Spiegels en Schubs!


rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

04-07-2003 10:13

koen als je goed had gelezen had je gezien dat een spiegel homozygoot recesief is ss en dus nooit het dominante gen S kan doorgeven

2 schubs die hetero zygoot zijn kunnen wel een spiegel voortbrengen ze dragen namelijk allebei het recresieve gen s

ik ben er vanuit gegaan dat de spiegel en de schub tot de zelfde soort behoren kijk maar naar de mens die komt ook in een hoop variatie's voor

mzzl

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rick schoonaard op 2003-07-04 10:15 ]</font>
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

04-07-2003 10:20

Op 2003-07-04 10:13, schreef rick schoonaard:
koen als je goed had gelezen had je gezien dat een spiegel homozygoot recesief is ss en dus nooit het dominante gen S kan doorgeven

2 schubs die hetero zygoot zijn kunnen wel een spiegel voortbrengen ze dragen namelijk allebei het recresieve gen s

ik ben er vanuit gegaan dat de spiegel en de schub tot de zelfde soort behoren kijk maar naar de mens die komt ook in een hoop variatie's voor

mzzl

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rick schoonaard op 2003-07-04 10:15 ]</font>
daar heb je donders gelijk aan. daarom dat de vergelijking baviaan en chimpagnees niet klopt, dit zijn NIET dezelfde soort. spiegel en schub moet je denk ik zien als een kleur verschil niet als een soort verschil, net zoals blond en bruin haar, blauwe en bruine ogen etc etc

karper vissen, wat daar al niet bij komt kijken :wink:
Jaco Romkes
Berichten: 93
Lid geworden op: 07-08-2002 02:00
Locatie: Urk

04-07-2003 12:10

Het werkt ongeveer als met mensen ogen. Je hebt twee kleuren ogen, blauw en bruin. Bruin is dominant dus twee mensen met blauwe ogen kunnen geen kinderen krijgen met bruine ogen
Leon van Toorenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: 31-05-2003 02:00
Locatie: woerden

05-07-2003 01:38

Spiegels zijn een speling van de natuur die dus door de mens gesabiliseerd is ,dat wil zeggen ze komen in de natuur wel voor maar hebben geen toekomst omdat ze een resesief gen in zich hebben dus die kleine s .
Een klein teken staat in de genetica altijd voor een resesief gen en een grote voor een dominant gen dus op het moment dat die grote S verschijnd ,zie je geen spiegel meer.
MAAR hij is er wel omdat het genetisch 50% schub en 50% spiegel is
Maar een spiegel gen is resesief (lees ondergeschikt) en een het schub gen dominant (lees overheersend).
even nog terug komen op een erdere posting van iemand een mannetje is xy een vrouwtje xx de man bepaald het geslacht wat overgens niets van doen heeft met hoe een vis er uit ziet wel in bouw maar niet in verschijnings vorm. Het geslachts cromozoom is het kleinste cromo van allemaal heeft er verder niets mee temaken
Groeten Leon

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Leon van Toorenburg op 2003-07-07 00:53 ]</font>
John Suvaal
Berichten: 94
Lid geworden op: 27-04-2003 02:00
Locatie: Spijkenisse

05-07-2003 02:19

Mijn totaal op dit moment is 63 karpers.
Van die 63 zijn er maar 4 spiegels.
Die Spiegels zijn me goed bij gebleven, en ik vind dat Spiegels minder sterk zijn als de Schubs.
Althans, de dril met een schub duurt gemiddeld toch wel langer als bij een schub.
Aangezien ik al 63 karpers heb dit jaar, moet ik wel vertellen dat ik al aardig wat vis uren weg heb.

Groeten, John.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

05-07-2003 23:40

"de dril met een schub duurt gemiddeld toch wel langer als bij een schub"

Uh?? Welke van de 2 "Schubs" moet "Spiegel" zijn? :wink:

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

06-07-2003 00:02

Bij mij in de buurt zijn veel minder spiegels dan schubs. Ik heb wel het idee dat spiegels zich makkelijker laten vangen dan schubs. Ik ken diverse spiegels die ik al meerdere keren gevangen heb (zien worden). Waarschijnlijk valt dit bij schubs minder op omdat die minder makkelijk te herkennen zijn. Ik ken één water waar ik meer spiegels dan schubs vang. De drils zijn totaal verschillend. Meestal weet ik op dat water al binnen 30 sec. of ik er een spiegel of een schub aan heb. Meestal vechten spiegels veel lomper, ze moeten even wakker worden. Je trekt ze makkelijk bij obstakels vandaan en ongeveer na een meter of tien beginnen ze te vechten. Spiegels vechten soms korter, soms ook niet maar 95% van de spiegels die ik op dat water vang vecht veel meer met gewicht. Vaak hangen ze lomp in de lijn te bonken of zwemmen ze heel langzaam weg. Schubs nemen op dat water vaker harde lange runs, als je daar een grote schub op gang laat komen voor hij op het midden zit hou je er niets aan. Spiegels laten zich vaak ook makkelijer sturen tijdens de dril.
Er zijn echter ook uitzonderingen. Vorig jaar ving ik er een spiegeltje van 12 pond. Die vis heeft me bijna 20 minuten bezig gehouden, terwijl hij niet van extreme afstand kwam. Hij nam steeds weer knoeperharde runs van een meter of twintig. Normaal doen op dat water alleen de schubs dat. Schubs lijken vaak beter te weten waar ze heen moeten, ze schieten meteen richting obstakels. Als je ze op het midden hebt komen ze redelijk makkelijk naar de kant, om vervolgens voor de kant er weer vol voor te gaan. Spiegels vechten vaak om elke meter lijn, zonder echt de obstakels op te zoeken. Dit soort drils duren voor de kant ook veel minden lang, ze zijn al bijna moe als ze bij de kant zijn.
Leders hebben denk ik wel een ressesief gen wat er voor zorgt dat ze geen schubben krijgen. De meeste populaties rijen en volschubs zijn toevalstreffers en zijn daarom niet levensvatbaar voor de kweek.

groeten,
Daaf