Hoeveel Karpervissers,maken nog gebruik van een Logboek?


Erwin Groot 75
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-10-2014 23:31
Locatie: Gooise Meren

12-11-2014 11:16

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen nog gebruik maken van een Logboek? Ik schrijf nog steeds van alles op wat ik van belang vind als ik aan het Karpervissen ben. Dat zal voor iedereen anders zijn? Maar ik ontmoet ook wel is karpervissers die niet weten wat een logboek is!! Ik schrijf er echt van alles in op, ten eerste de datum van de sessie de stand van de maan, de luchtdruk, de watertemperatuur,de windrichting,de stek waar ik zit,de blanks die ik maak. Zo krijg ik een goed overzicht over mijn eigen visserij. En weet ik voor mijzelf in welke tijd van het jaar waar ik moet zijn om vriend karper te vangen..Ik ben zeer benieuwd hoeveel mensen nog gebruik maken van een logboek..en misschien vinden sommigen het wel totale onzin zo een logboek? Ik zou graag horen wie er wel of niet een logboek bijhoud anno 2014..


Grts
't Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

12-11-2014 12:24

Vanaf volgend jaar wil ik ook een logboek bij gaan houden. Hiermee hoop ik wat patronen te kunnen ontdekken.

Ik heb nooit een logboek bijgehouden omdat ik altijd op 'simpel' water gevist heb, dit omdat ik een beginnend karpervisser was. Nu dat ik de basics wat beter onder de knie heb ga ik volgend jaar op het kanaal vissen. Hier wil ik wel een logboek bij gaan houden om misschien wat patronen te kunnen ontdekken. Hierin wil ik de volgende dingen bij gaan houden;

  • datum/tijd (start sessie-einde sessie)
  • bewolking/temparatuur/wind(iedere 6 uur?)
  • Watertemparatuur op diepte X
  • Maan
  • Luchtdruk
  • Stek
  • rig info
  • aas
  • voorvoeren
  • vangsten
  • overige opmerkingen

Iemand nog aanvullingen?
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Pim Rijsemus
Berichten: 22
Lid geworden op: 11-10-2009 10:28

12-11-2014 12:49

Ik ben het eigenlijk net gaan gebruiken.

Niet de papieren versie maar via een app.

Evernote heet het, ik kan er ook meteen een foto van de vangst erbij plakken.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-11-2014 12:53

Ik heb enkele jaren een logboek bijgehouden. Leuk om eens terug te lezen, maar qua info niet heel zinvol: ik ga vissen wanneer ik kan. Of de maan, wind en sterren gunstig zijn, het maakt me niet uit. Stekkeuze is ook afhankelijk van de waan van de dag (voorgevoerde waan, dat wel), ik vis niet per definitie om te vangen, al moet die kans wel aanwezig zijn.


Bovendien: Zit ik lekker te vangen, dan heb ik geen tijd om m'n logboek in te vullen. Vang ik niet lekker, hoef ik ook niets in m'n logboek te schrijven... :wink:

Dus voor mij geen logboek meer.
Ik weet het ook allemaal niet...
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

12-11-2014 14:03

Ben er ooit eens mee begonnen en nog sneller mee gestopt.
Te veel variabelen om er iets zinnigs uit te krijgen.
Leuk als je jarenlang op een zelfde water vist, maar ik vis altijd overal en nergens.

Veel zit er toch je in hoofd uiteindelijk al kan dat ook een valkuil zijn.
Erwin Groot 75
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-10-2014 23:31
Locatie: Gooise Meren

12-11-2014 17:02

@Nick,goed bezig als je het zo wil gaan opschrijven. Enkel de watertemperatuur op diepte zal moeilijk worden. Mocht je op een water gaan vissen met behoorlijke dieptes.(spronglaag) dieper dan 12 meter heb ik nog geen karpers gevangen in Nederland. Op de site van "www.rijkswaterstaat.nl" kan je de watertemperatuur van bijna alle stromende wateren zien in Nederland. Voor de rest heb je goeie punten.

@Pim, Ik ken de app niet maar het is hetzelfde als een papieren logboek neem ik aan. Enkel wat nu als die app stopt ben je al je gegevens kwijt? Dat zou dan wel is heel jammer kunnen zijn. Maar ook jij ziet ook het nut in van "opschrijven" het kan je helpen als je op 2 of 3 waters per jaar vist.

@Mart,Ik ga ook vissen wanneer ik kan.(Karperkoorts ik heb der nog steeds last van) En wat er dan voor maan is of hoge-luchtdruk zomer of winter. Zal me ook een biet zijn.Ik speel wel vaak in op bepaalde omstandigheden omtrent het weer..dan zit ik meestal wel een paar uurtjes aan de waterkant. Als ik er tijd voor heb. Die paar uurtjes die ik dan zit..Schrijf ik niks. Maar door middel van vorige vangsten (logboek) kies ik wel het water uit waarvan ik dan denk dat de vis dan los is. Zo heb ik de afgelopen 3 wkn zo een 20 uur gevist op groot water verdeeld over 5 avondjes. Zo een 3 uur per sessie. Ik heb 8 karpers gevangen en 3 gelost. Dus inspelen op een situatie. Kan soms voordelen opleveren als je een logboek hebt bijgehouden. Het geeft me geen vangstgarantie maar wel een idee waar de vis zich ongeveer ophoud zonder iets aan iemand te hoeven vragen :wink:


@Cees,De meeste gebruiken geen logboek. En als je op heel veel verschillende wateren vist.. dan zou ik persoonlijk juist schrijven. zo zie je maar iedereen doet zijn ding op zijn eigen manier...



grts
't Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

12-11-2014 17:18

Erwin Groot 75 schreef:@Nick,goed bezig als je het zo wil gaan opschrijven. Enkel de watertemperatuur op diepte zal moeilijk worden. Mocht je op een water gaan vissen met behoorlijke dieptes.(spronglaag) dieper dan 12 meter heb ik nog geen karpers gevangen in Nederland.
grts


DAar kunnen we nog wel eens een balletje over opgooien.

Thermometer aan je quicklink ipv onderlijn, inwerpen en tien minuten laten liggen op de visplek. Veelal na het vissen of tijdens voorvoeren. Snel binnendraaien en meteen aflezen. Vanuit de boot met de dieptemeter nog makkelijker. HAndige info, dat zeker..

Over vangen onder de spronglaag (gemiddeld rond de meter of 7 tijdens wat windstiller, warmer weer in de zomer) gaan veel theorieën. Veel zijn meer theorie dan praktijk. Nederland tot 23 meter diep gevangen, in Frankrijk KAN het soms nog gekker ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-11-2014 18:37

Ik heb er een paar jaar een bijgehouden in de hoop wat zinnigs te leren over maanstand en luchtdruk, maar eigenlijk de enige conclusie die ik echt kon onderbouwen was dat ik ving als ik op de vis zat en niet ving als dat niet het geval was. Natuurlijk waren ook nog wel wat hele algemene dingen waar ik geen logboek voor nodig heb om te kunnen zien of dat goed of slecht is.
Ik gebruik hem nu alleen nog om bij te houden wat ik wanneer waar gevangen heb.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-11-2014 19:14

.."Resultaten uit het verleden bieden geen zekerheid voor de toekomst"...

M'n enige vaste stek (10-15 x per jaar) werd om zeep geholpen door een klein jaartje werkzaamheden aan de oever, groei van conculega's en wat al niet meer. Dus veelal vissen zoals het op m'n pad komt!

Uit m'n hoofd kan ik echter wel raden waar ik met de huidige wind en (water)temperaturen moet zijn. Er komen is echter een ander verhaal.., en of er ook daar dan geen verandering heeft plaatsgevonden blijft een 'zware' gok!

