dierenbscherming weer in aktie!!!!!!!


Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

07-10-2003 23:16

Kees,
Het is inderdaad zo dat vooral de karpervissers beter met de vis omgaan en kunnen bewijzen dat vissen herhaaldelijk worden gevangen.

Maar hoe kunnen wij ons verdedigen in een discussie waarin de DB blijft hameren op de pijn van de vissen?

En wat van de andere sportvissers. Die gaan echt niet zo goed om met de vissen. Dit is jammergenoeg waar.

Koen
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

07-10-2003 23:48

Kees,

Ik wordt er ook niet werkelijk vrolijk van om daar energie in te stoppen. Toch is het belangrijk om er aandacht aan te blijven geven. Hoewel we als karpervissers menen, dat
we bovengemiddeld goed omgaan met de door ons
gevangen vissen, denken niet-vissers daar vaak anders over. De vooroordelen en de daarmee gepaard gaande emoties kunnen een erg grote rol spelen. En uitleggen hoe je vist en waarom je vist?
Probeer maar eens aan een volslagen sportvis leek uit te leggen, wat je vissen nu eigenlijk inhoudt! Laat staan dat ze kunnen begrijpen, dat het vangen van een karper niet "zielig" is voor de betrokken vis.
Ik weet het nog wel hoe het was. Haakte en
ving een hele mooie in het Noorderkanaal. Een
paar wandelaars, maar ook bewoners van een woonboot, vonden het echt allemaal maar niks.
Zielig enz. enz. Gegarandeerd, dat die later spontaan wat geld in de collectebus van de
dierenbescherming hebben gestort. En toch was er niks aan de hand. Vis redelijk snel
uitgedrild. Net er onder, aan de kant getrokken. Vis heel simpel en snel onthaakt
(ja, ja, zonder weerhaakje lukt dat wel) vis
opgetild om het goed te kunnen zien en direct
weer laten zakken in het water. So, what's the big deal zou je zeggen.........
Wat je kunt concluderen uit dit soort dingen
is, dat je nooit genoeg info kunt geven over
je hobby. Een gedeeltelijke oplossing zie ik
door in elk geval het karpervissen zo goed als mogelijk op de landkaart te laten komen.
Een beginnetje hiermee valt te maken, door aan leden van je visclub duidelijk te maken, hoe ze met gehaakte- en gevangen karpers moeten omgaan. Want ook daar zit nogal eens
een flink tekort aan kennis. In weze is dit
eenvoudig te realiseren door het schrijven van een stukje in het clubblad en/of om tijdens vergaderingen een korte presentatie te geven. Gezien het feit, dat er gewoonlijk
agendapunten tekort zijn, zal je het vast wel lukken om wat tijd te krijgen. Lijkt mij
trouwens voor snoekvissers ook een goed moment om de goegemeente duidelijk te maken,
hoe je een gehaakte snoek onthaakt. Want juist daar gaat het nogal eens mis. Moet lukken zo'n voorstel naar het bestuur van de
club lijkt mij. Als zo'n samenspraak met het
bestuur het begin kan zijn van nader overleg met hen over nachtvissen, visstandbeheer en wat dies meer zij, dan doe je het als karpervisser lang niet slecht! Ja, het kost
wat tijd, maar je zult er vast niet zo'n "moe" gevoel van krijgen.

Met vriendelijke groet,

Hans
jan van kranenburg

08-10-2003 00:39

Reacties zoals die van Pascal en Remco doen onze zaak geen goed.

In 't algemeen hebben leden van de Dierenbescherming hun 60-jaren geitenwollen sokken allang uitgedaan, en zijn veel minder of niet wereldvreemd dan soms op dit board verondersteld wordt.
Het "voor de sport" belagen/vangen of wat dan ook van dieren blijft echter een heikel punt.
Vanuit die invalshoek zullen wij moeten uitdragen dat een karpervisser ook veel positiefs kan bijdragen aan het milleu, en dat de behandeling van de gevangen vis uiterst zorgvuldig geschiedt.

mvg
Jan
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

08-10-2003 08:06

Ik vind het een goede zaak dat verenigingen als de Dierenbescherming zich sterk maken voor dierenrechten.

Voor ons vissers is dit een stimulans om bewust bezig te blijven met het dierenaspect in onze hobby. En te zien aan topics over het "merken" van vissen is dit hard nodig.

Alleen vind ik dat ze af en toe doordraven, bijvoorbeeld door het actief dwarsbomen van viswedstrijden enzo.

Het is uiteindelijk aan onszelf om te bewijzen dat de Dierenbescherming (grotendeels) ongelijk heeft en de verenigingen die de belangen van sportvissers behartigen te steunen. En dat doe je niet door ongefundeerde uitspraken op het net te gooien!

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-10-2003 10:48

hoeveel van bovenstaande mensen bestaeden aandacht aan bijv het jeugd vissen in hun vereniging?? of komen op de jaarvergadering van hun vereniging???
en ga nu niet roepen dat je een drukke baan hebt enz enz je hebt ook tijd om te vissen!!

mvg martijn