Enkele vragen: Deel 1 - Media beinvloedingen


Plaats reactie
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

10-07-2003 07:00

inleiding

Een jongen van 20 jaar besluit op een gegeven moment te gaan karpervissen. Een kennis, een oom, sprak steeds maar weer hierover, en de aandacht van de jongen was ontstaan. Nu gaat deze jongen eens wat lezen op het I-net, koopt eens een boek, wat magazines, en het algemeen beeld wat deze beste jongen ontmoet is zo ongeveer dat alles onder 20 pond, niet zo veel meer beschreven wordt, en met name het moderne vissen met tent en al in het franse land op jacht naar de hele zware vissen krijgt ruime aandacht in deze media.

Hengels worden afgestemd op afstandvisserij, 3 pond fasttaper stokken ogen in de regel als standaard. Hierbij wordt een visserij gesteld die absoluut niet spoort met de werkelijkheid waarmee deze, net startende jongen geconfronteert zal worden in zijn eigen huiselijke omgeving. He, maar deze beste jongen weet niet beter.

Zijn thuisvisserij zal bestaan uit een tweetal putten in een park, en een vaart van ongeveer 15 meter breed. Alle drie de wateren hebben geen noemenswaardige obstakels, en deze putten en vaart gaan een gemiddelde vangst opleveren van een pondje of twaalf, wild vechtende OVB schubjes...

Deze jongen gaat nu dus voor het eerst zijn eigen set-up kopen: Hoe groot is de kans dat deze beste jongen aan deze wateren zal verschijnen met 3 ponds hengels, volop voorzien van voorslag etc?

Met andere woorden deze manier van media-indrukken naar de leek toe IS schadelijk voor de karper, daar een gevolg is dat er met verkeerde materialen en technieken, gecopieerd uit de vele publicaties, aan het water verschijnen.

Mee eens? onneens?

ed

ps: Ook hier wil ik verzoeken NIET in te gaan op andermans meningen, ANDERS dan je eigen mening over het onderwerp te ventileren
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

10-07-2003 07:22

mee eens. Bevestiging van jouw verhaal vind je aan elk karperwater. Jammer maar waar.

Sjors
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

10-07-2003 07:56

Edwin,

Eens!
Groet,

John
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

10-07-2003 07:58

Niet helemaal mee eens!

Helaas is de kans groot dat iemand met het verkeerde materiaal uit de winkel vertrekt. Maar ik denk dat dit niet alleen aan de media te wijten is. De artikelen die in de media verschijnen, zijn voor een zeer groot deel afkomstig van knurften zoals jij en ik. Ergo, wij zijn daar als collega vissers ook verantwoordelijk voor. Enige voorlichting aan de waterkant kan daarbij ook geen kwaad...

Tevens vind ik dat een winkelier een beginner goed moet voorlichten over het aan te schaffen materiaal. Althans, een goede en verstandige winkelier zorgt er voor dat zijn klant met de juiste wapens de deur uit gaat.

Groet,

Martijn

PS

Leuk initiatief Edwin!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

10-07-2003 10:27

Niet mee eens,
De jongen moet alles leren van horen zeggen en lezen.
Dan denk ik niet dat die jongen meteen voorslag e.d. eraan knoopt aangezien die nog nooit een fatsoenlijke visknoop heeft gelegd.
De jongen zal niet meteen moeilijke rigs e.d. gaan knopen.

Maar wat betreft de hengels en molens.
Ik denk wel dat ze dan meteen 3 ponds fasttapers stokken zullen kopen.
Daar ik denk dat ze geen vermoeden hebben wat de 3 pond nu echt inhoud en wat voor invloed het heeft.

En ja, Er zal zeer weinig voorlichting in de winkel worden gegeven. Want zeg nu zelf, hij 20 jaar en dus volwassen, moet ik hem nog helpen? Zal de winkelier denken.

Ik denk niet dat mensen waarmee je persoonlijk een gesprek mee aangaat, dat tie je alleen maar verhalen gaat vertellen van die zoveel ponders.
Een klein beetje visser zal toch wel gaan vertellen dat het allemaal niet zo makkelijk gaat en dat de groten lang op zich laten wachten. Uiteindelijk zal hij wel vertellen dat je na een paar jaar misschien wel zo'n echte 40 ponder kunt vangen net zoals hij dat heeft gedaan.

Toch denk ik dat iemand van 20 jaar oud wel een beetje gezond verstand bezit en wel het een en andere te vragen.
Zijn oom koppelde hem aan de karpers, dan zal hij ook wel vragen aan de oom hoe het er vistechnisch uitziet. En tuurlijk een keer vragen of hij met z'n oom mee mag.

mvg,
Koen
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

10-07-2003 13:16

En ja, Er zal zeer weinig voorlichting in de winkel worden gegeven. Want zeg nu zelf, hij 20 jaar en dus volwassen, moet ik hem nog helpen? Zal de winkelier denken

Toch denk ik dat iemand van 20 jaar oud wel een beetje gezond verstand bezit en wel het een en andere te vragen.
Zijn oom koppelde hem aan de karpers, dan zal hij ook wel vragen aan de oom hoe het er vistechnisch uitziet. En tuurlijk een keer vragen of hij met z'n oom mee mag.

waarom zou hij dan dat niet aan de winkelier vragen dan.?

trouwens mee eens
Jaco Boudestyn
Berichten: 29
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan de Lek

10-07-2003 14:00

Mee eens,

Kijk maar eens naar de viswinkels, puilen uit van de karperspullen, maar de verkoper zelf heeft nog nooit op karper gevist.
Verkoopt wel al die zooi, omdat het een lucratieve bezigheid is.
Wanneer die jongen zijn hengels dus gaat aanschaffen heeft hij alleen de media om zijn mening te vormen en koopt dus de verkeerde spullen.

met verkopende groet Jaco
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

10-07-2003 14:07

of hij vraagt zijn oom of ie mee wilt gaan winkelen.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

10-07-2003 18:14

Ik weet dat Edwin dit niet zo leuk vind maar ik zal toch moeten reageren.

Donald,
ok, dat zou natuurlijk goed kunnen maar zoals Jaco al zei, hebben maar weinig winkeliers verstand van de karpervisserij.
Daarom zullen de meeste winkeliers de redelijke dure hengels aanprijzen en andere spullen.

Dus ik ben het een beetje mee eens, en een beetje oneens.

Koen Workel

PS. Edwin het spijt me, maar als Donald een vraag steld, dan kan ik die niet onbeantwoord laten.
Ik hoop dat het deze topic niet verknald.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-07-2003 20:22

Het zal wel aan mijn omgeving liggen, maar de verschillende winkeliers waar ik kom hebben wel degelijk verstand van karpervissen. Veel ervan zijn zelf karpervisser. Zodra je maar enigszins laat blijken advies nodig te hebben, krijg je dat. Maar ben je eigenwijs, dan laten ze je gerust je gang gaan.

In een zeer goede shop waar meerdere karpervissers achter de toonbank staan kwam een beginner een karperset kopen. Hij had advies nodig over de gewenste testcurve voor een allround hengel. Aangeraden werd om een 2,75 ponder te kopen. Die zou hij ook in Frankrijk kunnen gebruiken, als hij daar naar toe zou gaan. Persoonlijk geloof ik niet zo in allround hengels, dus het zou mijn advies niet zijn. Niettemin is het de realiteit. Veel karpervissers hebben een enkele set hengels en als je allround wil zijn, kom je op een gemiddelde testcurve van 2,75 lbs. Kun je alle kanten mee op?

De karpervisserij is een elitaire bezigheid geweest. Je werd bijvoorbeeld niet zo maar lid van de KSN. Zonder de juiste instelling, uitrusting en een reeks foto’s op zak om je vangsten te bewijzen hoorde je er niet bij. Laat het nu niet zo worden dat je er tegenwoordig ineens niet meer bij zou horen als je per ongeluk met 3 lbs hengels voorzien van het gangbare merk zeemolens vist.

Wat betreft de media. Welke media? Zo veel (Nederlandse) media is er nou ook weer niet. En die media zal het moeten doen met die paar van ons die bereid zijn om wat op te schrijven. Dus als het anders moet…

Groeten, Kees
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

10-07-2003 20:42

Hoi
Helaas maar deels eens.
Dit omdat er inderdaad veel in boeken wordt geschreven,van de voorslagen,zwaardere hengels,veel voeren.
Maar de betere winkeliers,geven wel degelijk informatie op de vragen van:ik wil gaan vissen op karper op kleine wateren in nederland.
En ik denk dat dus die betere winkelier,wel verstand heeft en dan ook het matereaal hierop zal afstemmen en zal adviseren,dus niet die 3lb hengel.
Maar er zijn er veel die gewoon kopen wat er geschreven staat,ook al lezen ze het niet goed,omdat er vaak bij staat,grotere wateren in frankrijk o.i.d.
En helaas is het zo,dat er teveel denken wat geschreven is telt overal,dus gaan het ook doen/proberen,of het nu wel of niet goed is op het water waar ze vissen.
Franca.
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

10-07-2003 23:03

Net weer, ongevraagd, de Vlemmix/Raven-folder in de bus gehad.
Voor een habbekrats kun je de hele bende kopen. Een nieuweling denkt dat hij dat allemaal nodig heeft, en hoe meer het glimt en glanst, des te professioneler hij zich voelt. Ook in visbladen/video's wordt meestal zo gevist en zo'n jongen denkt dat dat zo hoort.
M.a.w. de arme ziel wordt door de media overgehaald op de meest treurige, armoedige en saaie manier een karper te vangen.
Mee eens dus!

Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-07-2003 23:17

Ik vis altijd en overal met mijn sportexen. Zeker 3 lbs. De big's laat ik ook altijd maar zitten.

Ik heb een hekel om een vis op het handvat te drillen, daarnaast wil ik een redelijke stringer over een redelijke afstand verplaatsen. Daarnaast vis ik meestal 100 gram + lood. Noem het raar, maar als ik geen grote karper kan verwachten (wel eerst nog vangen he) vis ik er niet.

Doe ik het nu fout?


MVG

Klaas
Mark de Bondt
Berichten: 30
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Driebergen
Contacteer:

11-07-2003 00:14

Ik vindt dat het kiezen voor een bepaalde testcurve geheel persoonlijk is en dat er eigenlijk weinig advies in te geven is.
Zo begrijp ik de keuze van Klaas best, maar als je als beginner in een oerwoud van karperstokken wordt losgelaten snap ik best dat iemand om advies komt.
Ik zou voor de Nederlandse wateren zeker geen 3,75 lbs. adviseren.
Bij een all-round karperset denk ik aan 2lbs.
Verder wil ik graag kwijt dat de aanbiedingen in de opgestuurde folders vaak tegenvallen. De kwaliteit van de aangeboden visspullen is "meestal" een stuk minder dan die van de "duurdere" merken.
Dus zou ik de beginnende karpervisser willen adviseren de tweede hands markt in de gaten te houden voor degelijke spullen voor de prijs van nieuwe rotzooi.
Verder kan ik niet begrijpen dat als je bij een hengelsport zaak als RAVEN naar de hengels gaat kijken dat er dan 6 rekken met 2,75lbs. hengels staan die de naam CASSIEN dragen. Moet de beginnende en gevorderde karpervisser dan spontaan kippevel krijgen van de naam CASSIEN of vist half Nederland op Cassien?

Kortom de commercie probeert ons te flessen met pakkende namen en handbeschreven 2,75lbs hengels (zodat het lijkt of ze handgemaakt zijn).

Verder wekt de media de indruk dat de 40+ ers
opgestapeld liggen, maar meestal moeten er heel wat uren worden gemaakt en ontberingen worden overleeft om een topvis op de kant te krijgen.

Ik vindt het zo wel welletjes.

groeten,Mark
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

11-07-2003 00:46

Ik ben het er mee eens dat het schadelijk kan zijn voor de karper en de rest van de natuur waar die karper in thuishoort als die belaagd wordt door onervaren vissers maar of dat komt door alleen de media betwijfel ik.

Niet verkeerde materialen of technieken zijn het probleem, want een ervaren vissen kan ook met bijvoorbeeld een winklepickertje een karper landen als hij weet wat een slip is. De omgang met de vis en het gedrag langs de waterkant is eerder problematisch.

Vissen moet je leren en mij valt op dat de vissers die onderhand met de hengel in de hand geboren zijn later meer respect voor de vis hebben dan late starters.

Hoe kun je voorkomen dat een onervaren volwassene met de verkeerde verwachtingen en het verkeerde materiaal aan de waterkant verschijnt? Mischien toch eens een stukje schrijven voor een van de bladen die veel gelezen worden door de "mooi weer vissers" waarin je beschrijft wat karpervissen voor jou nu echt inhoud.

Een andere mogelijkheid is mischien een extra vergunning, hoewel dat niet echt past bij het beleid voor de komende jaren (minder regels), maar als zelfreguliering niet werkt moet er mischien toch ingegrepen worden voordat dat gebeurd door andere u wel bekende organisatie's.

Mischien een soort gratis aanvullende vergunning voor het vissen met electronische beetmelders en meteen ook maar voor drie hengels? Alleen te verkrijgen na minstens vier jaar lidmaatschap van een hengelsportvereniging bijvoorbeeld.

Op die manier verhoog je de drempel voor recreanten om te gaan karperen/kamperen en ondervinden de vissers die weten waar ze mee bezig zijn geen hinder.

Jeroen
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

18-07-2003 21:51

Martijn:

Het is geheel afhankelijk WAT die knurften zoals jij en ik in de media laten zien... Vlees of romantiek? Stekken of natuurbeschrijving? Vangen of beleving? Wat je wilt stellen, dat we hiermee beide verantwoordelijk zijn heb je geheel gelijk in. Mijn eigen websites zijn ook eraf gehaald, omdat ze een miniem klein risiko lopen nog meer vissers op te roepen, en dit wil ik dus niet.

Een goede vestandige winkelier zorgt dat ie die hengels verkoopt aan zo een jongen die hem het meeste winst oplevert. Anders doet ie geen goede zaken voor zijn broodnodige winst, ook zijn tijden zijn slecht namelijk. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen goede winkeliers zijn, integendeel. Maar zolang dit een minderheid betreft zullen de meerderheid van dit soort jochies met de verkeerde stokken buiten komen. Dank je overigs voor je compliment martijn! ;o)

Laurens:

je antwoord oogt mij een beetje te paars. Stellen dat het eigenlijk iedereens verantwoording is, en daarom vanzelf niemands schuld zie je op veel vlakken terug, o.a. nogal veel in de politiek etc. Feit blijft hiermee echter dat nog immer steeds veelste zware stokken aan de nederlandse wateren worden ingezet. Zeker heb je gelijk dat het een samensmelting is van factoren.

Echter Mediabeinvloeding is beeldvorming, beeldvorming is geilmakend; een niet te onderschatte factor in hoe we vandaag de dag aan de waterkant verschijnen...

iemand die steeds op het internet, danwel magazines de stokken op een rodpotje omhoog ziet staan, vraagt zich niet af waarom, maar wilt een rodpotje met de stokken omhoog.

Mark:

goed punt! en zeker waar. Sommige plaatsen wil (durf) ik niet eens boven de 1 3/4 ponds hengel. te koop zijn ze echter niet, danwel die sporadische die daarmee onbetaalbaar zijn?

Klaas:

Natuurlijk heeft een ieder zijn eigen verantwoording. Leven we echter niet in een tijdperk dat het nemen van eigen verantwoordingen niet een beetje teveel van het goede gevraagd is? Ik vind iemand echt wel een lul als je als beginneling alles nog zelf uit gaat lopen vissen aan de waterkant. Zoek een het ander op het net en je weet hoe. Nu komt echter de vraag WAT zoek je op het net? Vol ongeduld zullen velen eerst de fotoos afstruinen, en daarbij de ondertitelingen onder de foto lezen, en is dat boeiend genoeg, dan zal er meer gelezen worden. Ik denk best wel dat men bereid is uit te zoeken hoe men het beste op karper kan vissen, mits het hem maar de bekende media-kopie-achtige dertiger kan opleveren. Heel veel van de artikellen draaien nog steeds om het verhaaltje succes. Dat er nu een onthakingsmatje onder ligt, en de schrijver schrijft dat ie een potje klinik op zak heeft, tsja, daar is volgens mij niet echt de kous mee af. Schrijfsels van Junge vroeger etc. Die beschreven het vissen, niet het succes. Dat mis ik wel eens. Gaan niet nagenoeg alle artikellen over een visser die verteld hoe hij zijn succes, danwel niet-succes beleeft, daarmee tonend dat alles om de vangst draait?

En Ja Klaas, mocht jij onverwacht op je 3 lbs, een knol krijgen, zal je hem waarschijnlijk verspelen door je zware lood in combinatie van zijn wild gedrag, met nogal een kans op een kapotte bek, waar je vermoedelijk niets van ziet, twas toch al een losschieter. Ik ben het er mee eens dat je zulks een risiko niet geheel kunt uitsluiten indien je wel weet dat er zwaardere vissen zwemmen, hoewel drie pond? dat benne mijns inzien erg zwaar... Maar dat kan aan mij liggen, ik ga al niet graag over de twee heen, en vis overigs nooit boven de 80 grams lood. Is dit perse nodig? Dan vis ik er niet. 120 of zwaarder grams lood wat via een haakje aan een lip hangt vind ik gewoon teveel van het goede, maar dat is meer een gevoelskwestie. Kijk dat het werkt, spreekt voor zich. 500 gram lood zal NOG beter prikken, edoch visvriendelijk? ;o)

Wil

inderdaad, niet het karpervissen, maar wij karpervissers....

Koen:

een beginneling die een rig zelf knoopt? dat lukt hem niet, maar dat komt goed uit: ze liggen zo voor een mooi prijssie in de winkel ;o)

affijn heren, ik kan nog meer reageren, maar er staat alweer genoeg. de strekking der antwoorden was veelal mee eens, maar het stukje zelfverantwoordelijkheid van de visser zelf, zijn oom, de winkelier, de hsv, de ksn etc spelen een niet te onderschatte rol. Daar in de regel deze jongen met te zwaar materiaal aan de waterkant verschijnt toont toch enigzinds aan dat hiermee, die zelfverantwoordelijkheid, een en ander schort. Laat ik stellen dat het inderdaad langzaam beter gaat, hoewel ik nog steeds het gevoel heb dat het tonen van stukken vlees in een media-vorm niet verstandig is, en zeker niet in het belang van de vis.

ps. Jeroen: laatste reaktie van je was erg ok, kep echter alweer teveel geschreven ook daar op te reageren, hoewel reageren erop niet direct nodig is, er staat namelijk een beetje wat ik ook denk ;o)

groeten ed

ps ps, in deel 2: media-beinvloedingen zal ik het jochie aan die vaart verder uitsplitsen, maar nu aangaande media-beinvloedingen en voer, en een iets andere opzet hanteren.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: edwin siol op 2003-07-18 21:59 ]</font>
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

19-07-2003 19:19

Hoi Edwin,

Die stukken vlees zijn alleen voor mij interessant, het is zo dat ik mijn foto’s enkel laat zien binnen een kleine groep.
Zeker niet aan de grote massa, ik vis voor mij zelf en hoef niet mijn ego te strelen.
Want wat, en in wiens belang.
Een verhaal op papier zetten is wel mogelijk, alleen is dat maar voor een kleine groep vissers goed te doen.
Het wordt vaak een uitgave van de Telegraaf.
Foto’s vergelijken is wel interessant om ontwikkelingen te zien van een vis.
Wat is volgens jou de reden dat mensen dat wel doen, erkenning als karpervisser??
Je ziet wel een ontwikkeling in bladen dat ook kleine vissen, je oogleden mogen strelen.
Daar heb ik geen moeite mee.

Groeten, Peter
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

04-08-2003 00:43

Op 2003-07-19 19:19, schreef Peter Otte:
Hoi Edwin,

>> Die stukken vlees zijn alleen voor mij interessant, het is zo dat ik mijn foto’s enkel laat zien binnen een kleine groep.
Zeker niet aan de grote massa, ik vis voor mij zelf en hoef niet mijn ego te strelen.
Want wat, en in wiens belang.<<

Kmag mijn schrijven en mijn gevangen vissen op een zelfde wijze privee graag tonen, aan een man of 5 ofzo? En ow jawel, ik zet veel op de foto, de gevangen vis is voor mij een wezelijk onderdeel van mijn gehele visserij, het is HET verhaal wat de jaren vult met herinneringen. De vis zelf, en wat anders dan een beeld ervan vastleggen kan precies dat tonen wat woorden als herinnering slechts spreken.

Fotoos plaatsen in mediabladen en websites draagt een verdomd diepe, haast onzichtbare risiko-factor met zich mee. Het kan leiden tot wat het heeft geleid, en mijns inzien is dit alles compleet verneukt sinds de ponden-in-het-hoekje-slachtpartij-video van maddocks en co. Vanaf daar ging het scheef, en werden de zwaarte van gedane vangpartijen het wezelijke hoofdbelang in media. Niet voor niets dat zovele stukken het vissen in frankrijk betrof.

Vissers werden gek. Maagdelijk Frankrijk werd overspoeld, en er werd geslacht. honderden vissers vingen hun veertigers, iedereen ving inneens dertigers. Alles op fotoos. Vissers werden gek van hun nieuwe status, wat in de oude media nog van een wonder mag gesproken worden.

Een veertiger gevangen VOOR de Rini Groothuis boekentijd??.... Wat voor een karpergod was je toen wel niet?

media projecteert het slachten van frankrijk, water na water wordt in kaart gebracht, open en wel, Iedereen staat te springen zijn nieuwe status te tonen via deze media en daar er zovele zware vissen door zovele vissers gefotografeerd diende getoond te worden, werd mijns inzien doch een wat vertekend beeld getoond voor Jan Boerenlul Thuisvisser die staat te pennen in de polder.

Alles onder het motto sport. En DAAR zakt mijn broek vanaf. tis sport geworden, en de minister moet oppassen want wij zijn een economisch belang geworden... Benne gekke tijden Peter. Erg gekke tijden

>>Een verhaal op papier zetten is wel mogelijk, alleen is dat maar voor een kleine groep vissers goed te doen.
Het wordt vaak een uitgave van de Telegraaf.<<

Raak gesproken Peter, niets op in te brengen.

>>Foto’s vergelijken is wel interessant om ontwikkelingen te zien van een vis.<<

Riskant. Riskant ergens. Op open rivieren, kanalen, open wateren, danwel wateren in de grote als Brassemeer, nieuwkoop, etc zeg ik jawel Peter, erg boeiend item, ook voor media.

Maar wat voor waarde heeft fotografie als hulpmiddel voor het volgen van de ontwikkelingen van een karper als bijvoorbeeld de 'topspiegel van snoekbaars' voor waarde, anders dan het projecteren van wie um waar en wanneer en hoe gevangen heeft, in een soort van top 100 van vissers ofzo.... Weer dat gruwelijke sportelement.

>>Wat is volgens jou de reden dat mensen dat wel doen, erkenning als karpervisser?? <<

Karpervissers hebben erkenning (gewenst of niet)in het verleden ook verkregen door publicaties Peter, waarom zou de drive nu anders zijn? Het is toch ook een kick op zich. Ook gelezen te worden met een trofee in je klauwen? vind ik wel. maar allee, alles heb gevolgen. (zie ps)


>>Je ziet wel een ontwikkeling in bladen dat ook kleine vissen, je oogleden mogen strelen. Daar heb ik geen moeite mee.<<

Mag ik uit deze zin concluderen dat het ervoor dus eigenlijk maar het tonen van zware stukken vlees de nogal zware overhand hadden? Daar had ik moeite mee ;o)


>>Groeten, Peter<<

Vriendelijke groeten terug ;o)

ps:... (tuurlijk een ps)

Ik vis(te) een aantal jaren fanatiek op 1 stek aan de Seine. Paar korte weekeinde per jaar. Vang iedere sessie wel een vissie, soms was het goed raak. Meestens spiegels. Denk dat ik er nu een kleine dertig vissen gevangen heb. Een drietal vissen onder de twintig pond, der rest erboven. Zwaarste net geen dertig pond. Mooiste komt nog Peter: Alle vissen varieeren in hun verschijning. Hele gekke vissen, paar gewone vissen, paar met veel schubben, een paar met weinig. Volschub van 29 pond. Eentje met zo een lekkere hangbuik, etc etc

Een fotoboek van jewelste. Boeiend item ook voor andere vissers via media te vernemen. Mooie rivier, mooie omgeving, mooie vis, en een mooie vent. wat wil je nog meer om te publiceren. ;o)

Een successtory van jewelste, wat nog keurig opgebouwd kan worden door het feit dat ik voor dat ik op deze stek terecht kwam 30 dagen in totaal heb geblankt. Das toch trendy? Visser overwint het niet vangen, of het niet vangen van andere vissers, toont zijn trofee, en zo hebbe we weer een succestory. Publiceren maar, alle ingredienten nieuwe status te halen, en mijn ego te strelen. Ben ik niet vies van hoor Peter ;o)

echter betekent het publiceren hiervan 1 extra karpervisser aan het water in de buurt van deze stek, dan gaat het gehele zakie verder niet door. En toon ik het troeppie wel trots aan die zegmar vijf personen privee. En daar dit meestal vrienden betreft bezie ik dit echter ook helemaal niet als iets wat mijn ego zou strelen. Vriendschap van vrienden hebben wel iets belangrijkere ingredienten nodig dat een onbenullig leven van een karpervisser.

Dat het jochie hiero thuis zegt waaaauuuuuuw, wat een grote vis bij het zien van een foto van mij met vis; streelde best mijn ego. Je leert echter relativeren als ie precies eender waaaauuuuuuw, wat een grote auto zegt als ie een camper ziet. Belangrijk? nee toch? ;o)

Snap je Peter?

groeten ed
jan witter

04-08-2003 02:39

Ik verkoper in een hengelsportwinkel met ruim 35 jaar viservaring op diverse soorten vis oud Nederlands kampioen machtvissen die ook al zo'n ruim 25 jaar op karper vist vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden....