Geen boekje dus.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

12-11-2014 19:52

Ik heb nu voor het 2e jaar op rij een logboekje bijgehouden, wel maar voor 1 water. De opvallende (en waarschijnlijk doorslaggevende) factoren zoals windrichting, stekkeuze en al dan niet voorvoeren kan je uit het hoofd ook wel onthouden maar het is leuk om de details die na enige tijd beginnen te vervagen terug te lezen. Het vergt wel wat discipline om het keer op keer in te vullen maar ik denk dat ik er later nog met veel plezier in ga terug lezen. :)
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

12-11-2014 19:55

Wel eens aan svr(stichting vangst registratie) gedacht?
Aanmelden dan via de app vangsten uploaden en je GPS aanzetten.
Je hebt dan een foto, dag,datum,gewicht,lengte,weersomstandigheden, luchtdruk,soort water,diepte,aas soort en meer zelf in te vullen velden.
Tevens krijg je een overzicht van diversen variabelen te zien.

Welkom in het digitale tijdperk :wink:
Kansloos gezeik!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-11-2014 20:57

Heb jarenlang (zeker 15 jaar) visdagboeken bijgehouden. Jawel ik viste bijna dagelijks. Had iets op de ict-opleiding in de computer gemaakt wat ik jaren eerder op de typemachine ooit gemaakt had. Ik schreef op wat voor mij belangrijk was. Frankrijk, Belgie, Nederland, Duitsland stonden erin. Teruglezen? Deed ik wel eens, maar meer om herinneringen op te halen. Informatie eruit halen deed ik alleen als ik zelden of nooit kwam op zo'n visstek.

Ik viste uit gewoonte op stekken bij bepaalde wind, of periode in het jaar. Ik wist de karper daar te vinden, een tijdje na het herontdekken van de penvisserij gestopt. Inmiddels doe ik er al 20 jaar niets meer mee met zo'n logboek, ik heb een blog. Blogboek, waarin ik iets schrijf wanneer ik wil. Ook al vis ik niet :)

Dus nee, niet meer, want het zit in mijn hoofd, en altijd aanpassen aan de omstandigheden ter plekke. Logica gebruiken, en ik vis wanneer ik kan met soms een voerplekje vooraf. Bevalt me goed :)
Erwin Groot 75
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-10-2014 23:31
Locatie: Gooise Meren

12-11-2014 21:25

@Sven,Ik gooi het balletje wel op. Als jij er een topic over begint. En hoe je stektemperatuur op diepte op te meten is een goeie tip voor de vissers die er benieuwd naar zijn. Eigenlijk nog niet gedaan :( enkel het water boven de spronglaag. Volgens mij zit er heel veel verschil in graden op een water van zo een 40 meter diepte..daar kan je in een warme zomer idd je voordeel mee doen. koud water bevat meer zuurstof. Als ik me niet vergis?

@Daaf,Van de maanstand en de luchtdruk snap ik ook niet veel? Dalende luchtdruk na wat langere tijd van stabiel weer levert vaak vis op de kant op.Dat weten we allemaal. Er schijnt wel, ooit is gelezen ergens. Een periode te zijn dat de maan veel invloed heeft op de vangsten ergens in het najaar. :wink: En ik gebruik dat logboek eigenlijk ook alleen maar om me vangsten/stek/datum te noteren ..de rest is inderdaad een beetje bijzaak geworden.Maar ik noteer het nog steeds..heb een weerstation in me vistas dus makkelijk af te lezen om op te schrijven..Ik ben niet zo van de apps..

@Marco, er zullen toch wel andere plekken zijn op je favowater waar je ze kan vangen? Ondanks die werkzaamheden en collega vissers. Ik vis het hele jaar door zolang er geen ijs ligt ga ik vissen? Er komt nu een goeie tijd aan! als het om rust gaat aan de waterkant....

