Pijn bij vissen


Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

15-03-2014 11:41

Nou, een lekker stukje snoekbaars laat ik echt niet staan. Voor de rest hoef ik geen zoetwatervis.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-03-2014 12:57

Het is nog niet zo lang geleden dat we ons eigen kikkerlandje ook alle vis die we vingen opaten. Door de luxe van na de tweede wereld oorlog zijn we ons heel wat andere normen (positief als negatief) aan gaan meten.

Wat pijn betreft onder een vis als karpers spreken de heren deskundigen elkaar regelmatig tegen. Als leek lijkt het me dan ook moeilijk een mening over te vormen die enig hout snijd.

Groet,
Peter
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

15-03-2014 20:58

Sinds wanneer zou een mening hout moeten snijden :roll:
dave staal

15-03-2014 21:20

Vandaag bij kassa ging het over haringen die zouden lijden. :o
uitjes erbij?
boudewijn meijer
Berichten: 94
Lid geworden op: 16-04-2006 21:56
Locatie: eindhoven

15-03-2014 22:26

Vissen hebben geen pijn.(uitzondering mensen met de horoscoop vissen)
De hersens zijn te klein om prikkels op te vangen van pijnreceptoren.

Het vervangende van pijn is stress.

aldus de wetenschap

http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=9358
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

15-03-2014 23:14

Cees v Opstal schreef:Sinds wanneer zou een mening hout moeten snijden :roll:

Is wel handig in een discussie.
Gewoon, lekker vissen.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

15-03-2014 23:15

dave staal schreef:Vandaag bij kassa ging het over haringen die zouden lijden. :o
uitjes erbij?

Lijkt me wel als je stikt in een ruim met een miljard van je "maatjes" boven op je......
Gewoon, lekker vissen.
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

16-03-2014 09:15

Ik denk niet dat iemand ooit 100% zeker zal zijn wat een vis wel of niet voelt. Dan kunnen deskundigen nog zoveel onderzoek ernaar doen. Maar zolang een vis niet kan praten zal ook niemand zeker weten wat een vis wel of niet voelt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-03-2014 10:05

In elk geval nog nooit een bijdrage van een karper op dit forum gezien. Ervaringen van mensen zijn een stuk gecompliceerder. Dat blijkt wel uit deze discussies. :D Vast veel te complex voor een karper. :wink:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-03-2014 10:20

Daar komt 'ie wederom;

Snoek pakt o.a. baars. Baars heeft toch echt voor een mens pijnlijke stekels.., en niet alleen wanneeer je 'm in een geheel inslikt. Voor een snoek beperkt dit hooguit het slikken.

Gekraakte mossel is scherp. Gaat er langs voren in en langs achteren uit bij 'n karper. De gemiddelde mens zou minimaal auw roepen, maar 't beest heeft geen stembanden omdat z'n brein daar niet genoeg voor ontwikkeld is (of vise versa). Hoogstwaarschijnlijk omdat de evolutie van dit organisme daar simpelweg geen noodzak tot zag.

Een vreemd ongemak, die kracht op die bek. Dat zal best...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-03-2014 10:44

Niet te vertrouwen dus, die karpers. In Edinburgh reageerden ze wel degelijk op pijnprikkels. :D
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

16-03-2014 11:40

Zolang er vissen van 20 a 30 jaar of ouder gevangen worden die zelfs namen hebben gekregen, maak ik me geen zorgen over het welzijn van deze vissen. Blijkbaar valt het dan wel mee.
Gewoon, lekker vissen.
derk krol
Berichten: 11
Lid geworden op: 14-03-2014 22:00
Locatie: stadskanaal

17-03-2014 07:42

Ik denk dat vissen wel pijn voelen hoe klein of groot ze ook zijn heb in de jaren dat ik vis genoeg vissen een piepend geluid hooren maken vooral grotere roofvissen waneer ze de haak te ver hebben doorgeslikt maar dat is mijn idee ben natuurlijk geen wetenschapper
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-03-2014 08:49

Stembanden of holtes die geluid voortbrengen door spierbewegingen lijkt mij een aardig verschil.

