Wie kan dit navertellen ?


Plaats reactie
Sander krimpen
Berichten: 47
Lid geworden op: 04-03-2003 01:00
Locatie: R'dam
Contacteer:

03-07-2003 19:23

Ik vis nu sinds dit jaar serieus op karper. Ik heb geen leer(maat) ofzoiets wat veel mensen die ik ken wel hadden toen ze net begonnen. Zelf haal ik veel informatie uit boeken.
Maar ik heb nu 7 nachten gezeten waarbij ik 1 brasem ving 3 runs verspeelde (1 loste na een lange dril 5 meter voor de kant en 2 goede runs (ze namen veel lijn enzo) sloeg ik mis. Ik zit wel op de goede stek waarschijnlijk want andere vissers trekken er soms wel 5 uit op die stek.
Ik vind het dus vreemd dat ik nog geen karper heb gevangen.
Het gaat hier trouwens om statisch vissen.

Nu komt de vraag voor mensen die alles zelf uit moeten hebben zoeken: Hadden jullie ook van die slechte resultaten het 1e jaar ??.

Natuurlijk geef ik niet op en ga ik deze vakantie extra vaak vissen om toch mijn visje te vangen.
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

03-07-2003 19:33

Een karper vangen doe je niet zomaar. Ik ben met statisch vissen ook pas 2 jaar bezig en ik moet nog steeds veel leren. "Watersense" krijgen noemen we dat. Oftewel ervaring in het observeren enzo. Veel opserveren en nadenken is het halve werk. Er is ok niet echt een verklaring voor te geven. Misschien moet je wat andere dingen proberen. Nogmaals veel observeren daar leer je heel veel van. En veel proberen natuurlijk.

Groeten Joachim

_________________
Als je met beide benen op de grond staat, kom je geen stap verder!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: joachim stelma op 2003-07-03 19:44 ]</font>
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

03-07-2003 20:03

Ook ik heb vrijwel alles zelf moeten leren, en moet zeggen, dat tot nu toe ieder jaar weer beter is als het jaar ervoor qua aantal en gewicht. Ook dit jaar lijkt het erop dat ik weer een beste seizoen ga hebben.

Ik ben met mijn domme kop veels te snel op de maas begonnen, waardoor ik erg veel geblankt heb, terwijl ik beter nog ervaring had kunnen opdoen op de kleinere watertjes.

Daarom mijn tip, wees niet te snel met moeilijk water te gaan bevissen, het zal zeker tegenvallen.

Maarja, zoals ik al zei, nu mag ik niet meer klagen.

mvg
stefan
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

03-07-2003 21:26

Inderdaad, alle begin is moeilijk, zeker voor nieuwe vissers die alles op hun eigen aanpakken.2jaar terug flaterde ook ik er lustig op los op een water, nu behoor ik daar reeds tot de betere en moet beslist niet onderdoen voor de 'oude garde' (bescheiden hé :wink:, maar is wel zo...)
Gewoon volhouden, blijven proberen, runs krijgen is zeker geen slecht teken... Wel opletten dat het geen valse runs zijn, dus vissen die in je lijn zwemmen (gebeurt op drukbezet water regelmatig).Je moet ook zeker zijn dat je een zinkende onderlijn hebt, ben je daar niet zeker van, gebruik dan doodgewoon nylon. Drijvende onderlijnen vormen onder water een boog waar karpers met hun vinnen achter blijven hangen. Dit zorgt dan voor valse inhakingen en dus snelle lossers.
Vis je dus op drukbezet water, gebruik dan een backlead of een stuk leadcore, zo ben je tenminste zeker dat de runs komen van vissen die ook daadwerkelijk aan je haak zitten...

Volhouden!!

Jelle
Gebruikersavatar
Vincent Kuipers
Berichten: 115
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-07-2003 10:00

Beste sander,
Maak je maar niet druk, die vissen komen wel.
Uit boeken kun je veel leren, van je eigen ervaringen nog meer...

toen ik op karper begon wist ik er waarschijnlijk nog minder vanaf dan jij had alleen de foto's gezien in het Albatros jaarboek...Ik kon net lezen dus dat schoot ook niet echt op. daarnaast vertelde m'n vader me dat ik vooral grote dobbers en grote haken moest gebruiken, liet me vissen met een spinhengeltje met een molen zonder slip (met alle respect Pa, ben blij dat ik toch heb leren lezen!)....
Klinkt het erg ongeloofwaardig als ik zeg dat ik de eerste 2 jaar van mijn "karpercarière" 2 karpers heb gevangen?

Zo slecht doe je het dus niet hoor!!
Een tip, een karper is maar een dier, doe niet te ingewikkeld.
Je leert in mijn ogen overigens sneller tijdens actief vissen (pennen bijvoorbeeld), maar dit moet je zelf wel leuk vinden natuurlijk!!
have run!
gr vincent....
Beter een strakke maagd dan een karper die al teveel wordt belaagd!!
Sander krimpen
Berichten: 47
Lid geworden op: 04-03-2003 01:00
Locatie: R'dam
Contacteer:

04-07-2003 12:28

Thnx voor de reacties.

Stefan: Hier in de buurt hebben we misschien 5 wateren waar ik op kan vissen ik vist nu op de 1 na kleinste met een aardig bestand aan karper dit water werd me aangeraden dor andere vissers uit de buurt.

Jelle: Ik vis ook met doodgewone nylon als onderlijn ik heb gewoon een standaart onderlijn nagemaakt uit de karper en vis met korda lood met een stuk leadcore vaak gebruik ik ook nog toplood en zo heb ik de laatste tijd geen valse inhakingen meer. In het begin waarschijnlijk wel tien ikmissloeg bij een run.

Vincie: Hopelijk vang je nu meer :grin: zal natuurlijk wel. Maar ik heb ook besloten om een keer te gaan pennen in de polder (waar het statisch niet kan)waar ik weet dat er karper zit omdat ik met het witvissen regelmatig zo'n beesie eraan heb gehad. Zeker doe ik niet te moeilijk ik doe nu alles nog met standaart onderlijnen en lood enzo.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

MVG, Sander
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

04-07-2003 12:56

Bij mij is bollies draaien zo'n verhaal. Als je wilt leren bollies draaien is het gemakkelijk om het de eerste keer met iemand te doen die het al vaker heeft gedaan. Je weet dan de eerste keer dat je het zelf gaat doen hoe het deeg moet zijn, etc. etc.. Ook heb je gelijk een recept (alhoewel ik moet zeggen dat ik iedereen die de eerste keer bollies draait altijd een kant en klare mix aanraadt omdat deze eigenlijk altijd goed draaien). Toen ik al langer als een jaar bollen zelf draaide kwam ik erachter dat ik de mix veel te droog liet wat betekende dat ik een zwaar draaiende mix had!

En zo nog wel meer van die dingen. Ik denk dat ik van de eerste 30 kilo bollen die ik zelf heb gedraaid, misschien daadwerkelijk er 5 kilo van heb gebruikt. De rest........ te weinig vertrouwen, niet goed, etc. etc..

Maar al met al wel heel veel van geleerd!

groetjes
Plaats reactie