Rubber / latex net beter voor slijmlaag?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

22-03-2014 14:27

Zo door de tijd heen heb ik het geluk gehad karper van onbeviste wateren te mogen vangen. Wat me hierbij opviel was de prachtige gezonde glans die deze vissen hadden, dit heeft me aan het denken gezet...

Zijn de door ons gebruikte materialen waarmee karpers in contact komen wel de beste keuze als het op de "huid" van de vis aankomt? De veelal geweven structuren van landingsnetten en weegzakken moeten na een vangst goed uitgespoeld worden omdat ze vol met slijm zitten, slijm dat eigenlijk op de vis thuis hoort...

In verschillende takken van hengelsport zie ik al andere materialen zoals rubber, latex of siliconen en vraag me af waarom deze materialen hun weg nog net gevonden hebben naar de karpervisserij. Ik denk zelfs dat juist karpers baat hebben bij deze ontwikkeling omdat zij soms zelfs meerdere keren per seizoen op de kant komen.

Ook op gebied van hygiëne en overdracht van ziektes of andere organismen, zo ook praktische zaken als drogen en stank zie ik voordelen.

Misschien dat er al fabrikanten zijn die dergelijke "slijmvriendelijke" producten aanbieden maar echt mainstream zijn ze in ieder geval nog niet... Wellicht dat hier in ons streven naar zo goed mogelijke vangstbehandeling nog een flinke winst te behalen valt, wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

22-03-2014 20:47

Enige rubber die ik ken die slijm tegenhoud is te klein om een karper in te landen :lol:

Alle gekheid op stokje natuurlijk, ik ben positief te porren voor zulke alternatieven. En ben zeker benieuwd wat deze topic gaat brengen.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

22-03-2014 21:23

Net voor die reden heb ik net een cradle aangeschaft de Nash elevator deluxe(met afloopgaatjes),blijft veel minder slijm achter dan op een onthaakmat.Denk wel dat de gebruikte stof een soort polyester is,niet echt rubber maar toch verbetering.Moet er wel eerlijk bij zeggen dat de keuze voor een cradle ook deels is gemaakt voor makkelijker onderhoud.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

23-03-2014 09:22

Zolang mensen gewoon een vis op een droge onthaakmat leggen omdat ze denken dat een nat net
op de mat genoeg is, dan zal het zeker geen grote meerwaarde hebben!
Ik denk dat hier meer winst te behalen valt . :wink:

Tevens lijkt het me onhandig met het penvissen, want zo,n net zal toch wat stugger zijn.
nu wikkel ik het net gewoon om m,n steel.
Ach man..Ga toch vissen !!
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

23-03-2014 10:12

Ik heb een rubber gecoat net. Het is niet zo groot als mijn karper net. Ik gebruik mijn rubber net altijd voor brasem om geen stinkend, slijmerig karper net te krijgen. Ik moet zeggen dat als dit in "karper" formaat te verkrijgen is, ik volgende keer zeker zo'n net zal kopen. Er blijft (met brasems) veel minder slijm in het net hangen, veel makkelijker schoon te spoelen en de haak blijft nooit vast zitten in het net. Tevens is het bijna net zo makkelijk langs de steel op te rollen als elk ander net. Het is hooguit een klein beetje stugger. Maar daarentegen behoud het zijn vorm ook beter wanneer je een vis schept.

Groet Jeffrey
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

23-03-2014 10:37

De rubber gecoate netten worden veel in de de roofvis wereld gebruikt omdat de haken er minder makkelijk in blijven haken. En aangezien je bijvoorbeeld met kunstaas altijd dreggen gebruikt, blijft er altijd wel wat in je net haken. Met rubber haal je ze er gemakkelijk uit. "Wij" hebben daar geen last van. Als je net nat is, is er volgens mij niets aan de hand. Persoonlijk vind ik de bezorgdheid om de karper wel erg ver gaan. Gewoon zorgvuldig alles nat houden lijkt mij voldoende.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

23-03-2014 12:01

Gewoon alles nat houden leek mij ook altijd voldoende, totdat je een paar maagdelijke vissen op je mat hebt gehad. Wat wij verstaan onder carp-care lijkt er voor te zorgen dat vaker gevangen vissen er minder goed uit zien. Geweven materialen hebben een veel fijnere oppervlaktestructuur waardoor er makkelijker andere dingen aan hechten.

