De zin (of onzin) van het nacht vissen


boudewijn meijer
Berichten: 94
Lid geworden op: 16-04-2006 21:56
Locatie: eindhoven

21-04-2014 10:50

buiten het feit dat je op veel wateren meer succes verkrijgt door de hele nacht te blijven , is de sfeer en het gevoel voor mij doorslag gevend.
heerlijk om een nachtje deel uit te maken van het stukje aarde waar je dan vertoeft
Gebruikersavatar
derk zegers
Berichten: 146
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Nederland

21-04-2014 15:48

Ik denk dat er velen vissers zijn die denken dat overdag de karpers niet bijten maar dit altijd snachts gebeurd op 'hun' water.

Ik durf te stellen dat dit zeer vaak met de manier van vissen te maken heeft. Denk aan camouflage, zichtbaarheid en aanwezigheid van materiaal onder maar ook boven water.

Karper ziet overdag gewoon beter, dus zul je fijner te werk moeten gaan. Eerlijk gezegd denk ik na al die jaren vissen dat karper in het donker echt niet meer aast dan bij licht. Ondanks het hardnekkige fabeltje dat een karper vooral snachts actief is en aast.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

21-04-2014 17:34

derk zegers schreef: Ondanks het hardnekkige fabeltje dat een karper vooral snachts actief is en aast.


Beetje kort door de bocht vind je niet ?
Jij vind het een fabeltje maar je maakt er een statement van .
Genoeg redenen die ik je kan noemen waardoor je van gedachten veranderd .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
derk zegers
Berichten: 146
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Nederland

21-04-2014 17:45

Hi Jeffrey,

Wat is er mis om op basis van mijn ervaringen een statement te maken?

Zonder ervaringen en de daar uitvloeiende statements heb je immers weinig materiaal voor discussies!

Op basis van alle nieuwe bereikbare informatie de laatste 10 jaar is het wellicht wel eens tijd voor zo'n statement!

Gr Derk
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

23-04-2014 08:01

Fabeltjes. Tja, zo zou jij het kunnen interpeteren. Ik en andere vissers ondervinden momenteel op de rivier die erg helder is, dat je gewoonweg geen karper met dag licht kan vangen. Zelfs de brasems laten het afweten in daglicht. Zodra de zon onder is, beginnen de kolken, bellen en aanbeten.

Als ik daarentegen naar de polder rij en op mijn vertrouwde stek zit, pak ik overdag gewoon een visje. Het ligt wel degelijk aan het type water.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-04-2014 12:33

Als je dan op zo'n rivier overdag al vangt, berg je dan maar voor de nachtelijke uurtjes. Ook een vrij constant gegeven :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

23-04-2014 13:16

Zelf merk ik dat de schemer uurtjes duidelijk beter zijn dan de rest van de (dag)uren, zeker met dagen waarbij de zon schijnt en er weinig wind staat. Met veel wind merk ik niet zo veel verschil tussen overdag en de schemer.

De echte 'nacht' heb ik zelf nog nooit gevist, ik wil dit wel heel graag maar dan moet ik eerst maar eens een tentje kopen. Ik vis zelf trouwens momenteel het liefst de vroege ochtend. De opkomende zon en wegtrekkende mist levert vaak ook hele mooie plaatjes op.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

23-04-2014 13:59

Op mijn thuis water komen 80% vd beten tussen 5.00-12.00 uur in de morgen.
Toch ga ik altijd de avond ervoor rustig zitten. Hou niet zo van dat vroege opstaan :roll:
Robin Haakman
Berichten: 39
Lid geworden op: 31-08-2012 18:14

24-04-2014 02:17

Ik ben sowieso van mening dat de vangsten (aastijden van de vis) per periode verschillen. Dan denk ik eindelijk de aastijden door te hebben en dan vind er alweer een verandering in de aastijden plaats. Ik denk dan ook echt niet dat je alleen vis kunt vangen in de nacht, echter verplaatsen de aastijden van de vis zich wel, hierdoor merk ik dat vooral in het late voorjaar, zomer en begin najaar de vis beter te vangen is tussen zonsondergang en zonsopgang. Uiteraard is dit ook weer per water verschillend en zijn er genoeg wateren waar de vis de hele dag te vangen zijn. Een ding is zeker vis je niet vang je niks.

Wat betreft het aantal hengels hangt het naar mijn idee helemaal af van het water. Hoe schuw is de vis, hoe groot is het water etc. Zo vis ik op sommige wateren bewust met 1 hengel om zo min mogelijk lijnen over mijn stek te laten lopen, hierdoor lukt het mij vaak beter om de vis (vooral op dressuurwater) op de kant te krijgen.
Gebruikersavatar
Victor Kanters 3
Berichten: 70
Lid geworden op: 04-04-2011 19:41
Locatie: Deurne

25-04-2014 22:04

Ik vind het wel fijn om te nachtvissen want bij de vijver in mijn wijk vang je ze nooit smiddags altijd snachts of sochtends, en je mag er eigenlijk niet nachtvissen maar ben er paar keer geweest en als er politie kwam zeiden ze dat we mochten blijven nachten als we het maar netjes hielden.
CrushBaits