Met je kop in de wind?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

06-10-2014 14:55

Mannen,

Ik voor mezelf ben ervan overtuigd dat het weer de grote factor is als het gaat om vangen, met name de wind vind ik altijd bepalend, dat huilende zuidwesters vaak vis brengen in het najaar is common knowledge denk ik, maar hoe laat je die wind voor je werken?

Stel je voor je kunt vissen in een water wat van alle windrichtingen bevisbaar is, zit je dan met de rug in de wind of in je gezicht? Of juist niet? En waarom?
Ik heb zelf de beste ervaringen met in de wind zitten, zonder echt te weten waarom, anderen willen hem in de rug want ze denken dat insekten en eetbare plantenresten vanaf die kant het water inwaaien, ook niet onlogisch denk ik maar wat denken jullie?

Als ik mijn stuk kanaal kies waar ik langere tijd ga voeren dan kies in eerste instantie altijd voor een stuk wat zoveel mogelijk Oost-West loopt om langer licht te hebben, ik denk dat de laatste zon in de herfst net zo belangrijk is als de eerste warme stralen op de ondieptes in het voorjaar, maar is dat wel zo?

Benieuwd naar jullie gedachten hierover.....
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

06-10-2014 15:16

Het is al uit ten treure onderzocht dat de kant waar de wind op staat de beste plek is om te vissen, vooral als dat al een aantal dagen aanhoudt (wind uit dezelfde richting) omdat dan het water van boven opgestuwd word waardoor de voedseldeeltjes ook die kant opkomen. Dus de windkant is zoiezo altijd de beste keuze.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

06-10-2014 15:32

Dat weet ik en daarom zit ik ook daar, maar ik heb meerdere keren zelf meegemaakt dat het omgedraaide ook waar kan zijn, en wat betreft 'dat is al uitgezocht' dat wil niet zeggen dat je er nooit meer over na hoeft te denken, in de zeventiende eeuw was uitgezocht dat de aarde plat was, in deze hobby zijn al meer vaste waarden de laatste jaren in ieder geval open gegaan voor een beetje nuance, ben benieuwd naar andere visies vooral.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

06-10-2014 15:47

Antoinette den Os schreef:Het is al uit ten treure onderzocht dat de kant waar de wind op staat de beste plek is om te vissen, vooral als dat al een aantal dagen aanhoudt (wind uit dezelfde richting) omdat dan het water van boven opgestuwd word waardoor de voedseldeeltjes ook die kant opkomen. Dus de windkant is zoiezo altijd de beste keuze.


Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
Vaak is de windkant de beste keus, daar wil ik niks aan af doen, maar ik heb ook te veel uitzonderingen gezien om het maar zo hard te stellen als hier boven.
Op een aantal wateren die ik flink bevist heb merkte ik dat de wind vooral helpt om de vis te activeren, maar dat het lang niet altijd per sé op die windkant hoeft te zijn. Met name op wat kleiner water gaat de goed lopende stek alleen maar harder lopen, ook al staat de wind de andere kant op.
Daarnaast vind ik ook de watertemperatuur en de temperatuur van de wind van belang. Al met al, hoe kouder het water en hoe kouder de wind, hoe meer ik de luwte zal pakken.

Op kanalen heb ik het liefst een lekkere warme bries in de lengterichting. Een vies koude wind in de lengte kan daarentegen met name in het voorjaar de zaken flink stil leggen. Op een oost-west lopend kanaal is een stabiele zachte ZW in het najaar mijn favoriet, maar vroeg in het najaar (pakweg tot half oktober) heb ik soms ook nog goede nachten gehad met een koude oostenwind. Hoe dieper het najaar wordt, hoe liever ik de gevoelstemperaturen relatief zacht heb. In de zomer heb ik dan weer extreem goed gevangen op druk bevaren kanalen met blafheet weer en een warme oostenwind, kon niks anders tegenop.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

06-10-2014 16:06

Op een nieuw water waar ik niks vanaf weet zal ik bijna altijd kiezen om te starten aan de oever waar de ZW wind blaast. Sowieso geeft het altijd wel vertrouwen om de golven op de kant te zien slaan en is goed uit te waaien. :P Langs de andere kant, mijn huidig thuiswater werd/wordt een extreem windgevoelig water genoemd (klopt(e) ook wel). Maar dit heeft als gevolg dat als de wind naar een bepaalde kant hard aan het blazen is, zowat elke visser verkaste naar die kant en de rest van het water compleet verlaten is. En de vissen zijn ook niet zo dom natuurlijk... :wink:
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

06-10-2014 16:10

Mooie inzichten mannen, tof!
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

06-10-2014 17:11

Wind op de kant is vis in de hand :D
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

06-10-2014 17:32

Ligt er natuurlijk ook aan of je onder je eigen kant vist of letterlijk naar de overkant ;)

ik vis graag naar de kant waar de wind op staat..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

06-10-2014 19:04

Tja, het scheelt....
Ik vis vaak op het IJsselmeer/Markermeer en daar kan je t best met wind in de rug vissen omdat op zulk groot water al met een windkracht 3 op de kant al gauw TE onstuimig word met als gevolg dat het onder de kant geen plek meer is om te azen.....
Zowiezo is het in MIJN geval als ik op dat grote water vis en dan wind op de kant heb dat ik oosten tot noordoostenwind heb en dat is ook nogeens dubbel kansloos op dat water.

Andere wateren waar ik vis zit ik inderdaad graag in de wind, bij voorkeur west, zuid of zuidwestenwind.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-10-2014 22:24

Ik heb op 1 water heel lang gevist,en wist gewoon met bepaalde wind richting waar ik wel en niet moest wezen .dus wind speelt zeker een rol,en ik ga absoluut de wind achterna tot deze ergens tegen een kant aan staat te rammen om daar een metertje tot Max 5 uit de kant te liggen...

Ik weet een water,als daar een zw 5 + staat dat ik daar heen kan gaan om te slachten. na ongeveer een 10x met dit weer daar gevist te hebben,en uitermate goed gevangen heb,( zeg gemiddeld 8 vissen per nacht ) noem ik dit geen geluk meer,maar met regelmaat een feit. Zw hoe harder hoe beter,uiteraard wel belangrijk in welk gedeelte van het seizoen...
In het voorjaar,1 hengel in de luwte,1 hengel op de wibkant,zeer gure wind uit het oosten,welke hengel gaat eraf.... Juist ja...het blijft vissen mensen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-10-2014 08:14

ik vis graag naar de kant waar de wind op staat..


en ik ga absoluut de wind achterna tot deze ergens tegen een kant aan staat te rammen om daar een metertje tot Max 5 uit de kant te liggen...


Maar ook ga ik mee dat het afhankelijk is wat de temperatuur van het water is, en wat voor water het is. Ik ken wateren waar de vis in de luwte zit (zie ook elders hierboven genoemd), en daar doe ik dus weer het omgekeerde.
Ik zie het in ieder geval niet zwart/wit: Met je kop in de wind.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-10-2014 09:43

Temperatuur hangt samen met windrichting. Een zuidwester voert warme lucht aan. Een wind uit het oosten voert koude wind aan. Een karper heeft een voorkeur om in de warmere waterlaag te blijven. Verder speelt windrichting een andere rol op langgerekt water zoals vaarten en kanalen. Lokale omstandigheden spelen ook nog een grote rol. Je moet dus meerdere factoren in ogenschouw nemen.

Kortom, alleen de wind volgen gaat je slechts helpen in een beperkt aantal gevallen. Doorgaans grotere plassen en meren, waarbij er dan weer meerdere opties zullen zijn waar de karpers zich op dat moment op de kop van de wind zullen ophouden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

07-10-2014 10:51

@Kees het klopt niet helemaal wat je zegt over die oostenwind, want juist in de zomermaanden is oostenwind warmer dan westenwind omdat de wind dan boven land opbouwt en dus steeds meer warmte opneemt, in de winter gaat het wel op wat je zegt.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-10-2014 11:25

Haha, klopt. Maar de aanvoer van warm weer met de oostenwind is weer ongunstig. Daarmee komt weer dat zuurstofgehalte meespeelt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-10-2014 11:59

De vraag is: wat doet de wind?
Volgen de vissen de wind of worden de vissen die aan de windkant verblijven gewoon geactiveerd? Het verhaal van het voedsel lees ik ook wel eens, lijkt me een erg stug verhaal. Het meeste voedsel voor de karper bevind zich in de bodem en blijft daar, daarnaast zou de onderstroom de deeltjes weer terug moeten stuwen, einde van die theorie wat mij betreft. Wel kan een warme wind het water aan de wind kant iets verwarmen en extra zuurtof toevoegen. Daarentegen zou ik in de late herfst bij een gure koude oostenwind die een lagere temperatuur heeft als water, lekker im de luwte gaan vissen omdat juist daar het water het minst afkoeld
Plaats reactie