De verhalen komen wel een beetje los zo over het logboek...dat was nou ook juist mijn bedoeling heren alvast bedankt voor de info..


grts
't Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-11-2014 21:37

Hier is mijn logboek: http://pendingen.blogspot.nl/p/logboek.html

Is het echt zinnig...weet ik niet. Ik vind het gewoon leuk. Ik lees er wel vaak in terug en vind dan altijd wel iets wat mij weer nieuwe ideeën geeft. Ik zie het meer als een dagboek om herinneringen bij te houden. Die apps werken voor mij niet. Alle logboek apps zijn gebaseerd op het bijhouden van je vangsten. En je blanks dan? In Evernote heb ik ook een tijdje alles bijgehouden. Vond ik uiteindelijk niet overzichtelijk. Via mijn blog kan ik mooi oneindig doorscrollen...ideaal.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-11-2014 22:53

Nee ik ga liever gewoon vissen op instinct,ruiken of de poep nog vers is,een gebroken takje,een schubje tussen het gras zoeken, met de wind in het gezicht dichterbij sluipen zodat ze me niet ruiken kunnen,ja dat mannen ding,1 met het jagen en opgaan in de wereld gewoon lekkeerrrrr kop legen en genieten,je komt er toch nooit achter,volle maan laat je hengels maar staan...vaak wel,maar toch is het dikke bakken weer volle maan.
Erwin Groot 75
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-10-2014 23:31
Locatie: Gooise Meren

13-11-2014 13:30

@Lorenz,@Michel,@Frenk,@Michael,@Rick,Allen bedankt voor het reageren. Ik hoop dat er nog wat meer karpervissers gaan reageren..Helaas kan ik niet op iedereen reageren, dat zou me me te veel tijd gaan kosten.Ik vind het wel leuk om jullie reacties te lezen..En als ik er tijd voor heb dan reageer ik erop. Laat de verhalen nog maar ff loskomen over het logboek...over wie er wel een bijhoud en wie niet..


grts
't Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

13-11-2014 13:58

Een tijd lang heb ik een logboek bijgehouden. Eerst de bekende gegevens als het weer, luchtdruk, stek, aas, uren gevist etc.
Later werd het meer een dagboek. De avonturen aan de waterkant en mijmeringen die daar bijhoren. Voor mezelf was het leuk om later terug te lezen en mijn vismaatjes doken graag in mijn vistas om in de logboeken te neuzen. Ik denk dat ik zo’n tien jaargangen bewaard heb.
Tegenwoordig noteer ik niks meer; ik kom vaker zonder karper thuis dan met.

De moderne manier is er een vlog van te maken. Je ziet er steeds meer op YouTube verschijnen. Ik mag er graag naar kijken, hoewel ze niet allemaal even interessant zijn. Toch kijk ik er liever naar dan al die succes verhalen waarvan je niet weet hoe het echt in elkaar steekt. Ook de bekende blogs mag ik graag lezen. Als ik wat vaker ving zou ik het ook overwegen. Ik overweeg wel weer te gaan noteren, maar alleen als ik succes heb. Het zullen wel dunne boekjes blijven.

P.S. Een van mijn grootste vissen ving ik ’s nachts bij volle maan. Heldere lucht, zwakke wind oost. Luchtdruk: hoog!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

13-11-2014 19:48

Ik heb jaren geleden wat logboeken bij gehouden.
Werkelijk niets zinnigs uit op te maken.

zelfde stek....zelfde periode......bijna identiek weer.....en blanken terwijl je het jaar ervoor geen tijd had om je koffie op te drinken.

tegenwoordig pak ik het anders aan.
de maanstand geef ik niets om.....handig als bij verlichting maar verder niets.

aan de hand van temperatuur.....luchtdruk en windrichting heb ik vaak wel een idee waar ik wil gaan vissen.
mijn vistijd is erg beperkt en ik moet het meestal hebben van een paar uurtjes instant.
ik moet zeggen dat het dit jaar opvallend goed gaat, maar of dat nou ligt aan de stek....het weer....of het aas....

het blijft toch lastig dat vissen proberen te voorspellen
Erwin Groot 75
Berichten: 76
Lid geworden op: 23-10-2014 23:31
Locatie: Gooise Meren

13-11-2014 19:51

@Jan, Ik heb met volle maan ook zeker wel karper gevangen. Het zegt ook helemaal niks uiteindelijk al die Theorieën. Net als dat Rik het ook al aangeeft volle maan bakken weer. En onder de omstandigheden die jij beschrijft Jan? Heb ik ook grotere karpers gevangen. Maar of dat nou aan de luchtdruk wind of maandstand lag? Wie et weet mag et zeggen? Ik heb eigenlijk onder alle omstandigheden elk jaartype wel vis op de mat gehad waarvan word gezegd dat ze niet te vangen zijn? Het voorspellen van het het vissen blijft een moeilijk onderwerp@Camiel



grts
't Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-11-2014 20:38

@Marco, er zullen toch wel andere plekken zijn op je favowater waar je ze kan vangen? Ondanks die werkzaamheden en collega vissers. Ik vis het hele jaar door zolang er geen ijs ligt ga ik vissen? Er komt nu een goeie tijd aan! als het om rust gaat aan de waterkant....


Zoals ik schreef; M'n enige vaste stek.., en verder vissen zoals het op m'n pad komt.

Het is buiten meerdere stekken ook zeker niet het enige water waar ik kom, en een favoriet water heb ik al lang niet meer. Maar die stek was lange tijd een zeer leuke en rustige, binnen niet al te ver wandelen. Slechte knieën en collega's binnen 100 a 200 meter is een weinig hoopvolle combinatie op de open 'sloot'. Op 'n afgesloten water(tje), waar de vis immer dichtbij is, is dat een ander verhaal. Maar ik zal met de smartcast nog zeker gluren of de stek na afgelopen jaar toch winterwaardig is.

Vorige week zaten er nog Poosle kv-ers zeer dichtbij en had ik maar een vijfhonderd meter eerder gevoerd, om er vervolgens de dag erna te blanken. Toen een Belgische jongeling z'n grote shad naast me in het water begon te meppen terwijl z'n maat en z'n vriendin hun VW diesel op dertig meter een accu een half uur lieten bijladen, besloot ik dat twee zilverreigers en een mooi ijsvogeltje m'n dag mochten sluiten.

Graag wat meer aan minder weer :D...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

13-11-2014 23:03

Ik houd verschillende jaren een soort logboekje bij waarin wordt vermeld:

stek
welk water
hoelang(uren of nachten)
soort
gewicht
tijdstip

en soms ook aparte of leuke momenten tijdens de dril van onze vriend karper
en wat die ook wel eens voor capriolen uithalen

kan ik in de wintermaanden nog eens teruglezen hoeveel vissen ik uiteindelijk gevangen heb


P.S.

ik vang met volle maan alleen maar karpers met lange tanden, steile oren en haar op de rug
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

14-11-2014 11:19

Jan Kasteelen schreef:Ook de bekende blogs mag ik graag lezen. Als ik wat vaker ving zou ik het ook overwegen. Ik overweeg wel weer te gaan noteren, maar alleen als ik succes heb. Het zullen wel dunne boekjes blijven.


Jan ik zou het graag lezen, Ook als je niet vangt hoor. De beleving en ervaring is vaak al leuk om te lezen.

Groeten, Michael
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

14-11-2014 14:52

Ik weet het Michael, the hunt is sweeter than the kill. But I’m still strugglin’.
Oftewel: het blijft tobben. Maar klagen is nu eenmaal niet sexy en ik denk dat we dat allemaal wel eens hebben.
Een tiental jaren hebben mijn hengels in de wilgen gehangen; gelukkig hingen ze er nog toen ik de draad weer wilde oppakken. Dat is inmiddels weer wat jaartjes geleden, maar ik heb daarna nog steeds mijn draai niet teruggevonden. Dat zullen overigens wel meer karpervissers herkennen die er een tijdje uit geweest zijn, waaronder jij misschien ook wel.

