Enkele vragen: Deel 2 - Belangenbehartiging


edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

11-07-2003 20:55

vervolg deel 1:

Wat mij bevreemd is dat sommige stemmen duidelijk zeggen dat de karper voorop stellen in de belangenhartiging, niet in een lijn zou kunnen liggen met die van de hengelsport, en dan met name in geval van de karpervisserij.

Mijns inzien is dus duidelijk dat bijvoorbeeld het nastreven van een toestemming voor het vissen van meerdere dagen met behulp van een bivie etc in het belang ligt van de karpervisserij, evenals het nastreven van nachtvisserij etc. (globaal gesproken)

Het nastreven van drie ipv 2 hengels is overduidelijk PUUR ALLEEN maar voor de visser, EN nadelig voor de karper, waarbij men zich misschien zou kunnen afvragen: wacht eens, we stellen de karper voorop, WANT als karpervisser benne we eigenlijk best al in staat voldoende karpers te vangen, gezien een overvloed aan artikelen gevuld met beste vangsten bijvoorbeeld. We hebben ontdekt welke karpers waar zwemmen, weten hoe we ze moeten vangen, omdat we ze NOG vaker willen vangen dan maar drie hengels?

Het nastreven dit gewoon op twee te houden is dus een voorbeeld hoe je het belang van de karper voorop kunt stellen ZONDER het belang van de visser te schaden. Die vangt zijn vissen met de huidige situatie ook wel.

Voor wie was eigenlijk het gesloten seizoen afgeschaft? ook voor de visser, en niet in het belang van de vis....

Als ik eerlijk moet concluderen vandaag de dag lijkt mij de karpervisser een verwende kwast is, die niet twee snoepies wil hebben, maar drie, en dan vier, terwijl zijn buik allang gevuld zit met een bord gezonde aardappellen; spruiten en een bal gehakt.

Waar liggen de grenzen?

ed



mee eens? Onneens?
en waar liggen de grenzen eigenlijk

ed


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: edwin siol op 2003-07-11 21:44 ]</font>
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

11-07-2003 21:18

Edwin, ik hou niet van spruitjes wel van een bal gehakt als die goed gekruid is.
Ik kreeg een kans om op een water te vissen met een bestand van een paar grote vissen.
Moest ik nee zeggen, natuurlijk niet. Ben ik dan een verwende kwast??
Vrolijk thuis komen, of je nou wel of niets gevangen heb dat is mijn grens.
Als dat niet meer lukt stop ik met vissen. Dat doe ik zo al 50 jaar.

PS. geld dit ook voor jou.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

11-07-2003 21:24

Tevreden zijn met wat je hebt is niet aan iedereen besteedt.
Relativeren evenmin.

Echter zijn er wel grenzen?
Voor de een is dit een grens voor een ander begint het pas daar,het is het aard van het beestje wanneer je steeds maar meer wilt,hoewel ook hier een addertje onder het platgelopen gras schuilt.
Zelf kan ik het niet laten om te denken en te prakizeren hoe en wanneer ik het beste kan vissen/vangen.
Ook als het goed loopt heb ik al plannen om het de volgende keer net ietsje anders te doen om,jawel hier komt ie,nog meer te vangen.
Toch kan ik alles in perspectief zien en vind vissen,hoewel ik er bijna 24 uur per dag mee bezig ben,een hobby en geen way of life.
Ook "kleine" vissen kan ik waarderen en ik zal ook na een blank niet met slechte zin naar huis gaan maar meer met een gevoel ik heb weer lekker gevist.

Ik ben het er mee eens met de uithouding dat dit niet voor iedereen geld,ik ben in de gelukkige positie dat ik heel wat karpervissers ken die in de stelling wat jij stelt Edwin echt niet thuis horen.

Spijtig genoeg hoort er ook een hele grote groep er wel in thuis,dit is jammer.


Wil.
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

11-07-2003 21:42

peter...

deze topic niet geheel los zien van Deel 1.

kzal voor alle duidelijkheid, mijn laatste reaktie aldaar, welke tot de gehaktbalvergelijking kwam, ook naar hier copieren.

