Vraagje over De Held (Groningen)


Plaats reactie
Heine Danhoff
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-06-2012 11:51
Locatie: Zuidhorn

11-06-2014 16:09

Ik vis al enkele jaren op een water liggende bij de wijk De Held in Groningen.
In al die jaren is hier al onduidelijkheid over met hoeveel hengels je hier mag vissen met een vispas.
Tijdens mijn sessies daar ben ik al wel eens gecontroleerd door de Politie. Bij navraag aan hen vertelden zij mij dat ik hier met 1 hengel mag vissen omdat het een stadsvijver betreft.
Als ik het boekje lijsten van viswateren opensla, kom ik het stukje tegen over de vijvers in de provincie Groningen en Drenthe. Daarin staat beschreven dat er in principe met 1 hengel gevist mag worden tenzij anders vermeld bij de desbetreffende vijver. Maar ja, laat het nu niet bij name genoemd worden in de lijst. En dan is er ook onduidelijkheid over de volgende vraag.
Wanneer betreft iets een vijver? En wanneer gaat het om een plas? Zijn hier duidelijke regels voor? Waarom ik mij dit afvraag is, omdat wanneer het hier om een plas gaat ik er met twee hengels zou moeten mogen vissen. Toch?


Nu heb ik al onderzoek gedaan op internet en kwam ik het volgende stuk tegen op een website bedoeld voor de inwoners van deze wijk:

http://www.de-held.nl/2011/10/17/RegelsMetBetrekkingTotHetVissenInDeVijversInEnBijDeHeld.aspx

Als ik dit goed lees mag ik dus vanaf 2012 met 2 hengels vissen. En als ik in het bezit ben van een derde hengel vergunning met 3 hengels.

Toch is de politie dit niet met mij eens en zij schrijven dan ook een bekeuring uit aan de personen die hier met 2 of meer hengels vissen.
Nu heb ik wederom een agent gesproken. Ook hij kan mij niet vertellen wat nu daadwerkelijk de geldende regels zijn omtrent dit stuk water.

Ook heb ik enkele mede karpervissers gesproken. Zij waren van mening dat het water aangesloten is op een vaart genaamd het Hoendiep/Aduarderdiep. Maakt het dan nu een plas? Of spreken we dan nog over een vijver.

Zolang ik niet weet wat er wel en niet is toegestaan heb ik besloten er met 1 hengel te vissen. Want van het geld wat je kwijt bent aan een bekeuring kan je ook leuke (vis)spullen voor halen.

Mocht er iemand zijn die mij kan vertellen hoe het nu zit, dan hoor ik het graag.

Ik heb trouwens inmiddels contact gehad met de federatie Groningen Drenthe, er was alleen vandaag niemand aanwezig die mij het antwoord kon geven op deze vraag.
Zodoende besloot ik de vraag hier ook maar eens te posten.


PS: Mocht het onduidelijk zijn om welk water het gaat:

https://www.google.nl/maps/@53.2240538,6.5181558,15z

het gaat om het water onder de siersteenlaan. Voor mensen die er bekend zijn het water bij de witte flats.
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

11-06-2014 16:35

Ik woon niet eens in groningen, maar ik open visplanner en zie het volgende:

Pagina 135 van je gezamelijke lijst van viswateren zegt het volgende:

Vijvers Groningen

Alle vijvers incl. Het Zilvermeer en de grachten om het Academisch Ziekenhuis

Benodigde documenten:
VISpas

Visrechthebbende:
Federatie Groningen Drenthe

http://www.vissen.nl

Met uitzondering van:
De vijvers om de begraafplaatsen, in het Noorderplantsoen, op het Universiteitsterrein van het Zernikecomplex, behalve de vijver in de noordelijke uitbreiding van het Stadspark

Bijzondere bepalingen:
Voorwaarden voor alle vijvers in Groningen en Drenthe:


* Er mag uitsluitend worden gevist met één hengel met de aangewezen aassorten (zie voorin de Lijst van Viswateren). Wanneer twee hengels zijn toegestaan dan is dit vermeld bij de betreffende vijver.
*Nachtvissen is verboden, tenzij anders aangegeven.
Gevangen vis moet direct in hetzelfde water worden teruggezet.
*Het is verboden te vissen vanaf beplante oevergedeelten en/of voederplaatsen.
*Wormen steken in de openbare plantsoenen is verboden.
*Stekwedstrijden, waarbij de vis direct na de wedstrijd wordt teruggezet zijn toegestaan, echter uitsluitend na schriftelijke toestemming van de Hengelsportfederatie Groningen Drenthe. Alle andere vormen van wedstrijden zijn verboden.
*Het verstoren van vogelnesten, het vangen van vogels en verstoring van de rust op en rond de vijvers is verboden.


======================

Je mag dus maar met 1 hengel vissen.

ps. tussen een sloot, put, plas,meer, bestaat geen verschil in de hoeveelheid hengels. Puur hetgeen wat de vergunning aangeeft, in dit geval dus 1 hengel.
Heine Danhoff
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-06-2012 11:51
Locatie: Zuidhorn

11-06-2014 16:51

Dit stuk was mij duidelijk. En zoals jij het uitlegt lees ik het ook. De onduidelijkheid is echter nog niet weg genomen. Als je het andere stuk leest (de andere link) staat daar dus weer heel wat anders.

Je laatste alinea was wel verduidelijkend! Mijn dank.
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

11-06-2014 16:59

Heine Danhoff schreef:Dit stuk was mij duidelijk. En zoals jij het uitlegt lees ik het ook. De onduidelijkheid is echter nog niet weg genomen. Als je het andere stuk leest (de andere link) staat daar dus weer heel wat anders.

Je laatste alinea was wel verduidelijkend! Mijn dank.


Om heel kort door de bocht te gaan, moet je geen websites geloven. Alleen wat zwart op wit in je gezamelijke lijst (of aanvullingen) staat, en aantoonbaar is aan een controlerende instantie (politie, hsv oid).
Tevens kan je zien dat die link die je erin hebt gezet uit 2011 komt, en we leven momenteel wat verder. Websites zijn geen wettelijk aantoonbare vergunningen, de gezamelijke lijst met haar aanvullingen wel. En zijn dus leidend.

Altijd je gezemlijkelijst / aanvullingen hanteren, en dan heb je geen problemen :)
Heine Danhoff
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-06-2012 11:51
Locatie: Zuidhorn

15-06-2014 10:54

Ik heb van de week contact gehad met de Federatie Groningen Drenthe. Zij konden mij vertellen dat het om een vijver gaat. En er dus inderdaad met 1 hengel gevist mag worden.
Zo geven zij het ook door aan de Boa´s en politie.
Plaats reactie