MAAR.......!!!!!

Als er iemand voor mijn toonbank staat en informatie vraagt over hoe en wat zal ik de laatste zijn om de persoon in kwestie niet te helpen..........!!!!!!!!!! En hem dus informeert met wat ik als ervarings deskundige het beste acht voor desbtreffend persoon.!!!!!!!

MAAR.......!!!!!

Jullie willen niet weten hoe vaak er volwassen mannen vanaf 15 jaar in de winkel komen die denken te weten wat ze kopen en een houding hebben, van mij maak je niets wijs, die zal ik zeker niet proberen te beinvloeden, want dat heeft mijn inziens helemaal geen zin want in dat of dat medium word het zo geschreven of zo vertelt dus is het zo en niet anders denk je dan, dat het als verkoper zin heeft om te proberen, nou mij niet gezien, als ze zo eigenwijs willen zijn is dat hun verantwoording en niet de mijne als verkoper, want wat heeft het voor zin om een discussie aan te gaan in een winkel vol met mensen die daar hun spullen willen kopen en een verkoper (met zijn vele jaren ervaring) zien die probeert zijn gelijk te halen door de persoon in kwestie probeert wat te leren. Ik denk dat de klanten daar niet op zitten te wachten.....

Jij wel ???? Denk het niet...!!!!!

En de karpervisser heden ten dage is alleen geobserdeerd door grote vissen en merken maakt niet uit wat het kost als er maar ........ op staat.


Dat is ook de reden voor de meeste beginnende karpervisser om te gaan vissen..(HELAAS !!!)

En wat de media betreft...

Die hebben wel zeker een grote invloed op mensen, maar die acht ik niet veranwoordelijk voor de daden van die personen die doen wat er in de media staat en ook niet de schrijvers van de artikelen over grote vissen.

Jij bent als maker van een film waar in een moord word gepleegt toch ook niet verantwoordelijk als er een mafkees dezelfde moord in het echt nadoet...

Ga weg zeg ik moet er niet aan denken, dat ik verantwoordelijk word gesteld voor de keuze van hengel :smile:
Nee hoor geef mij portie maar aan fikkie..

Ik hoop voor die jongen dat zijn oom niet Don Quichote heet en dat die de jongen helpt bij het maken van zijn keuze lijkt mij een beter plan dan om je eigen verantwoording bij een ander te leggen...

Met de Hartelijke groeten van een informerende verkoper op zijn tijd....

_________________
Riggie say's he aint heavy he's my brother

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan witter op 2003-08-04 02:43 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan witter op 2003-08-04 02:46 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-08-2003 09:10

Ik vind dat we niet moeten overdrijven, een beetje relativeren kan absoluut geen kwaad.
Ik heb genoeg jonge vissertjes gezien die dolblij waren met een mooie spiegel of rijen en of die nu 12 of 20 pond was maakte ze helemaal niets uit.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

04-08-2003 09:32

Het is een gegeven dat veel jongere karpervissres geobsedeerd zijn van grote vissen, de ponden moeten oplopen tot ver over de 20, want anders wordt je gezien als een prutser of een slechte visser!
Ik heb een tijdlang mij 'ontfermt' over 2 jonge karpervissres, dit zijn 2 buurjongens van mij die in de ban van de karper raakten. Gedreven visten zij de sloten af, maar het was op een gegeven moment niet meer genoeg! Zij wilden mee nachtvissen! Zij zagen mijn foto´s en natuurlijk de fotoreportages van de Frankrijk biggen! Als je dat op je netvlies hebt staan is het toch niet redelijk om te gaan denken dat jij ook die vissen zal vangen! Zij hebben echt een paar mooie vissen gevangen, een paar spiegels, mooie schubs, maar geen van de vissen ging over de 20 pond!Dit jaar hadden ze allebei maar 1 doel... een vis boven de 20 pond!
Er werden nieuwe hengels aangeschaft, allebeei naar de Visma geweets en Shimano hengels gekocht 2 3/4 pond, 32/100 lijn en dikke en zware molens... Hoe bedoel je invloed van de karperbladen...? Op een vijver ga je niet met zulke zware hengels vissen...
Ze kunnen niet eens meer genieten van het vissen! Blanken willen ze niet, dus iedere keer als er niks gevangen word ligt het aan alles en nog wat, behalve dat ze zullen nadenken wat ze zelf fout doen..

helaas zie ik dit wel vaker in de karpervisserij! Deze jongens zijn nu al behoorlijk verpest, helaas.. ze kunnen niet eens genietn van een spannende en stevige dril! Als er dan een vis van 16 pond het water uitkomt zijn ze weer teleurgesteld.. Uiteindelijk hebben ze nog steeds geen 20-er gevangen en blijven ze steeda vker met een nieuwe dure spulletjes thuis...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-08-2003 10:18

Er is dus niets veranderd in al die jaren. Alle mooie idealiserende verhalen ten spijt was een voorname drijfveer altijd al het vangen van grotere karpers. Falen werd eerder gezocht in het materiaal, het niet voorkomen van de groter karpers op het thuiswater en andere triviale zaken, wellicht als vervanging van de in het achterhoofd knagende twijfel over het eigen kunnen. Dit deed karpervissers achter het geluk aan reizen, waar ze de bevestiging van het eigen kunnen kregen door het inderdaad vangen van die grotere karpers. De enige waarneming die overeind blijft is dat de altijd al sterke naoorlogse Engelse invloeden groter zijn dan ooit en er zich nooit echt een typische Nederlandse karpervisserij ontwikkeld heeft. Dit ondanks het trachten van een minderheid van tegen de stroom inzwemmende karpervissers.

Overigens is de film met de teller onderin van KM eerder het breekpunt geweest van zijn populariteit, dan dat hij er populairder van is geworden. Een aantal van ons begon toen wel heel goed te beseffen hoe weerzinswekkend bepaalde ontwikkelingen waren.

Groeten, Kees
jan witter

04-08-2003 12:07

Even een reactie op Aart mag eigenlijk niet maar doe het toch zal ik wel weer vervelend zijn so be it..... :lol:

Ik denk dat je ook net zoveel van die jonge vissertjes hebt gezien die dat niet waren.....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-08-2003 13:28

Jan, helemaal niet vervelend hoor. Gelukkig mag iedereen zijn eigen mening hebben. Ik kan (nogmaals) alleen maar zeggen dat qua najagen van gewichten een heleboel jonge vissers tevreden en blij zijn met hetgeen ze wel vangen. Diegenen die dat niet zijn zullen m.i. niet zolang meer karpervissen daar het zinloos is hetzelfde te willen vangen als b.v. Phil, Alijn, Terry, Leon, om er maar enkele te noemen.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

04-08-2003 16:44

Natuurlijk beste mensen, is er veel jeugd die tevreden is met het geen wat zij vangen.
We mogen ze zeker niet over een kamscheren, daarom is het zo belangrijk om ze op te vangen en te begeleiden.
Hetzij persoonlijk, in hengelsportverenigingen, of de jeugdafdeling van de KSN.
Ze aan hun lot overlaten en daarna op de jongens beginnen te kankeren is mij iets te gemakkelijk.
Dat zij, en ook een groot aantal van ons oudere, gek gemaakt zijn door foto’s en verhalen
kunnen zij ons ook verwijten.
Ik denk er over om toch foto’s te publiceren, alleen niet van bakken maar mooie kleine
Karper.


Hoi Edwin,

Maar wat voor waarde heeft fotografie als hulpmiddel voor het volgen van de ontwikkelingen van een karper als bijvoorbeeld de 'topspiegel van snoekbaars' voor waarde, anders dan het projecteren van wie um waar en wanneer en hoe gevangen heeft, in een soort van top 100 van vissers ofzo.... Weer dat gruwelijke sportelement. (Ed)

Ik heb dit er toch even uitgelicht,
Als je mij een (klein) beetje kent, zal je begrijpen dat je dit iets anders moet interpreteren.
Van spiegels op kanalen, of meren is het in mijn ogen zeker interessant om de ontwikkeling aan de hand van foto vergelijkingen te volgen.
Je kan er onder andere achter komen wat de draag kracht is van het water. Je uitzettingsbeleid daar op afstemmen, de leeftijd bepalen. Je zit de leuke dingen, zo maak je het mee dat een karper het ene jaar meer aankomt dan het andere jaar. Meer voedsel in het water, stress, over een langere periode warmer water??
Dat zijn dingen die mij onder andere bezig houden.
Een top 100 zeker niet, laat dat duidelijk zijn.
Welk belang wordt daar mee gediend! Dat hoef ik jou zeker niet te vertellen.

PS, ik blijf je volgen Ed,

Een groet, Peter
Plaats reactie