viskar


Plaats reactie
niels roefs
Berichten: 3
Lid geworden op: 06-08-2014 15:50

07-08-2014 15:27

Hallo,

Ik vis al een aantal jaren op karper en ga altijd met een viskar achter de fiets naar de waterkant. Aangezien ik nu een brommer heb ga ik de kar achter mijn brommer maken. Ik heb al veel op google gezocht maar ik krijg weinig duidelijkheid over de regels van de verlichting en het kenteken. Ik weet de regels van de afmetingen etc, maar klopt het dat er een wit kenteken op moet komen? Daarnaast moet erop zitten; knipperlicht, remlicht, achterlicht, kentekenverlichting. Heb ik dit goed? Graag zou ik weten wie van jullie ook altijd op de brommer gaat en of er dit ook allemaal bij jullie op zit?
Alvast bedankt!

Groeten Niels
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

07-08-2014 18:37

Eerste hit op google,....


Artikel 5.18.26

1. Bromfietsen op twee wielen mogen met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 1,00 m.
2. Bromfietsen op meer dan twee wielen mogen met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 1,00 m.

Voor de aanhangwagens geldt:
artikel 5.18.27 uit het voertuigreglement.
Aanhangwagens achter bromfietsen moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:
a. De breedte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m.
b. De hoogte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m.
c. De totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende bromfiets.
d. De afstand van de achteras van de trekkende bromfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,00 m.

Artikel 5.18.38 Aanhangwagens

De verlichtingsinstallatie van aanhangwagens moet zodanig op die van het trekkend voertuig zijn aangesloten dat de functies van de verlichting en de lichtsignalen overeenstemmen met die van het trekkend voertuig.


Artikel 5.18.54
Alle categorieën samenstellen van voertuigen.
Bij samenstellen van voertuigen moet de aanhangwagen door een enkele, passende en geschikte koppeling, die niet kan lostrillen,en zodanig aan het trekkend voertuig zijn verbonden dat zijdelings uitwijken van de aanhangwagen zoveel mogelijk wordt voorkomen.

Artikel 5.18.55
Aanhangwagens moeten zich zodanig ten opzichte van het trekkend voertuig kunnen bewegen dat de voertuigen in hun uiterste standen, met een maximum van 90°, niet worden begrensd door delen van de reminrichting, van de elektrische installatie en van de koppeling, alsmede, voor zover aanwezig, van de hulpkoppeling en van de besturingsonderdelen.

Artikel 5.18.58
Aanhangwagens moeten zodanig aan een motorfiets of een bromfiets zijn verbonden dat de koppeling zowel bewegingen toelaat om een horizontale as als om een verticale as, loodrecht op de lengte-as van de motorfiets; indien de aanhangwagen meer dan één wiel heeft, moet de koppeling bovendien bewegingen om een as in de lengterichting van het trekkend voertuig toelaten.

Wat het kenteken betreft: op een aanhangertje achter een bromfiets (of brommobiel) moet een witte kentekenplaat, met hetzelfde nummer als het trekkende voertuig zijn bevestigt.

Bron: Minsterie van verkeer en waterstaat.

Personenvervoer is toegestaan in een aanhangwagen achter een fiets.
Achter andere voertuigen niet.
Oja joh!!!
niels roefs
Berichten: 3
Lid geworden op: 06-08-2014 15:50

07-08-2014 18:41

Dat klopt, maar ik heb al heel veel rond gekeken en toch lopen de meningen een beetje uiteen. Nu hoop ik dat er mensen reageren die er ook alles juist op heeft zitten zodat ik een goed voorbeeld heb. Toch bedankt!
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

07-08-2014 20:09

Ik had achterlichten op batterijen erop zitten en aan de zijkanten reflectoren (was uit eigen veiligheid omdat als je oversteekt je aanhanger erg donker is en in het donker slecht neembaar is) en geen kentekenplaat en nooit commentaar over gehad.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

07-08-2014 21:59

Niels, de meningen kunnen wel uit 1 lopen maar die informatie die ik neerzette zijn van de wet,.. dus daar is geen twijfel over mogelijk.. de wet geld gewoon hoe moeilijk kan het zijn,.. al deze regels moeten gehandhaafd worden sinds 2012..

en anders bel je de rdw op of de overheid of de politie die zullen exact het zelfde zeggen..

zoek anders eens op Artikel 5.18.38, precies dan kom je bij...
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 09-12-2013

een site van de overheid,... dus nogmaals dit is de WET!!!

en dat antoinette geen plaatje had, ok dat kan maar dat zul je net zien dat jij dat ook niet doet en dan daar ineens toch een boete voor krijgt,.... dan denk je kut had ik het nu maar wel gemonteerd..

succes.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

08-08-2014 07:30

Ik ben het inderdaad wel eens met R de Winter dat wat ik deed geen garantie is dat dat bij jou ook zo loopt.
De wetgeving is er duidelijk over inderdaad (ik was toentertijd -zo'n 5 jaar geleden- niet op de hoogte van die wetgeving) dus daar kun je niet aan twijfelen lijkt mij zo.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

08-08-2014 11:37

Lijkt mij dat R. de Winter jou een perfect voldoenende antwoord heeft gegeven? Duidelijker antwoord had je niet kunnen krijgen.. :roll:
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
niels roefs
Berichten: 3
Lid geworden op: 06-08-2014 15:50

08-08-2014 12:05

Klopt dat is voldoende. Had gehoopt mensen te spreken die ervaring hebben met een kar achter de brommer, maar dat is niet. Bedankt allen!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

08-08-2014 13:35

Nogmaals je kan de mensen wel willen spreken, maar die staan niet boven de wet,.. de wet is de wet en daar heb je je aan te houden.

ik heb zelf ook een kar achter de brommer gehad vroger,.. 20 jaar geleden ;), maar toen was het heel anders dan nu ik stak gewoon me hand uit als ik de bocht om ging op de puch.. want daar zat niet eens een knipperlichtje op..

en qua achter licht had ik gewoon een klein zaklampje geschroefd, maar toen kon dat allemaal nu niet meer.

dus ja wat wil je nog meer weten dan van die mensen met hun ervaring??

je vraagt immers dingen over verlichting en kentekenplaatjes,.. nou dat staat dus netjes beschreven in het wetboek :D

zie hier zoals het hoort:
Afbeelding

zie topic viskar hier op het forum (lang leve zoek functie)
viewtopic.php?f=38&t=56887&hilit=fietskar


maar graag gedaan,..

succes.
Oja joh!!!
Plaats reactie