Der is niets mis mee het streven naar zware, en nog zwaardere.... de vraag is, op wat voor manier doe je het op zo een danige wijze dat je ermee ook de Karper in een bepaalde beleidsvoering behartigd...

ed
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

11-07-2003 22:56

Het doet me de denken aan de (schrijver)Jan Cremer-anekdote: hij is wanhopig op zoek naar een vrouw met drie borsten. Heeft hij die eindelijk gevonden, dan wil hij er een met vier.
Never enough...

MVG

Peter
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

11-07-2003 23:08

Oke Edwin,

Op een plas van 5 ha liggen negen hengels uit. In 48 uur worden 4 vissen gevangen
allemaal gevangen aan de zelfde hengel, of er op dat moment nog 5 bij gelegen hadden
had niets uit gemaakt. Op een paar vierkanten meter moest het toen gebeuren.
( Het bestand is een +-20 tal vissen)
De hoeveelheid hengels is niet doorslag gevent, enkel de plaats, je moet hem wel weten te vinden. Dat moet je leren, dat kan alleen aan de waterkant. Op een dag wordt je er voor beloont.

Dat dit voor veel zich vissers noemende mensen niet is weg gelegd is logies.
Ga eerst eens 5 jaar met een vaste stokvissen, dan 5 jaar op snoek of snoekbaars.
Ook nog even met de vlieghengel, en ga dan karpervissen. Dan mag je de naam visser voeren, de schat aan ervaring die je dan hebt op gebouwd kan je gebruiken.
Dat raad ik een ieder aan die wil gaan vissen.
Mensen die even snel willen scoren, als ze bij Vlemmings of een ander geweest zijn.
Zijn vaak (niet altijd) die bal gehakt eters waar jij over uitlaat.

Mijn ervaring is dat er op dit moment minder gevangen wordt dan een aantal jaren terug.
Ondanks alle wondermiddels die er over ons worden uit gestrooid.
Twee of drie hengels is in mijn ogen niet relevant, als je dat afzet naar het aantal uren dat er gevist wordt.
De karpervisserij staat onderdruk, alleen ben je een roepende in de woestijn.
Samenwerking, dan sta je sterk en wordt je serieus genomen.
Kritiek geven is makkelijk, maar je kop boven het maaiveld uitsteken dat verdiend respect.
Hulde aan de heren bestuurders.

Voor mij mag er best een gesloten tijd komen om te vissen, of ik daar voor de karper iets
mee bereik moet de vraag zijn. Op een water waar ik vis kan tijdens het seizoen het vissen verboden worden. Na gelang de vangsten kan er worden ingegrepen. Dat is visstandbeheer,
ik blijf het maar herhalen.

Peter weet je ook of Jan Kremer die vrouw gevonden heeft.

PS. Wel eens (samen) met een balgehakt gevist.

Groeten, Peter


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Peter Otte op 2003-07-11 23:12 ]</font>
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

12-07-2003 00:24

Peter O:

ik zal zeker niet ontkennen dat er wateren in Nederland zijn waar een goede visserij in combinatie met vis/natuurbeheer heerst. Zovele wateren echter kennen dit niet, en betekent een derde hengel niet precies een aanwinst van 33,3333 procent meer vangsten, edoch ik vermoed toch dat de karper in Nederland gewoon vaker gevangen zal worden.... Is dit nodig? Wordt de Karpervisserij daar beter op?

Misschien had ik helemaal in de opening moeten stellen: Moeten organisaties als VKB, KSN, etc de karper of de karpervisser etc...

Dit had de kans verkleint dat je de indruk mogelijk hebt, dat een en ander de opzet heeft dat ik naar boven (bestuur ksn) aan het trappen ben, of dit uiteindelijk wil doen. Dit is geenzins het geval. In eerdere postings heb ik al aangegeven dat mijn kennis daartoe sowiso te klein nog is.

Ik heb daar sowiso in het geheel geen behoefte toe, daar ik begrijp dat de karper juist naar beneden, aan de waterkant beschadigd wordt. Door onkunde vandaag de dag, ipv gebrek aan kennis vroeger. Waarbij een aardig percentage van diezelfde onkunde ingevuld kan worden door onwil. (de visser die geen enkel ander belang nastreeft dan nog meer te kunnen vangen, op een nog eenvoudigere manier; en bemoeien met organisatiestructuren? Kiss my ass... zulks een insteek)

Karper wordt ook beschadigd door een verkeerd beeld van het waarom je hem eigenlijk uberhaupt wilt vangen, hoe je het ook went of keert. En wederom kan ik hiertoe naar boven toe geen enkel verwijt maken, om precies dezelfde reden. Naar beneden, aan het water, en plekken zoals deze (Inet) wordt een beeld gevormd, en die beelden worden toch grotendeels nagestreeft.

Persoonlijk heb ik bij dit alles, de opkomst van een enorm legioen, de vercommializering, het steeds verder bekend worden van de nederlandse wateren inclusief populatie, dit process van beschadiging van de vis, visser, en zijn edele sport, een berg met vragen.

Wat moet ik met deze vragen? In het bestuur gaan zitten? Op een positie gaan zitten waar geen verwijten gemaakt kunnen worden, omdat mensen in die positie sowiso zo weinig bereiken kunnen, ondanks al hun goede inzet. Zou een mogelijkheid zijn, ware het niet dat daar eigenlijk al prima lui zitten.

bestuur HSV, tsja, riskant, dat kan je niet alleen, en voor je het weet ben je al weer bezig met een groepje karpervissers het nog verder uitpluizen hoe je nog meer karper kunt vangen etc. Optie kan daarintegen niet ongebruikt gelaten worden, maar dit is later...

Wat dan? Vragen stellen op dit forum?
Tsja, waarom niet.

Voor mijzelf vooral. Kijken wat ik denk, of dat nu eigenlijk allemaal wel klopt. Misschien denk ik wel geheel verkeerd.

Veranderingen vinden sowiso al plaats.

Ofline bestaat er contact met mensen van benee.... de visser aan het water. Jeugd die mijn thuiswateren nu bevissen.... Stukje eigenbelang ook. Kep liever dat ie het goed doet, en daarbij vangt, dan dat ie aanklooit en vangt, met misschien wel het gebruik van een bent-hook... Kep contact gemaakt met ene Pannekoek, samen eens vissen enzo. Ookal iets nieuws voor me. Ik neem der straks eens eentje mee van het forum, een beginner van 60+ die de tijd van zelf ontdekken niet meer heeft.... Ik zeg hiero thuis tegen het jochie van 6 dat ie handen eerst effe nat moet maken voor ie zijn voorntje pakt, en hij zegt dat nu ook tegen zijn neefie....

Daar benee moet het gebeuren, en hoop je dat onderbouwt kritiek leveren iets oplevert.

Neemt niet weg dat ik de tweesprong (moeten kiezen tussen Karperbelangen behartigen, danwel De visserij voorop, een behoorlijk interessante vind, want precies in dat gebied hangen mijn vragen. Waarom is een 2.75 ponds stok standaard in iedere kolere put? Waarom moet er zonodig een blinkende rotpod staan op een mooi gladgestreken grasveltje, bivie erachter, en mevrouw Dewillekeurigemoeder doet 50 meter erachter gewoon haar boodschappen bij appie, denkt bij een beet dat ze betrapt is op winkeldiefstal, want tijdens een run liep ze toevalligerwijs naar buiten?