Schouders ophalen en zeggen, we doen wel genoeg zo, zou denk ik zonde zijn wanneer een simpele verandering in materiaalgebruik zou leiden tot mooiere gezondere vissen.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

23-03-2014 21:51

Sebastian Huvenaars schreef:
Schouders ophalen en zeggen, we doen wel genoeg zo, zou denk ik zonde zijn wanneer een simpele verandering in materiaalgebruik zou leiden tot mooiere gezondere vissen.


Sterker nog, ik vind de huidige "carp care" erg ver gaan. Complete hangmatten om de vissen te onthaken. Net en onthaakmat nat houden is goed genoeg vind ik. Maar goed, iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Als ik de vis onbeschadigd terug zet, ben ik tevreden. En mij lukt dat tot nu toe prima met een nat net en onthaakmat.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

23-03-2014 22:01

Zolang aantasten van het beschermlaagje op de vissenhuid niet als beschadigen wordt gezien heb je denk ik gelijk.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

23-03-2014 22:04

Dat bedoel ik. En zo voorzichtig mogelijk onthaken.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-03-2014 22:28

Bij een normale behandeling is er nauwelijks aantasting van de slijmlaag. Bovendien herstelt de slijmlaag bij een gezonde karper zeer snel. Lijkt mij dat je eerst onderzoekt wat de oorzaak is van de afwijkende glans bij jouw vissen, voordat je eventueel een verstrekkende generieke conclusie trekt over het materiaal. Waterkwaliteit en gezondheid van de karpers is de overheersende factor. Praat ik natuurlijk niet over een individuele vis die zo dom is dat hij/zij elke week gevangen wordt op een circuitwater. Dat zal niet de gezondheid bevorderen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-03-2014 00:02

Misschien komt het wel door een boilie-dieet...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

25-03-2014 14:50

ik zie weer dat we weer compleet aan het doorslaan zijn

als we dan toch zo bezorgd zijn om de vissen STOP dan gewoon met vissen.

of zijn we allemaal lid geworden van de dierenpartij.

misschien moeten we ook de scheepsvaart maar verbieden want er zou wel eens een vis tussen de schroef kunnen komen,of misschien moeten ze allemaal elektrisch gaan varen want die olie en diesel kan ook nooit goed zijn voor de vis.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

25-03-2014 15:44

Was een kwestie van wachten totdat dit non argument ingezet ging worden.

Wanneer er een materiaal voorhanden is dat er voor zorgt dat je schepnet minder stinkt, sneller droogt, geen ongewenste organismen kan overbrengen en minder slijm verzamelt is het toch niet vreemd dat dit geopperd wordt in een discussieforum voor karpervissen?

Stoppen met vissen lijkt me geen optie omdat ik, net als vele met mij graag vis. Scheepvaart verbieden zie ik ook niet snel gebeuren. Stoppen met nadenken over hoe we nadelige effecten van onze hobby kunnen beperken is wel een optie. Dus als er een slotje op het topic kan be my guest.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-03-2014 15:48

wally de weijer schreef:ik zie weer dat we weer compleet aan het doorslaan zijn


Doorslaan omdat het mogelijk is dat een rubber net de slijmlaag minder aantast. Lijkt me gewoon overdenken van een hobby en er het beste mee voor hebben, met als resultaat mogelijke wat vooruitgang.

Die oude mega grove netten zie je niet voor niets niet meer zo vaak aan de waterkant, evenmin als die zeer fijnmazige. Daar zitten beide nadelen aan. Vastzitten met je to(b)ploden of een vinstraal en meer druk per grote maas op het vissenlijf tijdens het optillen lijkt me niet de bedoeling, en die fijnmazige zijn bijna niet te liften omdat er teveel water in blijft hangen.

Ik denk overigens dat het fluweelzachte spul van tegenwoordig weinig kwaad kan en maak me ook niet al te druk. Zeker niet wanneer ik vissen met paaischade eens bekijk...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

26-03-2014 22:01

Ik denk dat je over een tijdje amper nog een net kan vinden wat niet gecoat is, van rubber of kunstof, zoals bv de ghost netjes.

