als ik er ga vissen gooi ik enkele korrels bij mn pennetje in de hoop de aandacht te trekken.

Als de karper je plekje vind heb je grote kans dat ie daar een tijdje in de buurt blijft dus wees niet bang om zuinig te voeren ze eten nu ook al een stuk minder.

Qua voersoort; ik zou het erg simpel houden alleen voeren waar je mee vist :)

Succes
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-11-2014 15:47

Als ik voorvoer (en dat doe ik altijd), kijk ik vooral naar het watertype en wat er aan vis rond zwemt. Een hoop brasem, betekent ook meer of groter/harder voorvoeren.

Vis momenteel op een heel klein sierwatertje (minder dan 1 ha.). Nog geen enkele bijvangst, dus ik ga er vanuit dat mijn voer voornamelijk karpers bereikt. Ga deze week 3x 250 gram behoorlijk attractieve vismeelboilies voeren, 15 mm. en 15 mm. dumbels. Op een plek waar ik ze verwacht (ervaring), zodat ze met het aas vertrouwd raken. Kan best meer voeren, maar waarom zou ik? Vasthouden op zo'n klein putje zie ik niet als zinvol, rondje is zo gezwommen...
Ik weet het ook allemaal niet...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-11-2014 19:13

Het is koud hoor Mart. Zou een wetsuit aan doen :D.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

18-11-2014 22:07

Gaan jullie dan altijd voeren rond het zelfde tijdstip dat jullie willen gaan vissen paar dagen later of maakt dat niet zoveel uit als je maar 3 dagen voor voert?

grt
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-11-2014 22:45

Moet je wat forceren of blijf je 24 uur is de vraag...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

19-11-2014 06:01

Hangt helemaal af van wat voor water ik vis....
Kan schelen van een paar ons per dag tot een paar kilo per dag.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-11-2014 09:43

Marco Mostard schreef:Moet je wat forceren of blijf je 24 uur is de vraag...


Vissen rond de bekende aasperiodes is ook wel van belang, je kunt elke keer in de ochtend voeren om overdag te vissen maar op meerdere kanalen bijvoorbeeld die ik ken zul je daarmee geen potten breken. Terwijl je in de nacht veel meer kans maakt.

De kunst is ze te attenderen zonder te verzadigen en zonder dat ze verder trekken. Valt allemaal, zoals Bart zei, samen met het soort water, de visbezetting, de aandacht van bijspul als brasem, koeten, duikeenden en meer van dat..

Sommigen verklaren me voor gek als ik zeg dat er nu nog 2,5-3 kg vismeelboilies per dag in gaat..

Maar goed, hij die vangt heeft gelijk ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-11-2014 11:03

Nou ja, gek... Stukje kanaal waar ik vroeger viste, zou ik nu ook best 3 kg. per dag durven dumpen. Als er maar genoeg vis langs komt hè.
Wat betreft voertijden: wanneer ik kan. Dat is in de praktijk het meest praktisch... 8)
Ik weet het ook allemaal niet...
Rene de Schipper NV
Berichten: 30
Lid geworden op: 14-06-2010 20:59
Locatie: nieuw vennep

19-11-2014 12:39

Qua hoeveelheden kan ikweinig zinnigs over zeggen. Zoals sven zegt. SOmminge wateren zou ik nu nog wat meer doen als andere wateren.

Omtrent wanneer voeren... Dit jaar door gezinsuitbreiding wat minder tijd gekregen om te vissen. Dan nog wisseldiensten ook. Voeren op dezelfde tijd ging moeilijk en dat merkte ik op verschillende wateren tijdens het vissen ook. Ik kon gewoonweg niet op tijden vissen waarop ik wel kon voeren. Halverwege het jaar ging ik uit de wisseldiensten en kon ik wel dezelfde tijden aanhouden. Dit resulteerde in meer vangsten. Waar ik eerst 1 run kreeg tijdens een 3 uurssessie pakte ik nu soms 3 of 4 runs in dezelfde tijd.

Mijn inziens zit er dus wel degelijk een relatie tussen voertijd en sessie. Zowel op afgesloten putten, sloten en kanalen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-11-2014 00:14

Vissen rond de bekende aasperiodes is ook wel van belang, je kunt elke keer in de ochtend voeren om overdag te vissen maar op meerdere kanalen bijvoorbeeld die ik ken zul je daarmee geen potten breken.


Guido, ik weet niet waar je woont of op wat voor type water je vist, maar gelukkig valt hier, in de regio West Brabant / Zeeland, ook gewoon overdag vis op de kanalen te vangen. Zelfs op de lange rechte stukken. Proberen dus, en proefondervindelijk achterkomen...

In de ochtend voeren en vroeg vissen. Komt er beroepsvaart voorbij, dan is het vissen naar mijn idee wel vaak voorbij. Maar beroepsvaart is niet overal toegestaan en op een enkel kanaal is scheepvaart zelfs geheel verboden. Waar beroepsvaart voorkomt, daar zet ik m'n wekker voor om vroeg te voeren. Waar het hoogstens bij pleziervaart blijft, dan doe ik rustiger aan.

Een licht gewicht setup en binnen een uurtje of twee, drie evt. een visje, dat maakt mijn ochtend goed. Loopt het beter, dan blijf ik wat langer. Zo niet; dan is er weinig tijd verloren en kan ik de rest van de dag nog andere dingen doen.

Een holding kennen maakt trouwens naar mijn idee het grootste verschil (zolang het een holding blijft 8) ). Zeker tijdens de koud water periode is het prettig om te weten waar de vis zich bevindt, omdat er weinig gezwommen wordt. Wachten tot ze een keertje tijdens hun tocht tot boven je aasje zwemmen heeft dan minder zin.

Tip; probeer op dit moment (kouder water) op een kanaal eerst de vis te vinden door een hand vol dagen een hand vol voer op een hand vol verschillende uitgekiende stekken te voeren. Zal je sneller op de vis komen.., lijkt me handig :) !

Zoek anders gewoon een niet te moeilijk afgesloten water op. Is er altijd een visje in de buurt en voer je minder snel teveel :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

21-11-2014 10:23

Mart Honen schreef:Omtrent wanneer voeren... Dit jaar door gezinsuitbreiding wat minder tijd gekregen om te vissen. Dan nog wisseldiensten ook. Voeren op dezelfde tijd ging moeilijk en dat merkte ik op verschillende wateren tijdens het vissen ook. Ik kon gewoonweg niet op tijden vissen waarop ik wel kon voeren. Halverwege het jaar ging ik uit de wisseldiensten en kon ik wel dezelfde tijden aanhouden. Dit resulteerde in meer vangsten. Waar ik eerst 1 run kreeg tijdens een 3 uurssessie pakte ik nu soms 3 of 4 runs in dezelfde tijd.


In hoeverre heeft het seizoen invloed kunnen hebben op je vangsten? Het verhaal klinkt logisch, maar denk dat je wel met twee maten meet.

Persoonlijk heb ik niet het gevoel dat het bij mijn visserij veel uitmaakt wanneer ik voer. Probeer het voeren te combineren met observeren, dus een beetje licht/schemering vind ik wel prettig. Vis zelf bijna uitsluitend op kanalen en rivieren. Kan me goed voorstellen dat het op putten wel grote invloed heeft.

