KWO Rotary Letter - Discussievoer


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark Hofman
Berichten: 160
Lid geworden op: 04-10-2004 21:21

08-04-2014 09:39

De KWO Rotary is een maandelijks item waarin 12 ervaren vissers als Niko Vervaet, Gio Vanhooren, Robert de Wilt, Wijtze Tjoeker, Roelof Schut, Roderick Langeveld, Martin Post, Ernesto Kamminga, Sjef van den Hoven, Kevin Diederen, Lex Cuyten en Rolf Bouman hun visie geven op een breed scala aan interessante onderwerpen.

Iedere maand kiest 1 van de rotaristen een onderwerp waar hijzelf én twee medevissers hun visie op geven. Het leuke is dat zij NIET van elkaar weten wie er mee schrijft. Dus ook de rotaristen lezen pas ná publicatie de visies van hun mede auteurs! Dat maakt deze rotary uniek en super leerzaam!

De 3 bijdragen zijn allemaal kort en bondig (zo'n 500 woorden) en nodigen hopelijk uit tot een interessante discussie die ons allemaal verder zal brengen in onze visserij!

Nu staat het eerste deel online met als onderwerp:
SPRINGENDE, ROLLENDE EN BELLEN BLAZENDE KARPER!

Lees hem hier: http://karperwereld.nl/community/item/kwo-rotary

Wij zijn ook benieuwd naar jullie ervaringen. Laat ze hieronder achter. Ook kun je natuurlijk je vragen stellen!
Elke dag de leukste filmpjes: www.karperfilmpjes.nl
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

08-04-2014 10:19

Ik kan me wel vinden in alle 3 de artikelen. Ik kijk vaak naar mijn Koi's en heb in het begin gemerkt dat deze veel sprongen(toen de vijver nieuw was). Dit kwam bij mij door 2 redenen. Parasieten en slechte waterkwaliteit. Na behandeling van parasieten en toevoegen van bacteriën was dit springen totaal afgelopen. Karpers die het wateroppervlak doorbreken(springen) is voor mij dus een negatief teken.
Mijn vriendin zegt wel eens dat de karpers dan "kijken" wie er zit te vissen en waar de lijnen liggen :P

Shouldering is een goed teken. enthousiaste karper die rondzwemt binnen een bepaald(vaak voer rijk) gebied.

Wat betreft bellen blazen denk ik dat dat meerdere dingen kunnen zijn. Zowel het wroeten in de bodem en vrijkomen van methaangas. Maar ook nadat een karper boven is geweest om te eten of lucht te happen tegen kieuwwormen zoals "Kamminga" al zei.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

08-04-2014 11:32

Super idee! Zeker iets wat ik ga volgen.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

08-04-2014 15:54

Wat ik niet helemaal snap is de combinatie van "diep op de materie in gaan" en ongeveer 500 woorden per bijdrage. Dat stelt nogal eisen aan de vraagstelling, want 500 woorden is gewoon echt heel weinig. Deze stukjes zijn prima, maar van diepgang is weinig sprake naar mijn idee. Is dit gedaan om de stukken behapbaar te maken of om de belasting voor de deelnemers beperkt te houden?
Nog een nadeel, als de heren niet weten wie er mee schrijft en elkaars stukjes niet vooraf kunnen lezen krijg je zo snel een herhaling van zetten, dat gecombineerd met zo weinig ruimte lijkt mij een recept voor hapklare, oppervlakkige stukjes waar voor de enigszins ervaren karpervisser niks nieuws in staat.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

08-04-2014 16:23

Eens per jaar vis ik een aantal weken op een kanaal bij ons in de buurt gelegen .
vorig jaar heb ik iets meegemaakt wat me altijd bij gaat blijven .
ik moet er wel bij vermelden dat ik er voorgevoerd had .
De bewuste ochtend kwam ik vroeg aan het water om voordat het licht werd in te liggen .
ik had enkel bij wat nodig was dus ik zat praktisch naast mijn hengels , ik zag op de plek waar mijn rig gedropt was een aasplakkaat ontstaan en 10 seconden later liep mijn hengel af .

Dit heeft zicht de hele week herhaald , telkens als ik een aasplakkaat zag liep ik naar mijn hengels en nog voordat ik aankwam lag deze al te stuiteren in de steunen.
Ik ben er dus van overtuigd dat een aasplakkaat niets meer is dan voedeldeeltjes die door de mond van de vis gaan .

Met betrekking tot het springen heb ik ook niet zo'n goede ervaringen .
Vaak blijft een aanbeet uit of laat deze vaak lang op zich waten , zo lang dat er geen verband te leggen is met het springen.

head and shouldering daarin tegen laten bij mij de swingers dansen !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Mark Hofman
Berichten: 160
Lid geworden op: 04-10-2004 21:21

08-04-2014 19:38

Hoi Daaf,

De reden dat de schrijvers elkaars stukjes niet van te voren lezen is om te vermijden dat ze 'rekening' met elkaar gaan houden. Hierdoor kan er juist een interessante discussie ontstaan als de meningen verschillen / uitéénlopen.

De 500 woorden zijn voor de lezer gedaan. Op deze manier blijft het idd 'behapbaar' met drie schrijvers. Het leuke zou juist zijn als de discussie verder gaat op b.v. het forum. Hier kan men de diepte in, met elkaar en met de schrijvers.

Uiteraard blijft het altijd testen en bijschaven aan een concept. Deze insteek lijkt ons interessant en goed te volgen voor iedereen. Ik weet zeker dat er goede tips voorbij gaan komen in deze rubriek. Ook met 'slechts' 500 woorden ;)

Gr. Mark
Elke dag de leukste filmpjes: www.karperfilmpjes.nl
Plaats reactie