affijn

kga slapen
morge weer vissen

Aan een willekeurig uitgekozen vaart, waar ik iedere avond 1 of 2 vissen pak. Ik ben dus aan het ontdekken dat hiero alleen maar visjes zwemmen van de net-verkeerde-uitzet-periode-ovb-knol. zo eentje die niet meer zwaarder zal worden dan een pondje of 12, al op leeftijd enzo. Je kent ze wel, dat overbezettings-grut. Het grappige is, die vis is me een partij wild tijdens de eerste run. Het kost mij enorm veel moeite die vis onbeschadigd binnen te halen, daar ik ze gewoon onder de kant pak met een semivastloodje van 60 gr, en vrije waker; folie-van-vroeger idee. Ik vis met oude parabolische stokken (dam, carbon/kevlar, 1 3/4 ponds hengel, doch iets zwaarder mijns inzien) fijne hengel, Quantum zebco baitrunnen, maar dat klein grut zwemt dus zo 20 meter vooruit binnen een paar seconden. Dit is een riskante visserij. Zet je je slip niet los (genoeg) bij aanvang, hopla losschieter (beschadigde bek dus?) Dril je daar fanatiek, omdat je weet dat het weer een knol is en dat je je stek zo min mogelijk wilt verstoren? die zo gewenste zware zal misschien wel eens verjaagd worden? Wat gebeurt er met de bek van zo een wilde knol, aan een driepondshengel, voorzien van voorslag, want owjee, der ligeen drie waterlelies in het water.Dat soort vragen....

Zo kwam ik ook op de opzet Media-beinvloedingen, en dat jochie wat op een vaart komt, maar daar later aldaar meer over...

ed

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: edwin siol op 2003-07-12 00:28 ]</font>
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

12-07-2003 00:41

Als witvisser heb ik het met twee hengels soms te druk.Ik ga dan verder met 1 hengel.
Wat doet een karper visser met het feit dat hij bezig is met een dril en krijgt een aanbeet op z'n volgende hengel??????????
Ik heb er een hekel aan als een vis een haak tot z'n kont toe heeft in geslikt.
Maar het is wel een gevolg van het niet reageren op een aan beet.

Mischien zie ik het verkeerd maar ik ben dan ook geen karpervisser.

Jakob
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

12-07-2003 00:55

dmv gehanteerde systemen in combinatie van een soort van zelf-aanslag door de vis, de karper zwemt zich vast, en in dat process zal 99 van de honderd keer de haak zich in de onderlip regio vestigen, en zal aldus daarbij zelden ingeslikte haken opleveren Jakob. Daarbij is de kans op een dubbele aanbeet in de regel betrekkelijk klein, daar er gemiddeld hooguit 1 per etmaal plaats vind. Het punt wat ik wil maken is dat de hengeldruk ermee verhoogt wordt, omdat ook bijvoorbeeld, een derde meer aan stekken bevist kunnen worden, en die is hengeldruk op de karper is vandaag de dag al zou hoog...

maar goed, dit is vast al abracababra voor je
;o)

ed

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: edwin siol op 2003-07-12 00:55 ]</font>
jan van kranenburg

12-07-2003 01:41

Edwin,
Je had in deel 1 een gewetensvraag voor iedere karpervisser. Eigenlijk niet zwart/wit te beantwoorden, omdat eea onlosmakelijk met elkaar verbonden is.

Hoopte dat je met deze vraagstelling iets aan het voorbereiden was om dan met een zienswijze cq. andere vraag te komen.
Daarom heb ik jouw vraag zwart/wit beantwoord.

Nu kom je met deel 2 en een aantal vervolgen. Vind 't weer vaag worden en het voegt weinig toe aan je deel 1.
Zitten we weer over visverhalen te praten;
Je stelling 1 was zo klaar als een klontje.
Wie of wat komt op de eerste plaats?
De karper of de karpervisser?

Ga wat onderwerpen (met dank aan jou) noemen, die m.i. direct met genoemde belangen te maken hebben.

Vangstbeperking
Meerdere hengels
Nachtvissen
Aassoort
Voerbeperking
Bewaarzak
Evt.strengere regulering/vergunning.

Hoop en verwacht dat jij een flinke bijdrage zal leveren.

Laten we hierover van gedachten wisselen. Geen reacties? Dan maar stoppen met dit topic.
Neem svp kennis van van de reactie van Wil Jeurninck. Plezier in de sport moet voorop staan. Ik heb nu vaak de indruk dat het vooral gaat over goed-beter-best.

Mijn mening? Belang van de vis moet altijd voorop staan, dan komt het met het vissen ook wel goed. Misschien anders dan nu...

mvg

Jan
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

12-07-2003 10:03

Jan:

Opzet van dit door mij opgestarte aantal vragen is voor mij vooral dat mensen eerstens hun eigen mening hierover ventileren, en daarbij nadenken over hun eigen meningen en vooral de beweegredenen welke die meningen vormen. Vandaar ook het verzoek erbij niet in te gaan op andermans meningen, omdat dit het vormen van je eigener onderbouwingen kan tegenwerken.

Mijn reaktie naar Peter toe mag wat vaag lijken tav het onderwerp, namelijk behartiging van karper vs karpervisser; zelf vond ik het nodig uitleg te geven over een mogelijk vermoeden dat ik een en ander als kritiek aan het spuien ben.

Ik heb hier goede bedoelingen mee, juist zonder mensen, cq organisaties aan te vallen, was ik dit van plan, had ik zeker niet de voorwaarde gesteld alleen je eigener mening te ventileren.

Je punten die je aandraagt en wilt bespreken zitten in mijn hoofd, echter het bespreken van hoeveel voer etc, valt mijns inzien onder een ander nog te starten topic. De punten die je aanhaalt zijn zeker wel nogal precies de zaken waaraan ik denk.

Eerstens echter deze twee. (belangenbehartiging & media-beinvloedingen)

groeten ed

ps: al wat mobieler qua beweging etc?
;o)
jan van kranenburg

12-07-2003 12:06

O.K. Edwin,

Wacht met belangstelling verdere reacties af.
Vind dit topic heel essentieel voor iedere karpervisser; na-denken over jezelf en de vis die je belaagt. Loskomen van het competitie gebeuren.

PS. nog niet-dank je.
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

12-07-2003 12:39

Blablablabla,wat een ellenlange verhalen ,Jullie hebben het over DE BELANGEN
BEHARTIGING VAN DE KARPER.
Als ik bv een karper advocaat was in dienst van een mooie 40ponder. Dan maakte ik toch
gehakt(bal) van jullie vissers,immers het vangen kan noooit vooruitgang van de vis betekenen meer achteruitgang.
Dan heb ik `t over al die rotzooi die men in `t water flikkert, kilo`s lood, honderden lijnen en haken ,herrie aan de oevers (rodpods,tentstokken rammen,enz enz)
Dus als je echt zo gek bent van `t beestje moet je eigenlijk niet meer vissen.PUNT
Wij,jullie,ik,zijn allemaal een stel
SCHIJNHEILIGEN
maar ik begin er ook niet over,over de belangen van de karper want dan trek je altijd aan `t kortste eind.
Gr RINUS
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

12-07-2003 13:42

Peter, wat ik raar vind is dat je karpervissen de top van alle vissers ziet.. Echt heel raar, je moet eerst op alle takken gevist hebben voordat je mag karpervissen!!????

Ben ik een betere visser omdat ik eerst op witvis en op roofvis heb gevist? Karpervissen is totaal ander verhaal, denk dat de manier hoe je met je hobby bezig bent meer doorslaggevend is dan hoe lang je vist..

Ik ben nu ook aan het vliegvissen, mijn roofvis, witvis en karper ervaring helpt me hier niet bij. Een goede uitleg en een videotape des te meer..

met vr gr
R.Koopal
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

12-07-2003 13:45

Jacob, het vissen met twee hengels op witvis is volgens mij niet echt te vergelijken met het vissen met twee hengels op karper.

Hoeveel vissen vang je als witvisser in een dag en hoeveel als karper? Volgens mij weten veel witvissers niet eens wat blanken is.

met vr gr
R.Koopal
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-07-2003 21:46

Hoi, Rinus

Bedankt voor je positieve bijdragen,hier kunnen we goed mee uit de voeten.

Peter
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-07-2003 22:11

Hoi,Rogier

Natuurlijk niet is het niet de top, het is wel een discipline die het voor een ieder erg makkelijk
maakt om een vis te vangen. Grote sterke vissen spreek de massa aan, daardoor ontstaan er zoveel problemen aan de waterkant.
Problemen die ik in mijn 50 jaar vissen pas de laatste 10 jaar tegen kom.
In het verleden kwam ik uitsluitend karpervissers tegen die al een lange ervaring als witvisser,en of ook veel ervaring met de werphengel hadden, problemen waren er niet of nauwelijks.
Nu kom je veel kaf tegen en minder koren, om het netjes uit te drukken.
Om dat het zo gemakkelijk voor je gemaakt wordt aan de waterkant, met zuip partijen, drugs, afgunst, roep u maar!!
Het zal wel een afspiegeling zijn van de maatschappij, maar als je een harde leerschool achter de rug zou hebben als witvisser kwam dit soort excessen veel minder voor.
Je bent dan misschien geen betere visser, maar wel iemand die anders tegen het vissen aankijkt.
Persoonlijk heb ik er wel veel aan gehad, alleen al door opserveren aan de waterkant doe je veel indrukken op. Technieken die net even anders zijn, brengen soms net wat meer en daardoor grotere vissen op de kant.

Een auto komt er aan, eerst komt er een koelbox uit, dan drie opgetuigde hengels.
Dat heb ik maar even in Amsterdam laten doen door de jongens van PB.
Vijf kg boilies er in, en vissen maar, de tent wordt op gezet en men verdwijnt er in.
Om ze met een zatte kop, na een lange run voor de eerste keer uit hun tent te zien komen. Foutje, wel om een paar keer hun blaas te legen.
Dat maak je ook mee aan de waterkant.
Rogier, wil jij dit ook vissers noemen nee toch.

De media onder andere, hebben er belang bij om hosanna te roepen het blad moet verkocht worden.
Commercie speelt daar bij een belangrijke rol, alleen wordt er veel verzonnen om het blad beter verkoopbaar te maken.
Een criticinoot kom je haast niet tegen, hoogstens wordt een ander geciteerd.
Een paar uitzonderingen zijn er wel Joris Weitjens is er een van, alleen al daarom koop ik karperwereld.

Als ik vliegvissers spreek, is dat wel het summum. Het is nog een klein beetje een elite sport, waar geen of weinig excessen voor komen. Veel zelf moet doen (vliegen binden) onder andere.
Helaas kan ik dat niet meer van het karpervissen zeggen, van daar die link.

Peter


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Peter Otte op 2003-07-12 22:14 ]</font>
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

12-07-2003 23:49

Peter zoals vliegvissen nu is zo was karpervissen vroeger.
misschien is er over een 15 tal jaren een forum over vliegvissen die dezelfde problemen bespreken en discusies voeren als wij hier nu doen.

Door de enorme toeloop wat karpervisserij betreft krijg je ook te maken met mensen die wel vissen maar geen visser zijn(zal wel weer een horde opmerkingen komen over deze stelling).

Nu is het zo dat de commercie vaak de schuld krijgt maar feit blijft dat de commercie bestaat omdat wij dit willen.

Rand verschijnselen die onze sport naar de kl*te helpen zullen alleen maar toenemen zolang de groep karpervissers blijft groeien.

Ik ben het wel eens dat een zekere witviservaring wel degelijk helpt met de karpervisserij(bij mij althans).

Ook de druk op onze vriend neemt gestaag toe en dit uit zich de laatste jaren al bij veel mensen tot mindere vangsten.
Toch zal de druk op de karper ons uiteindelijk gaan helpen de vis wordt moeilijker vangbaar en meer en meer karpervissers zullen afhaken,de karpertak wordt commercieel minder intressant om de reden dat er minder karpervissers zijn,bladen zullen verdwijnen en uiteindelijk blijven we met een groep vissers over die weer rustig aan de waterkant kunnen vertoeven,hierdoor wordt er weer beter gevangen en weer meer en meer mensen gaan weer op karper vissen .............
Je voelt hem al alles begint weer bij het begin.

Het blijven stellingen die meerdere uitleggen mogelijk maken Edwin,en waarbij het een niet zonder het ander kan.

Misschien een topicje waarin van de hak op de tak gesprongen wordt maar vergeef me,ben moe en na een paar Warsteiners gaat typen ook wat moeilijker.

Wil.
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

13-07-2003 01:04

Peter,
Vandaar dat ik dus ook zei, het is maar net hoe je met je hobby bezig bent.. De ervaring vanuit de andere takken hebben naar mijn mening hier weinig mee te maken..

Je ziet dit zelfde probleem ook bij de roofvissers... Het probleem ligt gewoon in het feit dat deze mensen niet serieus bezig zijn met hun hobby.

Jongeren hangplaatsen verplaatsen van de wijk naar de waterkant omdat ze hier wel mogen blijven zitten en "geen" tot "minder" overlast bezorgen, relatief gezien als je het aantal mensen telt die er last van hebben...

Volgens mij is vissen een bijzaak, want het maakt volgens mij niet eens uit of deze personen op karper of roofvis vissen. Of ze uberhaupt beet krijgen. Het liefst natuurlijk neit want dan hebben ze een kater..

Het is dus naar mijn mening een instellings kwestie.

met vr gr
R.Koopal
jan van kranenburg

13-07-2003 02:15

Rinus,
Ik denk dat je jouw posting provocerend bedoelt.
Dit forum heet Carpboard, opgezet door en bevolkt door karpervissers.
Belangen van de karper, zullen op dit board altijd afgewogen worden tegen die van een karpervisser.
Je "advocaat" opmerking steekt geen hout; om je voorbeeld van de 40 ponder maar even vast te houden, dan denk ik dat zo'n dier beter bevist kan worden door een zichzelf en de karper, respecterende "echte" liefhebber, dan door een een stelletje ongeregeld dat na vangst de vis maltraiteert.
Zolang er vissen zijn, zullen er vissers zijn!
De rotzooi die jij memoreert zijn de uitwassen die je helaas overal in onze maatschappij tegen komt. Hiertegen is op dit board al meerdere malen duidelijk stelling genomen. O.a. Peter signaleerde dat dit vroeger niet of nauwelijks voorkwam. Kan ik volmondig beamen. Behalve verlies van normen en waarden, heeft dit m.i. ook te maken met money in the pocket. Het was vroeger vrijwel onmogelijk om als zeer jeugdig persoon, een karperuitrusting te kopen, Dat geld had je gewoon niet!
Situatie ligt nu wel heel wat anders. Ik zeg niet "helaas", omdat veel jeugdige boarders aantonen dat zij serieus bezig zijn met hun sport.

O.K. je kunt de term "schijnheilig" gebruiken, maar ik geloof er geen barst van dat je dit echt meent. Wij, wellicht ook jij

eten vlees. Fokken kippen en varkens en alles dat leeft. Gelukkig is in die richting een beweging ten goede in de richting van het dier, merkbaar.
Als we in dit topic praten over "belangen" praten, discussieren we in feite over een vorm van balans.
Wij willen onze sport kunnen blijven beoefenen, maar niet ten koste van alles (lees de karper).

Ik meen wel dat strengere regelementering noodzakelijk is, en ben reuze benieuwd hoe ontwikkelingen in die richting (if any) zullen gaan verlopen.
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

13-07-2003 12:10

Tuurlijk Jan en alle anderen,was dit provocatie,je kan nu eenmaal niet heel vissend Nederland in de gaten houden,eigenlijk zouden ze(we) een examen af moeten leggen over hoe je een karper drilt,landt,en behandelt.
Ik kan je foto`s sturen van karpers waarbij de tranen je in je ogen schieten
Ook ik eet vlees,maar niet voor plezier,vissen doe ik wel voor het plezier.Dit wil ik graag zo houden en gun iedereen zijn visje.
Vr GR RINUS
jan van kranenburg

14-07-2003 14:30

Over dit topic wordt nu gediscussieerd op
2 plaatsen. Deel 1 en deel 2.
Foute boel. Verwarrend!
Reacties sporen nu niet helemaal.

