Watertemperaturen ! ...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

05-03-2002 21:32

Hey Leute,

Wat zijn jullie ervaringen met de watertemperatuur?

In de winter zijn karpers redelijk passief maar soms komt daar verandering in... Dus:

Bij hoeveel graden bemerken jullie een stijgende karperactiviteit? En hoe springen jullie daarop in met voeren e.d.?

Natuurlijk is elk water verschillend, maar karpers blijven karpers die in water zwemmen met een bep. temp. ...

Al met al lijkt me het bruikbaar om zo es wat ideeen (en ervaringen!!) over dit onderwerp uit te wisselen.

M@zzel,

Michiel
Hans-Peter van Ee

05-03-2002 23:56

Ha Michiel

In de winter is over het algemeen de karper wat passiever, maar het valt natuurlijk samen met de diepte van het water, het bestand en het voedsel aanbod.

Zelf ga ik er vanuit dat aan het begin van een koude periode, de karper op dieper water, ook echt het wat diepere gedeelte van het water opzoekt.
Naarmate de lichtintensiteit weer toeneemt zal de vis hier de weer wat ondiepere zones opzoeken maar het voeden gaat slechts mondjesmaat.

Op ondieper water lijken de karpers toch vooral plaatsen op te zoeken, waar ze beschutting en voedsel vinden.

Op wateren met een schraal voedselaanbod of een groot bestand aan karper moet elke slimme karpervisser wel een karper kunnen vangen in deze koude periode.

Zelf heb ik in de winter mogen ervaren dat het niet uitmaakt of het nu tien of vier graden boven nul is.
Een langere periode van stabiel weer pakt dan vaak het beste uit.

Op stromend water vallen de karpers echter nooit helemaal stil mits ze niet in jachthavens hun winterkwartier houden.
Maar dan nog zijn ze vaak wat makkelijker te verleiden, omdat het water altijd wel in beroering is door onderstroming en de scheepvaart.
Rivieren en kanalen worden door veel vissers aangemerkt als de betere winter-wateren.

Boven de tien graden begint alles weer langzaam tot leven te komen en dan stijgen ook weer de kansen op regelmatiger vangsten.

Sommige diepere wateren komen echter heel langzaam op gang, zeker als er sprake is van een toereikend voedselaanbod.

Wat voeren betreft geldt voor mij altijd dat ik in speel op de situatie ter plaatse en dat kan overal anders zijn.

met ontwakende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-03-05 23:58 ]</font>
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

06-03-2002 10:24

hey michel ik heb zelf ervaren met het vissen dat de karpers toch wel een beetje actief worden met een water temp van 8 graden maar ze nemen nog niet zoveel voedsel tot zich maar als het water temp boven de 10 graden uikomt dan kan je in je handjes gaan vrijven want dan kun karpers vangen omdat ze los zijn gekomen en meer voedsel tot zig komen.

als het water temp 12 tot 14 graden is heb ik beste kunnen vangen ik weet niet waarom maar misschien toeval maar dat zou ik je niet kunnen vertellen.

strakke lijntjes

><> penvisser_kevin ><>
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

06-03-2002 15:53

Dit jaar ben ik ook wat op de watertemperatuur gaan letten. En de laatste week van jan. + de 1e week van feb. waren redelijk warm (9-10 graden) met een constante ZW/W wind. En toen hebben we instant zeer goed gevangen. De watertemperatuur lag toen iets boven de 8 graden...
Vorige week was het ook goed, maar net op vrijdag draaide de wind naar het noorden en overviel de kou ons. RAM! watertemperatuur omlaag en geblankt. Het verschil in watertemp. was iets meer dan 2 graden. Die nacht was ook de eerste nacht dat het vroor, na een redelijk lange periode met warmer weer.

Maar ik zal er dit jaar es goed op gaan letten wanneer de karpers echt los gaan. Denk dat een graadje of 13 idd wel in de richting zit.

Meet ze,

Michiel

Hebben jullie het idee
Gast

06-03-2002 16:54

Tja Michiel,

Het typische is dat het afgelopen weekend toen het zo omsloeg bij ons net wel heel goed ging! Raar He?

Normaliter zou ik zeggen vanaf 8 graden watertemperatuur begint het echt goed te gaan. En op de top zit ik met een nacht temp van 8 graden en dag temp van 16 graden. Dus de water temperatuur van rond de 12 graden. Moet ik wel zeggen dat ik er waters bij heb gehad waar ik op de top zit bij een watertemperatuur van 16 graden. Het kan dus aardig verschillen.


Greetz Tim
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

06-03-2002 19:22

hoi michiel,

Ik denk teneerste dat je gelijk heb met je graad of 13. Klopt ongeveer wel.

Ook lijkt het lijkt mij vrij logisch dat er beter gevangen wordt als de water temperatuur van 3 graden naar 6 graden stijgt dan dat de temp. van het water van 14 naar 10 graden daalt. Ik denk dat je dat goed in de gaten moet houden. Dus de temp van de afgelopen week.

Ook kan ik de vangsten van Tim wel verklaren.: Ik denk dat het water van Tim dieper is als het water van ons. Hier heeft een plotselinge koude wind minder in vloed op dan op een ondiep water.....

Groeten ed
Plaats reactie