karper vangen een kunst?


harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

23-04-2014 20:03

Als ik tegenwoordig de benaming zie van de karper spullen en dat vergelijk met de witvis en strandvisserij krijg ik steeds weer de indruk dat ik moet geloven dat het karpervissen een kunst is . Ook bij de discussie onderling wordt naar mijn mening in veel gevallen erg interessant gedaan.
Al deze karper spullen met de meestal engelse benamingen waren er vroeger niet, ik had een stevige bamboe hengel met een grote dobber en een grote haak daaraan met een stuk halfgaar gekookte aardappel en een stuk daklood om de lijn gevouwen . dat was het
En nu krijg ik alles over me heen als ik zeg dat ik meer ving dan menig karpervisser nu.
Men zit tegenwoordig dagen met een tentje aan de waterkant en vangt er dan een paar.
Wij gingen vroeger in twello karperen in een vijver en begonnen om 5 uur s morgens en waren de tel kwijt om 10 uur.

Is er iemand die dat kan verklaren?

Harry
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-04-2014 20:16

Simpel, zat heel veel karper in die vijver.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

23-04-2014 20:39

Beste,
Moet je eens proberen op een snelstromende rivier met een bamboe stok en een grote dobber te gaan vissen:roll: ...ben ook begonnen met een oude biljard keu met daarop een eind deel(top) van een afgedankte kapotte vaste stok van mijn pa :wink: ...heb daar ook veel karpertjes mee gevangen...echter geen van 20 kg natuurlijk. :roll:
Ook wanneer je op grote zand winning putten gaat...met kraakhelder water...ga je met die bamboestok met grote dobber niet veel vangen op zo'n paar meter uit de kant...ook wanneer de vis aan de overkant onder de bomen ligt/aast...en de overkant niet mag bevist worden vanaf de oever of geen bevisbare/bereikbare oever heeft...ben je ook niets met een bamboe setup. :roll:
Het is nog altijd mogelijk om zo te vissen...maar ne mens moet nu eenmaal met zijn tijd mee hé...de tijd dat treinen op stoom reden is ook voorbij...helaas...moet een mooie/harde tijd zijn geweest.
Dit is mijn mening hierover...zoals er zoveel zijn. :wink:
Mvg Peter
Laatst gewijzigd door peter cooreman op 23-04-2014 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

23-04-2014 21:00

Vroeger was alles beter, vroeger had ik bergen vriendinnetjes, de één nog mooier dan de ander. Brunnettes, blondjes, meisjes met rode haren, alles! Ik moest ze van mijn af slaan!

En nu... Nu heb ik gewoon één vriendin, eentje die mooi is, waarvan ik hou, waarvan en waarmee ik kan genieten, prachtig toch?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-04-2014 23:04

Grappig dat gebruik van het woord kunst Harry.

Met een kwast verf op een doek smeren is nog geen kunst.

Karperen kan zeker kunst zijn. Helaas maken de meeste er een kunstje van. En sommige broddelwerk.

Maar die vijvers uit jouw verhaal zijn er nog, al ben ik niet onder de indruk van het beheer van een dergelijke vijver. Witvisvijver of betaalput ellende. Schilderen op nummer om bij kunst te blijven. Zou mijn ding niet zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

23-04-2014 23:12

Bjorn
Hoe komt het dat je tegenwoordig niets meer van je af hoeft te slaan?
Buikje, kaal, zwembandjes?
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

24-04-2014 00:28

geld op
Dennis Visser
Berichten: 54
Lid geworden op: 14-07-2013 23:25

24-04-2014 07:18

Bjorn Schoemacher schreef:
En nu... Nu heb ik gewoon één vriendin, eentje die mooi is, waarvan ik hou, waarvan en waarmee ik kan genieten, prachtig toch?


En dat weet je vrouw ook?
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

24-04-2014 08:57

Die leest hier mee, aan zijn berichtje te zien. :lol:
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

24-04-2014 09:08

:lol: :lol: :lol:
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

24-04-2014 09:10

Ik heb gister ook geantwoord. Hebben jullie mijn rooksignalen gezien?
Let op slagboom !
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

24-04-2014 20:59

harry nummerdor schreef:Bjorn
Hoe komt het dat je tegenwoordig niets meer van je af hoeft te slaan?
Buikje, kaal, zwembandjes?


