Evert Aalten over karperfoto's


Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

19-02-2014 12:36

herkenbaar :wink:

tijd van wormen en maden is geweest (lees:normen en waarden)
maar ergens slaat dit hele gedoe allemaal als een boilieKUTter op een appel tarty :wink:

:roll:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

19-02-2014 13:45

Een goede boodschap verpakt in een tirade blijft een tirade, hoe nobel ook de boodschap is.

De vergelijking die in me op komt is dan wel heel ver gezocht, maar 'k schrijf ze hier toch neer. Want als Bob alles mag zeggen hoe het 'm uitkomt, mag ik dat ook. ;) De VS hun houding naar terrorisme is kortweg: we do not negotiate with terrorists. Niet dat de boodschap van die lui geen steek houdt, 't is de manier waarop...
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

19-02-2014 18:21

Denk vooral dat het enorm zonde is dat je, wanneer je over 30 jaar door je fotomapje bladert, alleen maar disproportioneel karpervlees ziet. Terwijl de emotie van het moment, een terugblik op je oude visstekje en uiteindelijke schoonheid van het plaatje waarschijnlijk veel belangrijker voor je zullen zijn...
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

19-02-2014 18:42

Dat staat als een paal boven water, Sebastiaan. Jij gaat er dan wel vanuit dat iemands beeldvorming dan mee evolueert...
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

19-02-2014 19:09

Ja das waar. Maar om dan voor het gemak toch maar even van mezelf uit te gaan merk ik dat ik nu met andere ogen naar de visfoto's uit mijn jeugd kijk. Kan me goed voorstellen dat het bij de lensdrukkende medevisser net zo werkt, althans, dat hoop ik haha ;)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-02-2014 22:00

Dat hebben jullie geperfectioneerd met die vriendenclub en de moraal voor de jeugd is ook duidelijk, want op jullie btw Jeugdkampen word ze al geleerd hoe ze in de kakstand de trophyshot moeten maken!


Beste Bob,

Jammer deze reactie, in alle KSN jeugdkampen die ik mocht begeleiden en dat waren er nog al wat is dit nooit aan de orde geweest. Fotosessies van gevangen vissen onder mijn verantwoording werden altijd zo kort mogelijk gehouden. Waarbij excessen voorkomen juist met die jeugd altijd een onderwerp van gesprek was. Wat de vriendenclub aangaat tast ik volkomen in het duister. Heb je nooit op welke KSN jeugdkamp dan ook mogen begroeten. Was dit wel geweest dan stond ik en bij mij weten anderen altijd open voor goede adviezen op dit punt van anderen. Als er een tegenstander is van dergelijke overdreven foto's ben ik het wel.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

19-02-2014 22:07

Sven van Anrooy schreef:De manier waarop jij je boodschap brengt werkt gewoon tegen je Bob ;) Schoppen werkt echt niet


Kijk nu komen we ergens!!!!!

Groet, Peter

ps moeilijk hé om op een bepaald "nivo" te communiceren.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

19-02-2014 22:25

Kweetniet Bob, maar wanneer ik "ksn kamp" zoek in google images kan ik zo 1 2 3 geen lensdruk foto ontdekken.

De eerste hit laat overigens wel een jonge knul zien die uitgelegd krijgt op de vinnen te letten bij het optillen van een vis. Goede zaak aangezien er hier en daar nog wel een wokkelvinnetje te bespeuren valt.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

20-02-2014 19:37

niet alleen daar ook op"vangsten van" dus zoveel indruk heeft dat topic niet gemaakt..... :wink:
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

20-02-2014 21:18

Een interessante en diepgaande discussie hiero! :-) Het heeft mij doen besluiten om na een paar jaar van afwezigheid (Facebook, he...) maar weer eens in te loggen op het Carpboard. Dat bleek nog geen sinecure, maar na een X-aantal pogingen had ik dan toch m'n juiste wachtwoord te pakken. :-) Komt ie!

Het lensdrukken. In de Rotary van de laatste De Karper (De KSN) deed ik al effe een duit in het zakkie, al ging het daar meer om de karpervisserij van tegenwoordig in het algemeen... Nu dan nog wat specifieker...

Het lensdrukken is er de laatste jaren langzaam maar zeker ingeslopen, en inmiddels is het (helaas) gemeengoed onder een groot deel van de karpervissers. Begonnen vanuit de commercie, en de altijd al aanwezige afgunst en jaloezie tussen vissers onderling. Versterkt door de hedendaagse fotografie-mogelijkheden, de social media (het naar elkaar kijken en het zich afmeten aan elkaar), het gestelde voorbeeld (de voorbeeldfiguren), de steeds competitievere samenleving en - last but not least - de individuele drang naar zelfverheerlijking schuine streep 'erbij willen horen' schuine streep 'ik moet ook gesponsord worden' schuine streep de Hollandse sjacher-mentaliteit waarbij de term 'gratis spulletjes' een soort van schuimbekkend 'meer meer meer-gevoel' in den mensch lijkt los te maken. Gevolg: de door de meute zelf gecreeerde 'voorbeeldfiguren' (een aantal al dan niet door zichzelf op een misplaatste troon geplaatste 'grote namen') geven het verkeerde voorbeeld. En dat het lensdrukken een verkeerd voorbeeld is naar jeugd en oudere (beinvloedbare) karpervissers, daar zijn we het allemaal wel over eens. Nietwaar? Het is min of meer bedrog, en werkt egotripperij, kilorace, nog meer jaloezie en afgunst, en vis-onveilige situaties teweeg. Het leidt af van de essentie van onze hobby, geeft de jeugd al op jonge leeftijd een verkeerd beeld van realiteit, en is bovendien gewoon spuuglelijk.

De oplossing voor dit (toch wel hardnekkige) probleem? VOORBEELDFIGUREN. Klinkt simpel, en dat is het ook! Ik sluit me volledig aan bij het epistel van Mark Hoedemakers. Met toch alweer 8 jaar dienstverband bij Sportvisserij Nederland durf ik te stellen dat Mark zijn stellingname juist moedig is. Ik vind Bob dan ook wat onredelijk naar Mark toe. M.a.w. wees juist dankbaar dat hij een van de (nog immer weinige) publieke figuren is die zich subtiel doch duidelijk en dapper uitspreken als TEGENSTANDER van de groothoek-lensdruk-jokkebrok-trend. Hoewel er natuurlijk een hoop veel ergere en belangrijkere dingen in het leven zijn, snap ik echt je frustratie wel. Maar met enkel trappen en op de man spelen bereik je weinig. Probeer het eens met humor te brengen. Komt veel beter aan... ;-) Verder ben ik het met jou en Kees eens. Net als een hele hoop anderen. Die hoor je nu nog nauwelijks, maar daar gaat nog wel verandering in komen. Dat voorspel ik je... ;-)

https://www.facebook.com/robertdewiltfi ... =3&theater
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

20-02-2014 22:13

Robert de Wilt schreef:
De oplossing voor dit (toch wel hardnekkige) probleem? VOORBEELDFIGUREN. Klinkt simpel, en dat is het ook!


Dus? Voorbeeldfiguren zijn voor velen (de beïnvloedbare) vaak testvisser, immers die verschijnen veelal in de media. Part of the job. De commercie moet dus om, maar hoe? Vangt beter word in de ogen van velen bewezen met groter, of erger: groter is beter. Dus groter verkoopt. Hoe moeten ze om? Simpel? Dat is een marketing vraagstuk van jewelste...
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

20-02-2014 22:16

Ruben Lubbers schreef:Dus? Voorbeeldfiguren zijn voor velen (de beïnvloedbare) vaak testvisser, immers die verschijnen veelal in de media. Part of the job. De commercie moet dus om, maar hoe? Vangt beter word in de ogen van velen bewezen met groter, of erger: groter is beter. Dus groter verkoopt. Hoe moeten ze om? Simpel? Dat is een marketing vraagstuk van jewelste...


Welnee, slank is voor de mens tegenwoordig ook de mode......
Gebruikersavatar
Richard Pont
Berichten: 794
Lid geworden op: 26-01-2005 10:53
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

20-02-2014 22:48

Wow ! Super omschreven Robert.
Ik beschouw mijzelf niet als een 'lensdrukker', maar ik plaats dan ook maar weinig foto's. Heel de discussie over het lensdrukken boeit mij eigenlijk ook niet zo veel. Ik vis al meer dan 20 jaar op karper en maak me niet zo druk om de commercie. Maar na het lezen van jouw post ben ik mij wel wat bewuster geworden van het gevolg van dit fenomeen en dat het voor jonge vissers een hoop kwaad kan doen. Knap, jij bent de eerste die me daar bewust van heeft gemaakt. Jij bent ook de 1e die een bedankje van me krijgt :wink:
Ruim je rotzooi nou eens op !!!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

21-02-2014 00:30

Laat die foto's maar komen hoor mannen we hebben het nl zelf in de hand gewerkt, social media als belangrijkste inspiratiebron is de boosdoener, men zuipt tegenwoordig al een kan sterke dank op om er een beetje bij te horen!!

Aan de andere kant mn beeldscherm flikkert van het advertisement, dus er zijn zat jongens die hier blij van worden!!

Groet, Peter

ps er is trouwens geen rechter die jouw een straf oplegt wegens het in de lens drukken van een karper, hij zegt 'ach joh het is maar een hobby'!!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-02-2014 01:32

Inderdaad Peter, en zolang er geen rechter aan te pas komt, doe jij dus wat je goeddunkt? Vreemde redenatie...

Erg goed stukje Robert!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

21-02-2014 01:34

Ik heb helemaal niets in de hand gewerkt dus praat voor jezelf aub.

Internet in het algemeen, en sociale media in het bijzonder geven een platform aan aandacht zoekende onzekere typetjes die graag horen hoe goed ze wel niet zijn. Ik heb dat niet nodig en je zult van mij geen man met vis foto's tegenkomen, de albums die ik online heb zijn allemaal privé en alleen bedoeld als back-up.

ps, het is jou en niet jouw
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-02-2014 04:38

Nu betaalwateren de vrije hand hebben om berichten te plaatsen op KWO (zie De karpercommunity). Lijkt het me redelijk dat de redactie van KWO ook hier eens met een kritisch oog naar kijkt. De zelfbevrediging gekte die daar plaats vind bij lac de villedon moet je niet willen op deze manier.

Groet,
Peter
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

21-02-2014 11:08

Forumregels

Huisregel 1e. Beheerders en moderatoren staan kritisch tegenover betaalwater. Dit is gericht tegen de commerciële uitbating van karperbestanden en niet tegen karpervissers die op deze wateren vissen of willen vissen, dan wel ervaringen of foto's van hun vangst willen delen. Om dit laatste mogelijk te maken is hiervoor een apart forum ingericht, waarin zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Daarbij gelden wel de huisregels van dit board. Uitingen die uitgelegd kunnen worden als een rechtstreekse bevordering van een betaalwater als gevolg van een belang bij dat water worden verwijderd. Bespreking van betaalwater in andere forums van Carpboard is niet toegestaan.


Grappig. Er staan volop betaalwater artikelen op KWO met veel foto's waar de karpers in de lens gedrukt zijn. Is het niet beter om deze boodschap te verwijderen uit de forumregels? Is een beetje hypocriet, of niet?
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-02-2014 11:39

Haha, voor mij hoeven de regels voor CarpBoard niet aangepast.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

21-02-2014 11:41

En waarom in dit geval niet? Beetje overbodige boodschap toch?
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-02-2014 11:43

Geen idee wat je met deze laatste reactie bedoelt.

Ik denk dat ik duidelijk ben met dat die regel op CarpBoard voor mij niet hoeft te worden aangepast. Staat verder niks over lensdrukken in. Gaat over betaalwater en het verzoek dit in het daarvoor bestemde forum te bespreken. Commerciele uitingen zijn sowieso niet binnen de forums van CarpBoard toegestaan. Daar worden alle mogelijkheden via advertenties en artikelen op KWO voor geboden.

Ik ben het met Peter eens dat de redactie zou kunnen nadenken over betaalwater artikelen zoals dat van Villedon.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

21-02-2014 11:47

Je kan zoals Robert zegt de dingen aankaarten door gewoon tegengewicht te bieden. Veroordelen, verketteren, beschimpen, schofferen, ... helpt niet en is m.i. misplaatst. Iemand die z'n vis in de lens drukt of de groothoeklens veelvuldig gebruikt heeft misschien een andere smaak of norm wat betreft fotografie, maar hoe je met de vis omgaat voor, tijdens en na de vangst is als puntje bij paaltje komt het enige van écht belang.

Als er mensen zijn die samen een tegengewicht willen bieden, is het misschien leuk om een soort van collage van waarheidsgetrouwe man-visfoto's te maken met daarbij een leuze? Niet belerend, niet (ver)oordelend, niet moraliserend, maar iets om over na te denken. 'Wat hebben al deze karpervissers gemeen? ...'

Ik denk ook maar hardop na, wellicht zijn er betere ideëen. Ik geloof zelf niet in het schrijven van een evangelie (fotografie blijft persoonlijk), maar je kan wel 'ns een groot ballonnetje oplaten.

Kleine aanvulling nog (ik kijk net even naar het nieuwsitem over Villedon, dat reeds ruim 400 likes heeft): We moeten ook met z'n allen beseffen dat de karperwereld in de laatste decennia flink veranderd is. Eigenlijk is ie constant in verandering geweest. Bovendien is er niemand 'baas' in datzelfde wereldje, of het moeten niet-vissers (lees: de overheid) zijn. Dat maakt het vechten-tegen-windmolens-plaatje in mijn ogen meer dan compleet... Wil natuurlijk niet zeggen dat je je stem niet mag laten horen! Schetst wel de realiteit waarin dat gebeurt.

Grts
Laatst gewijzigd door Hoedemakers Mark op 21-02-2014 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

21-02-2014 11:52

als iedereen nu eens voor zichzelf vist ipv je te spiegelen aan een ander hetzij met vangsten of met dure spulletjes (buurman,maatje,cracks etc.)

ik heb ook een aantal youtube filmpjes en albums online (prive) en verder gaat het niemand wat aan wat ik doe en wat ik vang. ook intresseert het mij niks wat een ander doet in die zin. en of je nu een pro of een beginner bent,vis lekker voor jezelf geniet van je ding en doe het op je eigen manier val er niemand mee lastig dan valt ook niemand jou lastig.
best makkelijk als ik het zo bekijk :D

PS, ben je een "publiek" figuur die graag meegaat met de (zwaar overdreven) commercie zou je wel het goeie voorbeeld moeten geven en niet moeten klagen als mensen commentaar leveren. dat hadden deze mensen ook kunnen bedenken voor ze hun hoofd boven het maaiveld uitstaken.
maar dat is mijn mening
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

21-02-2014 12:41

Frenk de Gruiter schreef:Ik maak fotoos voor mezelf, vis voor mezelf. Meestal vergeet ik de fotoos te maken :o , maar dat deert me niet. Ik vis toch voor mezelf?

Richard Pont schreef:Ik beschouw mijzelf niet als een 'lensdrukker', maar ik plaats dan ook maar weinig foto's.

bert kamp schreef:Ik heb dat niet nodig en je zult van mij geen man met vis foto's tegenkomen, de albums die ik online heb zijn allemaal privé en alleen bedoeld als back-up.

michel Tja schreef:ik heb ook een aantal youtube filmpjes en albums online (prive) en verder gaat het niemand wat aan wat ik doe en wat ik vang.


Wellicht dat de anti-lensdruk brigade wat te bescheiden is om tegenwicht te bieden aan deze steeds populairder wordende vorm van visserslatijn :P
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

21-02-2014 13:05

ik heb geeneens meer een camera lol
enkel mn telefoon en die gebruik ik dan ook af en toe voor een fototje hier en daar..
maar om dat dat ding aan mn pc te hangen en ze vervolgens weer ergens te uploaden vind ik teveel moeite persoonlijk tenzij ik een nieuwe telefoon neem en mn bestanden wil bewaren. :D
facebook heb ik ook niet(gaat ook nooit gebeuren ook) en nergens staat er in mn vergunning dat een karpervisser verplicht is zn vangsten met jan en alleman te delen.
heb ook niks met jan en alleman te maken en zij dus ook niet met mij :wink:
maar iedereen doet maar lekker waar die zin in heeft, dan doe ik dat ook. :P
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(