Het zou kunnen zijn dat ik de lat te hoog heb gelegd. Te moeilijk viswater uitgekozen.
Toen ik nog jong en knap was, uh, ik bedoel lenig, ging alles me veel gemakkelijker af.
Het was minder druk aan de waterkant en dus meer stekkeuze. Maar als je op google maps kijkt rond mijn woonplaats is er ontzettend veel blauw te zien, dus wat zit ik nu weer te zeuren. Toch kan ik nog steeds mijn draai niet echt vinden en in één van de meest dichtbevolkte gebieden (zeker op dit moment met die sinterklaasgekte) van ons landje, valt het soms niet mee om ergens nog een rustig plekje te ontdekken waar ook nog eens een redelijk bestand aan karper rondzwemt.

Nee, die omzwervingen die ik hierbij heb meegemaakt zou ik niet snel met iedereen op het internet willen delen. Daarvoor durf ik het zelfs als ‘te dramatisch’ te bestempelen.
Toch is het beschrijven van visavonturen een hobby in een hobby voor me, net zoals het samenstellen van aas en het experimenteren met systemen dat ook is.
Nu de winter is aangebroken ga ik mijn jachtgebied maar wat vaker verleggen naar de voor de hand liggende cultuurwatertjes. Het wordt dan ook minder druk en de oude stekken zijn mij natuurlijk nog steeds bekend.

Wie weet – als ik mijn draai weer eens terug heb – durf ik mijn avonturen ook nog eens openbaar te maken.
Jou wens ik in ieder geval veel succes met je leuke blog, en ik sluit af met de belangrijkste les die ik tot nu toe heb geleerd: ‘Vooral door gaan!’
Boudewijn Margadant
Berichten: 131
Lid geworden op: 19-06-2008 09:47
Contacteer:

14-11-2014 18:24

Ik heb jarenlang van alles bijgehouden en ben zeker wel dingen gaan ontdekken. Zoals in welke delen van de wateren (of stelsels) bij welke weersomstandigheden gecombineerd met jaargetijde ik zeer grote kans had om vissen aan te treffen. Daar was wel duidelijk meerdere jaren voor nodig. Overigens bleek de windrichting naar mijn bevindingen dan weer niet altijd van even grote invloed te hebben! Daar doe ik nu nog mijn mijn voordeel mee. Daarnaast vond ik het leuk om terug te lezen, maar dat was vooral omdat ik dingen heel gedetailleerd beschreef zonder een een heel verhaal van te maken. Trefwoorden en dergelijke :wink:
Tegenwoordig houd ik het niet meer bij, puur omdat ik te weinig kan vissen. Schrijven en filmen doe ik wel nog zo af en toe, onder andere op mijn blog Boustails
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

14-11-2014 20:04

Ik hou eea al een jaar of acht bij, steeds met minder dingen die ik opschrijf.
Tegenwoordig enkel: plek, tijdstip vissen, eventueel tijdstip voorvoeren, weer (geen luchtdruk of maanstand), vangsten en bijzonderheden.
Verder gebruik ik mijn logboekje om bepaalde info op te schrijven bv wanneer bepaalde gemalen aanstaan, waterdiepte onder bruggetjes die ik als winterstek op het oog heb, tekeningetjes van weilanden met loopplanken over slootjes. Dat soort dingen.

Gebruik mijn boekje meer om terug te bladeren en weg te mijmeren dan dat het me bij de hand neemt wanneer/waar te vissen.

Sluit me wat dat aangaat bij Rick aan, neus in de wind en een gezonde dosis opportunisme. Daarnaast valt het op dat ik ook bij zogenoemde 'slechte omstandigheden' vaak prima gevangen heb.

gr
Andries