Misschien dan toch 'n ijdele 'roep' om stembanden :wink: ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

17-03-2014 09:45

Rene Zoeter schreef:Zolang er vissen van 20 a 30 jaar of ouder gevangen worden die zelfs namen hebben gekregen, maak ik me geen zorgen over het welzijn van deze vissen. Blijkbaar valt het dan wel mee.



Das misschien net iets te kort door de bocht :)
Ik snap heel goed wat je bedoelt, dat vissen ondanks hengelsport toch oud kunnen worden.
Maar als iemand bij mij elke dag een haak door mijn lip prikt en er weer uit trekt dan zal ik er ook wel 60 jaar mee worden :wink: (maar dat betekent niet dat het geen pijn doet) :P

Begrijp me niet verkeert hoor, vissen is voor mij een passie en een manier van leven, net als bij vele van jullie op het forum. En ik zal er ook niet mee stoppen.
Ik denk alleen dat niemand kan zeggen wat een vis wel of niet voelt.
Bij mensen is dat hetzelfde denk ik. Iets wat bij mij misschien ontzettend pijn zou doen is voor een ander haast nix of vise versa. Pijngrenzen van mensen verschillen, misschien bij vissen ook. Niemand zal het ooit weten :P
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

17-03-2014 10:06

Ik ben het met je eens. Maar nu heb jij een alternatief, je kan iets anders eten zonder dat je een haak in je lip krijgt? Karpers blijven boilies met haak pakken, jaren lang, ook als er voldoende natuurlijk voedsel aanwezig is. Dit kan volgens mij twee dingen betekenen, ze kennen weinig of geen pijn, of zijn gruwelijk dom. Of uiteraard een combinatie van beiden. Als ze gruwelijk dom zijn, hoe verklaren we dan dressuur? Ik gok maar op een combinatie van beiden. :wink:
Gewoon, lekker vissen.
Lars van Laar
Berichten: 17
Lid geworden op: 17-03-2014 19:59

17-03-2014 20:10

Vaak kunnen vissen geholpen worden wanneer ze gevangen worden, en er een wond te bespeuren is op de vis. Er bestaan sprays die waterbestendig zijn en de wonden van vissen reinigen en verzorgen. een soort pleisterspray voor vissen dus. Als men deze gebruikt kunnen vissen juist geholpen worden van hun pijnen die ze oplopen door de natuur zelf. Ook kan ik je mededelen dat de onderlip van een vis vrijwel gevoelloos is doordat deze voornamelijk bestaat uit vet en bijna geen zenuwuiteinden bevat. Leuk om te weten voor die meiden die "aaaaahw, zieliiiiiig" roepen wanneer je vertelt dat je vist.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

17-03-2014 23:52

Vet en kraakbeen.

Maar heeft ook een nadeel dat daar weinig zenuwen en een slechte doorbloeding is; opgelopen schade herstelt heel slecht.

Denk aan de enkel van Marco van Basten, ;-).
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-03-2014 15:38

Gevonden op de site van De Witvisser

Groet,
Peter

WAKKER VISSIE (Ed Stoop)

Eigenlijk zat ik er al een tijdje op te wachten, want het is al weer een aardige poos geleden dat je op radio en televisie kon horen dat vangen van vis gepaard gaat met pijn en stress. Dat vissen net als wij kunnen lijden. Althans, dat beweert Stichting Wakker Dier bekend van boude uitspraken en peperdure reclamespotjes.

