Het BOVER systeem


Plaats reactie
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-10-2014 07:26

Cees v Opstal schreef:Een beetje alg op je lijn doet de das al om voor de meeste superveilige systemen, daar doelde ik op.
Mensen gaan dan juist meer risico nemen en uiteindelijk schiet je er niets mee op.



Dat is dan weer afhankelijk van het type.knoop dat je gebruikt. Inline lood zou dan ook niet werkenMaar elk systeem.is zo veilig als de gebruiker. Heb overgens het systeem ook vaak getest met wat rommel. Bleef iedere keer loskomen
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

14-10-2014 07:42

Een onderlijnlossend systeem gebruik ik ook altijd. Vist net zo effectief als inline, maar biedt wel iets meer "safety". Neemt niet weg dat dit slechts een systeem is om de algehele visveiligheid te vergroten. In obstakel- en wiersituaties, mag lijnbreuk gewoon niet voor komen. (Theoretisch, we hebben allemaal wel eens pech.)

Een onderlijnlossend systeem werkt namelijk al heel snel NIET. Bijvoorbeeld als de onderlijn en het lood samen gevangen zijn in een pluk wier. Kan vanaf 10 cm. na het lood de hoofdlijn wiervrij zijn, maar is de vis toch de klos. Zelfde in het geval van vast zwemmen. Dan kan de vis lekker pendelen tussen lood en obstakel. Joehoe. Onderlijnlossend zou je eigenlijk alleen extra visveiligheid toe moeten dichten in obstakelvrije, wiervrije wateren. Anders houd je jezelf gewoon voor de gek. Geen lijnbreuk, 100x beter.

Ik ben het wel met Martijn eens trouwens, dat ervaring en kennis (i.c.m. goed toegepaste systemen) bepaalde plekken bevisbaarder kunnen maken. Vraag is alleen of elke visser even objectief en zelfkritisch is in het inschatten van deze bevisbaarheid. Het antwoord weet ik al.

Maar goed. Een glijdend boeiensysteem... 8)
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

14-10-2014 09:09

Facebooklozen maakt u zich niet druk. Op facebook is er ook niks over te zien, er word alleen over gesproken. Piet gebruikt een systeem maar mag daar niet over praten. Kees kent het systeem maar mag daar ook niet over praten. Beide praten een beetje zodat men nieuwsgierig word en gaat gissen en 'afbranden'.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

14-10-2014 13:42

Vooropgesteld dat je meer dan gemiddeld ervaren bent en goed de pro's en cons kunt inschatten denk ik dat je je niet moet laten remmen door iets wat nieuw voor je is, ik heb in onbereikbare zijarmen gevist door mijn lijn de hoek om te laten gaan met een lange bankstick en een hengelsteuntje, ik heb snoekdobbers als boeien gebruikt om mijn uitgevaren lijnen uit de wortels aan de kant te houden.
Het is evolutie in vissen denk ik, hoe langer je vist hoe meer je leert hoe meer je toepast, je kunt alles bekijken met waarom niet, ik kijk liever met waarom wel.
Maar wederom, de risico's die ik nam hadden meer op mij betrekking dan op de vis, je moet hoe dan ook weloverwogen afwegingen maken en dat kan alleen door ervaring.

Door verschillende maten door de jaren heen heb ik ook geleerd dat lekker vissen zonder moeilijk gedoe voor velen een gegeven is en ontspannend, ze zijn moeilijk op iets nieuws of wat meer avontuurlijker te brengen en dat respecteer ik maar zo verandert er nooit wat, een ding heb ik wel geleerd, door dingen even anders te doen of met meer moeite heeft mij wel onverwachte vangsten opgeleverd, en daar doe ik het voor uiteindelijk.
Dus om nu gelijk af te branden vindt ik te makkelijk, als de pro's er in ieder geval hun tijd aan besteden kan het niet allemaal ellende zijn, en nogmaals, Danau vist al jaren met boeien op Rainbow, is toch ook geen peppie dacht ik.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

14-10-2014 17:32

In 2003 viste ik voor het eerst met het Boversysteem. Het bestond toen al 10 jaar. Waarschijnlijk is dit daarom het best bewaarde geheim in de karpervisserij. Het werkt niet bij alle obstakels, als een vis rond een paal of dukdalf zwemt die boven water staat werkt een bover niet, ook niet bij wiervelden en dergelijke. Maar voor boomstronken en grote keien, en steile taluds onder water werkt het formidabel. Wat je aan vis verspeeld is hetzelfde als wat je op een obstakelvrije stek zou verspelen!
Ook ik heb geheimhouding beloofd, en een man een man, een woord een woord...

Ik heb er bij de uitvinders wel op aangedrongen om naar buiten te komen met het systeem. Ze gaan volgende week nog een week in Frankrijk vissen op een obstakelrijk water en daarna nemen ze wellicht een beslissing...
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

14-10-2014 17:36

Nou, ik wordt steeds benieuwder...
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

14-10-2014 18:17

Rick van Sinderen schreef: Danau vist al jaren met boeien op Rainbow, is toch ook geen peppie dacht ik.

Voor z'n Rainbow tijd niet nu wel. :P
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

14-10-2014 18:22

Kees, wat is nou precies de bedoeling van dit topic?

Mensen aansporen tot produceren van het product, of een hype creeren voorafgaand aan de release, of....?
Snap niet helemaal wat je beoogt eerlijk gezegd, ervaringen vragen m.b.t. een "geheim" systeem lijkt me niet echt nuttig? Ben wel nieuwsgierig geworden ondertussen, ken nog een stek waar.......
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

14-10-2014 18:25

Geen peppie maar Goldmember. Waarom dit topic geopend is is mij ook een raadsel.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-10-2014 18:34

Eigenlijk voel ik me verplicht om het systeem te publiceren, als de makers het niet doen, anderzijds heb ik geheimhouding beloofd. Belang karper/karpervisser versus uitvinders/commercie dus. Ik ben wel benieuwd naar jullie mening hierover.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

14-10-2014 18:53

Ik zie nog steeds niet in waarom een forum iemand bij een morele beslissing zou helpen? Neem aan dat Kees zelf oud en wijs genoeg is om..?
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

14-10-2014 18:57

Zet maar een mooie/duidelijke tekening met uitleg neer op deze site.
Namens de mondhoeken bedankt.

Geheimhouding..pfff
Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-10-2014 23:41

Ik denk aan net zoiets als Frenk, men neme een serieuze boei, een zwaar gewicht aan de rig (dikke steen) dat gedropt wordt bij de aanbeet en een stuk taai elastiek, powergum of iets dergelijks. Elastiek tussen steen en boei, op spanning zetten en bij een beet dropt de steen er af en zorgen elastiek en boei voor druk naar boven, terwijl het door de rek ook goed klappen op kan vangen.
Zit ik warm?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-10-2014 07:21

Zonder elastiek met boei onder water?
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

15-10-2014 07:30

Kees,

Een schuivende boei die tijdens de dril richting onderlijn beweegt en hierdoor de vis naar boven dwingt? Heb nooit van het BOVER systeem gehoord maar had zelf al wel eens zoiets bedacht.

Zware boei aan het eind vd lijn, rig met hieraan het lood middels wartel aan de lijn. Rig op de bodem, boei boven, na het aanslaan trek je de boei richting rig door de druk op de lijn. Als de boei zwaar genoeg is trekt deze de vis nar boven. Boei vanzelfsprekend met een breeklijn bevestigen indien er de kans is dat juist deze in hogere obstakels vast komt te zitten.

Het was mij iets te veel (strakke) lijn in het water, (een lijn over de bodem en een recht omhoog naar de boei) maar zoiets moet kunnen worden gefinetuned.......

Moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik zoiets niet heb bedacht voor het vrijhouden van de lijn boven de obstakels maar eerder voor een constante zware druk vanaf het moment van haken middels de boei. (tegen kopschudden ed) maar het zou natuurlijk hiervoor ook toepasbaar zijn dacht ik zo.....

zoiets?
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

15-10-2014 11:21

Zoiets inderdaad, maar we wachten maar even het bericht van Siomon af. O, en de bedoeling van dit topic? Ik had wel het idee dat iemand ook al zo viste.

@Emilio: Oud wel, wijs niet. Moreel dillemma. Kiezen tussen belofte en welzijn vis. Er is in ieder geval iets in gang gezet. Destijds wilde ik best mijn mond houden als de uitvinders er samen met Piet een commercieel succes van hadden kunnen maken, hoewel ik twijfelde over de haalbaarheid, aangezien een ieder met huis tuin en keukenmiddelen dit ook kan maken. Maar nu we 10 jaar verder zijn en er geen enkel zicht op is, denk ik dat het eens tijd wordt om de stilte te doorbreken, bij voorkeur door de mannen zelf.

Iets met duwtje in de goede richting dus. 8)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

15-10-2014 11:43

Maar is dit systeem alleen noodzakelijk als je niet over een boot beschikt?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-10-2014 11:59

Denk andersom, alleen te gebruiken als je over een boot beschikt. Offtopic: il vind een boot in veel gevalleen een.pre, en snap het verbod op veel wateren niet. Juust voor het welzijn, zou een boot eerder verplicht moeten zijn
robertino smith

15-10-2014 12:01

Vraag, heb toevallig op you tube de filmpjes van Kevin Ellis op op Rainbow lake bekeken! Hoewel dit maar wel een klein deel aangeeft van hoe het er misschien werkelijk aan toegaat, kon je toch het een en ander qwa technieken meepakken. De mannen werken daar al met diverse hulpmiddelen waaronder, haken in de bomen, haken op banksticks, haken op storm palen in het water, poly- ballen, dit alles om zo min mogelijk lijn in het water te hebben, er word zelfs de hoek om gevist of achter een eilandje :o , maar waar!!! (uhhh, rubberboten). De beoogde karpers wegen wel 20 kg+ en 30 kg+, leader materiaal als onderlijn materiaal! Hoe groot moet zo n boei wel niet zijn voor het beoogde resultaat (de kracht van zo n karper niet berekend)???

Zeer veel kijkplezier beleeft aan de filmpjes!

Groet.

Uhhh, vergeet wat belangrijks, diepte op de stek 2, 4, 6, 9,....., hoe groot word de boei???
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

15-10-2014 12:56

Robertino,

Ik denk dat dat wel mee valt, imo word de absolute trekkracht van een karper vaak overschat. Mede door de hefboomwerking van steeds langere en stuggere hengels. Hang eens een gewicht van een kg aan je haak en til dit uit het water. Vergelijk dit met de druk die je tijdens een dril gebruikt.
Ik heb het niet getest of berekend, maar volgens mij is het gewicht aan water dat je verplaatst gelijk aan de opwaartse druk minus het verwaarloosbare gewicht van water. Dus een colafles geeft ongeveer 1,5 kg opwaartse druk? Kom je al een eind mee...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-10-2014 13:00

als de pro's er in ieder geval hun tijd aan besteden kan het niet allemaal ellende zijn,

Mwoah, de pro's vissen ook hun boekje vol op biggensleurputten. Dus van bovenstaande ben ik niet zo zeker.

Danau vist al jaren met boeien op Rainbow, is toch ook geen peppie dacht ik.

Want ze moeten gevangen worden. Zegt mij niks, opgevoerd als argument waarom een boeiensysteem een waardevolle toevoeging aan ons visvangarsenaal zou zijn.

Neemt niet weg dat ik denk dat een boeiensysteem een waardevolle toevoeging aan ons visvangarsenaal zou kunnen zijn.

Voordat ik verder ga nadenken over hoe een boeiensysteem te fabriceren: heeft iemand een idee van de benodigde omvang van de boei, wil je vis van de bodem weg dwingen? Dus niet stimuleren, niet sturen, maar dwingen!
Ik weet het ook allemaal niet...
robertino smith

15-10-2014 13:12

Ok ok, zoals jij het verwoord Mart, want er word gesproken over een schuivend boei systeem, totaal nutteloos om de vis omhoog te dwingen, zal waar mogelijk alsnog de diepte in duiken en de obstakels opzoeken (ondanks de goede dieptemeters, die werkelijk alles aangeven).

Mijn 2 centen,

Groet.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

15-10-2014 13:23

robertino smith schreef: er word zelfs de hoek om gevist of achter een eilandje :o , maar waar!!!

Daarvoor hoef je niet naar Rainbow. :D
Afbeelding
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

15-10-2014 13:25

Robertino,

Schuivend om de boei boven te laten drijven op het moment van rust. Bij een dril schuift de boei direct richting rig door de druk op de lijn. De vis heeft nu de volle opwaartse druk van de boei. Dat is redelijk dwingend? Lijkt me stug dat een vis dit naar de bodem trekt? Anderhalve kg absolute druk recht omhoog. Dan moet de breeklijk overigens wel elastisch zijn ivm uitscheuren als de druk zo hoog is.....
robertino smith

15-10-2014 13:27

:lol: Deze is wel heel leuk 8)

Groet.