Dril-tijd?


Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

11-07-2003 15:16

Denk je dat ik voor de lol ruim een uur met een karper van 65cm vecht?

Was trouwens met 22/00.

Koen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Koen Workels op 2003-07-11 15:16 ]</font>
Jaco Boudestyn
Berichten: 29
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan de Lek

11-07-2003 15:17

Ook ik kan me nog een dril van 45minuten herinneren. Was dit jaar April. De vis is niet verder van me vandaan geweest dan 5-8 meter, met het pennetje. Hij bleef echt alleen maar rondjes onder mijn top zwemmen en kan je vertellen dat dat verdomd lastig drillen is. Ik vis met een 2 lb hengel met 28/100.
Nadat ik hem op de kant had, bleek hij 28 pond te zijn.

S'ochtends diezelfde dag ook een 28 pond gevangen, en denk nog geen 10 minuten bezig geweest.

Zo zie je maar, dat niet alleen je materiaal, maar vooral de vis de driltijd bepaalt.

Met drillende groet Jaco
geld maakt niet gelukkig, vrije tijd wel!
bert bagmeijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 09-07-2003 02:00
Locatie: Hoorn

11-07-2003 15:22

een uur heb ik ook nooit meegemaakt maar ik weet wel dat er een groot verschil zit in het water waar je vist ban een keer in een karper put wezen vissen daar kreeg ik een run naja wat eigenlijk geen run mag noemen ik voelde hem twee keer een ruk geven en toen haalde ik hem binnen als een ouwe laars
maar vaak in een grote vaart of kanaal kan je nog wel een verast worden maar een uur nee heb ik nog nooit meegemaakt wel kleinere gras karpers die zijn sterker dan ik had verwacht
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-07-2003 16:12

Jaco, m.i. de vis slechts tot op zekere hoogte.

Het materiaal en de manier hoe hier mee gedrild kan zo'n achtelijk lange dril vreselijk inkorten.

1994, mijn eerste Hollandse karper uit mijn eigen sloot aan een slappe snoekhengel. Dril duurde ruim een uur. Ik liep meteen met de gedachte rond dat ze hier ijzersterk zijn.

Later bleken diezelfde vissen op de 3.60 meter 2lb stokken en met de juiste hoeveelheid kracht wel binnen 10 minuten binnen te halen zijn.

Natuurlijk speelt ook de soort vis mee (lichaamsbouw) en ook de periode (koud of warm) en ik heb zelf al eens een dubbelvangst gehad die ZO binnenkwam, maar de eerste keer wel een kwartier streed. Toch kan je met materiaal en drilstijl gemiddeld 90% van de situaties zeker binnen max 10 - 15 min klaar zijn...
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

11-07-2003 17:16

Wie had het over verzuren van de karper, het verzuren van je spieren vind voor een niet sporter al na een 15 min plaats. Ik heb nog nooit op mijn klokje gekeken, heb wel iets anders aan mijn hoofd. Wij noemen dit bakerpraat. Met een spinhengel of zo iets dergelijk is een ander verhaal, je bent dan niet meer aan het drillen. De karper bepaald wat er gebuurt, en niet de visser.

Peter
jan van kranenburg

12-07-2003 02:22

Zoviel zielen, zoveel meningen.
Gelukkig maar, anders was er geen discussie-hoek.
Zelf ben ik er heilig van overtuigd dat de vis en NIET de visser de driltijd bepaalt; of je moet - zoals Pieter suggereertvan systeem veranderen. 3 lbs met 35/100 soms?
Maakte het volgende mee-vissend in omgeving Den Haag- in wat nu een gekend recreatie-gebied is geworden (verworden), dat ik witvissende met bij-hengel; 1 1/4 lbs - 22/100 met schuiflood en waker, beaasd met bal roggebrood/stroop, beet had. Hangen!
In dat totale "kale" water waren geen obstakels; geen riet/ wier/ takken of zo. Wel heel diep!
Vis (ongetwijfeld karper) was sneller aan de kant dan mijn Shakespeare molen kon bijhouden; dus af en toe "slappe" lijn.
Desondanks geen loslater; kon de vis een tijdje lopend bij-houden langs de kant. Beest stuurde mij! Na zo'n 20 minuten nog even veel kracht, en het dier besloot toen maar het wijd en diepte op te zoeken. Kon dit niet voorkomen; ging dwars door mijn, inmiddels niet kinderachtig ingestelde slib heen. Op een gegeven moment zag ik de wite opvullijn op mijn molen verschijnen (er zat 100 meter op), en kon niet anders doen dan slib vastzetten. Gevolg lijnbreuk, en dat was na ruim 35 minuten
Het water waar ik viste staat niet bekend als 40+ water; 20+ max, voor zover ik weet.
Maar ja; misschien toch?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan van kranenburg op 2003-07-12 02:23 ]</font>
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-07-2003 09:10