Zitten nogal wat voordelen aan, zowel voor de vis als de visser.


Voor roofvis en witvis wil ik al niks anders meer. Zit voor mij geen enkel nadeel aan.

Over die slijmlaag... Ik denk dat er weinig verschil zit tussen de netten. Dat rubber zal iets minder schade op leveren lijkt me. Omdat je minder contact hebt.

Wat wel slecht voor de slijmhuid is, zijn handen. En het grootste voordeel van zo een rubbernet is, dat je de vis vaak niet hoeft aan te raken.

Je onthaakt in het net, soms nog in het water zelfs, en je zet hem met het net weer terug. Dat gaat bij een stoffen net niet/lastig.
Zit hier wel vis?
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

27-03-2014 13:06

Sebastiaan,

Ik ook heb ooit het geluk mogen hebben om bijna maagdelijke vissen te vangen. maar ik heb een net iets andere visie als jou. ik denk dat eerder omdat de vis overstapt op ander voedsel. als wij een jaar lang in de vettent gaan eten krijgen we ook een slechte huid bijv. Ik denk dat het voornamelijke ligt aan de kwaliteit van de ballen die te water gaan. en tja, hoeveel kilo gaat er nu wel niet in op dat water wat jij bedoeld, ik neem namelijk aan dat het water wat je bedoeld hier al enkele malen besproken is.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-03-2014 14:29

Uit onderzoek is gebleken dat, zelfs op druk beviste wateren ons voer maar een klein deel uitmaakt van het menu van de karper. Het veelvuldig vangen zal een grotere invloed hebben op de algehele gezondheid
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-03-2014 10:22

Klinkt als een tegenstrijdigheid;
Ons aas maar een klein deel van het dieet, ook al wordt zo'n vis veelvuldig gevangen!?

Moet het beest toch veelvuldig ons visaas eten om veelvuldig gehaakt te worden, aangezien er nergens alleen door vissers met singels gevist wordt.

Uit een artikel van J.J. in de KW kan ik me herinneren dat een vis echt niet veel per dag hoeft op te nemen om op gewicht te blijven of zelfs te groeien. Zal nog even zoeken, maar het exacte getal moet ik de lezer nu even schuldig blijven.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-03-2014 10:39

Klopt marco

De minimale intake is niet zo hoog. Wil niet zeggen dat dat een vis zich ook.aan die intake houd. In veel gevallen zal ie.meer eten.
Hoewel ons aas maar een ralatief klein deel van zijn dieet beslaat kan je hem toch vaak vangen. Het gaat immers om.de incidentie. Als ie wel elke dag een hap bollen eet naast zijn natuurlijke dieet is er nog steeds grote.kans dat ie gevangen word. Los daarvan, wat is vaak? Stel een vis word 6 keer per jaar gevangen, wat veel niet eens halen, dan is dat nog steeds 1x in de 2 maand ofwel 60 dagen. Stel.nu dat ie in die 60 dagen 6 dagen bollen eet (natuurlijk eet ie alles doorelkaar.maar ik gebruik dit voorbeeld om iets inzichtelijk te maken) dan is dat slechts 10% van zijn intake
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-03-2014 10:49

Gezocht en gevonden; KW 81, artikel 'waarom we zo weinig vangen en zo veel voeren', pag. 39. Interessant voor alle type vissers (voeren of instant) om te lezen...

In het artikel van J.J. in KW 74, pag. 75, wordt vermeldt dat een 20 ponds karper zich in leven kan houden met een luciferdoosje aan energetische voeding. En als 't moet komt íe die maand ook zonder tegen (koude periode).

Verder wordt zeker veel gevreten uit opportunisme en niet uit noodzaak. Ik denk dat vele onder ons het daar wel eens over zijn. Kijk maar eens naar vetzucht onder karpers. Ook wordt menig vis vaker niet gevangen dan wel, zeker op de wateren waar veel voer het nat in gaat en ze de klappen van de zweep 'kennen'...

Ach, menigeen maakt het weinig uit zolang de vis maar in het nylon of latex net terecht komt :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie