vissen met 3 hengels is hebberig? (discussietopic)


Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

22-04-2014 11:14

Als je dan het artikel "doorgeslagen succes" van Ed Stoop leest op facebook, dan kan je niet anders zeggen dan dat 3 hengels meer overlast betekend voor andere vissers https://www.facebook.com/ed.stoop.vistv
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

22-04-2014 13:17

Daar waar de omstandigheden het toelaten en het toegevoegde waarde biedt, zie ik er geen probleem in. Als aan die punten wordt voldaan, waarom zou je dan je kansen niet optimaal benutten?

Daarnaast ik ben allang blij als ik er ééntje vang, laat staan meerdere aanbeten tegelijk. Dat is mij in 12 jaar karpervissen ofzo maar 1 of 2 keer overkomen en toen is het mij gelukt daadwerkelijk 2 karpers te landen.

Ik vind iig de extra optie fijn. Met de andere 2 hengels wil ik vaak wel op safe spelen, de derde kan/durf ik dan iets meer mee experimenteren. Een op willekeurige basis ingegooid chodrigje heeft me meer dan eens succes opgeleverd :-)
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

22-04-2014 19:36

ik vis op een kanaal van 30mtr breed zelfs met drie hengels....soms zelfs met 4.

bijvoorbeeld
een hengel schuin naar het midden
een hengel schuin naar de overkant..
een hengel 20-50 meter naar links uitlopen langs de kant...
een hengel 100-150 meter naar rechts uitlopen single hook bait )

dan ligt ook niks elkaar in de weg..... dan werk ik wel met een of 2 losse steunen

of je kan dan ook met 2 soorten aas op een voerplek vissen
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

23-04-2014 10:23

een hengel 20-50 meter naar links uitlopen langs de kant...
een hengel 100-150 meter naar rechts uitlopen single hook bait )


En dit is precies het gedrag waar ik me aan stoor, je kan als gewone visser er niet eens in de buurt komen want dan zit je in elkaars lijnen, dit gedrag wat in de quote staat vind ik ronduit asociaal en super egoïstisch.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-04-2014 10:54

Antoinette,

Zolang er geen andere vissers aan het water komen zie ik daar geen enkel probleem in. Beetje kortzichtig, wel gewenst is dat je zo'n stok indraait als er anderen naast komen.

Al vind ik dan de andere medevisser ook een tikke aso, zeker als er ruimte voldoende voorhanden is. Dat is ook ongewenst gedrag, op iemand lip komen zitten en zo zijn/haar kansen verprutsen.

De tegenhanger ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

23-04-2014 11:06

ik loop meestal mn lijnen uit..

vis graag onder het kantje en recht voor je neus heb je grote kans dat je je stek verstoort.dus vaak loop ik ze zo een 50 a 100 meter uit. ook omdat het met voorvoeren vaak op een plek ligt waar een ander niet snel zal vissen al zit diegene op de stek waar ik wilde gaan zitten.(gelukkig komt dat nooit voor)

ook vis ik vaak met 4 hengels ( als mn vrouw mee is :P )
maar ik vis niet op drukbezochte plekken. nog sterker.. die vermijd ik als de pest
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-04-2014 12:57

Zolang je niemand in de weg zit, heb ik er geen problemen mee.

Wel dat er mensen denken dat het water voor hen alleen is, en dmv opeisen hetzij door verspreiding van de hengels, door gebruikmaking van voer - of visbootje zich een bepaalde oppervlakte toe-eigenen.
Zodra dat het geval is, kun je van mij commentaar verwachten.

Anderzijds ken ik ook gevallen dat iemand al twee dagen vist en verspreid vist. Er was niemand, Ik kom eraan met mijn penhengel en loop naar hem toe. Waar zit je, hoe vis je, oke dan loop ik er omheen. Het water is/was groot genoeg om te delen. Hij was bereid zijn hengel in te draaien om mij kans te geven te pennen. Ik heb het verderop gedaan en gevangen :). Er zijn altijd keerzijdes, zowel positief als negatief.

Antoinette, je beschreef dat iemand het water in beslag nam. Heb je diegene aangesproken, gevraagd of je ernaast kon vissen? Meestal gaat dat zonder problemen. Er zijn altijd egoïsten die dit niet begrijpen. Maar ja die heb ik al bekend gemaakt bij de vereniging.

Maak er gebruik van als dit kan, mag, verantwoord is, en zoniet, laat het is mijn visie.

Vorig jaar nog met drie hengels gevist, op een plek waar dat kon - er zat niemand. Nu al een ruim half jaar niet gericht statisch gevist, en dit jaar haal ik de derde hengelvergunning ook niet. Niet nodig vind ik, want ik penvis, is veel leuker. Maar dat is een andere discussie :)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-04-2014 16:54

Jezelf niet in kunnen leven in een ander z'n visserij vind ik asociaal en om dan ook nog eens diegene hebberig te noemen is ronduit belachelijk.
Is het water te klein voor 3 hengels zoek dan een groter water op.
Ik heb op de rivier tig km2 voor mezelf is 't dan zo erg dat ik daar met 3 hengels vis. :roll:

Misschien is roofvissen met kunstaas wel iets voor je, dan kun je maar struinen en dat lukt enkel met 1 hengel.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

23-04-2014 23:01

Antoinette den Os schreef:
En dit is precies het gedrag waar ik me aan stoor, je kan als gewone visser er niet eens in de buurt komen want dan zit je in elkaars lijnen, dit gedrag wat in de quote staat vind ik ronduit asociaal en super egoïstisch.


fijn voor je, maar je weet totaal niet waar ik vis, en hoe ik met andere (buur) vissers omga :wink:


ik heb juist graag dat er een vaste hengel visser dicht in de buurt komt zitten...daar haal ik mijn hengel dan graag voor op...

3 x raden waar ik dan ingooi als ie weg is )

als karpervisser op een kanaal vind ik toch wel dat je paar honderd meter van andere karpervissers af dient te gaat zitten.... ik persoonlijk zou in ieder geval nooit 50mtr langs iemand te gaan zitten ...dat vind ik dan nog asocialer dan 150 meter zijwaarts te vissen op een kanaal

op een vijver is weer anders...op de noorderlaan hier in weert ga ik natuurlijk geen 100 meter naar rechts toe vissen )
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

24-04-2014 10:34

Interessante discussie, wat is hebberige en wanneer niet? ja zoals een ieder ook wel weet zijn er altijd de zogeheten "hotspots" in een water, die zijn druk bevist ook door witvissers (ik ben er nog steeds niet achter onder welke categorie ik val wegens ik met de methodfeeder vis en ook karper vang) en uiteraard ook door de statisch vissende karpervisser en penvisser, ik vind het dan ronduit aso als iemand zo'n hotspot helemaal voor zijn eentje claimt door 3 hengels dermate te deponeren dat zowel links als rechts niet meer te bevissen is.
Of ik die persoon er op aangesproken heb? nee ik ben niet zo'n held die het risico wil lopen op een matpartijtje, dan rij ik wel door op zoek naar een andere stek.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

24-04-2014 10:47

Wat heeft dit nu te maken met de hoeveelheid hengels waar iemand mee vist? Dit heeft alles met gedrag te maken, meer niet. Met 1 hengel kan ik ook andere vissers dwars zitten op een klein putje.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

24-04-2014 11:02

Als je per se op die hotspot wilt zitten moet je zorgen dat je op tijd komt. Er zijn wel meerdere hotspots op een water, vind het eigenlijk een beetje aso als je per se naast iemand wilt zitten en ook op dezelfde hotspot wilt vissen.

Heb meegemaakt dat ik vrijwel alleen op een water van ongeveer 10 hectare vis, en dat er een andere visser aankomt rijden en pal naast me gaat zitten. Waardoor er tussen mijn en zijn rig slechts 20-40 meter zit. Natuurlijk wordt er een stuk of 4x in 2 uur opnieuw uitgegooid. Dan vraag ik me af waarom moet hij precies pal naast mij gaat zitten als er over de rest van het meer nog zat plek is. Laat iig een klein beetje ruimte tussen ons beide over.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-04-2014 11:03

Met zijn 2-tjes vissen op 1 hotspot?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-04-2014 11:04

Kortzichtigheid regeert, wie het eerst komt wie het eerst maalt en de tweede aangeschovene kan ook gewoon:

Antoinette den Os schreef:dan rij ik wel door op zoek naar een andere stek.


Want er is in Nederland zoveel water dat je af en toe niet eens weet waar je naar toe wilt. Maar uiteraard geldt maar al te vaak:

90% van de vissers vist op 10% van de wateren


En dat is echt niet vanwege de vangstgarantie, maar alleen de wetendheid dat er vis zwemt.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

24-04-2014 11:27

Sven van Anrooy schreef:Maar uiteraard geldt maar al te vaak:

90% van de vissers vist op 10% van de wateren


Check je bronnen Sven ;). Pareto wist dit al veel langer!
http://nl.wikipedia.org/wiki/pareto-principe
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

24-04-2014 12:42

Ik vraag me wel af wat je doet als je alleen bent en al je 3, of zelfs 4 hengels hebben beet. Ik vind dat je daar rekening mee dient te houden.

Twee hengels gaat best, als er niet 2 recordvissen aan hangen, maar dat is al niet handig.

Al ben je zelf nog zo vaardig, 3 hengels beet, dat is gewoon niet veilig meer. Dat wordt aan kloten dan.

En daar hou ik niet van als je met levende have bezig bent.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

24-04-2014 13:00

Josef Stalscu schreef:Ik vraag me wel af wat je doet als je alleen bent en al je 3, of zelfs 4 hengels hebben beet. Ik vind dat je daar rekening mee dient te houden.

Twee hengels gaat best, als er niet 2 recordvissen aan hangen, maar dat is al niet handig.

Al ben je zelf nog zo vaardig, 3 hengels beet, dat is gewoon niet veilig meer. Dat wordt aan kloten dan.

En daar hou ik niet van als je met levende have bezig bent.


vroeger had ik nog wel eens een dubbele run op een knollenputje waar je 10-20 karpers op een dag kon vangen... maar die keren zijn ook op een hand te tellen....

tegenwoordig ben ik al blij als ik 1 of 2 vissen kan vangen op een sessie...dubbelrun zou dan wel heel toevallig moeten zijn
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

24-04-2014 13:23

Josef Stalscu schreef:Ik vraag me wel af wat je doet als je alleen bent en al je 3, of zelfs 4 hengels hebben beet. Ik vind dat je daar rekening mee dient te houden.

Twee hengels gaat best, als er niet 2 recordvissen aan hangen, maar dat is al niet handig.

Al ben je zelf nog zo vaardig, 3 hengels beet, dat is gewoon niet veilig meer. Dat wordt aan kloten dan.

En daar hou ik niet van als je met levende have bezig bent.


Met twee hengels vissen wordt dan ook "kloten dan". Want ik wil jou wel eens zien met twee hengels en twee ,forse, karpers. Voortaan dus met een hengel Josef, want je bent wel met levende have bezig :roll: Typisch gevalletje van de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet. :o
Gewoon, lekker vissen.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

24-04-2014 13:36

Inderdaad....

Ik vis zelden met statische hengels. Als ik al een statische hengel heb, dan heb ik er een penhengel bij.

En ik zei, dat is al niet handig. En het gaat hier over 3 of zelfs 4 hengels. Dat maakt het nog veel ingewikkelder.

Dat jij niet normaal kan reageren zonder op de man te spelen staat hier los van.
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 24-04-2014 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

24-04-2014 13:38

Josef Stalscu schreef:Ik vraag me wel af wat je doet als je alleen bent en al je 3, of zelfs 4 hengels hebben beet. Ik vind dat je daar rekening mee dient te houden.

Twee hengels gaat best, als er niet 2 recordvissen aan hangen, maar dat is al niet handig.

Al ben je zelf nog zo vaardig, 3 hengels beet, dat is gewoon niet veilig meer. Dat wordt aan kloten dan.

En daar hou ik niet van als je met levende have bezig bent.

3 of 4 hengels tegelijk beet!? :o

Waar vis jij man!?

Ik heb zelden een dubbele run, maar als ik hem heb pakt me vismaatje hem wel even op mocht het nodig zijn..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

24-04-2014 13:43

Als je een vismaat hebt, ben je niet alleen. :wink:

Gaat mij om in je eentje 3 of 4 hengels, met tientallen meters lijn per hengel in het water. Ik vind dat niet kunnen. Sommigen wel, en als je een vergunning hebt, dan mag het ook gewoon.

Maar ik vind dat niet veilig.

Voor je het weet zitten er overal deuzen met 4 hengels die niet eens met 1 hengel fatsoenlijk een vis kunnen landen.
Zit hier wel vis?
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

24-04-2014 13:56

Josef Stalscu schreef:Inderdaad....

Ik vis zelden met statische hengels. Als ik al een statische hengel heb, dan heb ik er een penhengel bij.

En ik zei, dat is al niet handig. En het gaat hier over 3 of zelfs 4 hengels. Dat maakt het nog veel ingewikkelder.

Dat jij niet normaal kan reageren zonder op de man te spelen staat hier los van.


Ik reageer op jouw bericht waarin je verwijten maakt naar mensen die met meerdere hengels vissen, maar zelf doe je dat ook? Zelden is niet nooit hè? Daarna haalde ik een gezegde aan. Als jij dit niet normaal vind moet je eerst even nadenken voor dat je wat neerzet wat reacties kan uitlokken, het is een discussie forum toch?
Gewoon, lekker vissen.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

24-04-2014 13:59

Ik verwijt helemaal niemand iets.

Dit is een discussietopic wat je vind van het vissen met drie hengels.

Ik vind dat niet veilig, heb verder niemand erop aangesproken. Zeg al, als je een vergunning hebt, dan mag het gewoon.

Zelden een statische hengel..... 1 dus maximaal... Goed lezen aub.

En een statische hengel met een penhengel is een totaal andere situatie dan drie of vier statische hengels.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

24-04-2014 14:04

toch kan je wanneer je pennetje net onder is gegaan een run krijgen op de statische hengel :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

24-04-2014 14:04

Josef Stalscu schreef:
Al ben je zelf nog zo vaardig, 3 hengels beet, dat is gewoon niet veilig meer. Dat wordt aan kloten dan.

En daar hou ik niet van als je met levende have bezig bent.


Is mijn optiek toch een verwijt. Maar kijk verder maar........
Gewoon, lekker vissen.