Beste Jan,

Ik heb een vraag wat is de reden dat je met 22/100 vist.
Voor mij staat het vast dat met 30/100 en een 2 pond hengel de vis wel gevangen had.
Tussen 2 haakjes, ( wat een wordt speling) als je lijn 100 meter 30/100 uitstaat hoeveel rek denk je dat er op gemiddeld nylon zit?
Zelf vis ik zeker niet met 3 pond stokken daar de logica mij ontgaat.

De groeten van een oud Hagenees.
Clen Somai
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-05-2003 02:00
Locatie: Flevopolder

12-07-2003 09:31

Olah!!

Ben net terug van een nachtzitje......zelfde plaats....zelfde tijden.....10 uur vistijd!

Goede vangsten gehad; een schub van ca. 72 cm en een andere van 68 cm......en in tegenstelling tot m"n vangst van vorige week....geen heeeele lange dril bij de grote. Ik dacht eerst dat het een brasem was, bleek toch een mooie schubje te zijn! Pas aan de kant begon ie te sputteren....twee lange runs..daarna was het voorbij. De kleinere gevangen omstreeks 05.00, en die had er wel zin in zeg.....ook weer niet zo'n lange dril..doch ca. 15 min of korter? Die had wel veel kracht..dook steevast naar de bodem.
Dus....jammergenoeg zijn het niet allemaal Jerommekes daaro...Hahahaha!! Volgens mij had ik vorige week de Grootvader te pakken!!

Al met al een heerlijke sessie gehad..wel veel stoppers -(5)- na een korte run gehad...Pieker..Pieker!?!?! En een keer lijnbreuk omdat de lijn om de spoelrand was geslagen....Balen!! Onderlijnsysteem is wel goed....wellicht karper=slimpies?
Een ding is zeker: ik heb weer genoten!!!!
Al was het wel berekoud en kil vochtig zeg....en nu is het al bloedheet hiero!

Ga nu dikke oren leggen!

Enne Jan van Kranenburg..ik ben ook een ex-Hagenaar!! De groeten Kerel!!
jan van kranenburg

12-07-2003 12:30

Peter,

Voorval was ongeveer 35 jaar geleden. Ik had
tich ervaring maar vooral met de pen in polderwater. Kon daar een een gehaakte vis soms wel 100 meter volgen. Nooit zwaarder dan 22/100 in het begin van het seizoen; nooit lijnbreuk.
Later in de tijd, met volgegroeide polders, gebruikte ik 28/100.
Had dus geen aanwijsbare reden om in geheel open water zwaarder te gaan vissen.
Behalve dan de voor mij, nieuwe en onvoorziene run naar het verre, diepe water.

Met je opmerking over materiaal, ben ik het eens. Maar vergeet niet dat nu zowel hengel en vooral molen aanzienlijk verbeterd zijn.
Op die molen die ik toen gebruikte, kon maar 100 meter! Tja, had ik maar toen mijn ABU of Mitchell meegenomen!

Maar die lijnbreuk frustreert me nog steeds;
moet een kanjer geweest zijn!

Bedankt ex-Hagenaars! Mooie stad achter de duinen!!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

12-07-2003 15:15

en dan koen, zeker ook nog met gevlochte lijn?

groet
Frank
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

12-07-2003 22:41

Frank,
grapje zeker.
Gevlochten lijn zuigt met penvissen.
Me maat is toen maar op een stoeltje gaan zitten terwijl ik mijn spieren voelde verzuren.
En dan komt er een niet al te groot schub uit.
Maar opzichzelf vind ik een dril van een hgalf uur prachtig. langer? nee, liever niet, maar als het moet? Zeker weten.

Koen
Frank van Cronenberg
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

22-07-2003 15:10

Clen, mijn langste driltijd is ongeveer 20 minuten. Na een run ging de karper keihard het wijd op. Zolang een vis nog niet moe is laat ik hem gaan. Dit natuurlijk om lijnbreuk tegen te gaan, maar ook uitscheuren te voorkomen. Ik moest daarna de karper van ver halen en dan ben je even iets langer bezig, maar langer is mij nooit overkomen.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

22-07-2003 19:09

Hoi Pieter,

Ik ben wel wat laat maar toch, met mij is alles oké dat kan niet anders na zo een voorjaar.
De logica, wat 3 ponds hengels aan gaat was je vraag.
Met mijn 2,5 ponds hengels kan ik de zwaarste karpers drillen, waarbij ik de controle over de vis zelf in de hand heb.
Ik zit dan ook nog op afstand te vissen.
De actie met een vis vind ik met die hengels optimaal.
Ook dat heb het mee gemaakt een karper aan mijn spinhengel, dat was inderdaad een keer maar hopelijk nooit meer.
Met mijn glas hengels van 2 pond vind ik de actie bijzonder mooi,maar kwam ik situaties tegen waar ik de controle niet had.

Wat is het nadeel van een 3 ponds hengel, de hengel komt ook in handen van vissers met weinig of geen ervaring.
Het risico dat er verkeerd gedrild wordt stel ik dan op 90 %, met een zware stok is dat vragen om problemen, we kunnen dat onze vriend niet aan doen.
Dat soort hengels wordt dan in mijn ogen een (moord) wapen, dat jij je niet aangesproken hoeft te voelen onderschrijf ik bij deze.
De vergelijking gaat niet helemaal op, maar zet eens iemand die net zijn rijbewijs gehaald heeft in een porsche.
Ook dat zal ik nooit iemand aanraden.
Dat het heel persoonlijk is geef ik direct toe.
Dus voor mij, in het belang van de karper geen zware stokken, al is dat zware een relatiefbegrip.

Pieter, zijn er ook al 4 ponds hengels in de handel, ongetwijfeld zal daar ook een markt voor zijn. De driltijd zal nog korter zijn!!


Een KSN groet, Peter
johnnie bugles
Berichten: 84
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: zeeland,vlakbij belgie.

08-08-2003 12:49

kep eens prec. 1 uur en 3 kwartier bezig gestaan voor dat ik em ook maar gezien had!!
hij woog trouwens 11 kilo,

Johnnie
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

08-08-2003 13:49

Johnnie,

wow man! 1 uur en 3 kwartier? Vis jij met een winkle pickertje ofzo? Wel goeie armspieroefening.

Ik dril vrij stevig (maar met beleid) en mijn langste driltijd is ongeveer 25 minuten op een meerval van 1.30m en 27 pond.

groeten,
karperlimbo
matthijs voschezang
Berichten: 67
Lid geworden op: 10-07-2002 02:00

08-08-2003 14:03

hey

Mijn langste driltijd was 40 minuten, waarna ik een karper van 7 pond ving. Het hoort iets korter te zijn, maar die extra tijd kwam doordat ik twee hengels aan het drillen was. Ja, maar die 2de vis heb ik verspeeld, omdat ik amper genoeg ruimte heb om 1 niet al te sterke vis te drillen. Laat staan 2. Zijn veel te veel plompbladen, maar het is wel eensuperstekje.

gr. Matthijs
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

12-08-2003 20:21

als ik lees hier hoelang er gedrild wordt voor een vis op et droge is sta ik versteld !
ik vis 15 jaar op karper en mijn langste driltijd was exact 13 minuten, in frankrijk midden op een water in een boot. Waarom het daar zo lang duurde is vrij eenvoudig, niet voldoende plek en stabiliteit om te drillen...

met drillende groet, toine
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-08-2003 21:08

toine

heel simpel alle vissen die ik vang dril ik ook in een korte tijd uit, maar dat wil niet zeggen dat er uitzonderingen bestaan, maw wanneer jij het niet hebt meegemaakt wil dat nog niet zeggen dat het niet bestaat.
Ff een voorbeeld iemand zit met licht materiaal te penvissen en haakt plotseling een karper in zijn staart en verspeeld hem na een uur...begrijpelijk toch?? tevens zijn er wateren waar de karper sterker is dan elders ikheb dit zlef ook mogen ervaren.
Ook is het zo dat het heelmaal niet zo goed is een karper te snel af te willen drillen (iets wat tegenwoordig een trend word met het zware materiaal) als ik zie hoe sommige mensn op een obstakelrijk water lopen te sleuren om die vis maar zo snel mogelijk binnen te krijgen zakt mijn broek af! gevolgen.....losschieters, uitgeschurde bekken (ook bij nylon) en sterker nog een vis die op de mat loopt te "springen" wanneer een vis goed is afgdrild hoeft een mat helemaal niet zo dik te zijn maar door de tendens van de laatste jaren zijn da matten ook dikker geworden omdat de vis na de dril nog na ligt te stuiteren!!!!

met bezorgde groet martijn
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

12-08-2003 21:22

ben ik volledig met je eens martijn.
ikzelf vis op een water waar de vis enorm sterk is, maar dat wil niet zeggen dat ik uren sta te drillen.
vwb penvissen heb je gelijk, maar at vergelijk ik dan ook niet met het vissen zoals dat hier bedoeld wordt.
ikzelf vis met dyneema, puur omdat ik op obstakels vis, maar sleur niet, ik dril gewoon iets feller af denk ik...zodra ik merk dat een vis niet klaar is ga ik echt niet sleuren om em op et land te krijgen. Ik denk zelfs dat té lang drillen schadelijk kan zijn voor de vis als die niet netjes wordt begeleidt bij het terug zetten.

met goedverzorgende groet en jou begrijpende groet, Toine
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-08-2003 21:54

Beste Martijn,

Ik kan een heel eind met je meegaan, maar wat met een vis die gezakt is, wat veel gebeurd.
Die kan behoorlijk klappen met zijn staart, daar ontstaan ook verwondingen door.
Een bewaarzak op zijn kop leggen schild een stuk.
Dan toch maar een grote hoge en dikke mat, een onding om te vervoeren 120 lang.
Jij zult je vis niet zakken maar de meeste wel.
Ik heb het er graag voor over, jij niet??

Groeten, Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-08-2003 19:24

peter

af en toe zak ik ook een vis, zeker als ik een heel mooie vis vis in het donker heb gevangen, ik ga ff niet in op technische aspecten van het fotograferen in het donker ik vind het in de ochtend mooier klaar. In die gevallen is een dikke onthaak mat een must zeker opdat het om zware vissen gaat die natuurlijk in de zak op adem zijn gekomen, gebruim je dan geen mat dan kan je donder op zeggen dat het mis gaat. Ik probeerde met mijn reactie meer uit te leggen dat en mat vaak noodzakelijk is geworden omdat het gros van de karpervissers zo godsgruwelijk drilt, en aan de andera nkant hoog opgeeft over het welzijn van de vis, en daarin zovel doordraven dat zijn alle vissers die geen super dikke mat hebben compleet afbranden terwijl in veel gevallten een simpel matje volstaat.
Overgens ben ik het niet eens dat te lang drillen drillen schadelijk zou zijn voor de vis, tuurlijk overal waar te voor staat is niet goed,maar ik denk dat je beter een vis iets te lang gedrild kan hebben dan te kort, want dan krijg je stuiterpraktijken op de mat, die voor de vis ondanks een dikke mat niet echt gezond zijn (dubbelgeklapte of gebroken vinnen)

mvg martijn
Clen Somai
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-05-2003 02:00
Locatie: Flevopolder

14-08-2003 01:01

Beste Medevissers en Nepvissers,

Ik heb een tijdje geleden deze topic opgestart, puur omdat ik een ervaring had met een lange dril. Daarbij had ik ook behoefte om deze ervaring te delen en te vergelijken.

Welnu, als ik bezie wat het respons is geweest: "mening A, lang drillen is niet goed/juist of mening B, de dril zo kort mogelijk houden of mening C, de vis bepaald het tempo."

Resumerend: eigenlijk bepaald de gehaakt vis in samenhang met de visser wat het resultaat zal zijn. Een vis op het droge of een losloper.
Ik heb met smalende minachting kennis kunnen vernemen dat bepaalde lieden -die zich ervaren Karpervisser noemen-, uitspreken dat een driltijd maximaal 15 tot ten hoogste 20 minuten mag duren ..........jawel.....als je vist op een water waarbij je keiharde stokken inzet van 2.5 lbs of meer.....en evt. gebruik maakt van gevlochten lijn. Dan is het niet verwonderlijk dat de driltijd door de visser bepaald wordt...die schijt van het idee dat ie de vis verspeeld...en dus dat beesie dwars door alles heen trekt...in zijn "veilige" net.........

In het geval dat je vist met de juiste hengel, passend bij het betreffende water en daarbij een overweging maakt in lijnkeuze en rig-samenstelling welke in harmonie is met de hengel en aaspresentatie.......dan is het feit dat de vis dan bepaald hoelang de dril zal duren........is het een slappe dressuur-dikzak....een echte bolletjes-slikker....dan is het vrij kort. Is het daarentegen een vis die in een groot kanaal zwemt en echt dient te fourageren over langere afstanden, samen met een feit dat het om verwilderde karpers gaat......ja....dan heb je wel effe een langere tijd nodig om hem te landen. Zodat ie niet ligt te springen op je matje...hierdoor kan je hem beter onthaken en inspecteren. Daarna afzakken om stress te verminderen of voor de picture.....dat is naar eigen inzicht.

Ik ben nu gaan beseffen dat er diverse omstandigheden kunnen zijn, hengelkeuze, lijnsoort, stek-lokatie etc. etc......But most off all...wij als hengelaars bepalen hoeveel speling de gehaakte vis krijgt.....teweing, teveel of in de juiste verhouding........en juist dat laatste heb ik beter en beter kunnen toepassen.

De stek die ik nu bevis, met de juiste rod-compositie en die mooie karpers....geven me over het algemeen lange en heerlijke drills......
Let wel: lange drills in die zin dat de vis capituleerd in het water.....en niet aan de kant op een dikke/dunne matje met een schoenzool op z'n kop omdat ie tegensparteld........

Waar ik dus een gruwlijke hekel heb is aan die "klote"- vissers die propageren ervaringsdeskundige te zijn. En alle situaties veralgemeniseren naar hun eigen beleving......en dus effe bepalen hoelang je "dient"te drillen....

Waaahaaaahaaa......al ben ik pas sinds kort aan het karperen.....ik weet wel dat ik het beste voor heb met de karpers....en het ook adequaat en proportioneel toepas..daarbij lach ik die zichzelf benoemde ervaringsdeskundigen gewoon vierkant uit.....!!!!!

ps. Martijn Nederpel...je hebt helemaal gelijk man! Complimenten!!
Net zoals al degenen die tot categorie C behoren.

Over en uit.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-08-2003 08:18

Clen,

Als etr nu iemand veralgemeniseert ben jij het wel. Je stelt dat kanaalvissen het sterkst zijn en "boilie-dikzakken" bijna geen weerstand bieden. Nou, ik kan je vertellen dat er zeer grote onderlingen verschillen zijn.

Afgelopen weekend heb ik nog (een deel van) een twee uur durende dril gezien van een 35-ponds schub. Je leest het goed, twee uur. Ik begreep er ook geen zak van terwijl de visser in kwestie echt niet kinderachtig drilde, de hengel werd regelmatig tot halverwege het topdeel het water in getrokken. Hij moest vanwege het wier wel drillen vanuit de boot, dat maakt het wel wat lastiger de vis moe te maken, maar twee uur? In het warme zuurstofarme water zou je juist een korte dril verwachten.

De enige verklaring die we nog hadden was dat de vis verkeerd gehaakt zou zijn. Maar nee hoor, de haak bleek netjes in de onderlip te zitten. De vis in kwestie staat er wel om bekend erg sterk te zijn maar zo extreem heb ik nog nooit gezien.

En de andere kant ook vaak genoeg meegemaakt, lange slanke kanaalschubs die nog korter vechten dan hun soortgenoten die de helft wegen. De grote onderlinge verschillen tussen de vissen en de grote invloed van de heersende omstandigheden zorgen er volgens mij voor dat algemene conclusies trekken erg moeilijk is. En overigens fijn te lezen hoe jij over je collega-vissers denkt.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-08-2003 08:49

Clen,

Ik vind je commentaar duidelijk en erg helder! Je weet je mening en gedachten goed uit te spreken alleen vind ik dat je een onderscheid maakt tussen karpervissers die in jouw straatje passen (lees:meepraten) en karpervissers die een andere mening delen! Deze categorie bestempel jij als Nep-vissers en klote-vissers... Hoe kan jij een ander beoordelen! Jij stelt in je Topic een vraag en daarop komen reacties van andere karpervissers die vanuit HUN beleving en ervaring hun gedachten geven over de dril-tijd! Dit hoeft geen waarheid te zijn, iets wat wetenschappelijk staat vastgesteld... dit is hun mening, zoals hun erover denken! Je kan een ander niet afzeiken vanwege het feit dat zij een andere mening hebben dan jij, dit is wel erg makkelijk!!

Wat betreft de driltijd, in mijn ogen heb je gelijk wat je verteld over dat de vis de driltijd bepaald samen met de visser! De ene keer dril je een 30-er in 5 minuten binnen, maar in het verhaal van Mark kan je lezen over een driltijd van 2 uur, zonder dat de visser de mogelijkheid heeft om de vis sneller binnen te krijgen!

Ik heb zelf een keer 1.5 uur staan drillen op een 26 ponder! het was 1.75 ponds hengel en ik stond met een waadpak tot mijn middel in het water en die vis zwom ruim een uur rondjes onder de top en er was niks egen te beginnen!In mijn beleving kan je niet iets vaststellen vban een maximumdriltijd bij een vis!
Bij een graskarper is het bekend dat een dril niet te lang mag duren omdat hij anders door de stress kan overlijden, bij andere karper heb ik dit nog nooit gehoord...

Met vriendelijke groet,

Marijn
Clen Somai
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-05-2003 02:00
Locatie: Flevopolder

14-08-2003 09:29

Beste Mark en Marijn,

De opmerking van mij tav. het onderscheid in bolletjes-slikkers en natuurlijke vissen, is geen stelling. Wellicht komt het in mijn eerdere posting zo over, dat was niet de bedoeling. Echter, wat ik heel jammer vindt is dt die vissen soms zo vetgemest worden dat ze allerlei anatomische afwijkingen ontwikkelen. De visser die dan -specifiek- doelbewust op zo'n karper vist, is apetrots op het gewicht en die mooie foto van een dikke karper........hierin mis ik het element: "To Care." Immers, als men propageert begaan te zijn met het welzijn van die vis, (kijk maar oa.naar aanschaf materialen en de diverse receptuur van boilies.......lijkt soms wel je reinste krachtvoer..hihihi....) zou je eigenlijk moeten huilen over de erbarmelijke staat van die vis.

En dat specifieke element mis ik bij sommige vissers, niet op dit board in het algemeen. Ik weet niet hoe ze daadwerkelijk vissen....dus kan er dan ook geen onderbouwde oordeel aan geven. Wel aan de waterkant als ik zie hoe men in sommige gevallen eigenlijk over de vis denkt.......menigmaal wordt de vis letterlijk en figuurlijk als een beest behandeldt....en dat stoort mij behoorlijk.

Vandaar mijn felle reaktie hiervoor, en dat ik sommige vissers hierom minacht.....dat is terrecht!

Let wel, iemand die het niet weet en een fout maakt...leert ervan en kan die fout in de toekomst voorkomen. Degene die placht alles te weten en op basis van zijn zog. brede ervaring anderen voorschrijft hoe te vissen komt bij mij niet serieus over.....we praten dan over de betweters.....gelukkig is niet iedereen zo!!
Vanuit de bedrijfskunde bekeken.....zo'n persoon kan bedrijfsblind zijn.

ps. Hierbij trek ik mijn bewoording tav. "klote-vissers" in. Ik had inderdaad een beter en coulanter woord dienen te gebruiken. Mijn taalgebruik was niet gepast.

Greetz!!