In Frankrijk(stuwmeer) heb ik wel gemerkt dat om de 3 a 4 uur voeren(dus ook snachts, met hengels op de kant) wel een positieve uitwerking op je vangsten kan hebben.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

21-11-2014 10:24

Trouwens wel apart dat wanneer ik Rene citeer hij ineens Mart gaat heten:)!
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Rene de Schipper NV
Berichten: 30
Lid geworden op: 14-06-2010 20:59
Locatie: nieuw vennep

21-11-2014 11:10

Toch leuk zon andere naam :P
Maar ik heb dit vanaf ongeveer eind mei toegepast en de bevindingen waren in elk type weer ongeveer hetzelfde vergeleken met het jaar ervoor in dezelfde wateren en gelijksoortige omstandigheden. Daarnaast vissen er in sommige wateren meerdere mensen (heel verassend natuurlijk :P ). Die spreek ik ook nog wel eens over vangsten en methode. Dus gaat niet over 1 nacht ijs.

Identiek zijn de omstandigheden nergens en nooit. Wat hier wel is is in groningen misschien anders.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

21-11-2014 18:08

@Rene: dan is het een duidelijk verhaal!

Moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk voer wanneer dat uitkomt. Uiteraard probeer ik het wel kort voor de bekende beettijden te droppen, maar dat lukt lang niet altijd. Tevens is het hier ook eerder een verhaal dat wanneer je op de vis zit die ook wel gaat vangen en je meestal meerdere passages kunt verwachten. En zit je niet op de vis, tja....
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

23-11-2014 21:33

Normaal ga ik 1 a 2 keer per dag voorvoeren in de week voor
dat ik een sessie doe op het kanaal.
Zou het misschien beter zijn (ook in verband met scheepvaart) om 3 a 4 keer per dag te voeren(bv om de 6 uur) en zodoende de daghoeveelheid te verdelen over de aantal keren?
Wat is wijsheid in deze?
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-11-2014 21:38

Als je de tijd en de zin hebt, altijd doen. Je bereikt zo zeer waarschijnlijk meer vissenen er is meer reden voor ze om te blijven hangen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

23-11-2014 21:55

Dankje Marco,
ik liep al een tijdje met dit idee maar heb er niet altijd de tijd voor.
Ik was zelf alleen nog niet zeker van of het een goed idee is.
Verder ben ik toch nog wel benieuwd naar meerdere meningen.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-11-2014 22:04

Op vakantiewatertjes, waar ik met het gezin ook ander dingen onderneem dan vissen en het meestal van een weekje (max. twee) moet hebben, dan voer ik sowieso al liefst twee maal per dag (vroeg/laat) en dat een dag of twee a drie. Vervolgens vissen en daarna het voeren doorzetten voor een paar dagen later.

Zo kan je ook op meerdere wateren diverse stekken opbouwen, zodat je zeker niet verplicht bent de hele dag te blijven hangen op één stek.

Wordt wel aanpoten, maar succes is dan dubbel zo leuk :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

23-11-2014 22:28

Onze vakantieweken zijn wij ook altijd op een camping.
Dan doen we ook meerdere stekken aanvoeren zodat we van dag op dag(of om de 2 dagen) kunnen verkassen.
In de weekenden voeren we vaak 1 bepaalde stek aan om er vervolgens een heel weekend te blijven of we voeren meerdere stekken aan om vervolgens te kunnen verkassen.Zeker op het kanaal levert verkassen vaak meer vissen op omdat de karper moeilijk op de voerstek blijft.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-11-2014 14:40

Vis momenteel op een heel klein sierwatertje (minder dan 1 ha.). Nog geen enkele bijvangst, dus ik ga er vanuit dat mijn voer voornamelijk karpers bereikt. Ga deze week 3x 250 gram behoorlijk attractieve vismeelboilies voeren, 15 mm. en 15 mm. dumbels.


Voor wie het weten wil: het is 2x een halve kilo geworden. Leverde op de visdag al na een kwartiertje de eerste run op. Uurtje of anderhalf later volgde nummer 2 en gelijk de laatste van de dag.

Had ik meer of minder moeten voeren? Wie het weet mag het zeggen, ik was tevreden...
Ik weet het ook allemaal niet...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-11-2014 19:11

Ik niet hoor Mart! Praatje was gezellig, maar nog een vis in zicht tijdens mijn bezoekje was welkom geweest haha :) ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie