niet goed haken 'uitscheuren'


Plaats reactie
nick de groote
Berichten: 149
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00

14-07-2014 20:01

Hallo.
Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij een redelijk verklaring kan geven.

Vannacht 2 lossers gehad en 1 vis gevangen. Bij de gevangen vis was duidelijk te zien dat de haak aan de zijkant van zijn bek was uitgescheurd en in zijn kieuw terecht was gekomen.

Ik heb dit nog nooit meegemaakt.

Hoe werd er gevist.
Afstand ca. 100 /120 m.
Uitgevaren met de boot.
140 gram lood.
2.25 lbs tricast arrowlight hengels.
baitrunner strak.
haakmaatje 6 fox xsc.
Een line allinger van fox.
Onderlijn cm of 20.

Ik vis met nylon omdat ik dat veel prettiger drillen vind.
Ik vis met 140 gr omdat ik zoveel mogelijk rek uit de lijn wil kunnen draaien.
De relatief lichte hengels zijn voor drilgenot.

Nu heb ik veel vaker op grote afstanden 150m+ gevist ook met zwaar lood enz.
Zelfde systemen enz.
Nooit heb ik zo iets als dit gehad.

Bij 1 van de 2 verspeelde vissen voelde ik de haak los schieten. Ik vermoed dat die dus ook nooit goed heeft gezeten.

Heb ik pure pech of is er een logische verklaring voor wat er gebeurd?
De bekken zijn niet extreem zacht maar ook niet bikkel hard.
Naar mijn inziens doe ik niks raars waardoor ik het in de hand werk en het is de afgelopen 10 jaar nooit zo fout gegaan.

Ik heb lopen denk aan te zwaar lood verkeerde haken te strakke baitrunner enz.

Wie o wie kan mij misschien helpen want t was helaas geen fraai gezicht en dit wil ik natuurlijk voorkomen.

Nick
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

15-07-2014 07:58

waarschijnlijk in de mondhoek gehaakt..
of wel in de lip en losgeschoten en weer vlees gepakt in de mondhoek.
misschien de volgende keer de vis halen met de boot? of proberen te zorgen dat de rig wat aggressiever haakt in de onderlip dmv een knijploodje op of onder je hair.
verder kan het ook natuurlijk gewoon pech zijn dat deze vissen zo gehaakt zijn. kan ook aan het aasgedrag van de vis liggen.
indien er geen obstakels zijn wat zachter drillen ?
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-07-2014 10:15

Nooit leuk als bekken scheuren, maar is 9 van de 10 keer te hard sjorren door de visser.
Niet om lullig te doen, maar anders is het niet te verklaren. De vis kan niet zo hard trekken dat hij uitscheurt in mijn opinie, dus moet het de andere kant zijn van het lijntje.
De relatief lichte hengels zijn voor drilgenot.

Hoe lichter de hengel hoe groter de kracht, dat wisten we nog van de natuurkunde lessen, toch?
Iets met kracht maal arm, hoe verder een hengel buigt hoe groter de kracht op het lijntje. De meeste mensen bezien de arm verkeer. Het is een hefboom ........

In tegenstelling tot Michiel, denk ik dat de haak iets TE agressief haakt. Agressief maar te oppervlakkig, als ik zou mogen zeggen hoe dat komt denk ik dat het een combinatie is van de lign-aligner en de lengte en vertrekpunt van de hair. Je noemt geen lengtes maar ik denk te kort (icm vertrekpunt) waardoor de haakpunt parallel aan de bek bodem het vlees penetreert. Hierdoor raakt de haakbocht niet gevuld en kan de haak gaan scheuren.

Afbeelding

Als je de haak zo eens bekijkt, dan is het redelijk logisch wat ik schrijf. Ik ben even niet in staat om een plaatje te tekenen, maar stel dat op het plaatje de onderlijn recht naar boven vertrekt dan zal de haak in mijn ogen niet in het vlees draaien maar er juist weer uit willen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-07-2014 10:23

Ook de visser kan nooit zo hard trekken dat de haak uitscheurt. In 9 van de 10 gevallen? Denk het niet, een verkeerde plaats van inhaking is veel eerder de oorzaak, daarnaast zijn de bekken met deze hoge watertemperaturen zachter. Een dikdradige (klauw)haak werkt een stukje beter. Varieren met onderlijn en hairlengte brengt vaak ook uitkomst
nick de groote
Berichten: 149
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00

15-07-2014 11:11

Hmm stof tot nadenken.
De haak zou wel eens een verschilletje kunnen maken.
in combinatie met de water temp.

Wat ik bedoelde met lichte hengels is dat deze hengels soepeler zijn.
Ik weet dat je met zo een hengel veel druk kan uit oefenen. Meer dan met een stijve 3 ponder volgens mij.
Maar hij vangt de klappen cq uitvallen van de vis ook beter op toch?

Wat betreft het vertrekpunt van de hair. Die snap ik ff niet... de boilie hangt gemiddeld 0.5 tot 1 cm onder de haak. Misschien kan je je idee iets duidelijk maken wbt vertrekpunt hair...

Nick

Ps ik ben een stevige driller. Hou niet van om met de slip open te vissen zeg maar. Maar weet wel wat ik doe. En de lichte hengels vangen onder de kant de klappen goed op. Maar soms moet je bij een obstakel of de eerste meters even geen of nauwelijks lijn geven dus drill.je wat forser. Maar dus nog nooit problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

15-07-2014 11:19

ik vind 0.5 tot 1cm persoonlijk te weinig. voor mij liever 1,5 tot 2,5 cm tussen bol en haakbocht

vertrek punt kan vanuit het oog of vanaf de haakbocht dmv stukje silicone of krimpkous.

PS, ik ken jou ! :D en je vader bram ook :wink: nog sterker wij hebben wel eens een sessie gedaan samen met mn vismaat die helaas overleden is ( zie onderschrift) op het water waar jullie altijd een week met koninginnedag zitten 8)
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-07-2014 12:48

Lossen de vissen redelijk snel na de aanbeet of veel later in de dril?
In het eerste geval heeft druk tijdens de dril er weinig mee te maken en is het gewoon een slechte inhaking. Hair langer maken, eventueel een andere haak en lengte van de onderlijn veranderen zou allemaal kunnen helpen. Misschien overbodig om te noemen, maar checken dat je haken echt 100% scherp zijn is ook heel belangrijk. Heb je ze vervangen na de lossers?

Gebeurt het later in de dril, dan is nog steeds de inhaking waarschijnlijk niet perfect, maar dan kan de driltechniek en zachte bekken ook een rol spelen. De vis kan net zo goed te hard trekken als de visser, maar zo lang er direct contact is kan de visser bepalen hoeveel druk er gezet wordt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

15-07-2014 13:20

Wie weet er dan hoeveel druk je nodig hebt om een karperbek uit te laten scheuren?

Als ik het verhaal zo lees lijkt het erop dat je een karper zsm binnentrekt (slip dicht en fors trekken), dat je een lichte hengel hebt maakt verder niet uit. Weet je zeker dat je niet onderweg vast hebt gezeten aan wat waterplanten/riet/troep? De kans van uitscheuren wordt dan aanzienlijk vergroot.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
nick de groote
Berichten: 149
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00

15-07-2014 13:21

Haken zijn scherp.
2 x gehad dat haak licht uitgebogen was na losser.
1 x bij die vangst ook licht uigebogen. Maar als de haak dus vals gehaakt zit zeg maar op t puntje gebeurd dit sneller.
voorlopig houd ik t op domme pech en ga ik me rig aanpassen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-07-2014 13:50

Jerome berken schreef:Wie weet er dan hoeveel druk je nodig hebt om een karperbek uit te laten scheuren?

Als ik het verhaal zo lees lijkt het erop dat je een karper zsm binnentrekt (slip dicht en fors trekken), dat je een lichte hengel hebt maakt verder niet uit. Weet je zeker dat je niet onderweg vast hebt gezeten aan wat waterplanten/riet/troep? De kans van uitscheuren wordt dan aanzienlijk vergroot.


Dat weet je natuurlijk nooit, omdat dat afhangt van haakmodel en inhaking. De perfecte hookhold kan je bij wijze van spreken de vis aan ophangen zonder dat ie uitscheurt en bij een verkeerde inhaking kan elk beetje druk al te veel zijn. Tijdens de dril maak je een inschatting hoeveel druk je kan (moet) zetten om niet onnodig hard aan die lip te sleuren, maar tegelijkertijd de dril niet onnodig op te rekken en de vis geen obstakels te laten bereiken. Dat er hier zomaar gedachtenloos gesleurd wordt is absoluut niet wat ik hier uit lees.

Dat gezegd hebbende lijkt domme pech me ook de verkeerde conclusie. Als je 3 haken op rij uitbuigt en nog geen aanpassingen gemaakt hebt wacht je daar eigenlijk al te lang mee. Een slecht ingehaakte haak buigt makkelijker dan een die goed zit, maar dan nog is het een teken dat je voor dat type haak misschien wel te veel druk zet. Een steviger haak (dikkere draad) en indien mogelijk wat minder druk zetten zal in combinatie met de aanpassingen om de inhaking beter te krijgen het probleem helpen oplossen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
nick de groote
Berichten: 149
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00

15-07-2014 14:01

Ik heb na de 2 lossers ook veranderingen toegepast. Langere hair en we zijn de vis gaan halen. Deze vis dus wel gevangen maar zat dus in de kieuw. Ik vis met fox xsc. Zouden sterk genoeg moeten zijn. Maar ik.ga denk maar terug naar de ssc met een krimpkous ipv een voor gevormde allinger. Heeft een iets langere haak steel dacht ik.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-07-2014 18:18

De haken zijn ook echt wel sterk genoeg, maar als je alleen op het puntje haakt en de rig niet dusdanig is dat de haak verder indraait gaat het fout (bij iedere haak denk ik).

Hairlengte: Ik zorg er altijd voor dat mijn haak vrij op de tafel kan liggen als ik de boilie met het stoppertje naar beneden! op de tafel leg. Maar soms doe ik ook zomaar een hair van 7-8 cm.

Vertrekpunt hair: Punt waarvandaan de hair los komt van de haak. Zoals eerder vermeld, kun je de hair meteen na de knoop laten beginnen of je laat hem met siliconen ringetjes langs de haak steel lopen tot desnoods onder in de haakbocht. De vraag is welk vertrekpunt voor deze haak icm jouw hairlengte EN de diameter van de boilie het beste is.


Overigens is al mijn tekst bedoeld als hulp en nergens als aanvallend.

@Jerome Berken; De kracht waarmee een bek uitscheurt is per vis verschillend, dus daar heb ik geen antwoord op. De curve van jouw hengel maakt wel degelijk uit!
1. Meeste kracht die jij kunt geven, is als jij recht met je hengel naar de vis wijst en achteruit loopt met de hand op jouw spoel.
2. Minste kracht die jij kunt geven is met een bezemsteel recht omhoog en dan achterover trekken.
Is pure natuurkunde, hefbomen.

We gaan ervan uit dat jij drilt met de top recht omhoog en met de molen als draaipunt, jij hebt de molenvoet vast en duwt met jouw elleboog de hengeltop verder naar achteren.
voor het voorbeeld delen we de hengel in 3 delen en zit de molen op 1/3 van de onderkant en dus op 2/3 van de top.

Om 1 kg te trekken met de top, zul jij dus aan de onderkant 2 kg moeten duwen.
Hoe verder de hengel door buigt, hoe dichter de molen (relatief gezien dan he) bij de hengel top komt en dus hoe minder kracht je nodig hebt.
Een zwaardere hengel zal dus minder trek kracht door de top opleveren dan een lichte hengel met dezelfde kracht aan de onderkant.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
nick de groote
Berichten: 149
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00

15-07-2014 19:18

Bedankt voor.je.mening marc.
Nee hoor ik zie het zeker niet als aanval.
Ik zal wel even vanavond een foto van mij rig posten.

Met een siliconen slangetje enz. Zit er allemaal al op en aan.
De hair zou iets langer kunnen denk ik maar aangezien
Ik al jaren (lees 10+) met bijna identieke rigs vis en eigenlijk
Zelden of nooit losers kreeg begon t me toch te irriteren wat een oorzaak kan zijn.

Ik ben dus van haak veranderd en van alligner type. Van krimpkous na zo een voor gevormd ding.

Ik.ga het dus zoeken in eerste instantie in haak en alligner. Daarna eventueel in de hair lengte en tot slot stop.ik er denk maar mee met dat vissen ;)
Frank van Schaik
Berichten: 70
Lid geworden op: 23-07-2013 08:13

15-07-2014 23:50

Zou het zelf inderdaad eigenlijk altijd in de onderlijn zoeken. Hairlengte, haak en/of aligner..
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

16-07-2014 11:38

Marc Schrikkema schreef:@Jerome Berken; De kracht waarmee een bek uitscheurt is per vis verschillend, dus daar heb ik geen antwoord op. De curve van jouw hengel maakt wel degelijk uit!
1. Meeste kracht die jij kunt geven, is als jij recht met je hengel naar de vis wijst en achteruit loopt met de hand op jouw spoel.
2. Minste kracht die jij kunt geven is met een bezemsteel recht omhoog en dan achterover trekken.
Is pure natuurkunde, hefbomen.

Het verschilt niet alleen per vis maar ook hoe en waar de vis gehaakt is, denk ik. De curve van een hengel maakt inderdaad in eerste instantie ook wel uit. Alleen als de je hengel uiteindelijk zo krom trekt dat hij bijna niet meer verder doorbuigt, denk ik dat de kracht op de vis nagenoeg gelijk zal zijn als een stuggere hengel die je tot de max doorbuigt.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Robin Haakman
Berichten: 39
Lid geworden op: 31-08-2012 18:14

23-07-2014 20:11

Ik heb net als jij de te maken gehad met het uitscheuren van de haak, ook mij was dit niet eerder overkomen. Na wat te hebben rondgevraagd kwamen we tot de conclusie dat dit veelal vissen zijn met een zachte bek. Kans op uitscheuren is hierdoor groter, belangrijk is dan dat de haak voldoende vlees pakt, dus oplossing was voor mij vrij simpel ik ben met een grotere haak gaan vissen (haakmaat 4). Verder ben ik om er zeker van te zijn dat de haak in de onderlip haakt, gaan vissen met een shot on hook, resultaat op dat water geen lossers meer en keurig in de onderlip gehaakt. Wat ik vervolgens niet heb geprobeerd is of de shot on the hook hiervoor heeft gezorgd of de grotere haak, echter de combi en dat het werkt was voor mij voldoende.

Succes!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-07-2014 10:52

Jerome berken schreef:<knip>
Het verschilt niet alleen per vis maar ook hoe en waar de vis gehaakt is, denk ik. De curve van een hengel maakt inderdaad in eerste instantie ook wel uit. Alleen als de je hengel uiteindelijk zo krom trekt dat hij bijna niet meer verder doorbuigt, denk ik dat de kracht op de vis nagenoeg gelijk zal zijn als een stuggere hengel die je tot de max doorbuigt.


Uiteraard is de kracht op de vis in jouw voorbeeld dan relatief gelijk. Waar het grote verschil in zit is de kracht die jij moet toepassen om beide hengels tot dat punt te krijgen. En als jij heel veel meer kracht moet zetten zal jij eerder het gevoel hebben dat het wellicht niet zo handig iz om nog harder te trekken.

Denk dat de aangewezen boosdoener "haak / aligner" combinatie in het huidige topic wel de oorzaak zal zijn.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

25-07-2014 16:58

Het uitscheuren van de bek heb je in de meeste gevallen zelf in de hand.

Groet, Peter

Ps je kan een lijstje maken om het te minimaliseren.
glen aafjes
Berichten: 20
Lid geworden op: 01-02-2013 22:38

04-08-2014 22:01

hoi nick,
Mijn mening is dat als je 100 tot 150 meter of nog verder uit de kant vist.
Je de karper ook uit de boot moet drillen.
Er zijn tegenwoordig heel veel karpers verminkt door dat verre afstandvissen.
Je kan gewoon geen controle over de vis krijgen op zo een afstand.
Wat denk je wat voor spanning er alleen op je lijn al komt te staan?
Als ik een run krijg pak ik rustig me hengel op.
Stap in de boot.En vaar rustig naar de vis terwijl ik onder lichte spanning me molen op draai.Pas als ik bij de vis ben begin ik te drillen.
Dus trek die hengel nou niet eens krom als je nog op de kant staat.
Maar begin de dril pas als je bij de vis bent.
Je zal zien dat het je meer karpers gaat opleveren.
Veel succes..
....verbieden is verboden dus verboden te verbieden....
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-08-2014 10:33

Ben het er direct mee eens dat het vaak verstandig is om vis van grote afstand te gaan halen, maar dat het niet vanaf de kant kan ben ik het dan weer niet mee eens. Ik ken genoeg vrijwel obstakelvrije plekken waar je prima een vis op 200m afstand vanaf de kant kan drillen.
Druk op de lijn? De lijn boeit me niet, de druk op de haak is waar het om gaat. Bij nylon is dat minder naarmate de afstand groter wordt omdat de rek meer absorbeert. Bij gevlochten lijn heb je dat zelf in de hand net zoals op korte afstanden.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie