waar houd de vis zich op.


Plaats reactie
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

05-05-2014 18:28

Ik probeer heel veel verschillende stekken uit om te kijken waar de karper zou kunnen zitten.
Wat ik veel mensen hoor zeggen is dat zij precies weten waar de karper zich op houd,waar ze langs zwemmen en sommige beweren zelfs tijdstippen te weten wanneer karper ergens langs trekt.
Ook veel gehoord zijn de zgn.hotspots.
Hoe kan-ik er nou achter komen waar deze plekken zijn?
Tuurlijk op een zonnige dag in helder water kan je zien zwemmen,en belletjes zijn ook een indicatie.
Maar op dieper water?
Ik heb al diversen plekken uren lang zitten tuuren in het water maar ik zie ze niet....

Wie kan mij nuttige tips geven?

Alvast bedankt!
Kansloos gezeik!
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

05-05-2014 18:48

Hey Michel,

Tijdstippen en zwemroutes kan ik je niet geven. Wel misschien wat tips om het water beter te leren kennen.

Op dieper water gaat het voornamelijk om de onderwater structuur. Peilen is dan ook hetgeen waar je de interessante plekken mee ontdekt. Zoek naar bijvoorbeeld taluds, geulen, harde plaatsen bij een zachte bodem, zachte plaatsen bij een harde bodem, wierbedden/waterplanten. Dit zal de nodige tijd kosten om voor jezelf een beeld van de bodem te creëren. Maar het zal het zeker waard zijn.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-05-2014 17:23

En ......
Vergeet niet dat er ook een hoop mensen zeggen dat ze trekroutes kennen maar hooguit een startpunt en eindpunt weten. De start- en eindpunten weten ze uiteraard weer doordat ze de vis dan wel kunnen zien.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

06-05-2014 20:29

Vaak is common (water) sense de sleutel. Verplaats jezelf in de vis, welk jaargetijde is het? Wat doet de wind en de temperatuur, wat houdt de vis bezig is het bijvoorbeeld bijna paaitijd of gaan we de winter in?

Tijdens bijv. de paaitijd zal je de vis wellicht wat sneller treffen in de ondiepere gedeeltes bij begroeiing en ondiepe zij slootjes. Het is gewoon een puzzle die je zelf moet oplossen en zal per water ook verschillen. ieder water heeft zijn eigen kenmerken en die moet je leren kennen door vooral veel te vissen en vissen is dat ook struinen, lopen, kijken en observeren!

Succes!
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

07-05-2014 09:17

als je beetje meer wilt leren over holding area's observeren zwemroutes waar en wanneer je ze ergens kan vangen, zou ik gaan oefenen op een afgesloten putje waar je weet dat ze er moeten zwemmen. Daar gewoon wat sessies doen en verschillende dingen uitproberen.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Plaats reactie