Het BOVER systeem


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-02-2015 04:08

Heb de afgelopen week meerdere filmpjes bekeken over het vissen op Rainbow Lake.
Zeg maar, het summum van de kiloknallers (A.H. is er niks bij).
Daarnaast een hele linke visserij, dode bomen in het water en gigantisch veel obstakels onder water.
Heb niks van het Bover systeem gezien en de boei komt dus rechtstreeks op de hoofdlijn (vastgezet). Met de dieptemeter de positie van de boei bepalen en vastzetten. Moeilijke visserij natuurlijk, voor je de vis kunt landen, moet je de boei er n.l. afhalen of losmaken.
Wordt met heel zwaar materiaal gevist, dus een vast gezwommen vis is denk ik vaak een ten dode opgeschreven vis.
Eén visser zei letterlijk drie op de vier vissen vangen is ongeveer standaard op Rainbow, dus één op de vier zwemt zich dus waarschijnlijk vast.

Het Bover systeem, is natuurlijk ook lang niet in alle gevallen heilig, tenzij je een aqualong hebt.
Oftewel, hoever wil je gaan.

De magie van Rainbow, snap ik overigens sowieso niet, ik vind het maar een deprimerende omgeving.
Het ondergelopen land van ….

Het ultieme doel is natuurlijk, waar tegenwoordig alles om draait.
Say cheese please!

Als ik heel eerlijk ben, vind ik het hedendaagse karpervissen een totaal verziekte en hypocriete bende.

Vind zelf vissen nog steeds heel leuk (de uitdaging) en ik vis dan ook al meer dan veertig jaar.
Laat mij maar lekker pielen in de lokale vijver, als ik een week op mijn krent wil zitten, dan doe ik dat liever thuis!
robertino smith

06-02-2015 08:00

Maar toch wel humor :lol: , die Kevin Ellis en Arjan Uitbeijerse (Hanekam)! Of de heren het bover systeem gebruikten is nergens te zien in de filmpjes, wel een drijver die op ze naar wens aan de oppervlakte/ onder water/ op de hoofdlijn schuivend! Een geven moment besloot Arjan Uitbeijerse een van de beoogde stekken zonder de drijver te vissen omdat door de harde geloof oostenwind de drijver wel eens tegen kon werken om de vis aan het azen te krijgen.

Groet.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-02-2015 11:03

Dus met andere woorden, fuck visveilig als ik maar weer beet krijg op reenboo.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
robertino smith

06-02-2015 11:24

Nou dat weet ik niet, ben er zelf nooit geweest! Wat wel kan opmaken uit de filmpjes dat ze veelal de boot in stappen om de vis te halen. Verder vind ik die Kevin Ellis wel heel grappig, niet alleen het vissen maar zijn omgang met anderen :lol: , ten goede!

Groet.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-02-2015 12:08

Hilco Meijer schreef:blablablablabla

Ik zou die filmpjes nog eens opnieuw bekijken Hilco, en dit keer goed opletten wat er gebeurt en gezegd wordt.
Er klopt namelijk niks van wat jij allemaal beweert.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-02-2015 04:05

Bert, ik kijk eigenlijk liever een film(pje) op Popcorn Time, ok. het is illegaal, maar zie het maar als een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid.
Ben dan ook niet voor niks een echte sociaal democraat.

Wat betreft Rainbow, mijn interpretatie van het boeienverhaal klopt idd. niet, maar dat maakt verder niks uit. In mijn ogen is en blijft het daar veelal een linke manier van vissen.
Gaat maar om één ding, oftewel de foto (de man/vrouw en de vis).
De heilige graal van veel karpervissers!
Schroefhaken in overhangende bomen, steunen om een eilandje en noem het allemaal maar op. Tactiek, oftewel alles is geoorloofd.
Ieder zijn ding, maar is niet mijn visserij , ik kan het natuurlijk niet bewijzen, maar veel verspeelde vissen zijn daar ten dode opgeschreven?
Koopt de uitbater weer een nieuwe lading big one’s en vangen maar!