Zaterdagavond en op de buis het consumentenprogramma Kassa. “Ja hoor; eindelijk is Hanneke er weer, riep ik. Meid waar was je al die tijd en wat zie je er weer goed uit!“ Want, je kunt zeggen en denken wat je wilt, maar niet dat Hanneke van Ormondt met haar grote vragende ogen en woordvoerster van genoemde stichting, een onaantrekkelijk typje is. Oké, over smaak valt te twisten, maar op mijn leeftijd mag ik als mijn vrouw het tenminste goedvindt best een beschuitje willen eten met Hanneke. En, uiteraard met muisjes !

Ga ik daar bijna de fout in, want Hanneke is natuurlijk tegen elke vorm van dierenleed! Dus ook die van gemalen muisjes. Niet voor niets hebben kleine muisjes kleine wensjes; namelijk beschuitjes met gestampte mensjes!
Maar goed; onze spreekbuis van de dieren was in Kassa en deze keer niet voor de plofkip maar voor de vissen. Vissen die massaal met een net worden gevangen zoals haringen. Wakker Dier wil dat die voortaan meteen dood zijn na de vangst, wat nu nog niet altijd het geval is. Vervolgens gaat men met een verborgen camera (!?!) langs een aantal vishandelaren die heilig geloven dat hun ‘Hollandse Nieuwe’ wel snel na de vangst dood was, dan wel diervriendelijk werd gedood. Meteen verklaart Wakker Dier deze wat naïeve heren voor leugenaar.

Vraag me trouwens al jaren af hoe je een dier ‘diervriendelijk’ dood maakt, maar dat terzijde.
Toch was ook dit weer een complete non-discussie die helaas weer de nodige aandacht kreeg . Vooral omdat degene die Hanneke tegengas moest leveren, ik ben de naam van de man snel vergeten, niet bepaald sterk uit de verf kwam. In plaats van een aantal discutabele en stemming makende uitspraken van Wakker Dier te pareren, ging de man helemaal mee in Hannekes betoog. Opperde dat men druk bezig is met methoden te bedenken om vissen snel te doden zoals elektrocutie.

Klopt en leuk bedacht; maar hoe ga je dat doen met een vangst van soms wel een miljoen haringen in één keer. Allemaal netjes een tik op de kop geven ? Allemaal onder stroom zetten zoals werd beweerd ? Heb je die tonnen zware bal haring gezien die ons enige en bekendste span Wiron 1 en 2 in één trek naar boven haalde? Vissen die of al dood zijn of binnen enkele minuten sterven. Hoe wil je die nog sneller dood krijgen?

Wat dat betreft hebben vissen die in staandwant terecht komen het veel slechter.
Maar goed, we willen graag vis eten en kunnen niet anders dan accepteren dat dat soms niet anders gaat en ook niet anders kan dan Wakker Dier wil. Eigenlijk willen die maar één ding en dat is vis en vlees zo duur maken dat we het domweg niet meer eten en noodgedwongen allemaal vegetariër worden. Tot de dag dat blijkt dat ook bloemkool en worteltjes intrinsieke waarden hebben en recht op leven. Sommigen zijn daar nu al van overtuigd.
Koen v.d. Heijden
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-06-2013 11:40
Locatie: asten

18-03-2014 19:22

ik denk niet dat de vissen pijn hebben als je op een verantwoordelijke manier vist zoals met een goed scherpe haak en een onthaakmat. ik denk wel dat de vissen pijn hebben bij van die kleine kinderen die karpervissen, die flikkeren die vis gewoon op de keien echt belachelijk is dat.
Gebruikersavatar
Robert vd Heide
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-09-2009 18:18

19-03-2014 21:33

Haha, erg bedankt voor alle informatie, hulp etc.
De presentatie is bijna klaar, ik heb wat informatie weten te verschaffen bij Sportvisserij Nederland, ik kreeg een vriendelijke mail terug met informatie en een aantal artikelen, tevens heb ik veel op internet gevonden.

Leuke discussie hier, genot om te lezen hoe mensen er over denken.
Ik zal een aantal leuke reacties citeren in mijn presentatie, uiteraard laat ik jullie even weten hoe het gegaan is :wink: