Targetvissen vs. Relaxed vissen


Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

05-07-2003 11:20

De laatste tijd vraag ik me best wel af hoeveel mensen zich volledig richten op de targetvisserij en hoeveel mensen gewoon lekker gaan vissen zonder doelen.

"count me in for the targethunting"

wat doe jij en wat is je beweegreden daartoe?

wet lines,
Frank
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

05-07-2003 11:45

LIgt eraan.Op wateren waar ik al heel lang vis,daar ga ik op target

Op nieuw water waarvan ik het bestand niet ken,daar niet :wink:

1 keer wou ik op een bepaald water een mooie 15pond rijen vangen(daarvoor ging ik naar dat water) Na een uur krijg ik een run en het was die vis :lol:
Zo duurde het niet lang.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

05-07-2003 11:47

Frank,

Ik houd het gewoon op lekker relaxed vissen, wel op wateren waarvan ik weet dat er grotere karpers opzitten, dus dat de kans op een big wel reeel is.

Maar het gaat mij er in 1e instantie om dat ik ff lekker weg ben aant vissen, alleen of met vismaten. FF lekker weg van de alledaagse stress.

Targethunting is, in ieder geval op dit moment, niet aan mij besteed. Lekker aan de waterkant en wat vissen vangen dan ist bij mij oke.En komt er een grotere vis tussendoor, van harte welkom natuurlijk.

Groeten
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

05-07-2003 11:56

Okeej jongens bedankt voor jullie mening en motivatie.

Ik vis tegenwoordig zoveel dat ik het me wel kan permitteren, voor lange tijd geen vis te vangen.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

05-07-2003 13:13

Als ik eerlijk moet zijn heb ik ook wel een target op mijn tuiswater. Maar eigenlijk ga ik gewoon vissen om eens lekker bezig te zijn. Natuurlijk vind ik het wel leuk dat ik mijn target vang. Maar andere vissen zijn net zo leuk om te vangen.
En net zoals Ferenc al zei, Op onbekent water heb ik geen target. Of op groot water zoals de kanalen en rivieren.

Maar volgens mij hebben zeer veel mensen een tarket. (bijna) Iedereen wil toch zijn record verbreken neem ik aan. :razz:

Groten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

05-07-2003 13:44

ik vind target-visserij op zichzelf best ok. Is een beetje afhankelijk van welke vis de target is.... Bijv de nieuwkoopse schub als target heb ik problemen mee, omdat ik van mening ben dat deze vis, mocht hij nog leven, danwel niet verplaatst zijn, zijn rust wel verdiend heeft. Als ik hierboven lees over een target van 16 pond rijen, prima.

Maar bij target-visserij trek ik persoonlijk immer de vraag: Hoe vaak is zo een vis al gevangen? Is ie dit seizoen al gevangen door anderen? en bij hoevaak hoef ik hem niet meer?

Target visserij an sich is een van de mooiste takken van de karpervisserij, helaas geld vaak voor de target-visserij, dat een populatie van een water al geheel is uitgeschreven, je weet per slot van rekening welke vis je eruit wilt...

En dat bekende is nu voor mij juist de rede er minder vaak mee bezig te zijn.... Soms is het andersom, je kent 1 vis uit een water, en zo kom je op dat water terecht, en ken je je target-vis, en ken je gelijk al vissend het water aftasten op de andere mogenlijkheden

Mijn visserij heeft immer bestaan uit het ontdekken wat de populatie is. Dat vind ik het meest boeiend...

ed
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

05-07-2003 14:36

Frank,

het targetvisserij is niet echt wat voor mij. Tuurlijk wil ik een bepaalde vis wel vangen, maar ik zal niet alles op alles zetten om alleen die vis te willen vangen. Is het bij targetvisserij dan zo; 'stel je vangt die target vis niet, ben je dan minder blij'? Ik zit niet indeze 'tact' van karpervissen, dus hier zou een 'echte' targetvisser me meer inzage in z'n mind moeten geven. Ik heb het meer op gewoon vissen, en zien wat je vangt. Het onverwachtte is juist het leuke.