Heb eerder aantal punten aan het board voorgelegd die mogelijk kunnen lijden tot een betere belangen-behartiging van de karper.
Geen reacties hierop. Niet interessant genoeg?
Zeg 't dan even; ik zit hier niet alleen voor mijn eigen ego te typen.
Wel een ander punt gehoord. Nl. safe-areas"
Evt. gekoppeld aan beperking van bepaalde manieren van afstands vissen.
Ik neem aan dat hiermee o.a. het uitvaren van lijnen e.d. bedoeld word. Mag voor mijn part prominent bij de door mij genoemde punten.
Nog 1 opmerking over regelementering in onze sport.
In feite bestaan er geen regelementering behalve die dan genoemd in aktes die iedere
boerenlul kan aanschaffen. Dan nog even-desgewenst- lid worden van een HSV, en je kan gaan sleuren. ja, dan wel met 2 hengels. Prijs van eenvoudige karperset, lijkt voor niemand een echt bezwaar.
Gevolg: Zeer onoordeelkundig vissen; en beschadiging van de vis.
Zelf bezoek ik de laatste maanden veel de waterkant, zonder zelf nog veel aktief te hebben gevist (komt nog wel), maar ik heb dingen gezien die je niet voor mogelijk houdt! Helaas veel jeugdigen.
Het is een utopie te denken dat de KSN met zijn jeugdprojecten dit soort jongeren kan bereiken.

Ik pleit dus voor strenge regelementering van de karpervisserij.

Maar ja, het is big business!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan van kranenburg op 2003-07-14 14:31 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-07-2003 15:02

Jan,

Hoe zie je die reglementering dan? Ben erg benieuwd naar voorstellen in die richting.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-07-2003 15:46

Jan,

Kan de KSN kan de wereld niet verbeteren. Maar als ik nu bijv. Stefan zo hoor (en de andere ook hoor) ben ik blij dat de KSN uitgebreid is met een aantal fanatiek jongelingen. Zoals karpervissen in principe naaapen is, wordt ook hun gedrag nageaapt.

OK Belangenbehartiging. Belangenbehartiging is nix zwart wit. Karpervissen, karpervisser of karper. Er is meer, veeeel meer. Een jaar of 6 7 hou ik me hier een beetje mee bezig.

Niet voorniets heeft de CBB een soort prioriteiten lijst gemaakt. Een aantal staan in de beleidsnota vermeld.

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/CBB/CBBindex.html" target="_blank" class=bericht>http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/CBB/CBBindex.html</a><!-- BBCode auto-link end -->

Een onderdeel hiervan is het gedrag van de karpervisser. Dit probleem speelt nu ook een jaar op 5 6. Via wat omwegen is hieruit hierdoor de KSN gedragscode ontstaan. Ik denk dat er inmiddels nog maar heel weinig karpervissers zijn, die niet minimaal 1 regel gelezen hebben. Heeft het suc6? Voor een deel wel. Meer en meer HSV-en omarmen deze code en passen hun huisregels er op aan.

Reglementering. Prima, maar alles valt en staat met controle. Momenteel wordt er op totalfishing over uitkopen beroep gediscussieerd. Als de akte toch duurder wordt, doe er dan geld bij en richt een vispolite op. Samen met een groot aantal vrijwilligers (wie o wie?) kunnen zij alle takken van onze visserij controleren.

Naast de controle zijn trouwens ook de vrijwilligers belangrijk en nodig. 80% van de hengelsport drijft nu op goedwillende vrijwilligers van een jaar of oud, die het al jaaaaren zo doen. Uiteraard wordt er veel gemord, maar de broodnodige hulp blijft achterwege.


Om deel 1 er weer bij te betrekken: Binnen de CBB is al eens gesproken over Free Willy ( Niet Mike?) Misschien nu (nog) niet haalbaar, maar misschien in de toekomst?


MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-07-2003 16:05

Beste Jan,

Wat je opmerking over de jeugd betreft, moet je ergens beginnen.
Het is nog kleinschalig maar het is nu toch al een olievlek die groter wordt.
Of je daarmee de jongens bereik die het net nodig hebben is een andere vraag.
Ik juich de inspanningen zeker toe, en heb er best vertrouwen in.

Wat de reglementering betreft zijn er best ontwikkelingen, dit moet wel grootschalig aan gepakt worden.
Onder andere binnen onze Federatie vinden er in de loop van dit jaar al gesprekken plaats. Er zal enkel helaas nog veel water door de rijnstromen voor dat dit gerealiseerd is.
Maar de aanhouder wint, daar staat onder andere de KSN borg voor.

Groeten, Peter