En wat doen die vissers met een vastgezwommen vis, daar ben ik nou echt nieuwsgierig naar, die lijn trek je n.l. niet kapot. De schaar?

Zit in verband met het natuurlijk voedselaanbod mogelijk ook nog eens een veel te groot bestand aan vissen op (biomassa), ja, dan hebben die beesten ook niet zo veel keus natuurlijk!

Vraag en aanbod zeg maar. Een economisch grondbeginsel.

300 gram lood per aanbeet wat in het water komt, waarom zoals Piet het beschrijft niet een steen gebruiken?
Waarom geen twee liter fles? Heb je n.l. veel meer druk van boven.

Piet die is nog niet zo dom.

Respect!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-02-2015 11:43

ik kan het natuurlijk niet bewijzen, maar veel verspeelde vissen zijn daar ten dode opgeschreven?
Als je de flimpjes had bekeken en had opgelet dan was je opgevallen dat de vissen daar opmerkelijk gave bekken hebben, dat rijmt niet met vastzittende karpers die hun lip eraf moeten trekken om vrij te komen of anders doodgaan. Als er takken naar boven getrokken worden dan is de vis 9 van de 10 keer al weg.
Ik heb zelf ooit een keer op Stock gevist toen het water erg laag was, een kom waar normaal een enorm pompenveld stond lag droog en er lagen veel lijnen met lood en rig er nog aan, wat er niet lag waren karper skeletten.

En wat doen die vissers met een vastgezwommen vis, daar ben ik nou echt nieuwsgierig naar, die lijn trek je n.l. niet kapot.

40 ponds fluocarbon trek je wel kapot, en anders de schaar.

Zit in verband met het natuurlijk voedselaanbod mogelijk ook nog eens een veel te groot bestand aan vissen op

De putten bij Hostens zelf zijn ook rijkelijk voorzien van karpers en daar zitten ook genoeg bigguns bij, dat is gewoon openbaar water.

Iedereen mag zijn eigen mening hebben over Rainbow maar dan wel gebaseerd op feiten.
Als je de omgeving daar met zijn enorme eiken (of zijn het beuken) waar golden eagles rondvliegen, slangen van over de 2 meter rondzwemmen en insecten zo groot als morgen de hele dag rondkruipen deprimerend noemt en het vergelijkt met een ondergelopen landje dan ben ik bang dat jouw mening niet gebaseerd is op feiten maar op vooroordelen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-02-2015 16:50

Interessant Bert.

Kom er vanavond (of vannacht :wink: ) op terug.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

07-02-2015 17:04

bert kamp schreef:Als je de flimpjes had bekeken en had opgelet dan was je opgevallen dat de vissen daar opmerkelijk gave bekken hebben, dat rijmt niet met vastzittende karpers die hun lip eraf moeten trekken om vrij te komen of anders doodgaan.


de bekken zijn dan misschien nog wel perfect... maar heb toch ook filmpjes gezien van rainbow waar ze met vissen poseren met allemaal grote diepe wonden op de zijkant :wink:
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-02-2015 18:34

Dat zie je hier ook Dennis, na de paai.
En ze paaien daar tot ver in de zomer.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

07-02-2015 19:57

Grappig, het viel mij juist op dat sommige bekken er minder mooi uit gingen zien.

Gr.
©
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

07-02-2015 21:33

[offtopic]

https://www.youtube.com/watch?v=9HrEspYV6iQ 2:45min... 6:33 onderandere

https://www.youtube.com/watch?v=TYi9HvOgMJI 7:16....


idd ''prachtige'' vissen :wink: ... ik zie hier toch wel wat beschadigde bekken tussen
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-02-2015 01:30

Heb vanavond wat meerdere filmpjes bekeken en Bert, je moet toch toegeven dat een vrij groot deel van de vissen daar wel degelijk een beschadigde bek hebben.

Wat mij wel verbaast is (als jouw cijfers kloppen), dat zoveel vissen vast gezwommen vissen toch nog kans zien om die haak er weer uit te krijgen.
Is n.l. nogal wat kracht voor nodig, die 40 ponds lijn krijgt ie niet kapot en hij heeft ook geen handjes en een forceps. Logische conclusie is dan, dat de boel uitscheurt, met als gevolg een beschadigde bek.

Er zitten daar zat hele goede en ervaren vissers, dat weet ik ook wel en die zullen het risico waarschijnlijk tot een minimum beperken, maar dat geldt natuurlijk niet voor alle vissers.
Het doel heiligt nog altijd de middelen.

Mijn mening over het water zelf is niet gebaseerd op vooroordelen, vind het gewoon niet mooi, met al die dode bomen in het water en die lelijke dennen.
Steenarend zou ik graag een keer willen zien, dat dan weer wel.
Naast het vissen, heb ik nog een hobby en dat is faunistisch onderzoek aan Hymenoptera.
Ben b.v. één van de weinige Nederlanders die zich bezig houdt met sluipwespen.
Verdeel mijn vrije tijd dan ook tussen mijn schepnet en mijn insectennet.
Ben en blijf tenslotte een jager/verzamelaar!

Twee jaar wachttijd las ik, dus ik blijf toch maar yn it béste lân fan d'ierde.
Aan de andere kant, ga ik op Rainbow niet vissen, maar voor die grote grippa loden, hoef ik misschien een jaar niet te werken.

Topic gaat over het Bover systeem.
Hoef zelf nooit zo te vissen, maar vind het in ieder geval wel een heel goed uitgedacht systeem.

Een goed weekend.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

08-02-2015 02:03

Hilco,
misschien herinner jij je nog dat er ooit een topic geweest is over het kwijtraken van een haak dmv spiercontracties ? Daar is voor zo ver ik weet nooit verder onderzoek naar gedaan, maar nu veel karpervissers gebruik maken van gopro cams zou het wel een goed onderwerp zijn om onderwater te filmen.
Vis zwemt zich vast in een obstakel, duiker volgt de lijn om te zien wat er aan het eind aan de hand is.

Wat betreft die golden eagle, dat is een Kevin Ellis opmerking en moet je verder niet serieus nemen.
Het zou net zo goed een spread eagle kunnen zijn, maar waarschijnlijk is het een wouw.

Wat betreft die beschadigde bekken, op die flimpjes van Kevin valt dat heel hard mee en komt bij lange na niet in de buurt van wat ik heb gezien op Vioreau, da's openbaar water, 200ha, geen obstakels en een nachtvis zone van minder dan een kilometer.
Wel een modderbodem waar de karper in aast en daardoor zeer zachte bekken heeft.

PS, die sluipwespen van jou hebben ooit eens de speakers van mijn piepers dichtgebouwd met modder, heeft me een uur gekost om uit te zoeken waarom het geluid opeens zo zacht was en toen nog een uur om de larven eruit te pulken. Toen het vertrek tijd was bleek dat de trekhaakstekker ook helemaal dicht zat.

PSPS, goed weekend Hilco :)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-02-2015 04:58

Het is al laat, maar ik doe nog even mee.

Spiercontracties om een haak kwijt te raken is m.i. onmogelijk, i.v.m. de weerhaak.

Jouw post was voor mij een echte eye opener, ik weet niet of die beesten het bewust doen, de dood of de gladiolen.
Snap nou wel, het vangen van vissen met een kapotte bek.
Beesten zijn mogelijk veel intelligenter dan wij denken?

Vind die filmpjes van Kevin Ellis overigens best wel heel leuk. Paranoten!

Parasitaire wespen zijn de motor van de evolutie.
Jouw dicht gebouwde speakers zijn veroorzaakt door wilde bijen of graafwespen.

Moreel dilemma?
chris de gruijter
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-11-2015 23:12

28-05-2016 23:40

Soul of the Lot deel 2, Piet Vogel vist op de Lot ....you tube
Plaats reactie