Christiaan.
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

05-07-2003 14:46

Op het water wat ik deze zomer bevis weet ik gewoon niet wat er rond zwemt. Dus mijn doel ervan is om vis te kunnen vangen! Groot, klein,... het maakt niet veel uit. Als ik er maar vis uit krijg.

Op het moment heb ik niet veel kans om op een bepaalde vis te gaan vissen. Geen vervoer om op een bepaald water te komen waar ik al een mooie vis op een foto van heb gezien, die hopelijk ooit eens op mijn mat mag liggen!

MVG
Piotr
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

05-07-2003 20:32

hoy,

frank k vind het wle een goede vraag.

ik ga zelf voor lekker relaxed te vissen en toch kans maken om een mooie 30 of meschien wel 40er te vangen.
waarom vissen op iets dat al bekend is?? het onbekende van een water is toch veel mooier!!

ik vind het hele targetvis gebeuren maar een media hype!! wat in mijn ogen niet veel met karpervissen te maken heeft.

ik vindt er gewoon niks aan om achter 1 vis aan te zitten (met nog 10 anderen overigens )waarvan je toch al alles weet.!!

k hoop dat de target hunters onder ons mijn mening een beetje begrijpen

groeten rob
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

05-07-2003 21:06

Ik ben geen target jager, maar ik heb wel voorkeuren. Op een water bijvoorbeeld, wil ik graag de volschubgoudrijenkoi vangen ( :razz: ) op een ander water 1 van de bekende spiegels, en van een ander water een 26ponds rijen.. Maarja, ik jaag er dus niet achteraan, ik wacht wel tot ik ze een keer per toeval vang :razz:

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-07-2003 23:33

Ik wil op de wateren waarvan ik het bestand al ken wel graag een bepaalde vis vangen, maar ik jaag er niet echt achter aan. Ik ben ook niet minder blij als ik hem niet vang. Het liefste vis ik gewoon op wateren waar de topvis niet vaststaat of maar heel af en toe gevangen wordt. Ik vang veel liever een onbekende kanjer, dan een dikke vis die iedere karpervisser uit de omgeving al kent en op zijn mat heeft gehad. Bepaalde vissen vang je makkelijker dan andere, ik heb vanmorgen nog een vis gevangen die mijn maatje en ik sinds september vorig jaar nu drie keer gevangen hebben. Ik vindt het wel leuk om vis terug te herkennnen, maar om een vis vijf keer per jaar te vangen? Dat hoeft van mij echt niet. Vaak zijn de topvissen het moeilijkst te vangen (op de wateren waar ik vis teminste). Met targetvissen moet je realistisch blijven. Voor zover ik van te voren een target heb bepaald is het me nu twee keer gelukt om hem te vangen, bijde keren ging het niet om de topvis, maar om een mooie vis die ik al kende. Ik heb nog nooit de topvis van een water gevangen. De kans dat je die ene vangt is me te klein. Dan krijg je hem er na een jaar aan (denk je) en dan zwemt hij zich ergens vast of schiet hij los of zo.
Ik vind het plezier aan mijn visserij belangrijker dan het vangen van die ene vis.

groeten,
Daaf
Roy Vergauwen
Berichten: 208
Lid geworden op: 25-02-2003 01:00
Locatie: Zundert
Contacteer:

05-07-2003 23:50

Ik ben het helemaal met Daaf eens, nou hoef ik teminste niet zo'n heel verhaal te vertelle Daaf heeft alles er al in staan
Groetjes Roy
Size doesn't matter
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

06-07-2003 08:39

Even voor de duidelijkheid een target hoeft natuurlijk niet per definitie een bekende vis te zijn die al door Jan en alleman is gevangen.

Target vissen wordt bewust of onbewust vaker gedaan dan men denkt,wie wil niet de zwaartse,mooiste,langste of de enige leder op een water vangen.

Echter als je specifiek op 1 bepaalde vis jaagt dan komt er meer bij kijken dan alleen vissen,de fourageer plaatsen van de vis moeten achterhaald worden en ook zijn voedsel voorkeur is uitermate belangrijk,de tijd van het jaar dat hij gevangen kan worden al deze dingen zijn uitermate belangrijk wil je een redelijke kans maken op deze vis.
Het is een aparte visserij die niet voor iedereen is weg gelegt maar wel degelijk zijn charme heeft.
Zelf steek ik ook een bepaalde tijd van mijn beschikbare vistijd in het target vissen,het heeft wat en is een uitdaging.
Echter mijn target vissen zijn relatief onbekende(nog wel)vissen.
Vissen die rondzwemmen op een of andere put en al ontelbare malen gevangen zijn zullen nooit geen target voor mij worden daar ik in mijn visserij heel erg gehecht ben aan rust en ruimte aan de waterkant.

Het is dus bij mij een mengeling van relaxt vissen en target vissen,al moet ik zeggen dat target vissen voor mij althans ook heel relaxt en rustgevend is.

Wil.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

06-07-2003 12:47

Hoe wil het targetvissen uitlegd klopt het als een bus.

vissen hoeven niet per se de grootste of meest begeerde vis te zijn. IK heb dit jaar al 3 maanden achter een rijen van 16pond aan gezeten en hem gepakt... eveneens als een volschubspiegel.

bij het targetvissen komt VEEL meer kijken dan de meeste vissers denken. Meestal hebben ze het idee dat we een beetje achter een visje aan zitten.

in het echt zoek je alles uit:
- vangsten van de vis
- plek van de vangsten
- aas waarop hij/zij gevangen is
- welk jaargetijde de vis waar gevangen wordt
- etc.

en natuurlijk voel je je lekker, als je andere vissen vangt ipv die vis. Maar zodra je hem wel pakt... dan is je seizoen is veel gevallen compleet.

ow en een mediahype??? dat is het complete karpervissen... de targetvisserij is misschien wel de kleinste tak van het karpervissen

Met jagende groet,
Frank
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

06-07-2003 12:58

Zelf zou ik mij er nooit toe kunnen brengen om op wateren zoals de Zwaan te vissen, waar de vissen allemaal al een naam hebben, en toch al vaker zijn gevangen.

Veel liever vis ik op de rivier, en de aangrenzende grindgaten, simpelweg omdat er altijd kans is op een verrassing, en de natuur me aldaar veel meer aanspreekt.

Overigens alle respect voor de mensen die toch voor het echte targetvissen kiezen op oa. de Zwaan, ieder zijn eigen visserij, en ieder beleeft dat op een eigen manier.

Voor mij is targetvissen voornamelijk mijzelf een aantal doelen stellen. Ik ga niet uit van gewichten of aantallen, maar mijn voornaamste doel is om gewoon een goedlopende voerstek te krijgen, zodat ik weet dat ik goed bezig ben, dat ik bijv. geen lossers heb etc. Zoiets is veel belangrijker voor mij dan echt gericht op een bepaalde vis te gaan vissen.

mvg
stefan
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

06-07-2003 13:03

Ik zit altijd relaxed te vissen. Bij ons heb je de put van Heenvliet en de Krabbeplas.. tussen dat soort vissers wil ik me zowiezo niet mengen..
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-07-2003 18:24

ik wilde gewoon de grootste van het water. Is overigens nog nooit gelukt. Nou en.

Nu wil ik bijna de kleinste ( project spiegeltjes) en dat lukt ook al niet.

Kan ik niet vissen of is het moeilijk om er 1 van velen te vangen?

Of wat maakt een vis nu een "target"? Gewicht? Schoonheid?

Frank,

Target vissen is het meest makkelijke, je weet waar de vis rnd zwemt toch?



MVG

Klaas
dennis v schoten
Berichten: 66
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: den haag

06-07-2003 19:49

Ik vis om even uit de dagelijkse sleur te ontlopen en lekker van de natuur te genieten.
Maar eigenlijk zijn we allemaal target vissers.
We willen toch altyd de grootste van het water vangen bewust of onbewust.
Karper is karper klein of groot, maar stiekum zit je toch tewachten op dat ene kalf.
Groetjes Dennis
als me pieper maar blijft piepen
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

06-07-2003 20:00

Klaas,

dat hoeft absoluut NIET zo te zijn.

Menno,

ik hoef zeker niet te raden welke hahaha

Dennis,

compleet mee eens...
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

06-07-2003 22:05

Frank, je weet eigenlijk wel hoe ik er over denk.

Ik vang eerlijk liever een onbekende of bijna nooit eerder gevangen dikkert uit een rivier of zo dan dat ik een dikkert met een naam vang.

Schoonheid trekt overigens wel een beetje maar om nou mijn hele jaar te gaan verspillen aan 1 vis die ik perse wil hebben? Nee daar zie ik het nut niet van in.
De verassing mag groot wezen, zowel letterlijk als figuurlijk gesproken.
Niets zo mooi als er achter te komen wat een schoonheden en grootheden er rondzwemmen die nagenoeg of helemaal nooit eerder gevangen zijn.

Ik sluit me daarmee ook volledig bij Stefan aan.

Ik vind ook niet dat het OF targetvissen OF relaxed vissen is. Mijn manier is zeker niet relaxed, integendeel het is zeer intensief en je moet keihard knokken om uberhaubt een vis te pakken. eigenlijk lijkt het heel veel op elkaar alleen mijn target als je het perse zo wil noemen heeft geen naam en bekendheid what so ever.

Mijn "Target" is het onbekende grote wild!

Met onbekende groet, Bob.

_________________
DE BOB, nu ook verkrijgbaar zonder auto.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2003-07-06 22:17 ]</font>
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

06-07-2003 22:44

Vanuit portugal gooi ik mijn mening er ook lekker op

Ik vis tot nu toe gewoon op alles.
Maar ik wil idd ooit nog op een leuk dresuurputje mn gang gaan,. en dan heb ik idd wel vissen in het vooruit zicht.
Dat wil ik idd wel, maar nu pak ik alles wat ik wil en kan pakken

maar nu beleef ik het wat van ver af. elke vis is er een, en een fraaie :smile:

Tot over 2 weken!

Groet
coen zwaans
Berichten: 261
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: volkel

07-07-2003 18:04

hey frank kijk ff in je mailbox

mvg coen
coen zwaans
Berichten: 261
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: volkel

10-07-2003 17:43

hey frank.

en als nou een vis overal op de vijver te vangen is en op elk aas.
op elk moment van het jaar.

hoe ga je met zoon vis dan om??
hoe pak je zoon vis aan.

mvg coen
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

10-07-2003 18:36

1) lokaliseren.......

2) kijken wanneer met welk weertype, kijken of de vis windgevoelig / zongevoelig is......

3) het hele bestand vangen........

Elke vis heeft zijn variabelen tegenover andere vissen........
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

10-07-2003 19:02

Coen,

mijn excuses dat ik niet op je mail reageerde... ik heb een probleem met het verzenden van e-mail. Hoewel ontvangen prima lukt...

De datum waarop die vis ieder jaar wordt gevangen is dus 28juni... en ieder jaargetijde wordt ie toch wel gevangen

ga eerst eens goed uitzoeken waar je de meeste kans op het vangen van deze vis hebt... praat met andere karpervissers die meer weten dan jij.

De vis werd ook vrijwel altijd op boilies gevangen... zoet en zout... nu weet je dus dat je paricles eigenlijk wel weg kunt laten. Voer hier dan ook niet mee en probeer de vis aan het voer te laten wennen

De eerste poging die ik zou doen als ik wist waar de vis het meeste gevangen werd:

ik zou die stek van een goede voercampagne met boilies laten genieten. Wel duurzame en kwalitatief goede boilies. Zorg dat de vis erop komt. Vaak wil de grotere vis zijn/haar dominantie uitoefenen en gaat heersen over de stek. Hier maak je gebruik van...

het is voornamelijk geluk hebben in zo'n situatie... er valt niet heel veel af te dwingen

Frank