Haha alleen kleine inhammen, ben 1.78 en weeg 69, dat is best netjes toch? Geld is zeker geen punt dat is er zelfs meer dan ooit, pest is dat ik geen eens tijd heb om het uit te geven! Enige is, is dat ik (bijna) nooit meer uit ga dus ook geen vrouwen ontmoet :D Het is of werken of vissen!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-04-2014 08:37

Op zich een hele goede vraag, waarom vingen we toen veel en nu veel minder ......
Gelukkig gaan de mannen er ook weer super serieus op in, de een begint opeens over een rivier en de ander gebruikt dit forum om zijn vrouw er van te overtuigen dat ze mooi is maar vooral de enige waarmee hij nog dingen doet. Maar een antwoord krijg je niet. Misschien dat Kees het dichtstbij een antwoord zit.

Ik heb het me ook wel eens afgevraagd waarom we vroeger erg gemakkelijk een karper konden vangen, maar tegenwoordig moet je (zeker hier in de omgeving) van goede huize komen om meer dan 3 vissen per nacht te vangen. Het kan bijna niet anders dan dat er minder karpers in de wateren zitten.

Ik wil het Kees wel eens zien doen trouwens, naar bijvoorbeeld de karperput in Hoorn, zit best wat vis op, om voor de lunch de tel kwijt te zijn met het aantal gevangen vissen. Het is op dat soort 'putjes' toch altijd zo gemakkelijk? Je moet toch je best doen om geen vis te vangen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

25-04-2014 08:56

Wat voor mij wel aardig werkt is korte sessies(2-3 uurtjes) vissen. Eerst uitvinden waar de vissen zich bevinden(ik vis vooral op een slotenstelsel door een heel dorp). Als je de vis gevonden heb moet je ze in de gaten houden en uitzoeken wanneer ze azen. Dit allemaal zonder hengel. Als ik weet wanneer en waar ze azen ga ik op dat tijdstip, meestal 15-30 minuutjes eerder, zitten op de stek. Meestal volgt de eerste aanbeet zeer snel en ik ga eigenlijk nooit zonder vis naar huis. Meestal verplaatst de vis zich pas nadat het weer omslaat, dan moet ik ze weer zoeken.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik door mijn verschillende baantjes momenteel geen tijd heb om nachtjes te maken.

Nick.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

25-04-2014 09:04

Marc Schrikkema schreef:Ik heb het me ook wel eens afgevraagd waarom we vroeger erg gemakkelijk een karper konden vangen, maar tegenwoordig moet je (zeker hier in de omgeving) van goede huize komen om meer dan 3 vissen per nacht te vangen. Het kan bijna niet anders dan dat er minder karpers in de wateren zitten.

Als er minder karper zwemt... Hoe kan het dan dat het zo lastig is om in de karperput in Hoorn aardig wat te vangen? Die bak loopt bijna over van de karper.. :-?
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Dom van Beek
Berichten: 7
Lid geworden op: 24-04-2014 15:09

25-04-2014 09:49

Vroeger was het meer 'vissen' simpele montage, aas waar alles op bijt, brasem, zeelt, kleine karper, grootte karper, trosje wormen aan de haak of een aardappel klont lokvoer erbij en vissen maar.

Tegenwoordig is de trend meer 'specimen hunting' het doel is karper vangen, het liefst grote ook. Daarom hebben we ook boilies en speciale karper rigs, die er allemaal (hopelijk) voor zorgen dat 'bijvangst' als brasem afneemt. Ook steeds grotere boilies moeten er voor zorgen dat de kleine karper je aas links laat liggen en de 20/30 ponder+ word gepakt.

Dat is ook iets wat je ziet op bijv. de vossekuil om maar een betaalput te noemen, de vaste stokvissers en method feeder vissers vangen daar gewoon meer dan degenen die de met hun statische montage vissen. Meer, maar veelal ook de kleinere visser. Heb je op je 20mm boilie/vastlood systeem een vis dan is het meestal ook een relatief grote vis.

Denk dat dit een van de grote redenen is van minder karpervangst. De sport is gewoon wat veranderd, iets wat op zich helemaal niet slecht is.

Ook zijn er rond 98 de eerste gevallen van het Koi Herpes Virus in het wild aangetroffen, iets wat in Nederland (waarschijnlijk) voor de (jaarlijkse) voorjaarsterfte zorgt. ( zie ook http://www.sportvisserijnederland.nl/in ... .asp?id=16 ) Iets wat elk jaar nog voor komt in de laatste ~15 jaar.

En de steeds helder wordende wateren van de afgelopen jaren is iets waar de karper eigenlijk niet zo heel erg van houd. (wat troebel water met algen en andere zweefdeeltjes is veiliger voor klein karperbroed om maar wat te noemen.) Wil trouwens absoluut niet beweren dat er geen karper op helder water zit. Maar denk wel dat dit invloed heeft op de grootte van de karperpopulatie.

Conclusie dus: ik denk dat de 2 grotere redenen dat het vroeger 'beter' was komt door dat de de karpervissport veranderd is en dat de karperpopulatie is teruggelopen
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

25-04-2014 09:52

Dom van Beek schreef:
En de steeds helder wordende wateren van de afgelopen jaren is iets waar de karper eigenlijk niet zo heel erg van houd. (wat troebel water met algen en andere zweefdeeltjes is veiliger voor klein karperbroed om maar wat te noemen.) Wil trouwens absoluut niet beweren dat er geen karper op helder water zit. Maar denk wel dat dit invloed heeft op de grootte van de karperpopulatie.



True story!
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

25-04-2014 12:31

Re: karper vangen een kunst?

Als kunstenaar zijnde kan ik zeker wel subsidie aanvragen dan??
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-04-2014 13:55

@Jerome,

Pfffffff, wereldkampioen los staande zaken met elkaar te combineren?
1. Het is steeds lastiger in onze omgeving om vis te vangen. Hiermee bedoel ik openbaar water, uiteraard.

2. In de karperput in Hoorn zit heel veel vis, maar ik daag bij deze jou ook uit om daar eens te gaan vissen en voor de lunch de tel kwijt te zijn m.b.t. aantallen gevangen vissen. Ook jij denkt dat ze gemakkelijk te vangen zijn,doe dan eens!

Dit staat weer los van het feit hoe ik tegen over dit soort wateren sta, alleen is het veel minder gemakkelijk dan jullie altijd maar schijnen te denken.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

25-04-2014 14:02

ik daagde een keer iedereen uit op de bosbaan binnen 4 uur 10 vissen op de kant te krijgen,gaf ook niemand gehoor aan :wink: :lol:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

25-04-2014 14:13

michel Tja schreef:ik daagde een keer iedereen uit op de bosbaan binnen 4 uur 10 vissen op de kant te krijgen,gaf ook niemand gehoor aan :wink: :lol:


Mag ik dan wel met de vaste stok? :lol:
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

25-04-2014 20:41

Willen jullie echt meer vangen?
Gewoon gaan vissen zoals ik het vroeger deed, mag iets moderner dus een vaste hengel. dobber , zinklood, en haak zonder weerhaak. ( hadden we toen ook niet)
Is Karper vriendelijk en juist veel spannerder om hem op de kant te krijgen.
Geen bolies maar een zakje voorgekookte krieltjes. (Half rauw)
Niet hele zakken in het water gooien om te voeren , de karpers zijn toch al overvoerd en modderdik en veels te zwaar.

Geen materiaal nodig met engelse benamingen

Nog wat tips nodig ?
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

25-04-2014 20:50

[quote= zinklood :o :lol:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-04-2014 21:05

Zo karpervriendelijk was het niet om met een dikke bamboe pook, gevlochten lijn en haak 1/0 de karper na de aanbeet in een klap op de kant te trekken. Beetje last van een overdosis nostalgie of een verlangen naar het controversiële? Nou ja, het vult zal ik maar zeggen.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

25-04-2014 21:09

Karper op de vlieg schijnt wel aan kunst te grenzen.
Zit hier wel vis?