Kleine boilies = in de war gooien?


Plaats reactie
Minetsku Ruben
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-07-2014 11:18

25-08-2014 10:37

Zoals de titel zegt. Gisteren was ik met wat vrienden gaan karperen, omdat de vis slecht bijt de laatste tijd zijn we 15mm boilies gaan halen, om eens te proberen.
Ik kwam er al snel achter dat ik hier 80% van de inworpen mee in de war gooide, doordat ik nogal eens een hengel opnieuw ingooi.
Mijn vrienden vingen ook niks en lieten hun hengels liggen. Bij het opruimen kwamen ook hun erachter dat ze in de war hadden gegooid.
Bij 20mm boilies hebben we dat probleem niet zo, is een pak minder dan.. Hebben jullie dit ook al ondervonden? Heeft dit iets te maken met het gewicht van de boilie?
Ik heb hier in het verleden ook al last van gehad, zoveelste kleiner de boilie, zoveelste meer je in de war gooit..

Graag hoor ik wat ervaringen van jullie en eventuele oplossingen.
Bedankt!
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

25-08-2014 10:43

Oplossing: pva-string gebruiken en de boilie aan de hoofdlijn fixeren.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

25-08-2014 12:18

Of je onderlijn door een pva stick rijgen, kan ik van harte aanbevelen, extra voordeel, je haak blijft absoluut schoon.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-08-2014 17:26

Probeer eens een PVA foampje op de haak en hair én zeker niet vergeten het zaakje af te remmen om de onderlijn te strekken voor het landen.

Ik heb zo met klein aas (mais, kekererwten en 10mm's) weinig tot geen last van in de war gooien. Ook het systeem is bepalend. Inline lood of een helicoptersysteem vist minder onderlijnpruik gevoelig dan met een safetyclip. Bij de laatste een rubber afhoudertje op de tonwartel of quick link lost dat ook op. Ook de lengte en type onderlijn (soepel stug) maakt zeker verschil.

Harde wind op kop blijft bij welk systeem dan ook het ergst...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Minetsku Ruben
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-07-2014 11:18

28-08-2014 10:03

Op dat afremmen was ik laatst gaan oefenen, ik vind het zeer moeilijk om in te schatten wanneer het moet. Vaak ben ik te snel => alles in de war.
Met klein aas gooi ik echt 9/10 in de war. Met groter aas 1 a 2/10 met dezelfde gooitechniek. Ik gooi nooit hard, altijd redelijk hoog zodat mijn rig in een boog naar beneden valt, ik kijk dan of ik iets verdachts zie in de lucht. Uiteraard kan er ook nog vanalles mis gaan daar beneden onder water achja :p.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

28-08-2014 16:07

Gooi de handel gewoon in een pva zakje en vis op de clip.

Dat moet je ook oefenen, maar dan ligt het helemaal nooit
meer in de war en altijd op de stek.

Vang ze
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-08-2014 16:14

PVA wokkels op heel je onderlijn...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

28-08-2014 17:02

Stringer, pva zakjes en foam helpen zeker dat het zaakje goed komt te liggen.
Maar als je een uitgebalanceerd aas gebruikt icm soepele onderlijn, gebeurt het wel dat witvisjes de boel alsnog grondig in de knoop leggen. Wil je echt zekerheid dan is de stiff rig of gewoon nylon onderlijn de enige keus naar mijn idee.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-08-2014 21:29

Jan, nylon is zeker veiliger tegen pruiken. Goeie tip voor de vrager!

Met een beetje mosselbanken vind ik het echter een stuk minder. Echt kort stiff riggen met 0.40mm.+ vind ik overigens waardeloos wegens de vele vreemde 'in'hakingen. Een rig met een scharnier is dan wel prettig in mijn ogen. Op een zandput zou ik 0.30 a 0.35mm nylon bij 25 en meer cm's lengte overigens gewoon aanraden bij twijfel over de omstandigheden, zoals een hevige wind op kop of werpvaardigheden. Gespuis met scharen is trouwens voor mij problematischer gebleken (aangevreten bol) dan witvis. Ik zelf vind het gelukkig allemaal zeer meevallen, maar dat mensen er problemen mee hebben blijkt hier wel.

Nog wat tips voor Minetsku;

Ik vis en voer ook in het donker nooit op maximale werpafstand, zodat zeker in het duister het zaakje tijdig en langzaam geremd kan worden.

Bij overhaastig je rig inhalen (zonder vis), dan gaat het ook weleens fout. Dat lood gaat in combinatie met nylon en een beetje pompend binnen draaien als een bungy stuiteren. Wanneer je dan met een wartellood vist is de kans nog wat groter op verwarring alom van je onderlijn en lood, en een leek kan zelfs denken dat hij zo de hele tijd gevist heeft.

Dus gooi je wel pruiken of is het een ander of zelfs gecombineerd verhaal?

Ik heb dat afremmen en wat meegeven van de hengel trouwens 'lang gelee' met korte worpen op een meter diepe oeverstrook geprobeerd en afremmen scheelt echt een berg. Ook bij lood uit een voerboot droppen stop ik de lijn.., of ik moet een slidertje op de lijn in de 'buurt' van het lood hebben. Dat scheelt echt wegens wat extra spanning op de lijn. Ook uit een echte boot drop ik liever een aantal meters van me af (evenredig oplopend aan de diepte) om het zaakje wat af te remmen, dan dat ik het zaakje verticaal laat zakken. Zeker bij geen inzicht in wat er gebeurt altijd goed voor de gemoedsrust!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Minetsku Ruben
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-07-2014 11:18

29-08-2014 10:11

Dank voor het goede antwoord!

Ik kijk altijd naar het lood en de onderlijn als ik heb gegooid, als ik iets verdacht zie (boilie die plots wel heel dicht bij het lood hangt, onderlijn die heel erg helicoptert (rondzwaaien), etc..) dan haal ik terug binnen.
Toen ik inworp met die mini-boilies zag ik niks verdachts, dus kan wel met het binnendraaien gebeurd zijn.. Gebeurd er nog veel met je onderlijn als die onderduikt eigenlijkt?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-08-2014 11:27

Helicopter is een plus, want dan blijft je rig juist verwijdert van waar het in kan blijven hangen.

Bij strak afzinken en gebruik makend van verdere tips die hier door iedereen gegeven zijn kan er in principe weinig gebeuren.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

30-08-2014 23:39

75% van het in de war raken, komt door het ophalen. Lood plus onderlijn draait snel om zijn as in het water. Bij het uitwerpen niet. Dit komt doordat de weerstand van water vele malen groter is, dan die van lucht.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-08-2014 23:47

Dream on...
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

31-08-2014 20:23

Daaf Wolters schreef:Dream on...


Al zolang lid maar weinig 'logisch denken ' ... als je werpt, draait je molen niet. Als je ophaalt wel.
Des te gestroomlijnder je lood is, des te minder het kan draaien en dus in de war geraken.
Op het moment dat de afstand tussen je haakaas en de onderkant van je haak, groter is dan de diameter van je haakaas, loop je meer risico dan wanneer deze dichter op je haak zit.

ok negeer bovenstaande maar want ik ben aan het dromen en weet niks

later
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-09-2014 15:30

75% van het in de war raken, komt door het ophalen


Ik zag pas geleden iemand z'n lood niet afremmen en besprak het direct met z'n maat, simpelweg omdat me opgevallen was dat tijdens het eerder ophalen van z'n materiaal hij verwarring al om had.

Het lood inwerpen komt voor het lood ophalen :wink: . Ligt je rig in basis al fout, dan is er gewoon nog meer kans dat het vervolg (inhalen) ook fout gaat. Roteren of niet...

Ik zal zelf dan ook geen percentage aan de oorzaak van het aantal 'tangels' geven, want dat vindt ik niet te onderbouwen. In mijn optiek is het afremmen tijdens de worp, het foampje op de haak en hair en het gecontroleerd binnendraaien van je rig, waarbij de onderlijn gestrekt volgt (als het zaakje dus tenminste niet al in de war op de bodem lag wegens een foutieve worp), van het grootste belang. Zeker is de loodvorm van belang, maar nog meer of het een loodclip op juist een inline lood is. Doe mij die tweede maar, zoals ik al aangaf. En bij ongecontroleerd, met rukken binnen draaien kan het vallende lood ingehaald worden door het aas. Hoewel groter aas dit wegens de extra waterweerstand idd tegengaat. Ook ondrelijn materiaal en lengte zijn zeker van belang.

Gewoon de eerder in het topic genoemde tips aanhouden en je hoeft je over een flink aantal zaken niet druk te maken Minetsku.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Minetsku Ruben
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-07-2014 11:18

01-09-2014 21:53

Heeft het type lood er ook iets mee te maken?
Ik vis nu met Fox kling on: http://www.foxint.com/catalogues-produc ... atalogue=1

Die dingen hebben bultjes waar mijn onderlijn nogal eens achter verstrikt raakt..

Is een gewone flat pear beter bestendig tegen in de war gooien misschien?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

01-09-2014 22:37

[quote="Marco Mostard"]

Zeker is de loodvorm van belang, maar nog meer of het een loodclip op juist een inline lood is. Doe mij die tweede maar, zoals ik al aangaf. Ook ondrelijn materiaal en lengte zijn zeker van belang.

Gewoon de eerder in het topic genoemde tips aanhouden en je hoeft je over een flink aantal zaken niet druk te maken Minetsku

Moet je natuurlijk wel lezen :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-09-2014 12:42

michiel moore schreef:
Al zolang lid maar weinig 'logisch denken ' ... als je werpt, draait je molen niet. Als je ophaalt wel.
Des te gestroomlijnder je lood is, des te minder het kan draaien en dus in de war geraken.
Op het moment dat de afstand tussen je haakaas en de onderkant van je haak, groter is dan de diameter van je haakaas, loop je meer risico dan wanneer deze dichter op je haak zit.

ok negeer bovenstaande maar want ik ben aan het dromen en weet niks

later


En dit zegt degene die ik nog maar zelden op een zinnige reactie heb kunnen betrappen...
Je spreekt jezelf in beide berichten tegen! In het water zou de boel draaien door de weerstand van het water? Als de boel al zou draaien is het juist de weerstand van het water die dat tegenwerkt maat, dat is logisch nadenken. Hetzelfde met wel of niet gestroomlijnd lood, je zegt letterlijk dat gestroomlijnd lood minder draait en dus minder in de knoop raakt dan niet gestroomlijnd lood. Als er iets is wat zeker niet gaat draaien is het wel een niet gestroomlijnd lood, bijvoorbeeld een grippa. Simpele logica kerel, niet gestroomlijnd geeft weerstand en gaat dus minder draaien.

Nog volledig los van deze theoretische discussie over wel of niet draaien, ik zie überhaupt nooit mijn lood spinnend binnenkomen. Ik heb geen idee wat voor montage jij gebruikt, maar als die van jou dat wel altijd doet moet er toch wat raars aan hangen. Tangles door het binnendraaien zie ik maar heel zelden, soms als de boel wat enthousiast door het oppervlak schiet wil het nog wel eens voorkomen en dan is de oorzaak ook meteen duidelijk. Als jij bij het aantreffen van een tangle je geweten moet sussen met het idee dat die waarschijnlijk bij het binnendraaien is ontstaan dan moet je dat lekker doen, maar ik kijk liever naar wat er daadwerkelijk mis ging. Het grootste probleem bij tangles zit hem in de inworp in combinatie met de montage, daar heeft het binnendraaien weinig mee te maken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-09-2014 17:06

Onderr m'n te grote berg visloden scharen zich ook een handvol 60 grams plat peer loden van het merk Mika. Aardig plat en aardig wat ellende ivm kinken.., én gooien!

Dwarrelen door water en lucht noem ik dat...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

03-09-2014 18:00

Ik zal niet de enige zijn die bij het binnendraaien van z'n snowmanrigje een klapper van een snoek kreeg, sommige van mijn stekken hebben riet en andere obstakels aan de kant waardoor ik sneller probeerde in te draaien om snoek en baars te ontlopen, dan draait de onderlijn als een propeller in de rondte met een 6000 formaat molen, met met mijn 10.000 formaat met veel grotere inhaalsnelheid kan ik mij best voorstellen dat het in de knoop draait, maar goed.

Ik heb dezelfde problemen en dezelfde twijfels gehad, allemaal opgelost met een long chuck stringer, ik maak ze bijna net zo lang als mijn onderlijn dus in de knoop is uitgesloten, en toch draait hij elkaar soms met inhalen.
Toen ik net een GoPro had probeerden we de waterdichte body uit, ik wilde zien hoe mijn presentatie op de bodem lag qua kleur en wat er nog zichtbaar was van leader, lood enz.
geflimd lands de kant en ik tilde het op om het een stukje verder op een zandplaatje te leggen, gewoon door even snel optillen draaide de onderlijn om de loodclip, het gebeurt dus wel.
Ik denk dat afremmen en pva oplossingen zoals stringers en haakfoam de enige oplossingen zijn.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Plaats reactie